Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka ette käyttäneet hoitopöytää, miten hoitui vaipanvaihto?

Vierailija
31.07.2013 |

Tuossa toisessa ketjussa kyseltiin turhia hankintoja vauvalle, ja useampi sanoi, että hoitopöytä oli turha ostos. Minkälainen systeemi sitten oli vaipanvaihdossa ynnä muussa teillä on ollut? Joku alusta vaan jollain muulla tasolla vai?

Meillä on niukasti tilaa, mutta olen ajatellut, että se hoitopöytä on pakko hankkia. Muutoin pitäisi varmaan vaihtaa vaippa sängyllä alustalla, mutta pelkään sen olevan liian matala ja selälle raskas. Keittiön pöytä onkin sitten ainoa tarpeeksi iso ja melko sopivan korkuinen taso, mutta se ei nyt ole vaihtoehto.

Miten siis teillä, jotka ette ole käyttäneet hoitopöytää on vaipanvaihto organisoitu? Mietin vaan, että onko joku kätevä systeemi, mitä en osaa tässä lainkaan ajatella. Meilläkin tuo hoitopöytä tulee viemään aika paljon tilaa pienessä kämpässä ja mielelläni säästäisin sen tilan vapaana. :)

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen siis meillä! Halpa ja hyvähttp://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/2277/pl

Vierailija
22/57 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 23:17"]

Hoitoalusta oli tietenkin, vaikka ei ollut hoitopöytää! Hoitoalusta oli wc:ssä pesukoneen päällä. Muutenkin paljon kätevämpää vaihtaa ja pestä pylly samassa tilassa, kuin kärrätä vessasta jonnekin hoitopöydälle makuuhuoneeseen.

[/quote]Näin meilläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin tavallisen lipaston niille vaatteille, vaipat ja vaatteet vaihdetaan sohvalla, sängyllä tai lattialla :)
Joskus jopa vaunuissa kesähelteellä :)

Vierailija
24/57 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sitten vissiin ainut joka tykkää houtopöydästä!

meillä se on vessan vieressä ja siinä samalla hoituu pukemiset,rasvailut,talkitukset jne eikä puklut/pissit/talkit ole ympäri sänkyä tai sohvaa! 

Samassa yhteydessä on vauvan vaatteetkin hollilla ja kätsysti saa puettua

Vierailija
25/57 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miten voisi olla kätevämpää vaihtaa vaippa makkarissa sängyn päällä kuin kylppärissä vesipisteen vieressä. Vai onko teillä sitten tosi vähäkakkaisia vauvoja? Meillä oli alkuun joka vaipassa kakka, joten olisi ollut ihan helkkarin hankalaa suhata eestaas makkarin ja kylppärin väliä.

Ja tietenkään vauvaa ei jätetä yksin hoitopöydälle/hoitotasolle, vaan vieressä ollaan koko ajan, ettei pääse kierähtämään. Me itse asiassa annetaan vielä kaksivuotiaankin istuskella kodinhoitohuoneen hoitotasolla aina kylvyn jälkeen. Siinä on tosi näppärällä korkeudella lapsi, kun kuivaa ihon ja laittaa rasvat ja harjaa hiukset. Kaikki tarvikkeetkin on vieressä hyllyllä.

Vierailija
26/57 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 00:27"]

Mä en ymmärrä miten voisi olla kätevämpää vaihtaa vaippa makkarissa sängyn päällä kuin kylppärissä vesipisteen vieressä. Vai onko teillä sitten tosi vähäkakkaisia vauvoja? Meillä oli alkuun joka vaipassa kakka, joten olisi ollut ihan helkkarin hankalaa suhata eestaas makkarin ja kylppärin väliä.

Ja tietenkään vauvaa ei jätetä yksin hoitopöydälle/hoitotasolle, vaan vieressä ollaan koko ajan, ettei pääse kierähtämään. Me itse asiassa annetaan vielä kaksivuotiaankin istuskella kodinhoitohuoneen hoitotasolla aina kylvyn jälkeen. Siinä on tosi näppärällä korkeudella lapsi, kun kuivaa ihon ja laittaa rasvat ja harjaa hiukset. Kaikki tarvikkeetkin on vieressä hyllyllä.

[/quote]

Meilläkin esikoinen oli nelkoinen läpipaskoja... Joten meilläkin alsta pyykkikoneen päällä, Vessassa sitten korisysteemi mihin menee talkit ja voiteet jne....

Ja 2v:lle vaihdetaan siellä edelleen kakkavaipat jos on löysät housuissa. 3kk:n kanssa onnistuikin aika pitkälti ehkä tuo sänky/sohva koska kakkaa vain joka toinen, joka kolmas päivä, mutta sitten taas silloin kun sitä tulee sitä tulee kunnolla, niin en kyllä haluaisi sänkyyn sitä =D

Puhumattakaan siitä että se on meidän salakavala pissijä.......

Vierailija
27/57 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 00:27"]

[/quote]

Meillä varsinkin kuopuksen iho kärsi vesipesuista (oli kova tyttö sontimaan) joten alettiin käyttää aika varhaisessa vaiheessa pelkkiä puhdistuspyyhkeitä (jos siis kakkaa ei ollut selkää myöten). Iho oli paljon parempi.

Mutta siis, vaippojen vaihdot hoidettiin ihan sängyllä (joskus sohvallakin). Alle laitettiin vain suoja (sellaisia, joita tuli ä-pakkauksestakin yksi, joissa oli se kumipuoli ja sitten se kangaspuoli. Noiden nimeä en tiedä).

Vierailija
28/57 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitopöytä on joskus ollu,t mutta varsinaiseen tarkoitukseensa sitä ei juurikaan ole käytetty. Vaipat on vaihdettu sängyillä, sohvalla, lattialla... Lempivaipanvaihtoasentoni on kuitenkin aina ollut se että itse istun sohvalla jalat olohuoneen pöydällä, vauva jalkojen päällä, muovitettu frotee, pyyhe tms vauvan alla, näin olen toiminut kaikkien viiden lapseni kanssa, yli 1v ovat seisoneet vaippaa riisuttaessa ja uutta laittaessa. t. viiden lapsen sh äiti joka on aina pitänyt sylihoitoa helpoimpana ja luonnollisimpana 

Vierailija
29/57 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitopöytä on joskus ollu,t mutta varsinaiseen tarkoitukseensa sitä ei juurikaan ole käytetty. Vaipat on vaihdettu sängyillä, sohvalla, lattialla... Lempivaipanvaihtoasentoni on kuitenkin aina ollut se että itse istun sohvalla jalat olohuoneen pöydällä, vauva jalkojen päällä, muovitettu frotee, pyyhe tms vauvan alla, näin olen toiminut kaikkien viiden lapseni kanssa, yli 1v ovat seisoneet vaippaa riisuttaessa ja uutta laittaessa. t. viiden lapsen sh äiti joka on aina pitänyt sylihoitoa helpoimpana ja luonnollisimpana 

Vierailija
30/57 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haaveilin aikanaan hoitopöydästä, mutta meilläkään ei ollut tilaa. Vaipat ollaan vaihdettu pesukoneen päällä, siinä on ollut semmoinen pehmoinen alusta, tämän tyyppinen:

http://www.pikkuvanilja.fi/once-upon-time-hoitoalusta-p-784.html

Myöhemmin vaipanvaihdosta tuli sellainen rutiini, että sen vaihtoi vaikka sylissä ravintolan naistenvessassa:) Aluksi oli kuitenkin kiva laskea vauva johonkin sopivalle korkeudelle köllöttelemään ja suurena plussana tuo lavuaarin läheisyys, niin ei tosiaan tarvitse kakkapyllyä kiikuttaa valkoisten mattojen yli pesulle;D Pissavaipan voi vaihtaa missä vain, mutta jokin paksumpi alusta kannattaa olla silti. Meillä poika teki yhdessä vaiheessa sitä, että heti kun vaipan aukaisi vaihtamista varten, niin tuli pissa. Olisi varmaan silloin kannattanut aloittaa pottatreenit;D

Vierailija
31/57 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:56"]

Tuossa toisessa ketjussa kyseltiin turhia hankintoja vauvalle, ja useampi sanoi, että hoitopöytä oli turha ostos. Minkälainen systeemi sitten oli vaipanvaihdossa ynnä muussa teillä on ollut? Joku alusta vaan jollain muulla tasolla vai?

Ei tarvi juu. Sängyllä kanssa vaihdoin, alusta riittää.

Meillä on niukasti tilaa, mutta olen ajatellut, että se hoitopöytä on pakko hankkia. Muutoin pitäisi varmaan vaihtaa vaippa sängyllä alustalla, mutta pelkään sen olevan liian matala ja selälle raskas. Keittiön pöytä onkin sitten ainoa tarpeeksi iso ja melko sopivan korkuinen taso, mutta se ei nyt ole vaihtoehto.

Miten siis teillä, jotka ette ole käyttäneet hoitopöytää on vaipanvaihto organisoitu? Mietin vaan, että onko joku kätevä systeemi, mitä en osaa tässä lainkaan ajatella. Meilläkin tuo hoitopöytä tulee viemään aika paljon tilaa pienessä kämpässä ja mielelläni säästäisin sen tilan vapaana. :)

[/quote]

Vierailija
32/57 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä. Ostin asunnon, jossa makkarit, vessa, kylppäri ja keittiö on lähekkäin. Ei ole mikään ongelma käydä pesaisemassa se pylly.

Vierailija
33/57 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos monista vastauksista! 

Minunkin mielestä olisi kätevintä olla lähellä vesipistettä. Mutta jos meillä on ahdas makkari, niin on vessakin. Pyykkikone on päältä täytettävä, no kyllähän senkin kannen saa kiinni, mutta se on sellaisessa nurkassa, että varmaan liian vaikeaa olisi hoitaa vauvaa. Mutta tuli mieleen, että meillä on pyykkikorina sellainen metallinen elfa-korijärjestelmä. Siihen jos saisi jonkun tukevan alustan kiinni, niin olisi korkeudeltaankin melko hyvä. Tosin sinne ei vauvan hoitotarvikkeita juuri mahdu. Jotenkin sinne vessaan pitäisi survoa vielä pyykkikori vauvan vaatteillekin.

Pesuhuone olisi tilavampi, mutta suihkun ja saunan tuoma kosteus tuskin tekee millekään huonekalulle tai niille vauvan tarvikkeillekaan hyvää. 

Onpas ongelmallista tämä kodin varustelu vauvalle! :D 

ap

Vierailija
34/57 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä että miksi vauvalle pitää olla oma pyykkikori? Ja miksi pyykkikorin pitää olla vessa? Tai pyykkikorien?

Vierailija
35/57 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli hoitopöytä, ja kyllä sitä käytettiin aika pitkään.Oli kunnon pöytä, missä oli isot vetolaatikot. Niihin laatikoihin  mahtuikin sitten ihan kaikki lapsen vaatteet 4-vuotiaaksi asti, tänä keväänä siitä vasta luovuttiin. Kaikki tarvittava oli aina ihan lähellä, ei tarvinnut lasta jättää valvomatta edes siksi aikaa ku puhtaita vaatteita etsi. Pöytä oli tarpeeksi leveä, ja siinä oli korkeahkot reunatkin, niin lapsi ei heti ollut lattialla kun kierähti ympäri. Ja vedellä pestiin tosi harvoin (siis toki pesulla käytiin, muta vaipanvaihdon yhteydessä ei ollut tarvetta). Käytettiin kosteuspyyhkeitä, enkä muista, että ihoa olis tarvinnut juuri koskaan rasvailla. Lapsi ei kärsinyt minkäänlaisista iho-ongelmista, ja luulen syynä olleen juuri sen, että jatkuvasti ei läträtty veden kanssa.

Vierailija
36/57 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:58"]

Saanko kysyä että miksi vauvalle pitää olla oma pyykkikori? Ja miksi pyykkikorin pitää olla vessa? Tai pyykkikorien?

[/quote]

Niin, ainakin esikoisen kanssa pesin ihan pikkuvauva-ajan vauvan jutut erikseen. Ja toisaalta, jos aion käyttää kestovaippoja vauvalla, en kyllä niitä halua heittää tuonne muun pyykin sekaan. Siksi meillä on pyykkikorit vessassa, koska pyykkikonekin on siellä. Pesuhuone olisi isompi, mutta siellä ei ole liitäntää pesukoneelle.

ap

Vierailija
37/57 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari eka kuukautta vaihdoin vaipat missä milloinkin, kuitenkin niin, että lapsi oli selällään esim pyyhkeen tai muovifroteen päällä. Kun lapsi vähän kasvoi, siis noin parin kuukauden iästä lähtien, vaihdoin vaipat ja puin lapset aina vain sylissä. Neuvolassakin hämmästeltiin, miten kätevästi mulla kävi vauvan hoito sylissä. Itse taas mielessäni ihmettelin, että mitä hämmästelemistä siinä on. 

Vierailija
38/57 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pyykkikori eteisessä. Enkä ole koskaan pessyt lastenvaatteita erikseen. Ja jos vaipat vaihtaa makkarissa, sinne sitten se vaipparoskis...

Vierailija
39/57 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankittiin hoitopöytä-lipasto. Hoitotasoa ei käytetty kertaakaan vaan hoitoalusta oli kylppärissä pesukoneen päällä. Hoitopöydän lipasto tosin oli/on käytössä joten ei ollut turha hankinta.

Vierailija
40/57 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kyllä hoitopöytä, mutta oltiin aika paljon liikkeellä, ja useimmiten vaihdoin vaipat sylissä. Se on tosi kätevää, kun siihen harjaantuu, vaipanvaihto sujuu missä vain. Nyt jälkeenpäin ajatellen olisi varmaan hyvin pärjätty ilman hoitopöytääkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi