Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko imettäminen missä tahansa paikassa ok?

Vierailija
30.07.2013 |

Täällä kiistellään siitä, onko äidillä oikeus imettää vauvaansa millä tahansa julkisella paikalla (ravintola Näsinneula pyysi asiakastaan siirtymään pöydästä imettämään lastenhoitohuoneeseen tai wc-tiloihin).

Minusta imettäminen on hieno asia, mutta ei sovi joka paikkaan, enkä vauvaakaan veisi kaikkialle. Esimerkiksi huipputason gourmetravintola ei minun mielestäni ole vauvoille tarkoitettu eikä imetykseen sopiva tila.

Itse en imettäisi myöskään vaikkapa häiden tai 50-vuotisjuhlien ruokapöydässä, teatterin, oopperan tai sinfoniakonsertin katsomossa enkä kirkossa järjestettävässä tilaisuudessa, kuten vihkiäisissä tai hautajaisissa.

Mitä mieltä SINÄ olet? Onko imettäminen luonnollisena tapahtumana hyväksyttävää paikassa kuin paikassa ja tilaisuudessa kuin tilaisuudessa? Jos ei, missä et haluaisi nähdä imettävää äitiä?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:17"]

Täällä kiistellään siitä, onko äidillä oikeus imettää vauvaansa millä tahansa julkisella paikalla (ravintola Näsinneula pyysi asiakastaan siirtymään pöydästä imettämään lastenhoitohuoneeseen tai wc-tiloihin).

Minusta imettäminen on hieno asia, mutta ei sovi joka paikkaan, enkä vauvaakaan veisi kaikkialle. Esimerkiksi huipputason gourmetravintola ei minun mielestäni ole vauvoille tarkoitettu eikä imetykseen sopiva tila.

Itse en imettäisi myöskään vaikkapa häiden tai 50-vuotisjuhlien ruokapöydässä, teatterin, oopperan tai sinfoniakonsertin katsomossa enkä kirkossa järjestettävässä tilaisuudessa, kuten vihkiäisissä tai hautajaisissa.

Mitä mieltä SINÄ olet? Onko imettäminen luonnollisena tapahtumana hyväksyttävää paikassa kuin paikassa ja tilaisuudessa kuin tilaisuudessa? Jos ei, missä et haluaisi nähdä imettävää äitiä?

[/quote]

No mun mielestäni on täysin kohtuutonta, jos lasta saisi ruokkia vain pullolla julkisella paikalla. kun kyse on tosiaan siitä lapsen ruokkimisesta, joka kaikissa tapauksissa ei onnistu pullolla ( omani ei huolinut ikinä), pumppaaminenkaan ei onnistu kaikilta todellakaan.

Sen verran älyä pitäisi jokaiselta naiselta löytyä, että imettämisen hoitaisi korrektisti, koska sen tosiaan voi tehdä niin. Jos joillakin sitten on tapana lyödä tissi tiskiin ja tehdä kaikki asiat näyttävästi, niin se on silti mielestäni tökeröstä käytöksestä sieltä pienimmästä päästä.

Olen tasan kerran käynyt esikoistani imettämässä ravintolan vessassa, ja se oli ihan hirveää siellä pienessä kopissa paskan hajussa. Syököön imetyksestä ahdistuva ruokansa siellä, jos haluaa.

Mä en oikeasti ymmärrä miksi joku häiriintyy toisen imetyksestä missä tahansa. Mihin muihin asioihin puututte toisten ihmisten elämässä? Saako vastarakastuneet suudella kiihkeästi ravintolassa ja päästellä ällöjä pussailuääniä? Sellaistakin olen nähnyt tapahtuvan.

Vierailija
2/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:17"]

[/quote]

Ei ole. En missään. Se on samanlainen yksityisyyttä vaativa toimenpide kuin vessassakäynti. Täytyy olla todellakin wt-mamma lykätäkseen tissinsä ulos puvustaan julkisella paikalla. Yöks.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kuulu imettäminen julkisille paikoille.itse imetän ja aina menen joko vessaan tai lastenhoitotiloihin imettämään.Se ei vaan sovi julkisille paikoille kaiken kansan nähtäville.

