Älykkäänä kumppanin löytäminen on oikeasti haastavaa
En nyt kritisoi vähemmän älykkäitä, mutta jos äo on 137, se rajaa ulkopuolelle suurimman osan ihmisistä. En tiedä tapailukumppanien älykkyysosamääriä, mutta sen huomaa helposti, jos toinen on täysin eri viivalla. Käytännössä ehkä 3% vastakkaisen sukupuolen edustajista voisin kelpuuttaa älyllisen kapasiteetin suhteen, mutta moniko näistä asuu lähellä, moniko on sinkku, monenko kanssa muuten kemiat kohtaavat?
Mistä voi löytää kumppanin, jos ei halua seurustella taviksen kanssa?
Ja ei, en pidä itseäni parempana kuin muut, mutta fakta on se, että sosiaalinen kanssakäyminen on liian uuvuttavaa suurimman osan kanssa - minulle.
Kommentit (1624)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kokee älykkyyden ongelmana parinvalinnassa, kannattaa keskittyä älykkyyden alentamiseen. Se onnistuu tutkitusti esim. pitkäjänteisellä päihteidenkäytöllä (ja tätä moni älykäs harrastaa jo nyt), joillakin kemikaaleilla, kognitiivisella deprivaatiolla (voit alkaa seurata esim. tosi-teeveetä ja lukea iltalehtiä). Jos pidät älyllisistä harrastuksista esim. puolen vuoden tauon ja vedät koko sen ajan kannabistuotteita ja alkoholia päivittäin (keskimäärin kannattaa ehkä pyrkiä 4-5 päivittäiseen annokseen, jolla olet tasaisesti pikkupöhnässä, mutta terveys vielä kestää), ihan varmasti löytyy kumppani helposti. Jos ei vieläkään löydy, tiedät ainakin sen, ettei ongelmasi johdu älykkyydestä.
Runsas netin käyttö on yksi tehokkaimmista keinoista, ihan tutkimusten mukaan. Mitä enemmän käyttää, sitä tehokkaampaa. Ensin menee keskittymiskyky ja muisti, ja niiden myötä muutkin kognitiiviset toiminnot heikkenevät.
Apua! Voiko olla totta?
Tuohan on ollut yleisessä tiedossa vuosikaudet.
Vierailija kirjoitti:
Mistä vastaajille on kummunnut tarve mittauttaa oma älykkyys? Ulkopuolisuuden tunne, tunne erilaisuudesta? Tarve pönkittää omaa itsetuntoa "ainakin olen älykäs"?
Minä en ole mittauttanut, mutta mieli tekisi. Olen melko vahvasti as-piirteinen ja rakastan yleensäkin numeroita, mittaamista ja tilastoja, joten miksenpä mittauttaisi tätäkin asiaa. Sekä läheiset että kouluaikoina opettajat ja psykologi, jolla muutama vuosi sitten kävin parisuhteeseeni liittyvien ongelmien vuoksi, ovat aina pitäneet minua huippuälykkäänä. Näin omasta näkökulmasta asiaa on tosi vaikea arvioida. Looginen ajattelu on minulle helppoa, ajatus kulkee nopeasti, muisti on poikkeuksellisen hyvä ja intuitio myös, mutta joissain asioissa olen kyllä tyhmä kuin saapas.
Ihmissuhteet ovat olleet minulle vaikeita osittain ihan tuon as-piirteisyyteni takia, mutta olen ikään kuin opiskellut ihmissuhteiden toimintaa ja kouluttanut itseäni käyttäytymään normaalimmin, ja siitä on ollut hyötyä. Ajatuksenjuoksuni ja huumorintajuni poikkeavat nähtävästi keskimääräisestä melko paljon, ja siitä johtuen aitoja syvällisiä kohtaamisia sattuu suhteellisen harvoin. Ystäviä kuitenkin on ja mieskin. Hänen kanssaan huomasin heti, että nyt kulkee ajatukset samaa rataa.
Jos olet älykäs, suurin osa ihmisistä on typerämpiä ja osaat suhtautua siihen oikein älykkäänä ihmisenä.
Joten kumppannin löytäminen on helppoa kuin hengittäminen.
