Turistit häiriintyivät - äiti ei saanut imettää ravintolasalissa Tampereella
Äitiä pyydettiin siirtymään WC-tiloihin imettämään lastaan.. Mitä mieltä olet asiasta? Mielestäni on jokseenkin huvittavaa, että ei saisi imettää julkisella paikalla. Tosin tässä tapauksessa kyse oli muiden asiakkaiden vaivaantuminen, mutta silti. Maailman luonnollisin asia!
Kommentit (318)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:35"]
Hassua sillä julteltiin juuri työkavereiden kanssa että aina kun olemme nähneet julkisesti imettävän äidin niin kaikki meistä ajatelleet aina että se on ihan satavarmasti joku kouluttamaton, työtön, lähiöruusu, moukkamainen, alkoholiongelmainen, vähäosainen ja ehkä jopa pikkurikollinen tyyppi. Eli se liitetään voimakkaasti pohjasakkamaiseen käytökseen.
[/quote]
Hassua sikäli, että tutkimusten mukaan imettäminen korreloi juuri kouluttautumisen kanssa. Kouluttumattomat naiset juuri eivät tilastojen mukaan imetä, tai lopettavat sen hyvin lyhyeen.
Mitäs muita juttuja tuolla sun "työpaikalla" keksitään?
MIKSI niitä pitää esitellä ravintoloissa ja kahviloissa siihen malliin että varmasti 90% paikallaolijoista menettää ruokahalunsa, puhumattakaan muista haluista.
MIKSI tätä ei voida hoitaa kauppakeskusten lastenhoitohuoneissa tai kaikessa hiljaisuudessa harson/peitteen alla, selkä muihin päin käännettynä?
Onko se ihan mahdoton pyyntö?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:31"]
No onhan tuolla iso ero, imettääkö julkisella paikalla vaiko kotona. Miksi pitäisi julkisesti imettää? Kokeilkaapa mennä Saudi-Arabiaan julki-imettämään. Saattaapi häkki heilahtaa... Ei se Suomessakaan sen hyväksyttävämpää julkisesti ole, vaikka imettäminen luonnollista onkin. Täällä on vain muutama mamma, jotka polkevat jalkaa maahan siksi, että HEILLÄ on oikeus määrittää yhteiskunnan käytösnormit.
[/quote]
Ok, evätään naisilta sitten oikeus ajaa autoa, kun Saudi-Arabiassakaan ei saa ajaa. Ja viedään saman maan mallin mukaan oikeus naisilta liikkua ilman miespuolista holhoojaa julkisella paikalla.
Ei mun tarvitse polkea jalkaa, jotta saisin imettää julkisella paikalla, sen kun imetän vaan. Imettäminen julkisesti on Suomessa - luojan kiitos - ihan normaalia ja yleisesti hyväksyttyä (miksi muuten tuo juttukaan olisi julkaistu?), te imetysfoobikothan tässä jalkaa poljette, että moinen epäsiveettömyys tulisi kieltää.
Muuten, vertasit aiemmin imetystä kullinimemiseen. Tällä logiikalla tuttipullontutin tai huvitutin imeminen sitten verrattavissa dildon imemiseen julkisella paikalla. Ja varmaan vauvan tuominen julkiselle paikalle on vain sen esittelemistä, että me ollaan hei nussittu.
[/quote]
Hei se suuseksijuttu ei ollut kyllä mun näppikseltä... :-DDD Kai täällä on muitakin julki-imetystä paheksuvia, kuin joku palstavakkari? Imettäminen julkisesti ei ole yleisesti hyväksyttyä, vaikka sinä niin ajattelisitkin. Sitä paheksutaan suomalaiseen tapaan hiljaa ja mitään sanomatta. Tunnetaan myötähäpeää huonosti käyttäytyvän kanssaihmisen puolesta. Kaikelle on aikansa ja paikkansa, mutta se tissin esiinkaivaminen ravintolassa on ihan väärä juttu väärään aikaan väärässä paikassa. Sun mielipiteestä huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:39"]
Ettekö ole huomanneet niiden julki-imettäjien tyylistä ja olemuksesta että mitä ne oikeasti on?
Kouluttamattomia amis-mutseja. Siis ihan selvästi.
En ole koskaan nähnyt tai kuullut esimerkiksi kenenkään hyvin koulutetun ja menestyvän bisnesnaisen imettävän lapsiaan noin. He hoitavat imetyksen kotona rauhassa kahden kesken, ja talon ulkopuolella lapsi opetetaan hyville tavoille pienestä pitäen ja annetaan tuttipulloa. Tällaiset hyvän perheen lapset oppivat myös hyvän ravintolakäyttäytymisen aiemmin mitä amisperheiden lapset. Ehkä siksi noilla hyvän perheen lapsilla riittää käytöstapoja ja yleissivistystä päästä elämässään pitkälle ja kouluttautua kunnolla kun heillä on pitkäjänteisyyttä, eli kun heitä ei ole imetetty meluisassa ja stressaavassa katukahvilassa kaikkien nähden.
Lapsellehan ne kolme ekaa vuotta on tunnetusti aika ratkaisevia jatkokasvatukseen ja tulevaisuuteen nähden vaikkeivät koskaan muista itse niitä tapahtumia. Jos siinä vaiheessa esiintyy liikaa hälyä tai traumoja niin ne kostautuu käyttäytymishäiriöinä, eli jonain add'nä tai adhd'nä. Miettisivät sitä nuokin itsensäpaljastajat ja show-imettäjät.
[/quote]
Voi hyvänen aika sentään :D Mitä kaikenlaisia juttuja sä vielä mahdatkaan keksiä... Seuraavaksi sä varmaan keksit, että itse imettäminenkin on haitallista niin vauvalle kuin äidillekin, koska se johtaa varmaan ennenaikaiseen kuolemaan. Ja teidän työpaikalla puhuttiin, että ihan totta on... :D
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:40"]
MIKSI niitä pitää esitellä ravintoloissa ja kahviloissa siihen malliin että varmasti 90% paikallaolijoista menettää ruokahalunsa, puhumattakaan muista haluista.
MIKSI tätä ei voida hoitaa kauppakeskusten lastenhoitohuoneissa tai kaikessa hiljaisuudessa harson/peitteen alla, selkä muihin päin käännettynä?
[/quote]
Hyvät kysymyset, uskon että sen tyyppiset itsekkäät äidit eli minä-ihmiset ei tod näk ota ketään muita huomioon muutenkaan.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:43"]
[/quote]
Hyvät kysymyset, uskon että sen tyyppiset itsekkäät äidit eli minä-ihmiset ei tod näk ota ketään muita huomioon muutenkaan.
[/quote]
Eivät niin, sillä HEIDÄN ja HEIDÄN VAUVANSA OIKEUDET ajavat ihan kaiken muun ohitse. Lakiakin voi varmaan rikkoa imetyksen vuoksi!
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:31"]
No onhan tuolla iso ero, imettääkö julkisella paikalla vaiko kotona. Miksi pitäisi julkisesti imettää? Kokeilkaapa mennä Saudi-Arabiaan julki-imettämään. Saattaapi häkki heilahtaa... Ei se Suomessakaan sen hyväksyttävämpää julkisesti ole, vaikka imettäminen luonnollista onkin. Täällä on vain muutama mamma, jotka polkevat jalkaa maahan siksi, että HEILLÄ on oikeus määrittää yhteiskunnan käytösnormit.
[/quote]
Ok, evätään naisilta sitten oikeus ajaa autoa, kun Saudi-Arabiassakaan ei saa ajaa. Ja viedään saman maan mallin mukaan oikeus naisilta liikkua ilman miespuolista holhoojaa julkisella paikalla.
Ei mun tarvitse polkea jalkaa, jotta saisin imettää julkisella paikalla, sen kun imetän vaan. Imettäminen julkisesti on Suomessa - luojan kiitos - ihan normaalia ja yleisesti hyväksyttyä (miksi muuten tuo juttukaan olisi julkaistu?), te imetysfoobikothan tässä jalkaa poljette, että moinen epäsiveettömyys tulisi kieltää.
Muuten, vertasit aiemmin imetystä kullinimemiseen. Tällä logiikalla tuttipullontutin tai huvitutin imeminen sitten verrattavissa dildon imemiseen julkisella paikalla. Ja varmaan vauvan tuominen julkiselle paikalle on vain sen esittelemistä, että me ollaan hei nussittu.
[/quote]
Hei se suuseksijuttu ei ollut kyllä mun näppikseltä... :-DDD Kai täällä on muitakin julki-imetystä paheksuvia, kuin joku palstavakkari? Imettäminen julkisesti ei ole yleisesti hyväksyttyä, vaikka sinä niin ajattelisitkin. Sitä paheksutaan suomalaiseen tapaan hiljaa ja mitään sanomatta. Tunnetaan myötähäpeää huonosti käyttäytyvän kanssaihmisen puolesta. Kaikelle on aikansa ja paikkansa, mutta se tissin esiinkaivaminen ravintolassa on ihan väärä juttu väärään aikaan väärässä paikassa. Sun mielipiteestä huolimatta.
[/quote]
Jos sitä yleisesti paheksuttaisiin, kai sitä joskus tapaisi edes jonkun ihmisen, joka kertoisi paheksuvansa imetystä tai sitten kokisi itse tai kuulisi jonkun kaverin kertovan, että joku on paheksunut. Koska en ole koskaan törmännyt paheksuntaan muualla kuin parissa AV-ketjussa, mun on ihan pakko sanoa, että en usko imetyksen paheksunnan olevan kovin yleistä Suomessa.
Koulutuksesta ja imetyksestä:
http://yle.fi/uutiset/hyvin_koulutettu_aiti_imettaa_pidempaan/6087390
"Sosioekonomiset erot näkyvät yhä selvemmin vauvojen ruokinnassa. Myös yksinhuoltajuus, tupakointi ja äidin nuori ikä ovat yhteydessä lyhyempään imetykseen."
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 15:56"]
Onko siellä jopa yks lastenhoitohuone??? Hei mietikää nyt hetki oikeesti, siellä saattaa olla muitakin innokkaita lastenhuoneen käyttäjiä. Siellähän voi jonottaa vaikka tuntikausia!
[/quote]
No tuskin tuon tasoiseen paikkaan monta mammaa lapsineen ja vielä imeväisten kanssa eksyy samaan aikaan... Myös nuo kehotukset "katso muualle" on aika naurettavia jos joku esittelee tissiään. Katsokaa tekin sitten vain muualle kun vieressä istuu karvainen mies ilman paitaa tai persvako housuista näkyen, tai nainen bikineissä tissit vilkkuen ja röyhtäillen, sehän on vaan luonnollista ja ei toisten pöytiin ole kohteliasta tuijottaa;) Ylipäänsä on mautonta altistaa kanssaihmiset siveettömyydelle jota muut eivät halua nähdä kuten naiset puoli pakaraa paljastavissa shortseissaan ja avonaisissa topeissaan jne., ei miehetkään voi kulkea puolialasti. Imettäminen on ok jos ei näytetä rintaa ja se tapahtuu jonkin harson alla, muutoin ja mieluiten voi sitten mennä sinne lastenhoitohuoneeseen tai minne tahansa.
[/quote]
Särkänniemeen ei eksy lapsia mammoineen? Ihan varmasti siellä muutama on ollut...
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 15:48"]
Lähettäkääpä kyseiseen ravintolaan palautetta: ravintola.nasinneula@sarkanniemi.fi
Itse jo laitoin viestiä, että jos pöydässä ei saa imettää, pitää ravintolasta löytyä joku muu vaihtoehto kuin vessanpönttö.
[/quote]
Ei julki-imettävillä amis- tai lähiömutseilla ole kuitenkaan varaa syödä tuolla, joten tuskin heitä kiinnostaa teidän vinkumiset.
Eikä me virkamiehet ja -naiset enää viedä vaikutusvaltaisia ulkomaalaisia suuryritysten asiakkaita sinne syömään jos siellä on joku suomalaisten lähiömutsien tissi-show käynnissä.
Eli kummankohan vaihtoehdon valitsevat?!
Joten nolaatte vaan itsenne ja puolustuskyvyttömät jälkikasvunne jos alatte tästä heille määkimään.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:43"]
[/quote]
[/quote]
Eivät niin, sillä HEIDÄN ja HEIDÄN VAUVANSA OIKEUDET ajavat ihan kaiken muun ohitse. Lakiakin voi varmaan rikkoa imetyksen vuoksi!
[/quote]
Kuulkaahan kanaset, älkää nyt vallan hysterisoituko. Yleensä kukaan ei esittele tissejään imettäessään (paitsi ehkä teidän fantasioissanne) ja toiseksi imetys on ihan laillista toimintaa, jota myös terveydenhuollon ammattilaiset suosittelevat.
