Onko ihan tavallista, että keski-ikäisenä jaksaa tehdä vain yhden isomman asian päivässä?
Tarkoitan, että esim jos käy aamupäivällä kaupoissa, niin ei jaksa lähteä enää iltapäivällä lenkille tai illalla ravintolaan, vaan haluaa mieluummin vaan olla kotona. Tai ei varsinkaan jaksa töiden jälkeen lähteä illalla, mihinkään, vaikka harrastamaan.
Kommentit (53)
Ainakin mulle ihan normaalia. Ennemmin kyse lähtemisestä, kuin päivän pituudesta. Yksi oven avaus saattaa olla koko päivän pituinen ja sen jaksaa hyvin.. mutta toista kertaa ei välttämättä huvittaa enää avata.
Olen 46 ja minulla on välillä tuollaisia päiviä. Kauppa se on ihan normaalia vaikka itseäni asia välillä harmittaa
Olen 45 v. Ap. Tai siis jaksan kyllä, jos pakko esim lasten takia, mutta ei yhtään innosta, tai vaatii ihan erityistä ponnistelua lähteä.
On se. Ollut jo niin vuosia. Siis ennen jo kun täytin 40. Jos jonnekin pitäisi illalla mennä niin unohda. Sitä varten pitäisi katsoa päivä syömiset että ei uuvuta liikaa ja nukkua päiväunet, että jaksaa edes yhteentoista asti. Ennen klo 13 pyrin tekemään asiat. Sitten ei enää vireystila riitä minkään suorittamiseen.
No kyllä mä jaksan aamulla joogata, sitten pyöräillä töihin 5 km, tehdä työt ja pyöräillä kotiin. Sen jälkeen teen kotitöitä, käyn huolehtimassa iäkkäästä muistisairaasta äidistäni ja siinä samalla tulee muutaman kilsan kävelylenkki. Lauantaina jaksan siivota, käydä kaupassa ja saunoa. Sunnuntaina en mielellään tee mitään, en jaksa edes vieraita, paitsi omat lapset. Muun jaksan hyvin, mutta en tuota äitini hoitamista. Mihinkään "iltarientoihin" en jaksa lähteä, vaikka monesti tuntuu, että olisi kiva mennä. Olen 50 v.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihmisestä. Mä jaksan.
N50
Lucky you. Itseltäni vaihdevuodet ja sairaus ovat vieneet kaikki voimat.
No ruokakaupan lisäksi jaksan kyllä hyvin. Mutta jos on vaikkapa harrastus aamulla, kuten lauantaina on, en jaksa loppupäivänä oikein mitään. Tai pakottamalla itseni jaksan kyllä, mutten nauti siitä tekemisestä.
42v
Olen 47, enkä todellakaan jaksa joka päivä tehdä yhtään mitään. Muutaman kerran viikossa ja sitäkin pitää suunnitella ja henkisesti valmistautua.
Minä en jaksa tehdä aina sitä yhtäkään asiaa, mutta olenkin masentunut.
vaihdevuodet väsyttävät. mutta parempaa on luvassa, kun ne ovat ohi jaksaminen lisääntyy.
Minä en ole lähellekään (!!) teidän ikäisenne, mutten aina jaksa. Joskus saatan käydä vähän väliä jossain (autolla), kesäisin lähinnä. Saatan käydä viemässä kauppakassit kotiin ja vaihtaa vaatteet, lähteä viemään/hakemaan paketteja, sen jälkeen tulla kotiin ja käydä vielä myöhemmin jossain.
Minulle on melko yleistä, vaikka olen vasta 42. Minulla sitä selittää MS-tauti, joka aiheuttaa väsymystä. Aina välillä minullakin on kyllä päiviä, jolloin jaksan tehdä enemmän.
Ja kuitenkin valvon myöhään joka ilta lueskellen ja musiikkia kuunnellen, vaikka olisikin aktiivisempi päivä takana, eli en väsähdä henkisesti. Tärkeää on, että saa olla rauhallisessa ympäristössä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihmisestä. Mä jaksan.
N50
Lucky you. Itseltäni vaihdevuodet ja sairaus ovat vieneet kaikki voimat.
Mullakin on vaihdevuodet. On pari sairautta.
On yleistä. Ja esim. Lomalla ei jaksa lomailla kodin ulkopuolella monta päivää peräkkäin. Välillä pitää päästä kotiin lepäämään.
Minä olen 50 ja jaksan esim. touhuta koko päivän pihatöissä ja lähteä sitten vielä pyörälenkille. Jaksan käydä kaupoissa aamulla, ystävien kanssa lounaalla päivällä ja tehdä vielä halkoja loppupäivän ennen saunaa. Noin esimerkkeinä. Jotain on pielessä, jos neli-viisikymppinen ihminen ei jaksa päivän aikana muuta kuin käydä kaupassa. Kunnonkohotuksen paikka?
riippuu mitä tarkoitat keski-iällä. jos 40 v niin ei ole tavallista, jos 65 niin alkaa yleistyä.