Lihavalle liikunta-apua
Käyn 3x viikossa (ma, ke ja pe) aamuisin ohjatulla kuntosalitunnilla. Sen lisäksi olen käynyt kävelyllä 3-4xvko iltaisin.
Nyt minulla on ollut tuosta kuntosalista vähän taukoa ja aloin käydä hölkkäämässä. Nyt olen käynyt 3xvko hölkkäämässä 5km.
Nyt aloitan taas kuntosalilla käynnin. Haluaisin yhdistää sen tuohon hölkkään. Mutta mikä olisi sellainen hyvä rytmi? Kävelyä pystyi harrastamaan illalla vaikka kuinka rankka kyykkytreeni olis ollu aamulla, mutta hölkkä ei taida onnistua. Kuntosalilla kuitenkin tehdään joka kerta jotain kyykky-/ jalkaliikkeitä.
Kertokaas millaisia "kunto-ohjelmia" teillä on?
Kommentit (3)
En tiedä, että mitä tuo lihava tuossa tarkoittaa, mutta omasta kokemuksestani voin sanoa, että mulla ei ole lihavana jalat kestäneet hölkkää. Menin ihan vielä juoksukoulun ohjeiden mukaisesti eli en kerralla mitään 5 km hölkkiä vaan ihan vaan 5 min kävelyä + 4 min juoksua ja sama uudestaan. Lopputulos oli se, että jalat ei kestäneet ja piti lopettaa sekä kävelyt että juoksut.
Jos oikeasti olet lihava (etkä vain lievästi ylipainoinen), niin sanoisin, että jatka tuolla aikaisemmalla treenilläs, jos se on kerran toiminut. Tai vaihda vaikka joku kävely pyörälenkkiin, sekin on lihavalle nivelystävällisempää.
Niin ja muista lepopäivät ettei mene ylikunnon puolelle ja lihakset saa rauhassa kasvaa.
No jos kuntosalitreeni on sellainen, että saat aina kyykyillä jalat hapoille, niin toki se jaloissa tuntuu, jos lähdet lenkille. Sanoisin kuitenkin, että kroppasi ja varsinkin jalkasi tottuvat kyllä tuohon treeniin, vaikka ensin tuntuisikin. Minusta vaihtoehtosi on tehdä hölkkä samana päivänä tai sitten
ma sali
ti hölkkä
ke sali
to hölkkä
jne.
Yksi vaihtoehto lenkin kanssa on myös se, että teet vuoroin kävely- ja juoksulenkin, yhteensä tunti lenkkeilyä, joista osa pätkistä hengästyttävää juoksua. En toisaalta näe mitään ongelmaa siinä, että teet 5 km lenkin reippaana kävelylenkkinä, jossa syke selvästi nousee.
ubeliskugelis