Asuntolainaa jäljellä 80te ja välillä mietityttää mikä olisi järkevää?
Tympii maksaa tuota lainaa vielä seuraavat 6,5 vuotta! Molemmilla ikää 43v, 2 11-13v lasta ja lainaa oli alunperin 280te.Säästöjä olisi 35te mutta onko järkeä lyhentää lainaa tuolla summalla? Vähän pitäisi olla kuitenkin jemmassa esim. remppaa tai jonkun laitteen rikkoutumista varten ja toisaalta autotkin lienee joskus vaihettava (4 ja 8v vanhat saksalaiset) ja matkustellakin voisi enemmän kuin kerran vuodessa. Mitä tekisit tilanteessamme?
Kommentit (30)
Onko asuntoonne siis tiedossa isoja tarpeellisia remontteja lähiaikoina? Putket? Katto? Salaojat? Jos on, niin sitten laittaisin rahat säästöön remonttia varten. Jos ei, niin maksaisin ylimääräisen lyhennyksen - olettaen tietenkin, että lainaehtonne sen mahdollistavat ilman sanktiota. Jättäisin pahan päivän varalle vaikkapa kymppitonnin. Sillä selviää vähän isommistakin yllättävistä menoista. Auto on minulle vain liikkumisväline paikasta A paikkaan B. Jos nykyiset pelittää ilman jatkuvaa kallista huoltokierrettä, niin en uusiin ainkaan rahojani laittaisi. Matkat ja muu mukava elämä tehdään sitten palkkarahoilla.
Mulla on aika samatilanne, olen ajatellut jatkaa lainan lyhennystä suunnitellulla maksusuunnitelmalla. Lähinnä korkotason vuoksi. Aikaisemmin olen kerran lyhentänyt lainaa kerrasta reippaammin, mutta siten että säästöönkin jäi vielä kivasti. Ehkä teidän tapauksessa lyhentäsin lainaa 10 tuhannella ja sitten taas kattelisisin pari vuotta ja ehkä tekisin toisen isomman lyhennyksen jos säästöön on kertynyt.
Meillä myös samanlainen tilanne, lainaa jäljellä alle 80 000. Ei ole suunnitelmissa tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä, vaan säästöillä ostetaan osakkeita ja rahastoja. Niistä saa tällä hetkellä niin hyvin tuottoa.
No rahastoissa ja osakkeissa meilläkin nuo rahat ja kyllä tuo 80te minusta kuitenkin vielä kohtuusumma on kun kyseessä 6v vanha Kannustalo jonka rakentamiseskustannukset oli 320.000e (omaa rahaa siis 50.00e ja lainaa 280.000e josta olemme 6v lyhentäneet 200te mm. optioiden avulla) ja talon arvoksi arvioitu viime kesänä 360-380.000e. Mutta kyse ei siis ole siitä, vaan ajatuksesta miten kiehtoisi olla velaton mahdollisimman pian. Remontteja ei ole näillä näkymin ihan äkkiä tulossa, pientä paikkamaalausta ym. olemme tehneet, piha täysin valmis suunnitelman mukainen jne, mutta ehkä joku 5000e pitäisi varata jos jotain kuitenkin yllättäen hajoaa. Autoillammekin on kummallakin ajettu alle 80tkm, joten niihinkään ei ole tiedossa suuria rahanmenoja.Muihin menoihin voisi ehkä varautua toisella 5te, joten jospa sen parikymmentä tuhtatta laittaisi ylimääräisiin lyhennyksiin.....
ap
olen 2 lapsen yh äiti, minulla on lainaa 300 000, kaksi asuntoa pks:lla, mersu ja matkustelen lomaillakseni 4 kertaa vuodessa. olen suhteuttanut elintasoni tuloihini. tee sinäkin niin. olen todella tyytyväinen vaikka lainaa on paljon mutta kykenen maksamaan sen enkä murehdi.
7. nyt en kyllä ihan ymmärtänyt pointtiasi!! Juu, kyllä meiltäkin löytyy Mersu sekä Audi ja yksi sijoitusasunto sekä vene....mutta mitä sitten! Ei tuossa kauheasti tuloistamme ollut kyse, mutta kun nyt siitä selvästi kiinnostuit, niin netotulomme ovat 5700e + lasten tilille menevät lapsilisät. Matkustamme toki ja harrastamme paljon, mutta kyse oli siitä että mitä tekisitte tilanteessamme, lyhentäisittekö lainaa vai mitä?
Huh huh....kaikkia kahjoja täällä tosiaan liikkuu ;)
ap
Mä ehkä lyhentäisi lainaa 10 000 eurolla. Säästöön jäisi vielä reilusti, mutta lainasumma pienenisi. Olen välillä tehnyt isompia lyhennyksiä ja ne ovat olleet psykologisesti tarpeen, vaikka rahat kenties olisivatkin tuottaneet paremmin muualla.
Mulla lainaa on enää 14 000 ja olin jo maksamassa koko hommaa pois. Korko + marginaali on kuitenkin 0,7% kesäkuun puoliväliin saakka, joten pidän lainaa tämän korkojakson loppuun ja jos korko silloin on yli 1%, maksan kaikki pois.
7 vastaa. jos kykenette maksamaan velkanne tolla lyhennysvauhdilla niin hyvä, toivottavasti olette suhteuttanut menonne sen mukaan että pystytte reagoimaan taloudellisiin kriisitilanteisiin. vastaukseni siis on että lyhentäkää laina loppuun mutta niin että kykenette elämään niin ettei tarvitse täällä kysellä neuvoa miten kannattaa toimia.
ps yksin mun nettotulot on lähes kaksi kertaa sen mitä teidän, enkä todllakaan ole kahjo vaan todella hyvin kortit pelannut tavallinen ihminen
7. Onnea sinulle :D Itse en vain pidä todella hyvin pelattuna sitä että on yh, mutta kukapa tuollaista leuhkaa jaksaisikaan :D
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 18:48"]
Mulla lainaa on enää 14 000 ja olin jo maksamassa koko hommaa pois. Korko + marginaali on kuitenkin 0,7% kesäkuun puoliväliin saakka, joten pidän lainaa tämän korkojakson loppuun ja jos korko silloin on yli 1%, maksan kaikki pois.[/quote]
Paljonko talletuksesi tuottaa tällä hetkellä korkoa/voittoa? Onko enemmän kuin lainan korko 0,7%
ap, kyse oli rahasta ja lainoista, ei siitä miten olen miesasiani hoitanut. kahjo ja leuhka, ja ilmeisen kateellinen täällä olet itse.
t 7
Mä luulen että ap tuli kerjäämään huomiota "hyvällä rahatilanteellaan" ja sitten vetäisi herneen nenään. Hohhoijaa...
Maksakaa lainanne ja ottakaa lisää lainaa.
ei jaksa ku nauraa. :D on sitä ihmisillä isot murheet. voi ku ei pääse ku kerran vuodessa ulkomaille ja vielä jopa kuus vuotta joutuu lainaa maksaa. ja autoki on niiin niin vanha. :D
ap on taas näitä "meillä on tosi köyhää mut oho meil onki audi ja miehellä kolme kertaa normi ihmisen tulot, apua mitä teen????"
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 18:41"]
7. nyt en kyllä ihan ymmärtänyt pointtiasi!! Juu, kyllä meiltäkin löytyy Mersu sekä Audi ja yksi sijoitusasunto sekä vene....mutta mitä sitten! Ei tuossa kauheasti tuloistamme ollut kyse, mutta kun nyt siitä selvästi kiinnostuit, niin netotulomme ovat 5700e + lasten tilille menevät lapsilisät. Matkustamme toki ja harrastamme paljon, mutta kyse oli siitä että mitä tekisitte tilanteessamme, lyhentäisittekö lainaa vai mitä?
Huh huh....kaikkia kahjoja täällä tosiaan liikkuu ;)
ap
[/quote]
Luulen seiskan yrittäneen sanoa, että hän nauttii elämästä nyt, ja antaa lainojensa hoitua pikku hiljaa.
Minun mieheni ajattelee samoin: "haluan elää nyt, ajaa uusilla laadukkailla autoilla nyt, matkustaa tasokkaasti useamman kerran vuodessa nyt, syödä mitä haluan nyt jne, EN vasta eläkkeellä. 2000 kuoletus kuukausittain siis riittäköön". Minä, hänen vaimonsa, haluaisin lainasta nopeammin eroon, mutta fine, me teemme kuten herra haluaa.
Jos säästönne (sijoituksenne) tuottavat vuodessa enemmän mitä teillä menee lyhennettävän lainaosuuden korkomenoihin vuodessa (verohyöty mukaan laskettuna), niin ei kannata lyhentää.
Sitten jos (kun) asia kääntyy päälaelleen, kannattaa se ylimääräinen lyhennys tehdä.
Aika simppeliä.
Nuo teidän autonne ovat kyllä jo vähän vanhanpuoleiset, ainakin tuo 8-v pitänee kohta jo vaihtaa?
80 T ei ole mitenkään vähän, paitsi tällä korkotasolla. Mutta tämä korkotaso on ikuinen vain, jos vähemmän viisas katselee asioita.