Eli nyt kotkotus pois! Imetys ei ole sen suurempi asia, että siitä pitäisi tehdä tuollainen numero. Se aika, jolloin vauvaa pitää imettää vähän siellä sun täällä on aika lyhyt, ja Suomessa on onneksi (?) sen verran alhainen syntyvyys, että aika harvoin ravintolaan sattuu edes sitä yhtä pientä vauvaa kerralla.
Joten toistan: rauhoittukaa ja yrittäkää unohtaa kaikki imetykseen liittyvät likaiset mielikuvanne, ne ovat vain mielikuvia.
Miten tämä sairas kesäinen suomipaljastelumeininki nyt sitten menee? Vavva haluaa ruokaa niin äitsykkä vetää tissit tiskiin ja jos joku haluaa nähdä vähän römpsää niin tulukaahan kahtomaan sitäkin? Vai? ;-D
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:49"]
[Miten tämä sairas kesäinen suomipaljastelumeininki nyt sitten menee? Vavva haluaa ruokaa niin äitsykkä vetää tissit tiskiin ja jos joku haluaa nähdä vähän römpsää niin tulukaahan kahtomaan sitäkin? Vai? ;-D
[/quote]
Oliko sulle jotenkin yllätys, että rinnoista ruokitaan vauvoja? Vai mikä imetyksessä on sulle ajatuksena niin kummallista, että vertaat sitä itsensäpaljasteluun? Haluaisitko sä, että sitä tissiä näytettäis oikein kunnolla siinä imetyksen yhteydessä vai mistä sä tämän paljastelun saat?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:39"]
Ettekö ole huomanneet niiden julki-imettäjien tyylistä ja olemuksesta että mitä ne oikeasti on?
Kouluttamattomia amis-mutseja. Siis ihan selvästi.
En ole koskaan nähnyt tai kuullut esimerkiksi kenenkään hyvin koulutetun ja menestyvän bisnesnaisen imettävän lapsiaan noin. He hoitavat imetyksen kotona rauhassa kahden kesken, ja talon ulkopuolella lapsi opetetaan hyville tavoille pienestä pitäen ja annetaan tuttipulloa. Tällaiset hyvän perheen lapset oppivat myös hyvän ravintolakäyttäytymisen aiemmin mitä amisperheiden lapset. Ehkä siksi noilla hyvän perheen lapsilla riittää käytöstapoja ja yleissivistystä päästä elämässään pitkälle ja kouluttautua kunnolla kun heillä on pitkäjänteisyyttä, eli kun heitä ei ole imetetty meluisassa ja stressaavassa katukahvilassa kaikkien nähden.
Lapsellehan ne kolme ekaa vuotta on tunnetusti aika ratkaisevia jatkokasvatukseen ja tulevaisuuteen nähden vaikkeivät koskaan muista itse niitä tapahtumia. Jos siinä vaiheessa esiintyy liikaa hälyä tai traumoja niin ne kostautuu käyttäytymishäiriöinä, eli jonain add'nä tai adhd'nä. Miettisivät sitä nuokin itsensäpaljastajat ja show-imettäjät.
[/quote]
Minä olen muutaman kerran nähnyt imettäviä äitejä yliopistolla. Ovat varmaan olleet siellä sitten vain käymässä. Ketään ei ole haitannut.
Särkänniemessä käy niin paljon taaperoita perheensä mukana, että siellä vierailevien ei mielestäni pitäisi tuohtua julkisesta imetyksestä, sitä näkee helposti nimittäin. Lastenhoitohuoneeseen voi olla pitkät jonot (tässä tapauksessa se vieläpä sijaitsee kaukana), jos on paljon väkeä. Ravintolassa imetettäessä kuitenkin olisi mielestäni hyvä pitää jonkinlaista liinaa suojana, vaikka itseäni ei liikuttaisikaan, jos ei sellaista ole.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:53"]
Minä olen muutaman kerran nähnyt imettäviä äitejä yliopistolla. Ovat varmaan olleet siellä sitten vain käymässä. Ketään ei ole haitannut.
[/quote]
Amismutsit varmaan hiippailleet sinne miesjahtiin, yrittivät lätkiä tissejä tiskiin ja saada sieltä uutta tulevaa hyvätuloista miestä?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:53"]
Haluaisitko sä, että sitä tissiä näytettäis oikein kunnolla siinä imetyksen yhteydessä vai mistä sä tämän paljastelun saat?