Vierailija
4/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kirkko on tosi jees paikka. Varsinkin toisten häissä mutta miksei hautajaisissaki! Ristiäisissä voin antaa muiden lasten hörpätä myös jos heillä ei ole omaa nahkapulloa tarjolla.

Tai lounasaikaan sellasessa ruokapaikassa jossa käy liikemiehiä ja pukumiehiä.

terv. Jakomäen Amismutsi

Vierailija
5/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin otan tissit esiin junassa, raitsikassa, lapsen tarhassa ja lähikaupassa, miksei lähikapakassaki välillä!

t: Kontulan sossuäiti

Vierailija
6/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen imettänyt molempia lapsiani 13 kk ja ihan missä huvittaa! Mm. kirkon penkissä ja kirkon sakastissa, kun lapsemme kastettiinkin kirkossa. Aina voi käyttää järkeä ja laittaa kevyttä huivia vähän eteen tms. jos ajattelee, että paikalla on häiriintyviä ihmisiä.

Minusta lapsen ruokkiminen on se rinnan alkuperäinen tehtävä, nykyihmiset vain jostain syystä pitävät rintoja lähes pelkästään seksuaalisina. Itse ajattelen, että pitää vähän viirata vintillä, jos imettäminen on jonkun mielestä seksuaalista tai rinta on jotenkin kiihottava silloin. Eihän kukaan tissiä kokonaan vetäise esiin, jos imettää, vaan ainoastaan sen verran kuin on tarvis.

Vierailija
7/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut imetettyä keskellä puistoa, kauppakeskuksessa, kahvilassa yms. Ennen oli minullekin tosi arka asia, mutta nyt voin imettää missä vain, koska se tosiaan on maailman luonnollisin asia, jos se jota kuta alkaa haitata, se ei tosiaan ole minun ongelmani. Minä ruokin lapseni luonnollisesti tissillä, antakaa te vaan pullo suuhun.

Siis ihan järjetöntä, että pitäisi mennä jonnekin muualle imettämään! Tissit paljaana saa heilua, mutta ei saisi imettää, sairasta tuo imetysvastaisuus on.

Vierailija
8/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:49"]

Minusta lapsen ruokkiminen on se rinnan alkuperäinen tehtävä, nykyihmiset vain jostain syystä pitävät rintoja lähes pelkästään seksuaalisina. Itse ajattelen, että pitää vähän viirata vintillä, jos imettäminen on jonkun mielestä seksuaalista tai rinta on jotenkin kiihottava silloin.

[/quote]

Ei kiihota, pelkästään yököttää.

Hyvät tavat ovat nuoremmilla sukupolvilla jääneet täysin unohduksiin. Mutta eipä tuo ihme ole, sellaista minä-minä-minä-sakkia kun ne ovat. Huonosti ovat vanhempansa heidät kasvattaneet, hohhoijaa.

Vierailija
9/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitorauhaset piiloon! Jos mä tietäisin että mun mutsi olisi imettänyt mua julkisella paikalla mauttomasti kuin vasikkaa muiden nähden niin mä vihaisin, ällöäisin ja inhoaisin sitä ikuisesti!

(Onneksi hän on imettänyt aina muilta piilossa, kaikessa rauhassa, sanovat ainakin isäni ja tätini jotka ovat olleet kuvioissa myös tuolloin. Minäkään en saanut katsoa kun hän imetti minua kaksi vuotta nuorempaa siskoani makkarissa, ja onneksi en saanut sillä olisin varmaan saanut siitä jotain traumoja tai ruokahalun menettämistä ja anemiaa jo lapsena).

Vierailija
10/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:50"]

Siis ihan järjetöntä, että pitäisi mennä jonnekin muualle imettämään! Tissit paljaana saa heilua, mutta ei saisi imettää, sairasta tuo imetysvastaisuus on.

[/quote]

Samaa mietin. Aika antavia kaula-aukkoja voi pitää eikä kukaan pahastu, mutta vauvaa ei saisi ruokkia. 