Mutta jos vain luulet olevasi älykäs, tehtävä on mahdoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Mensan vanha testi näytti tarkemmat lukemat. Nykyinen testi ei kerro mikä on testatun tarkka älykkyysosamäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä vastaajille on kummunnut tarve mittauttaa oma älykkyys? Ulkopuolisuuden tunne, tunne erilaisuudesta? Tarve pönkittää omaa itsetuntoa "ainakin olen älykäs"?
Ehkei se kumppanin löytymisen ongelma johdukaan älykkyydestä vaan jostakin muusta? Suurin osa tuntemistani todella älykkäistä ihmisistä (tutkijoita, käsittelevät hyvin kompleksisia asioita nopeasti, aivot surraa kuin superkompuutterit) kukaan ei ole mitannut älyään - se näkyy arjessa työssä kuin vapaa-ajalla asioiden notkeana hahmotteluna, yhdistelynä ja nopeina oivalluksina. Mutta on vain osa ihmisen persoonaa, parisuhteen ongelmat ovat usein kiinni niistä muista persoonallisuuden puolista.
Ainakaan psykologit harvoin testaa älykkyyttä ihmisen omasta tarpeesta. Mensa ei näytä yli 135 tuloksia. Siinä putoaa jo kommenttisi pohja.
Jep, tiedän. Eikös Mensan aiempi testi käyttänyt vielä eri keskihajontaa? Oon ilmeisesti verrattain nuori kun oletan että paria etsivät naiset on on niin nuoria ettei ne ole voineet osallistua vanhaan testiin. Mutta voihan se olla että ovat nirsoilleet pidempään kun ovat liian hyviä kenellekään ja nyt ketään ei enää kiinnosta kun nuorempia tulee lisää markkinoille koko ajan. Sieltä voi hyvät ja älykkäät miehet valita fiksun JA nuoren.
Oletpa nuori tai et, niin kovin älykäs et ainakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Mensan vanha testi näytti tarkemmat lukemat. Nykyinen testi ei kerro mikä on testatun tarkka älykkyysosamäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkei se kumppanin löytymisen ongelma johdukaan älykkyydestä vaan jostakin muusta? Suurin osa tuntemistani todella älykkäistä ihmisistä (tutkijoita, käsittelevät hyvin kompleksisia asioita nopeasti, aivot surraa kuin superkompuutterit) kukaan ei ole mitannut älyään - se näkyy arjessa työssä kuin vapaa-ajalla asioiden notkeana hahmotteluna, yhdistelynä ja nopeina oivalluksina. Mutta on vain osa ihmisen persoonaa, parisuhteen ongelmat ovat usein kiinni niistä muista persoonallisuuden puolista.
Ainakaan psykologit harvoin testaa älykkyyttä ihmisen omasta tarpeesta. Mensa ei näytä yli 135 tuloksia. Siinä putoaa jo kommenttisi pohja.
Jep, tiedän. Eikös Mensan aiempi testi käyttänyt vielä eri keskihajontaa? Oon ilmeisesti verrattain nuori kun oletan että paria etsivät naiset on on niin nuoria ettei ne ole voineet osallistua vanhaan testiin. Mutta voihan se olla että ovat nirsoilleet pidempään kun ovat liian hyviä kenellekään ja nyt ketään ei enää kiinnosta kun nuorempia tulee lisää markkinoille koko ajan. Sieltä voi hyvät ja älykkäät miehet valita fiksun JA nuoren.
Oletpas sinä sydämellinen ja charmantti ihminen.
Olen käynyt mensan testissä silloin, kun olin vielä nuori ja älykäs ja sain miehiä, niitä joiden kanssa homma ei kuitenkaan toiminut. Nyt kun olen vanha ja älykäs, tajuan odottaa vaikka hamaan tappiin asti sitä "oikeaa" enkä ala yrittämään mitään virityksiä enää, joista sitten syntyy vain sotkua ja mielipahaa.
Sen, että olen käynyt testissä ja saanut hyvän tuloksen, tietää vaan pari ihmistä. En liittynyt Mensaan, vaikka oli mahdollisuus.
Minä laitoin älykkyyden sijaan etusijalle käytännöllisyyden ja ulkonäön eikä ole tarvinnut kauheasti katua.
Jälkikasvua ajatellen psyykkiseen resilienssiin olisi voinut panostaa vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet älykäs, suurin osa ihmisistä on typerämpiä ja osaat suhtautua siihen oikein älykkäänä ihmisenä.
Joten kumppannin löytäminen on helppoa kuin hengittäminen.
Mutta jos vain luulet olevasi älykäs, tehtävä on mahdoton.
Löytäminen on kuin laihdutus, helppoa. Haaste tulee siinä, että siitä suhteesta pitäisi tulla hyvinvoinnin lähde molemmille ja elämää parantava tekijä ja siinä sitten useimmille tulee ne vaikeudet.
Mun ongelma on se, etten vain pidä vähemmän älykkäitä miehiä seksuaalisesti puoleensavetävinä. Saatan viihtyä heidän kanssaan, saattavat olla oikeasti ihania tyyppejä, keskustelukin voi olla kivaa (kun voihan sitä keskustella niin monella, erilaisella hyvällä tavalla). Mutta ei vain sytytä. Minua sytyttävät miehet, joilla leikkaa tosi nopeasti, jotka näkevät yhteyksiä eri asioiden välillä, jotka osaavat olla perustellusti eri mieltäkin kanssani, joissa on uteliaisuutta ja ilkikurisuutta ja jotka ovat älykkäitä monella eri tasolla - myös sosiaalisesti. Näitä miehiä on todella vähän (voi olla, että heitä on ihan yhtä vähän naisissa, mutta se ei ole itselleni kovin relevanttia, koska ystävyys syntyy kyllä ilmankin noita ominaisuuksia).
Näinpä olen päätynyt pitkän avioliiton jälkeen olemaan yksin. En vain pysty innostumaan suhteesta, jossa mies ei pysty sellaiseen verbaaliseen tanssiin, joka sytyttäisi minut. Ei ole miesten vika, mielelläni olisin erilainen, mutta oma pää nyt vaan toimii näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä anonyymisti annetusta luotettavasta nettiarviosta. Hyvä kun kerroit noin selkeästi, niin minun ei tarvitse miettiä päästäni puhki uskonko sinun vai neuropsykologin arviota - olet varmasti teistä kahdesta pätevämpi.
Itse en toki väitäkään olevani älykäs, saan vain älykkyystesteissä tuloksia jotka ovat kolmen keskihajonnan päässä sadasta. Jos testit näyttää mielestäsi väärin, voit aina suunnitella parempia jotka antaa sinulle oikeita tuloksia!
Vierailija kirjoitti:
Minä laitoin älykkyyden sijaan etusijalle käytännöllisyyden ja ulkonäön eikä ole tarvinnut kauheasti katua.
Jälkikasvua ajatellen psyykkiseen resilienssiin olisi voinut panostaa vähän enemmän.
Hyvä pointti. Itse kärsin nuorempana lievästä neuroottisuudesta ja ylianalysoinnista, mikä johti levottomuuteen ja lievään masentumiseen (sain kuitenkin jotenkin pidettyä sen aisoissa). Lapset tein sellaisen miehen kanssa, joka ei ole välttämättä kovin älykäs, vaikka tohtori onkin. Ihastuin hänessä kuitenkin juuri resilienssiin, eli todella vaikeista vastoinkäymistäkin hän vain painaa läpi ja sopeutuu. Itse luovutan helposti.
Lapsista toinen on onneksi perinyt isänsä luonteen, toinen on lähempänä minua, ja kärsii siksi enemmän. Ei älykäskään voi geenien toimintaa täydellisesti määrätä. :)
Vierailija kirjoitti:
Mun ongelma on se, etten vain pidä vähemmän älykkäitä miehiä seksuaalisesti puoleensavetävinä. Saatan viihtyä heidän kanssaan, saattavat olla oikeasti ihania tyyppejä, keskustelukin voi olla kivaa (kun voihan sitä keskustella niin monella, erilaisella hyvällä tavalla). Mutta ei vain sytytä. Minua sytyttävät miehet, joilla leikkaa tosi nopeasti, jotka näkevät yhteyksiä eri asioiden välillä, jotka osaavat olla perustellusti eri mieltäkin kanssani, joissa on uteliaisuutta ja ilkikurisuutta ja jotka ovat älykkäitä monella eri tasolla - myös sosiaalisesti. Näitä miehiä on todella vähän (voi olla, että heitä on ihan yhtä vähän naisissa, mutta se ei ole itselleni kovin relevanttia, koska ystävyys syntyy kyllä ilmankin noita ominaisuuksia).
Näinpä olen päätynyt pitkän avioliiton jälkeen olemaan yksin. En vain pysty innostumaan suhteesta, jossa mies ei pysty sellaiseen verbaaliseen tanssiin, joka sytyttäisi minut. Ei ole miesten vika, mielelläni olisin erilainen, mutta oma pää nyt vaan toimii näin.
Verbaalinen tanssi ja älykkyys ei taida olla sama juttu. Vaikka näkisikin yhteydet nopeasti ei välttämättä osaa muotoilla tuota verbaalisesti notkeasti ulos, kielellinen lahjakkuus ja loogis-matemaattinen taitavat olla hieman eri juttu.
Kaikkinensa kun tätä ketjua lukee ei se ongelma kumppanin löytämisessä taida olla liika äly, vaan joko sosiaalinen kömpelyys tai itsensä korottaminen muiden yläpuolelle, kumpikin luotaantyöntäviä piirteitä seurusteluyrityksissä. Ne älykkäimmät ihmiset jotka olen tuntenut ymmärtävät hyvin oman tietämyksensä rajat ja ovat tuon vuoksi varsin nöyriä, ja nöyryyden määrittelen tosiasioiden tunnustamiseksi. Voi olla hyvin älykäs, mutta niin on populaation tasolla moni muukin, ja jos itsellä on ongelmia sosiaalisessa kyvykkyydessä tai ylikasvaneessa egossa, voi hieman vähemmän älykäs, mutta vuorovaikutustaidoiltaan taitava kumppani olla erinomainen valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä anonyymisti annetusta luotettavasta nettiarviosta. Hyvä kun kerroit noin selkeästi, niin minun ei tarvitse miettiä päästäni puhki uskonko sinun vai neuropsykologin arviota - olet varmasti teistä kahdesta pätevämpi.
Itse en toki väitäkään olevani älykäs, saan vain älykkyystesteissä tuloksia jotka ovat kolmen keskihajonnan päässä sadasta. Jos testit näyttää mielestäsi väärin, voit aina suunnitella parempia jotka antaa sinulle oikeita tuloksia!
Siinä tapauksessa olet varmasti tehnyt tietoisen päätöksen olla käyttämättä älyäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Setämiehiltä onkin kiva ottaa löysät pois ja sitten jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa olet varmasti tehnyt tietoisen päätöksen olla käyttämättä älyäsi.
Noinkin voi vastata kun ei osaa eikä jaksa argumentoida takaisin mutta silti harmittaa.
Ulkopuolisena: eikö ole aika moista älyn tuhlausta käyttää aikaa tällaiseen tyhjänpäiväiseen jankkaamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Ulkopuolisena: eikö ole aika moista älyn tuhlausta käyttää aikaa tällaiseen tyhjänpäiväiseen jankkaamiseen?
Tietäisitpä mitä kaikkea tyhmää älykkäät ihmiset tekee.
Vierailija kirjoitti:
Mulla muistaakseni 143 eikä ole ollut tällaisia vaikeuksia. Tosin ei nykyisenkään puolison kanssa ratkota yhdessä logiikkapulmia tms., niitähän minä osaan tehdä paremmin, muuten älyllisesti kyllä ollaan aikalailla samalla viivalla. Harvassa ovat muutenkin ne kiinnostavat ihmiset, joita en huolisi tyhmyyden vuoksi.
Niin ilmeisesti olet mies, joka katsoo naisessa ulkonäköä? Eihän älykkäillä miehillä olekaan ongelmia löytää kumppania, vaan älykkäillä naisilla. Mies voi ottaa kauniin, mutta tyhmän naisen ja olla ihan tyytyväinen, vaikka henkistä yhteyttä ei ole.
Kun mies saa selville, että nainen on älykkäämpi kuin hän niin mies masentuu. Miehet siis haluavat olla omaa naistansa älykkäämpiä. Siksi älykkäällä naisella vaihtoehdot ovat aika vähissä kumppanin löytämisen tai pitämisen suhteen. Turkimusten mukaan älykkäät naiset jäävät yksin.
Voi myös olla, että olet itse aika raskasta seuraa, jos olet aina oikeassa ja tiedät kaikesta kaiken.
Siinä vaiheessa kun tajuaa, että asioita voi tehdä monella tavalla, oma mielipide ei ole ainoa oikea ja se oma pätemisen tarve hiukan hellittää niin tulee paljon helpommin toisten kanssa toimeen.