[/quote]
Minun näkemäni on valitettavasti myös olleet sellaisia että koko rinta esiin. Vain pari kertaa ollut harso tai huivi edessä. Jollakin fiksulla äidillä kuulemma ollut joskus sellainen esiliinan näköinen liina joka valmiiksi solmittu ja jonka alla lapsi saanut syödä rauhassa. Eikö sellaista voisi käyttää, yksityisyyden suojana?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:46"]
Koulutuksesta ja imetyksestä:
http://yle.fi/uutiset/hyvin_koulutettu_aiti_imettaa_pidempaan/6087390
"Sosioekonomiset erot näkyvät yhä selvemmin vauvojen ruokinnassa. Myös yksinhuoltajuus, tupakointi ja äidin nuori ikä ovat yhteydessä lyhyempään imetykseen."
[/quote]
No kyllähän tämä imetysfoobikkojen huonompi sosioekonominen asema näkyy jo kielenkäytössä, jota he käyttävät esim. tässä ketjussa. Kenelle täyspäiselle, sivistyneelle aikuiselle tulee edes mieleen verrata vauvan imettämistä piereskelyyn tai peniksen imemiseen? Täytyy olla jotain sairasta noin ajattelevan ihmisen mielessä.
Luulenpa, että julkisen imettämisen näkeminen nostaa monien sitä vastustavien mieleen kipeitä muistoja esim. omasta epäonnistuneesta imettämisestä. Tai sitten he ovat epävarmoja omasta vartalostaan ja pelkäävät kumppaninsa himoitsevan imettäjän rintoja. Jotain traumoja taustalla täytyy olla, koska reaktiot ovat noin rajuja ja täynnä vihaa imettäjää ja lasta kohtaan. Vrt. esim. miehet, jotka fanaattisesti vihaavat homoja. Yleensä taustalla on jotain häikkää oman seksuaali-identiteetin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 15:48"]
Lähettäkääpä kyseiseen ravintolaan palautetta: ravintola.nasinneula@sarkanniemi.fi
Itse jo laitoin viestiä, että jos pöydässä ei saa imettää, pitää ravintolasta löytyä joku muu vaihtoehto kuin vessanpönttö.
[/quote]
Ei julki-imettävillä amis- tai lähiömutseilla ole kuitenkaan varaa syödä tuolla, joten tuskin heitä kiinnostaa teidän vinkumiset.
Eikä me virkamiehet ja -naiset enää viedä vaikutusvaltaisia ulkomaalaisia suuryritysten asiakkaita sinne syömään jos siellä on joku suomalaisten lähiömutsien tissi-show käynnissä.
Eli kummankohan vaihtoehdon valitsevat?!
Joten nolaatte vaan itsenne ja puolustuskyvyttömät jälkikasvunne jos alatte tästä heille määkimään.
[/quote]
Minä laitoin palautetta, että hienoa kun on yksi imetysvapaa ravintola
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 15:54"]
Osoittakaa sormella sitä imettäjää ja naureskelkaa keskenänne. Niin kauan kunnes tajuaa lopettaa... :) Muutama leppoisa reippaalla äänellä lausuttu "lievästi kriittinen" kommentti siihen lisäksi vielä niin hyvä!
Kun ei hyvällä niin sitten pahalla.
[/quote]
Henkilökunta poistaa, jos imetys häiritsee muita. Tosin voin kommentoida vaikka rumia roikkutissejä.
[/quote]
Toisten ulkonäön kommentoiminen ja pilkkaaminen nyt ei ainakaan ole hyvää käytöstä! Tässä taas nähdään näiden julki-imetystä vastustavien "hyväkäytöksisten" aikuisten kaksinaismoralismi.
Minulla on neljä lasta, joita olen imettänyt lukuisat kerrat julkisesti, lukuisassa eri maassa. Olisipa mielenkiintoista joskus joutua tilanteeseen, jossa tarjoilija tulisi poistamaan minua ravintolasta. Kävisikö hän oikein käsiksi vai soittaisiko poliisit paikalle? Kyllä minä varmaan kuitenkin söisin rauhassa ruokani ateriani loppuun, samoin kuin vauvani ;)