Vierailija
11/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissit paljaana saa heilua, mutta ei saisi imettää

[/quote]

Eikä saa tissit paljaana heilua, Suomessa ainakaan. Missä ihmeen maassa sinä oikein asut?!

Vierailija
12/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:54"]

[/quote]

Samaa mietin. Aika antavia kaula-aukkoja voi pitää eikä kukaan pahastu, mutta vauvaa ei saisi ruokkia. 

[/quote]

molemmat yhtä ällöjä, ja ällöjä myös paidattomat ja persvakoaan esittelevät miehet.

Vierailija
13/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettäminen on ruumiintoiminto siinä missä virtsaaminen ja ulostaminenkin eli yksityisesti hoidettava asia. 

Vierailija
14/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan nyt ravintolan pöydässä pitää saada imettää. Imetyksen päätyttyä vielä pulautukset muiden kansan nähtäväksi niin johan ruokahalu kasvaa. Mitä hienompi ravintola sitä parempi.

Vierailija
15/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voisi paremminkin kysyä, mihin kaikkiin paikkoihin pieni, imeväisikäinen vauva on pakko viedä. Läheisen juhlat toki, kahvilat ja perheravintolat ok, mutta ooppera tai teatteri....eikö sinne voisi päästä äiti ihan ilman vauvaa? Varmasti nauttisikin enemmän. 

Itse imettäminen vaatii minusta hienotunteisuutta ja tilannetajua, että tietää, missä ja miten on sopiva ja hyvä imettää ja kuinka voi verhoutua niin, ettei paljas rinta muita häiritse. 13 kk ikäinen taapero ei todellakaan enää tarvitse rintaa aina ja kaikkialla. Sen ikäinen syö tavallista ruokaa ja jos äiti haluaa imettää, sen voi tehdä kotosalla. Pieni sylivauva ja muutaman kuukauden ikäinen tietenkin tarvitsee ravintonsa maitona, ja jos rinta on ainoa vaihtoehto, sitä annetaan. 

Vierailija
16/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:53"]

Maitorauhaset piiloon! Jos mä tietäisin että mun mutsi olisi imettänyt mua julkisella paikalla mauttomasti kuin vasikkaa muiden nähden niin mä vihaisin, ällöäisin ja inhoaisin sitä ikuisesti!

(Onneksi hän on imettänyt aina muilta piilossa, kaikessa rauhassa, sanovat ainakin isäni ja tätini jotka ovat olleet kuvioissa myös tuolloin. Minäkään en saanut katsoa kun hän imetti minua kaksi vuotta nuorempaa siskoani makkarissa, ja onneksi en saanut sillä olisin varmaan saanut siitä jotain traumoja tai ruokahalun menettämistä ja anemiaa jo lapsena).

[/quote]

Se ei sitten häiritse yhtään, jos sua on pidetty niin arvottomana, että vessa on ihan sopiva ruokailupaikka?? Minä en omia lapsiani ainakaan imetä piilossa, kyse on myös heidän ihmisarvostaan, eli wc ei minusta ole mikään ruokailupaikka.

Vierailija
17/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni vauvaa voi imettää kaikissa sellaisissa paikoissa, joihin vauva tulee mukaan. Imettämisessä ei ole mitään vastenmielistä tai ällöttävää. Jos joku pitää sitä vastenmielisenä, minusta hänen kannattaisi miettiä, miten on siihen tulokseen tullut.

Imetyskeskustelu kilpistyy siihen, että se muka on tissien vetämistä esiin, niiden esittelyä ja paljastelua. Varmaan joku ääliö imettääkin tissit esillä, mutta en ole itse koskaan tällaista tapahtumaa todistanut, paitsi saunassa.

Pieni vauva on viaton olento, joka ei ymmärrä maailman menosta tuon taivaallista. Aikuisella ihmisellä taas pitäisi olla järki päässä ja ymmärtää, että imettäminen on sitä vauvaa varten. Sitä ei ole kohteliasta pällistellä ja tuijottaa (tosin mun mielestä tuijottaminen noin ylipäätään on aika epäkohteliasta).

Rinnat ovat kulttuurissamme seksuaaliset, mutta imettäessä ne eivät ole käytössä seksuaalisessa mielessä. Rinnat tuntuvat olevan jotenkin hirveän keskeisessä osassa kulttuuriamme. Naisten vaatteista useimmiten rintojen muoto piirtyy esiin hyvin selvästi, oli kyse miten siveästä koltusta tahansa. iltalehtien lööpeissä ja valtavissa mainoksissa rinnat ovat nännejä lukuun ottamatta esillä. Mutta joidenkin mielestä sitten imettäminen on aivan valtavan kauheaa ja siveetöntä. 

Tuossa toisessa keskustelussa imettämisestä luodaan aivan hirveitä mielikuvia, joihin itse vauvoja imettäneen on vaikea samastua: vauva muka maiskuttaa ja lussuttaa (vaikka oikeasti vauvan imemisestä ei kuulu mitään ääntä, imettäminen on muka esittelyä ja paljastelua (vaikka lähes kaikki julkisella paikalla imettäjät yrittävät peittää rintansa mahdolisimman tarkasti), imettämistä verrataan paskaamiseen ja kyrvänimemiseen (Haloo! Joku raja) ja siitä yritetään tehdä alaluokkaista - niin kuin alaluokkaan kuuluminen olisi joku synti - vaikka oikeastihan imetys juuri korreloi koulutuksen kanssa.

Tällainen raivo ei ole omiaan tukemaan yhteiskuntaa, joka on lapsi-, äiti-, imetys- ja naismyöteinen. Se tukee sellaista ajattelutapaa, jossa lasten ja äitien pitäisi olla jossain nurkassa syrjässä oikeita ihmisiä häiritsemästä (ketä nämä oikeat ihmiset sitten ovat, herää kysymys).  Toivottavasti en koskaan oikeassa elämässä törmää tällaiseen vastenmieliseen ajatusmaailmaan.

Vierailija
18/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää, että imetykseen suhtaudutaan tällä palstalla näin kielteisesti.

Minun mielestäni imetys on luonnollista. Lapsen ja äidin ei voi vaatia pysyvän kotonaan, vaan heidän on voitava liikkua vapaasti haluamallaan tavalla. Pienen lapsen ruoka-aikojen väli on lyhyt, ja on kohtuutonta edellyttää, että ruokinnan mukaan ajoitettaisiin liikkuminen.

Se, että ohjataan imettämään vessaan, on järkkyä. Eihän aikuisetkaan syö vessassa.

Olen ihmeissäni, että kuulun näkemyksineni näin pieneen vähemmistöön.

Vierailija
19/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:53"]

[/quote]

Todella ikävä kuulla, että äitisi on hävennyt imettämistä noin paljon. Ei ole varmaan ollut helppoa hoitaa vauvaa ja taaperoa, kun on pitänyt jopa omalta lapseltaan piiloutua imettämään.

Nyt ymmärrän, miten jollakulla voi olla noin kummalliset käsitykset imettämisestä. Ei ole ihme, että suhde imettämiseen vääristyy, kun siitä tehdään  noin kamala asia.

Voin kertoa, että tavallisissa perheissä tuo ei ole ollenkaan normaali käytäntö, vaan imettäminen on ihan tavallinen vauvanhoitoon liittyvä juttu. Sun kannattaa kysyä äidiltäsi, miksi teillä suhtauduttiin imettämiseen noin epänormaalisti - tosin hän on varmaan itsekin jotenkin traumatisoinut eikä siksi välttämättä halua puhua kipeästä asiasta.

Vierailija
20/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä pisti minulla silmään:

- Viereisessä pöydässä istui intialaisia, erilaiseen kulttuuriin tottuneita ihmisiä. Koska hovimestari huomasi, että he olivat selvästi kiusaantuneita tilanteessa, henkilökunta meni ystävällisesti sanomaan, voisiko imettämistä jatkaa jossain rauhallisemmassa paikassa, Ala-Leppilampi selventää.

http://www.iltalehti.fi/perhe/2013073017309374_pr.shtml

Olisi henkilökunta mennyt sanomaan intialaisille, että Suomessa on tapana imettää myös julkisesti.

Maassa maan tavalla jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan