Kaikki jotka sanovat että työttömän pitäisi ottaa työtä vastaan kauempaakin, oletteko ajatelleet lainkaan tätä?
Mitä kauempana työpaikka on, sitä enemmän autolla joutuu ajaa, ja sitä nopeammin se kuluu loppuun (ja tarvitsee tehdä huoltoja yms.)
Jos työpaikka on 100km päässä, niin joka päivä tulee n. 2,5h ajoa ja 200km mittariin. arkiviikossa 12,5h ja 1000km. Vuodessa 48 viikkoa töihin ajoa kun miinustaa 4 viikon lomat. Eli 48 000km PELKÄSTÄÄN TYÖAJOA vuodessa...ja ratin takana istut 600 tuntia.
Siihen vielä muut ajot päälle, niin ollaan heittämällä 55 000 - 60 000 kilometrissä
Siinä ei auto montaa vuotta kestä, ja puhutaan vielä uudesta autosta (auton uutena ostaminen on todella kallista). Päälle tulevat polttiainekulut ja huollot vakuutuksien ja verojen lisäksi.
Jos lasketaan että auto kuluttaa satasella vaikka 7 litraa bensaa joka on tällä hetkellä noin 1.45e litra, niin 60000km maksaa 6090e.
Siis pelkästään vuoden bensat maksavat 6090e, ja tästä on 80% työmatka-ajoa josta ei oikein voi karsia.
Siinä sitten voi miettiä että paljonko sitä palkkaa pitäisi saada jotta tuo on kannattavaa toimintaa
Kommentit (91)
En enää periaatteestakaan lähde alle 2000e netto töihin. Ei mitään järkeä. Työmatkaa tulee lähes mihin tahansa 100km/päivä. Ei yksinkertaisesti kannata.
Nyt jää käteen 2500e josta pelkkään polttoaineeseen menee yli 300e/kk pelkkää työmatka-ajoa. Pienemmällä palkalla ei olisi mitään järkeä, kun ei tämäkään meinaa kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen muuta ajoa sinulla on 12 000 km/v eli 1000 km/kk?
Kaupassa käyntiä, lasten vientiä harrastuksiin, sukulointia, ystävien luona kyläilyä, lääkärissä käyntiä, mökkireissuja...Näin nyt alkuun esimerkiksi
Jostain syystä et siis voi käydä kaupassa tullessasi töistä? Ja oletat, että työpäivän jälkeen ehdit viemään lapsia minnekään, olet kotona joka tapauksessa vasta klo 17:30 jälkeen. Ja ne lasten harrastukset on joka toinen päivä 30 km päässä, jonne työttömänä olisit hyvin voinut heidät kuljettaa - siis millä rahalla? Sukulaiset on tietenkin kaukana ja siellä käydään joka viikonloppu?
Aikuisten oikeasti: asun maalla, työmatka suuntaansa 50 km eli kuukaudessa työmatka-ajoa kertyy 2200 km ja siihen päälle noin 200 km muuta ajoa, koska esimerkiksi lääkärissä käyn työpäivän aikana (mutta en työaikana) työpaikan vieressä, en lauantaina 300 km päässä.
Mutta kun haluaa keksiä tekosyitä, niin niitähän on. 12 000 km tarkoittaa noin 4800 euron kuluerää, sinulla menee siten työttömänä pelkkään olettamaasi autoiluun noin 7 kuukauden peruspäivärahat.
olet tyypillinen esimerkki ihmisestä joka ei kykene ajatteluun oman kuplansa ulkopuolella.
"kun minä, niin muutkin"
Oma työmatka autolla 75km suuntaansa. Viitenä päivänä viikossa. Eli 750km ja n.8h viikossa työn lisäksi autossa istumista. Työtä ei vaan maaseudulla ole saatavissa lähempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa käyntiä, lasten vientiä harrastuksiin, sukulointia, ystävien luona kyläilyä, lääkärissä käyntiä, mökkireissuja...Näin nyt alkuun esimerkiksi
Jostain syystä et siis voi käydä kaupassa tullessasi töistä? Ja oletat, että työpäivän jälkeen ehdit viemään lapsia minnekään, olet kotona joka tapauksessa vasta klo 17:30 jälkeen. Ja ne lasten harrastukset on joka toinen päivä 30 km päässä, jonne työttömänä olisit hyvin voinut heidät kuljettaa - siis millä rahalla? Sukulaiset on tietenkin kaukana ja siellä käydään joka viikonloppu?
Aikuisten oikeasti: asun maalla, työmatka suuntaansa 50 km eli kuukaudessa työmatka-ajoa kertyy 2200 km ja siihen päälle noin 200 km muuta ajoa, koska esimerkiksi lääkärissä käyn työpäivän aikana (mutta en työaikana) työpaikan vieressä, en lauantaina 300 km päässä.
Mutta kun haluaa keksiä tekosyitä, niin niitähän on. 12 000 km tarkoittaa noin 4800 euron kuluerää, sinulla menee siten työttömänä pelkkään olettamaasi autoiluun noin 7 kuukauden peruspäivärahat.
Jos lapset on ip-hoidossa tai päiväkodissa niin sieltä täytyy ne lapset hakea esim. viiteen mennessä. Työaika jos loppuu 16.30 ja hoitopaikka menee kiinni klo. 17.00, niin silloin ei käydä kaupassa vaan haetaan tenavat ensin. Kaikilla ei ole ip-kerhot, päiväkodit eikä kaupat siinä työpaikan tai kodin vieressä.
Itse olen joutunut ottamaan työpaikan kauempaa, 90 km päästä. Ei ikinä enää! Olin täysin poikki jatkuvaan ajamiseen puolentoista vuoden jälkeen ja matkoihin paloi rahaa. Ainoa mahdollisuus oli ajaa omalla autolla, ei voinut käyttää junaa tms. Lisäksi olivat vaarallliset talvikelit ja huonot tiet, jotka eivät ainakaan parantaneet asiaa. Mitään menoja ei voinut sopia omalle kotipaikkakunnalle kun ei missään voinut käydä kesken päivän ja harrastuksetkin tahtoivat jäädä kun ei jaksanut enää lähteä minnekään.
Tällaisten määräaikaisten pätkätöiden takia ei kukaan järkevä myy asuntoa ja vaihda lasten kouluja ja kaveripiiriä ja puolison hyvää vakityöpaikkaa, joten muuttohöpötykset vain ärsyttivät.
Tämän työpaikan toinen toimipiste olisi ollut kotipaikkakunnallanikin ja hain sinne vaihtoa monta kertaa, mutta minua ei haluttu päästää sinne, koska sinne peräkylän toimipisteeseen missä kävin töissä ei olisi saatu ketään tilalleni. Lopulta löysin onneksi paremman paikan omasta kaupungista, joten joutuivat sitten kuitenkin etsimään uuden ihmisen. Olin kyllä aivan uupunut ja siitä toipuminen kesti useita kuukausia. En suosittele.
Mä en ymmärrä tätä, että ihmiset ei ajattele asioita eteenpäin. Tulevaisuuden kannalta aina parempi ottaa se työ VAIKKA siitä jäisi käteen vähemmän kuin tuista. Kun on jossain jo töissä, on paljon helpompi hakea muita töitä. Sitä paitsi, monissa töissä tienaa paljon enemmän, kuin aloittajan esimerkissä, joten rahaa jääkin käteen matkakulujen yms lisäksi. Ja jokainen työssäkäyvähän tähtää siihen tulotason nousuun, kun työkokemusta karttuu ja on mahdollista edetä urallaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä, että ihmiset ei ajattele asioita eteenpäin. Tulevaisuuden kannalta aina parempi ottaa se työ VAIKKA siitä jäisi käteen vähemmän kuin tuista. Kun on jossain jo töissä, on paljon helpompi hakea muita töitä. Sitä paitsi, monissa töissä tienaa paljon enemmän, kuin aloittajan esimerkissä, joten rahaa jääkin käteen matkakulujen yms lisäksi. Ja jokainen työssäkäyvähän tähtää siihen tulotason nousuun, kun työkokemusta karttuu ja on mahdollista edetä urallaan.
Joo, tosi helppo hakea uutta duunia kun kaikki rahat menee työmatkoihin 100km päässä työskennellessä, se pienikin potentiaalinen ylimääräinen aika työnmatkaan, loput aika ja energia kaupassa käyntiin, lasten kuskaamisiin ja hoitamisiin
Itse muutin saatuani työpaikan 600 kilometrin päähän.
Että on ihan vaan selittelyä että yksinasuva ei voi kauempaa hakea työtä.
Miksi asiallinen kommenttini poistettiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutto lähemmäs työpaikkaa, kulku julkisilla?
Milläs meinasit kulkea syrjäseudulle jossa kulkee 3x päivässä bussi? Ja luultavasti pitää käyttää useampaa kulkuvälinettä kulkemiseen, vaihtoja matkan varrella.
Kummasti pk-seudulla asuvilla on luulo että joka paikkaan menee ovelta ovelle bussiMatka-aika vähintäänkin tuplaantuisi. Se onkin kiva käyttää 5 tuntia matkoihin joka työpäivä
Meinaatko, että sinulle löytyisi syrjäseuduilta töitä, kun vakituisille asukkaillekaan ei tahdo löytyä? Suurin osa työpaikoista sijaitsee suurissa tai keskikokoisissa kaupungeissa.
Meidän perhe antoi periksi ja muutimme toisesta keskikokoisesta kaupungista toiseen, että mies löysi vakituisia töitä. Minä irtisanouduin vakituisesta työstäni, koska se on sellaista, että löydän helpommin oman alan töitä (nyt olen vakituisena uudessa kaupungissa). Karenssia ei tule työkkäristä, jos muuttaa parin tunnin matkan päähän ja irtisanoutuu sitä varten. Taakse jäivät sukulaiset ja muu tukiverkko, mutta ihan hyvin meillä menee täällä uudessa kaupungissa. Kiva kun molemmilla on vakituinen työpaikka ja tullaan omillamme toimeen:)
Mitään tukia ei pitäisi maksaa yli vuoden, alueille jossa töitä ei ole eikä tule.
Kuka vaan voi asua korvessa, mutta jos siellä
Lähellä ei ole työpaikkoja, pitää muuttaa lähemmäksi niitä; ajaa autolla se pitkä työmatka tai työllistää itse itsensä kotona. Työttömänä työnhakijana mielestäni ei voi olla, jos ei ole realistisia mahdollisuuksia työn tekoon.
En ymmärrä miksi ihmiset yleensäkin kuvittelevat että heillä on oikeus elää valtion piikkiin (eli siis veronmaksajien rahoilla). Työttömyysturva on tarkoitettu lyhytaikaiseen tukeen, ei siihen että eletään jossain huitsin nevadassa ilman mahdollisuuksia palkkatyöhön.
En ymmärrä, millä ihmiset kuvittelevat minun hankkivan auton tai edes ajokortin tai saavan lainaa niiden hommaamiseksi. Olen työtön, jolla on kymmenientuhansien eurojen opintolaina maksettavana. Säännöllinen toimeentulotuen saaminen estää myös sosiaalisen luoton saamisen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka vaan voi asua korvessa, mutta jos siellä
Lähellä ei ole työpaikkoja, pitää muuttaa lähemmäksi niitä; ajaa autolla se pitkä työmatka tai työllistää itse itsensä kotona. Työttömänä työnhakijana mielestäni ei voi olla, jos ei ole realistisia mahdollisuuksia työn tekoon.
Koittakaa päättää. Joka toinen päivä huudatte ettei työttömät saa asua kaupungeissa ja joka toinen taas huudatte, miten pitää muuttaa pois korvesta työllistyäkseen. Kumpi se nyt on mitä te haluatte?
Vierailija kirjoitti:
Mitään tukia ei pitäisi maksaa yli vuoden, alueille jossa töitä ei ole eikä tule.
Mutta sitten valitat, kun työttömälle maksetaan asumistukea kaupungissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun haluaa keksiä tekosyitä, niin niitähän on. 12 000 km tarkoittaa noin 4800 euron kuluerää, sinulla menee siten työttömänä pelkkään olettamaasi autoiluun noin 7 kuukauden peruspäivärahat.olet tyypillinen esimerkki ihmisestä joka ei kykene ajatteluun oman kuplansa ulkopuolella.
"kun minä, niin muutkin"
Nimenomaan siksi, että olen kokemusasiantuntija, niin muidenkin ehkä kannattaisi miettiä, mitä sitä ehtii ja jaksaa omasta mielestään ylipitkien työpäivien jälkeen. 100 km matkaan menee aika usein reilusti yli tunti suuntaansa, harva meistä asuu moottorietien liittymän vieressä ja työpaikan pihaan saa posottaa tasaista satasta. 1000 km/kk on aika lailla paljon omaa ajoa, joten miten työttömällä on siihen varaa? Jos siis mieluummin jättää työpaikan ottamatta ja ajelee ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun monella maalaispaikkakunnalla on pienempi työttömyys% kuin kaupungissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun monella maalaispaikkakunnalla on pienempi työttömyys% kuin kaupungissa!
?!