Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ihan tavallista, että keski-ikäisenä jaksaa tehdä vain yhden isomman asian päivässä?

Vierailija
08.08.2020 |

Tarkoitan, että esim jos käy aamupäivällä kaupoissa, niin ei jaksa lähteä enää iltapäivällä lenkille tai illalla ravintolaan, vaan haluaa mieluummin vaan olla kotona. Tai ei varsinkaan jaksa töiden jälkeen lähteä illalla, mihinkään, vaikka harrastamaan.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

riippuu mitä tarkoitat keski-iällä. jos 40 v niin ei ole tavallista, jos 65 niin alkaa yleistyä.

Höpö höpö. Olen 65-vuotias, käyn aamulla metsälenkin 6-7 km sauvojen kanssa, teen kaksi ruokaa itselleni joka pvä, petaan tietysti sängyn ja kerran/vko teen viikkosiivouksen ja hoidan muutaman kerran/kk poikani lapsia (1 v 8 kk ja kohta 3 kk) 6-10 tuntia. Kauppa-asiat, kirjasto, kyläily jne. hoidan tietysti, niin ja pihatyöt, minulla on isohko rivaripiha, nurenleikkuu, kasvimaa, terassin kukkien hoito jne.

Vierailija
22/53 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei jaksa vanha enää. Varsinkin kun on kilpirauhasen vajaatoiminta, vaihdevuodet ja masennus - siinä on voimat vähissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On yleistä. Ja esim. Lomalla ei jaksa lomailla kodin ulkopuolella monta päivää peräkkäin. Välillä pitää päästä kotiin lepäämään.

Niinpä. Sitä oikein arvostaa kotiaan erityisesti kun käy hotellissa väsymässä.

Vierailija
24/53 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

psori

Vierailija
25/53 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen kyllä monta isoa ja vielä enemmän pieniä asioita pönttöön. Johtunee kasvisruuasta

Vierailija
26/53 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

riippuu mitä tarkoitat keski-iällä. jos 40 v niin ei ole tavallista, jos 65 niin alkaa yleistyä.

Höpö höpö. Olen 65-vuotias, käyn aamulla metsälenkin 6-7 km sauvojen kanssa, teen kaksi ruokaa itselleni joka pvä, petaan tietysti sängyn ja kerran/vko teen viikkosiivouksen ja hoidan muutaman kerran/kk poikani lapsia (1 v 8 kk ja kohta 3 kk) 6-10 tuntia. Kauppa-asiat, kirjasto, kyläily jne. hoidan tietysti, niin ja pihatyöt, minulla on isohko rivaripiha, nurenleikkuu, kasvimaa, terassin kukkien hoito jne.

Ja sinuthan voi tietenkin yleistää koko ikäluokkaasi.

Onko kukaan koskaan sanonut, että olet ärsyttävä suorittaja?

Vierailija
27/53 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 50 ja jaksan esim. touhuta koko päivän pihatöissä ja lähteä sitten vielä pyörälenkille. Jaksan käydä kaupoissa aamulla, ystävien kanssa lounaalla päivällä ja tehdä vielä halkoja loppupäivän ennen saunaa. Noin esimerkkeinä. Jotain on pielessä, jos neli-viisikymppinen ihminen ei jaksa päivän aikana muuta kuin käydä kaupassa. Kunnonkohotuksen paikka?

Liikunta itseasiassa väsyttää. Vähennettyäni liikuntaa on uupumus myös helpottanut. Ennen mentiin pelkillä höyryillä. Nyt olen armollisempi liikunnan suhteen.

Vierailija
28/53 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 vuotiaana jaksaa vaikka mitä, jos on terve. Laiskuutta muuten

Vierailija
29/53 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä - kaadoin tänään tyvihalkaisijaltaan 80 senttisen kuusen. Karsin sen ja sahasin saunapuun mittaisiksi pätkiksi - muuhun ei energiaa enää sitten riittänytkään...

M 45

Vierailija
30/53 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en jaksa. Eikä se välttämättä ole ikään sidottu asia, olen aina ollut sellainen että väsyn kaikesta. Töissä pystyn käymään, mutta muualle lähteminen on aina yhtä pakkopullaa. Siksi ei ole mitään harrastuksiakaan, en vain jaksa. Eikä ole kyse mistään masennuksesta tms vaan sanoisin ennemminkin luonteenpiirteeksi.

Mieheni on vastakohtani, vaikka on muutaman vuoden vanhempi (45v). Joka päivälle harrastuksia, remppailee kotia, touhuaa lasten kanssa, on erilaisia luottamustoimia joista nauttii yms. On aina ollut tosi aktiivinen.

Vierailija
31/53 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh näitä vastauksia. Minä olen 47v. ja tänään ensiksi vaihdoin verhoja, siivoilin noin muuten, tein ruokaa ja vähän aika sitten tulin puolentoista tunnin kävelyltä ja kuntoportaita (yhteen suuntaan 152 porrasta) menin ees taas monta kertaa. Vielä riittäisi energiaa vaikka mihin, mutta ajattelin ottaa rennosti, kun on viimeiset lomapäivät menossa. Mihinkään iltarientoihin minua ei saa, mutta ei johdu iästä, vaan siitä että ei enää kiinnosta.

Olen ylipainoinen (90kg), kilpirauhasen vajaatoiminta (joku mainitsi tämän syyksi), selvästi vaihdevuodet tulossa ja olen pitänyt itseäni maailman laiskimpana aina. Ehkä en olekaan.

Vierailija
32/53 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.. En minä kyllä muista, että minulla olisi ikinä ollut energiaa. Ehkä alle teini-ikäisenä viimeksi? Kun hormonitoiminta lähti käyntiin niin siitä asti on uuvuttanut.

Vierailija
33/53 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parikymppinen ja en jaksa silti tehdä kuin yhden ison asian päivässä. Ainakin jos saan valita.

Jos täytyy tehdä monta asiaa, en sitten tee seuraavina päivinä mitään.

Jaksaminen taitaa kyllä kohdallani olla pikemminkin henkistä, se vain heijastuu myös fyysisesti.

Vierailija
34/53 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyt myös töissä 8,5 h ( ruokatunti mukaan lukien) ja tunti työmatkoihin?

Hoidat ja valvot lastesi koulunkäyntiä, kannustat koulutöihin, pidät huolta, että he tekevät kotityönsä ( tuossa ajassa olisi jo tehnyt itse), viet lapsia harrastuksiin lähes joka päivä?

Vierailija
35/53 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus joku pieneltäkin vaikuttava asia voi viedä voimat koko päivältä. Toisinaan taas jaksaa porskuttaa täyttä höyryä koko päivän.

Minulta ainakin hankalien ihmisten tapaaminen vie paljon enemmän voimia kuin fyysinen tekeminen. Toisinaan taas jonkun kivan ihmisen tapaaminen aamupäivällä voi antaa voimia koko päivään niin, että jaksaa tehdä päivän aikana vaikka mitä, sellaistakin, mitä normaalisti inhoaa.

Vierailija
36/53 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan, jos nukun välillä päiväunet 😄 48 v.

Vierailija
37/53 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tekee raskasta työtä ei jaksa tehdä enää kotona paljon mitään.  Naisen työpäivä oli usein 12-tuntinen koska kotityöt itsestäänselvästi kuului tehdä, kun olin nuori.

Vasta vanhana tuo että vain yksi askare päivässä. 

Vierailija
38/53 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 43. Tänään aamulla nopsasti imuroin, kävin tallilla sähköpyörällä (edestakainen matka 25 km) ja nopeasti kaupan kautta kotiin. Sen jälkeen olen jaksanut vain pikalenkitellä koirat. On lämmin päivä, eivätkä ne ole onneksi halunneet varttia pidemmille lenkeille. Ei ole samalla lailla virtaa enää illalla kuten joskus alta kolmekymppisenä. No, sitä se on.

Vierailija
39/53 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyt myös töissä 8,5 h ( ruokatunti mukaan lukien) ja tunti työmatkoihin?

Hoidat ja valvot lastesi koulunkäyntiä, kannustat koulutöihin, pidät huolta, että he tekevät kotityönsä ( tuossa ajassa olisi jo tehnyt itse), viet lapsia harrastuksiin lähes joka päivä?

Se on ollut ihan oma valinta hankkia lapsia myöhään ja nyt keski-ikäisenä valittaa kuinka näiden lasten koulujuttuihin pitää osallistua. Monet fiksummat keski-ikäiset (40+) ovat lähettäneet lapsena jo maailmalle, joten ei tarvitse kärttyisenä ja väsyneenä - ehkä vaihdevuosioireisena -  vielä jotain perhanan läksyjä, harrastuksia (ei ole pakollisia), yms. vahtia ja käsitellä. Siksi meillä fiksuimmilla riittää energiaa MONEEN asiaan päivän aikana, kun saamme keskittyä itseemme. Eli ei ole iästä varsinaisesti kiinni jaksaminen, vaan siitä miten on elämänsä hoitanut.

Harmi kun sinä et ajatellut tällaisia asioita nuorempana, shit happens.

---muu vastaaja

Vierailija
40/53 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä sanoisin, että ei ole normaalia. Ei ole myöskään erityisen tavallista, että vaihdevuodet on esim 45 v, keskimäärin ne on 51 v, ja varianssi ei ole mikään valtava. Muistaakseni alle 45 puhutaan poikkeuksellisen varhaisista vaihdevuosista.

Mun mielestä on ihan normaalia käydä töissä, tehdä kotitöitä ja viettää aikaa perheen, ystävien tai vaikka harrastusten parissa.

Jos tuntuu, että ei oikein riitä voimat mihinkään, niin mä kyllä kehottaisin hakemaan apua. Voi olla kyse ylikuormituksesta tai jostain sairaudesta.