Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko imettäminen missä tahansa paikassa ok?

Vierailija
30.07.2013 |

Täällä kiistellään siitä, onko äidillä oikeus imettää vauvaansa millä tahansa julkisella paikalla (ravintola Näsinneula pyysi asiakastaan siirtymään pöydästä imettämään lastenhoitohuoneeseen tai wc-tiloihin).

Minusta imettäminen on hieno asia, mutta ei sovi joka paikkaan, enkä vauvaakaan veisi kaikkialle. Esimerkiksi huipputason gourmetravintola ei minun mielestäni ole vauvoille tarkoitettu eikä imetykseen sopiva tila.

Itse en imettäisi myöskään vaikkapa häiden tai 50-vuotisjuhlien ruokapöydässä, teatterin, oopperan tai sinfoniakonsertin katsomossa enkä kirkossa järjestettävässä tilaisuudessa, kuten vihkiäisissä tai hautajaisissa.

Mitä mieltä SINÄ olet? Onko imettäminen luonnollisena tapahtumana hyväksyttävää paikassa kuin paikassa ja tilaisuudessa kuin tilaisuudessa? Jos ei, missä et haluaisi nähdä imettävää äitiä?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse kolme lasta imettäneenä kyllä yritin vältellä julki-imetystä, ihan vaan koska se häiritsi minua itseäni. Muiden imetys ei minua haittaa, ei mene ruokahalu tms. Toki olen sitä mieltä, että muut pitää ottaa huomioon niin hyvin kuin pystyy, yleensä aina jostain löytyy rauhallisempi paikka imetykseen. Mutta jos ainoa paikka imettää on joku kurppainen kuselta haiseva ja lainehtiva lastenhoitohuone ja vauva huutaa punaisena nälkäänsä niin silloin minusta melkeinpä mikä muu paikka käy, siis hätätilanteessa. Vauvan etu menee imetyskauhuisten edelle. Mileuummin mä ohimennen vilkaisen imettävää äitiä kuin kuuntelen sen vauvan itkua.

Vierailija
42/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettäisin. Nykyään näkee ei-imettävirn rintoja lähes yhtä estotta kuin lastaan ruokkivan äidin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:10"]

Jos imettäisi ihan missä huvittaa niin kuvitelkaapa seraavaa:

Imettävä uutistenlukija

imettävä pappi saarnaamassa.

imettävä taksikuski,bussikuski tms auton ratissa tai kuka muu tahansa.

Jos mennään ihan brutaalille linjalle niin vessanpönttö pitäisi saada keskelle ravintolaa niin ettei tarvitse keskeyttää illanviettoa vessareissun takia.Sehän on maailman luonnollisin asia.

[/quote]

Sopiiko, että verrataan aikuistenkin ihmisten vessa-asiointia vauvan vaipanvaihtoo? Ne voidaan tehdä samassa paikassa, vaipanvaihdossa ei yleensä mene monta minuuttia eikä sitä todellakaan tarvitse kenenkään tehdä kirkossa, lentokoneen matkustamossa, kahvilanpöydässä ...

Muisututtaisin siitäkin, että papit, palomiehet (ne naispuoliset siis), bussikuskit, sotilaat, uutistenlukijat ym. eivät ota lapsiaan työpaikalle, eivät imetettäviä vauvoja eivätkä isompiakaan ennen kuin ovat mahdollisesti työkavereita, aikuisiksi varttuneina.

Vierailija
44/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:22"]

Onko niihin LASTENHOITOTILOIHIN vaan niin vaikeaa mennä? Eivätkö suomalaiset äidit muka osaa sinne eli onko aivot lähteneet istukan mukana, vai mistä ihmeestä se nyt on kiinni??? Tarvitaanko erillinen navigaattori, henkilökohtainen saattaja, punainen matto vai kolmen tonnin designertuoli???

[/quote]

No edes se tuoli olis plussaa, ei tarvi olla edes designertuoli. Ne lastenhoitohuoneet joissa mä olen käynyt ovat lähinnä vähän tavallista isompia vessoja. Ei niissä mitään tuolia ole, pelkkä vessanpönttö, allas, vaipanvaihtotaso, roskis sekä potta. Useimmat toimii lisäksi invavessana, joten suotavaa olis että asiointi olis nopeaa sillä isommissa paikoissa kertyy jonoa aika nopeasti oven taakse. Lisäksi ne invakädensijat siinä pöntöllä haittaa imetystä, hyvää asentoa on vaikea löytää.

Mua oikeastaan huvittaa tuo lastenhoitohuone, on vähän turhan hieno nimitys vessalle. Ei siellä kukaan halua olla enempää kuin mitä on ihan pakko, käytetyt vaipat haisee roskiksessa ja kusiset potat siinä pöntön vieressä. Ja täällä niin kehutaan kuinka on oikein lastenhoitotilat. Jep, yksi haiseva pieni koppi isossa ostoskeskuksessa tai huvipuistossa. Sinne vaan kaikki imettämään. Älkää nyt viittikö enää hokea noista lastenhoitohuoneista, menkää edes kerran katsomaan mitä ne oikeasti on ja miettikää huvittaisko teitä siellä syödä tai edes oleskella.

Vierailija
45/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tästä nyt uusi ketju piti aloittaa? Eikös tuossa Näsineula-ketjussa ole ihan tarpeeksi vastauksia, tässä nyt jauhetaan samaa asiaa.

Vierailija
46/46 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:10"]

Jos imettäisi ihan missä huvittaa niin kuvitelkaapa seraavaa:

Imettävä uutistenlukija

imettävä pappi saarnaamassa.

imettävä taksikuski,bussikuski tms auton ratissa tai kuka muu tahansa.

Jos mennään ihan brutaalille linjalle niin vessanpönttö pitäisi saada keskelle ravintolaa niin ettei tarvitse keskeyttää illanviettoa vessareissun takia.Sehän on maailman luonnollisin asia.

Monessa EU maassa on laki jossa tissä käyville äidelle suodaan pidempi ruokatauko jotta voivat käydä kotona imettämässä.ämä on mielestäni hyvä idea. Ymmärrän että joustava pitää olla että lapsi saa hoitonsa mutta joka paikassa ei voi imettää.

[/quote]

Öhöm.. eikö nyt ole vähän eri asia imettää työtä tehdessään..oli missä työssä vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi