Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu hassulta kuunnella työkavereiden juttuja, tuntuu

Vierailija
01.08.2013 |

että ollaan ihan eri elämäntilanteissa: eräs kollega kertoi juuri kuinka pyysi isältä rahaa lainaan auton hankintaan. Kyseessä 35v nainen jolla pari lasta. Toinen työkaveri kertoi kuinka ei raski syödä lounasravintolassa kun tulee niin kalliiksi; kyseessä päälle nelikymppinen mies. Tuntuu että kaikilla on tiukkaa rahasta ja itse en ole vuosiin joutunut miettimään syönkö ulkona jos haluan ja muutenkaan ei rahaa tarvitse miettiä. En kehtaa juurikaan osallistua rahakeskusteluihin koska pelkään että saisivat leuhkan kuvan kun mulla ei moisia ongelmia ole.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä lapsia ei ole pakko hankkia, jos ei ole varaa. Täysin vapaaehtoista puuhaa nyky-Suomessa. Jos asumiseen menee puolet tuloista, voi jo sanoa, ettei lapsiin ole varaa.

Vierailija
42/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 14:08"]

Ap kuulostat yksinkertaiselta. Perheillä voi vaihdella taloudellinen tilanne ihan senkin mukaan onko lapsia monta, ja kuinka monta niistä on tarhassa. Esim  kahdelta lapselta tarhamaksut voivat olla joka kuukausi yhteensä siinä viidensadan kieppeillä... Viisisataa omista nettotuloista on tosi paljon, ja siihen päälle autolaina ja asuntolaina, bensat, sähköt, ruoka yms. Lisäksi kaikilla ei ole sitä hyväpalkkaista miestä, vaan miehellä voi olla tosi pienikin palkka. Sillä ei juhlita ainakaan täälä pk-seudulla, jossa asuminen vie suurimman osan nettotuloista. Meilläkin molemmat vanhemmat ovat töissä, kaksi lasta, ja siltih asumme vuokralla, koska meillä ei ole yksinkertaisesti varaa 350.000 tai 300.000 euron nelilöön (lähes minimihinta neliöstä pk-seudulla). Asumme siis vuokralla ja meillä on auto (mies tarvitsee sitä työmatkoihin ja työajoon).

Lisäksi kaikilla ei ole kumppania, vaan jo ihan tilastollisesti yh-vanhemmuus merkitsee aina tiukkaa taloudellista tilannetta...

Meidän perhe säästää kaikessa: syömme omiva eväitä töissä, vältämme turhaa autolla ajoa (säästö bensassa) olemme kilpailuttaneet vakuutusyhtiön, sähköyhtiön, puhelinliittymät jne. Ostamme kirpputoreilta vaatteita, emme juuri matkustele, teemme itse kotiruokaa halvoista aineksista, kyttäämme tarjouksia jne. Säästöön jää kyllä, koska köyhän paras keino on säästää aina kuin mahdollista! On sitten pahan päivän varalle vähän edes puskuria.

[/quote]

Eli susta on siis ihan ok puskea maailmaan viisi mukulaa ja odottaa että muutkin osallistuvat niiden elättämiseen ja sitten lasketaan vuositolkulla hiluja että saa edes perheelle maitoa?

[/quote]

No ensinnäkin missä vaiheessa olen puhunut viidestä mukulasta?? Toisekseen MINÄ ja MIEHENI käymme töissä, ja MAKSAMME kaikki menot itse? Mikä tässä mättää? Täydet tarhamaksut yms. Ikinä emme ole olleet yhteikunnan elätteinä. Onko sinusta vain rikkailla ja hyvätuloisilla oikeus lisääntyä?? Itsehän me maksamme vaikkakin pienituloisia olemme, kaikki omat ja lapsemme menot!

Vastasin vain AP:n ihmettelyyn, miksi kaikilla ei ole varaa omistusasuntoon, tai uuteen autoon, tai ulkomaanmatkailuun, ravintolasyömisiin jne.  En missään vaiheessa puhunut siitä, että muiden pitäisi osallistua toisten lasten elättämiseen. Meillähän jää rahaa säästöönkin, koska elämme juurikin tulojemme mukaan... Selventäisitkö mikä tekstissäni mielestäni mättää??

T vanhempi, joka elättänyt ja kustantanut kaikki perheensä tulot ilman mitään toimeeentulotukea, asumistukea, työttömyystukea tmv.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäisin että kyllä meillä ihan maitoa juodaan, joka päivä ruuan kanssa ja syömme terveellisesti ja monipuolisesti. Emme osta kalliita eineksiä, ja teemme itse ruuan. Kasviksia ja juureksia syödään paljon, itse poimittuja marjoja ja sieniä, vaaleaa lihaa ja kalaa. Kulostaa minusta monipuoliselta ja terveelliseltä. Emme vain osta kalliita lihoja, tai turhia juttuja, ja kyttäämme tarjouksia. Näin selvennykseksi

Vierailija
44/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 14:17"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 14:08"]

Ap kuulostat yksinkertaiselta. Perheillä voi vaihdella taloudellinen tilanne ihan senkin mukaan onko lapsia monta, ja kuinka monta niistä on tarhassa. Esim  kahdelta lapselta tarhamaksut voivat olla joka kuukausi yhteensä siinä viidensadan kieppeillä... Viisisataa omista nettotuloista on tosi paljon, ja siihen päälle autolaina ja asuntolaina, bensat, sähköt, ruoka yms. Lisäksi kaikilla ei ole sitä hyväpalkkaista miestä, vaan miehellä voi olla tosi pienikin palkka. Sillä ei juhlita ainakaan täälä pk-seudulla, jossa asuminen vie suurimman osan nettotuloista. Meilläkin molemmat vanhemmat ovat töissä, kaksi lasta, ja siltih asumme vuokralla, koska meillä ei ole yksinkertaisesti varaa 350.000 tai 300.000 euron nelilöön (lähes minimihinta neliöstä pk-seudulla). Asumme siis vuokralla ja meillä on auto (mies tarvitsee sitä työmatkoihin ja työajoon).

Lisäksi kaikilla ei ole kumppania, vaan jo ihan tilastollisesti yh-vanhemmuus merkitsee aina tiukkaa taloudellista tilannetta...

Meidän perhe säästää kaikessa: syömme omiva eväitä töissä, vältämme turhaa autolla ajoa (säästö bensassa) olemme kilpailuttaneet vakuutusyhtiön, sähköyhtiön, puhelinliittymät jne. Ostamme kirpputoreilta vaatteita, emme juuri matkustele, teemme itse kotiruokaa halvoista aineksista, kyttäämme tarjouksia jne. Säästöön jää kyllä, koska köyhän paras keino on säästää aina kuin mahdollista! On sitten pahan päivän varalle vähän edes puskuria.

[/quote]

Eli susta on siis ihan ok puskea maailmaan viisi mukulaa ja odottaa että muutkin osallistuvat niiden elättämiseen ja sitten lasketaan vuositolkulla hiluja että saa edes perheelle maitoa?

[/quote]

No ensinnäkin missä vaiheessa olen puhunut viidestä mukulasta?? Toisekseen MINÄ ja MIEHENI käymme töissä, ja MAKSAMME kaikki menot itse? Mikä tässä mättää? Täydet tarhamaksut yms. Ikinä emme ole olleet yhteikunnan elätteinä. Onko sinusta vain rikkailla ja hyvätuloisilla oikeus lisääntyä?? Itsehän me maksamme vaikkakin pienituloisia olemme, kaikki omat ja lapsemme menot!

Vastasin vain AP:n ihmettelyyn, miksi kaikilla ei ole varaa omistusasuntoon, tai uuteen autoon, tai ulkomaanmatkailuun, ravintolasyömisiin jne.  En missään vaiheessa puhunut siitä, että muiden pitäisi osallistua toisten lasten elättämiseen. Meillähän jää rahaa säästöönkin, koska elämme juurikin tulojemme mukaan... Selventäisitkö mikä tekstissäni mielestäni mättää??

T vanhempi, joka elättänyt ja kustantanut kaikki perheensä tulot ilman mitään toimeeentulotukea, asumistukea, työttömyystukea tmv.

[/quote]

Itse kirjoitit että perheillä voi olla useampi lapsi tarhassa jne. Jos elämästä tulee tiukkaa tarhamaksujen tms muodossa niin miksi lapsia pitää tehdä ja vielä useampia? Eikö kannattaisi laskea ja vaikka säästää ennen kuin rupeaa lisääntymään?

Vierailija
45/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olemme perheenä tehneet sen ratkaisun, että haluamme lapset pienellä ikäerolla. Tämä on tärkeämpää kuin tuhlata sama raha sitten ravintolaan, tai uusiin merkkivaatteisiin (edelleenkin vastaus AP:n alkuperäiseen kysymykseen MIKSI KAIKILLA ei ole VARAA tehdä samoja asioita kuin AP).  Tämä on ollut oman perheemme tietoinen päätös. Jos olisimme tehneet lapset pitkällä aikavälillä, niin meillä olisi se 250 euroa enemmän kuussa käytettävissä muuhun. Mutta meidän tilanteessa minä äitinä olin jo 35 kun sain esikoisen, ei siinä kovin monta vuotta uskalla odotella seuraavan lapsen hankintaan, näin ihan lääkärikin sanoi minulle. KAIKILLA kun ei ole samanlainen elämä kuin AP:lla. Ei pidä olla yksinkertainen, ja ajatella että kaikki löytävät aviomiehensä kaksikymppisinä ja sitten lapset tehdään kaksvitosina. Kaikilla kun elämä ei mene samalla tavalla ja "oppikirjan" mukaan.

Vierailija
46/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä kaikki tuntemani vanhempien rahoilla elävät on jotenkin epäkypsiä. Paras tapaus on nelikymppinen eronnut rouva, joka peri äitinsä työpaikan, jakaa mökin, asuu isoäitinsä asunnossa ja käy äidillään syömässä, koska on liian pihi maksaakseen oman ruokansa.

Avioliitto karahti karille, kun mies väsyi siihen, että on koko suvun kanssa naimisissa. 

Opinnot kesken, lapsia ei uskaltanut hankkia.

Vierailija
47/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minulla taasen kokemus ett' kaikki AP:n kaltaiset naiset, ovat saaneet hyvätuloiset miehet. Sitten ääneen ihmetellään miksi toisilla ei ole varaa käydä ulkomaanmatkoilla, tai hankkia isompaa asuntoa. Äly hoi! Kaikilla näillä naisilla on peruspalkka, joilla ei tosiaankaan hankittaisi isoa asuntoa esim. uutta omakotitaloa, tai lennettäisi joka vuosi talvella Thaimaahan koko perheen voimin (5 hklöä).

Vierailija
48/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 14:28"]

Koska olemme perheenä tehneet sen ratkaisun, että haluamme lapset pienellä ikäerolla. Tämä on tärkeämpää kuin tuhlata sama raha sitten ravintolaan, tai uusiin merkkivaatteisiin (edelleenkin vastaus AP:n alkuperäiseen kysymykseen MIKSI KAIKILLA ei ole VARAA tehdä samoja asioita kuin AP).  Tämä on ollut oman perheemme tietoinen päätös. Jos olisimme tehneet lapset pitkällä aikavälillä, niin meillä olisi se 250 euroa enemmän kuussa käytettävissä muuhun. Mutta meidän tilanteessa minä äitinä olin jo 35 kun sain esikoisen, ei siinä kovin monta vuotta uskalla odotella seuraavan lapsen hankintaan, näin ihan lääkärikin sanoi minulle. KAIKILLA kun ei ole samanlainen elämä kuin AP:lla. Ei pidä olla yksinkertainen, ja ajatella että kaikki löytävät aviomiehensä kaksikymppisinä ja sitten lapset tehdään kaksvitosina. Kaikilla kun elämä ei mene samalla tavalla ja "oppikirjan" mukaan.

[/quote]

Ap taas paikalla. En sanonut missään että kaikilla pitäisi olla rahaa tehdä samoin kuin minä mutta kyllä musta totta vieköön on outoa jos aikuinen, perheellinen ihminen sanoo viiden euron lounaan olevan liian kallis. Minäkin syön eväitä välillä mutta voin silti halutessani käydä syömässä myös lounasruokalassa.

Vierailija
49/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan tuli yksi syy lisää.... Lounastaukoa ei välttämättä viitsi pitkittää ulkonasyömiseen työkavereiden kanssa, vaan lähtee mieluummin sen vartin aiemmin kotiin. Sekin on kohteliaampaa ilmaista sillä ei ole varaa kuin sanoa suoraan ettei seura nappaa.

Vierailija
50/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaisi nyt miettiä, mikä omassa elämässä mättää. Nimittäin kun itsellä on kaikki hyvin, ajatusmaailmaan mahtuu se, että ihmiset ovat erilaisia ja jopa hyvin usein tekevät sellaisia valintoja, joita emme itse tekisi. Silloin ei koskaan tarvitse tällä tavalla mukaviattomasti "ihmetellä" muiden tekemisiä, tajuta vain, että ihmiset elävät eri tavoin, ja jokaisella on siihen omat syynsä.

Vierailija
51/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 16:20"]

Ap taas paikalla. En sanonut missään että kaikilla pitäisi olla rahaa tehdä samoin kuin minä mutta kyllä musta totta vieköön on outoa jos aikuinen, perheellinen ihminen sanoo viiden euron lounaan olevan liian kallis. Minäkin syön eväitä välillä mutta voin silti halutessani käydä syömässä myös lounasruokalassa.

[/quote]

No, meillä on 6,50 euron lounas, johon minulla kyllä on varaa, mutta joka minusta on kallis siihen nähden, mitä sillä rahalla saan. Oma eväsruokani on paljon halvempaa ja kirkkaasti parempaa.

Vierailija
52/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkaruokailu ON kallista. En yhtään ihmettele miten ihmisillä ei ole siihen varaa. Tai siis on varaa siihen ruokaan, mutta eväät tuomalla säästää niin pitkän sentin että se todellakin kannattaa.

Meidän työpaikkaruokalassa ruoka maksaa 8,50e, se kerrottuna n. 20 arkipäivällä kuussa on 170 e, se kerrottuna kahdella henkilöllä (mies ja minä) on 340 e/kk. Pelkkiin lounaisiin! Meillä on usein eväänä vain sosekeittoa ja leipää tms. Päivällinen on kuitenkin kunnollinen. Jos eväisiin menisi 100 e/kk (mitä ei todellakaan edes mene), niin säästöä tulisi 240e/kk, eli vuoden aikana (x11) 2640 e. Vaikka olemme ihan hyvätuloisia, niin ei meillä kuitenkaan ole varaa hukata noin suurta rahaa.

Vierailija
53/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu rahojen suhteen. En ole kiinnostunut shoppailusta ja vaatteista ja käytän julkisia koska se on minusta kätevämpää kuin autoilu. Niinpä minulla jää joka kuukausi rahaa yli vaikka olen kotona lasten kanssa ja mies kaupungin perusduunari. Ostan mitä haluan, matkustelen ja käyn syömässä ulkona jne silloin kuin huvittaa. Kateellinen "ystävä" jopa pisti välit poikki kun sitä otti niin päähän että mulla oli aina rahaa vaikka meillä oli samat tulot.En tajua mihin muut rahansa laittavat, mutta se on heidän oma asiansa eikä tarvitse sitten valittaa miten maailma on epäreilu kun toisille jää säästöönkin jotain.

Vierailija
54/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni ja eräällä hänen työkaverillaan oli sama palkka. Äitini oli silloin yksinhuoltaja ja maksoi vuokraa kerrostalokolmiosta, äitini työkaveri taas asui yksin kerrostaloyksiössä. Äitini ei ollut se, jolta raha ensimmäisenä loppui.

Elämänhallinta ei ollut ihan kohdallaan tällä työkaverilla, rahat menivät kaljaan, röökiin ja mihin lie. Äitini osaa säästää pahan päivän varalle.

Vierailija
55/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli töissä yksi erikoinen tapaus. Isänsä on todella varakas, jopa rikas ja tämä nainen tekee isälleen sivutöitä, joista saa rahaa. On velaton asunto ja auto sekä kesämökki. Sijoituksia, joilla on kehuskellut "laitoin sinne rahastoon 15.000 ja toiseen 10.000 ja molemmille lapsille sijoituksiin sitä ja tätä". Näiden lisäksi kovaan ääneen mouhuaa miten on KÖYHÄ yksinhuoltaja ja joutuu kaikki maksamaan itse. Kauheasti säälittää moinen ressukka, kun voi vain 3-5 tehdä lasten kanssa ulkomaanmatkoja ja shoppailla miten huvitaa. Toivottavasti perii isänsä pian niin pääsee kurimuksestaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi