Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti + vanhempien erilaiset työrytmit

Vierailija
30.07.2013 |

Millaiseen päiväkotiratkaisuun olette päätyneet, jos toisella vanhemmista on säännöllinen toimistotyöaika (7-15 tai 8-16) ja toisella epäsäännöllisempi työaika, joka voi sisältää niin aamu- kuin iltavuorojakin, mutta työajat eivät ole yleensä tiedossa kuin korkeintaan päivän varoitusajalla? Aamuvuoro alkaisi vasta myöhemmin aamupäivän aikana, mutta työn luonteesta johtuen sekin voi muuttua ehkä ilman sen kummempaa varoitusta. Onko tällaisella pariskunnalla mahdotonta käytännössä, jos lapsen veisi päiväkotiin vähän myöhemmin aamupäivästä ja toinen vanhempi hakisi pois iltapäivällä? Tuntuu vaan niin epäreilulta lasta kohtaan, jos se pitäisi laittaa päiväkotiin 10 tunniksi joka päivä vain siksi, että toisen vanhemman työaika on säännöllinen ja ennustettavissa ja se päiväkotirumba viemisine ja hakemisineen jäisi pelkästään sen säännöllistä työaikaa tekevän harteille, kun toisen työvuoroihin ei voi ikinä luottaa 100 %. Yleensäkin, miten myöhään aamupäivästä viimeistään lapsi kannattaa viedä päiväkotiin vai pitäisikö se viedä sinne virumaan jo klo 6 tai 7 niin kuin suurin osa muistakin lapsista ja ehtisi hakea pois joskus klo 16-17 aikoihin?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla säännöllinen työaika ja miehellä epäsäännöllinen tai päivien pituudet vaihtelee. Meillä on ratkaistu niin, että teen osittaista hoitovapaata eli noin 6h/pv. Ja minun vastuullani on hoitoon vienti ja haku. Mies kyllä vie tai hakee silloin kun pystyy ja jos sattuu vapaapäivä arkeeen, niin sitten pitää lapsen pois hoidosa. Nämä vapaapäivät ovat kyllä ihan satunnaisia, mutta päiväkodille on rittänyt kun ed. päivänä ilmoitetaan yksittäisestä poissaolosta. Meillä arki on sujunut hyvin, kun on pidetty säännöllisestä rytmistä kiinni, etenkin nuoremman jääminen hoitoon on helpompaa jos viedään joka aamu samaan aikaan, jos poiketaan ajasta, niin takertuu vanhempaan helpommin. Ja kyllä se tuo turvaa lapselle kun oppivat tietämään mihin aikaan haetaan hoidosta. Vaikka lapsi ei tunne kelloa, niin äkkiä oppii milloin vanhempi tulee hakemaan, jos se on säännöllinen aika. 

Vierailija
22/38 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuopus meni yhden talven hoitoon kello 12 - 17. Ja aina on pidetty kotona, jos joku vapaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 00:48"] pitäisikö se viedä sinne virumaan jo klo 6 tai 7 niin kuin suurin osa muistakin lapsista ja ehtisi hakea pois joskus klo 16-17 aikoihin?

[/quote]

Tuo pisti silmään. Ei ainakaan meidän lasten keskikokoisessa päiväkodissa ole ennen 7.30 paikalla kuin muutama lapsi. Lähes kaikki lapset tulevat kahdeksan aikoihin. Lähes kaikki lapset myös haetaan klo 16 aikoihin. Klo 16.30 on enää pari lasta paikalla.

Vierailija
24/38 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 00:48"] pitäisikö se viedä sinne virumaan jo klo 6 tai 7 niin kuin suurin osa muistakin lapsista ja ehtisi hakea pois joskus klo 16-17 aikoihin?

[/quote]

Tuo pisti silmään. Ei ainakaan meidän lasten keskikokoisessa päiväkodissa ole ennen 7.30 paikalla kuin muutama lapsi. Lähes kaikki lapset tulevat kahdeksan aikoihin. Lähes kaikki lapset myös haetaan klo 16 aikoihin. Klo 16.30 on enää pari lasta paikalla.

[/quote]

Näin meilläkin. Heti välipalan jälkeen aletaan lapsia hakea pois. En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että olisi jotenkin lapsen etu olla täysiä päiviä päiväkodissa.

Vierailija
25/38 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on haettu vuoropäiväkotipaikka. Minä teen kolmivuorotyötä ja mies on yrittäjä (käytännössä aina töissä). Mietin samaa mitenköhän tämä tulee toimimaan. Lapset ovat hoidossa puolet kuusta kun itse teen puolikasta työaikaa. Eli käytännössä n. 10 päivää/kk mutta kokoaikaisia päiviä. 

Kuinkakohan tarkkaan miehen tarvisi tietää omat työvuoronsa? Kun ei hän niitä mitenkään voi tietää :D aina on jotain. Käytännössä lapset siis varmaan ovat hoidossa silloin kun minä olen töissä. Mutta elän haaveissa, että voisin joskus saada salaisen vapaapäivän edes kerran kahdessa kuussa, jolloin pääsisin kampaajalle ym.

Vierailija
26/38 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tilanne sama eli minä 8-16 töissä ja mieheni epäsäännölisessä vuorotyössä. Olemme ilmoittaneet että lapsi on päivähoidossa max.7h/pvä. Päiväkodissa tiedetään että epäsäännöllisesti eletään, mutta aina olemme pyrkineet siihen että aamupala syödään kotona ja sitten vasta hoitoon. Näin yleensä, mutta jos tiedossa että seuraavana päivänä pitää tuoda aamupalan aikaan eli jo klo 8 niin siitä ilmoitamme (jos muistamme) edellisenä päivänä.

Vierailija
27/38 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 10:23"]

[/quote]

[/quote]

Näin meilläkin. Heti välipalan jälkeen aletaan lapsia hakea pois. En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että olisi jotenkin lapsen etu olla täysiä päiviä päiväkodissa.

[/quote]

Meillä on päiväkodissa työssäkäyvien lapsia, joten harvoin sieltä ketään haetaan klo 14.00 pois. Muutama vanhempi on vuorotöissä, jolloin lapset tulevat myöhemmin, mutta nykyisin työpäivät päättyvät lähempänä viittä kuin kahta. Kotiäidit hakevat lapsensa ajoissa ja jaksavat ihmetellä työssäkäyvien vanhempien lasten hoitopäivien mittaa.

Vierailija
28/38 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 10:39"]

Meillä on päiväkodissa työssäkäyvien lapsia, joten harvoin sieltä ketään haetaan klo 14.00 pois. Muutama vanhempi on vuorotöissä, jolloin lapset tulevat myöhemmin, mutta nykyisin työpäivät päättyvät lähempänä viittä kuin kahta. Kotiäidit hakevat lapsensa ajoissa ja jaksavat ihmetellä työssäkäyvien vanhempien lasten hoitopäivien mittaa.

[/quote]

Minä tiedän varmaksi, että suurin osa päiväkotimme lasten vanhemmista on töissä. Yleensä työaikoja liu'utetaan, joten toinen vie lapsen vähän myöhemmin ja toinen taas hakee aiemmin. Monesti toinen vanhemmista tekee lyhennettyä työaikaa. 

Esim. meillä mies menee töihin n. 8.30:ksi, joten vie lapsen kahdeksaksi (aamupalalle), minä menen töihin seitsemäksi, joten pääsen pois klo 15, vaikka teen täyttä työviikkoa. Mies tulee kotiin n. klo 18 ja tekee usein omasta halustaan töitä vielä yöllä. Hän on yökyöpeli, jonka parhaat ideat tulevat puolen yön jälkeen ja nukkuu mielellään aamulla "pitkään" (siis herää 7 aikoihin). Minä taas olen aamuvirkku, ja menene mielelläni töihin ajoissa.

Luulen että täällä tekevät aika monet samanlaista rytmiä.

Vierailija
29/38 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös enemmistö lapsista tuodaan 8-9, klo 16 jälkeen paikalla on vain muutama lapsi. Jiuduin muinoin viedä lapset päiväkotiim satunnaisesti jo klo7, tuolloin paikalla oli 0-2 lasta ja kolmesta ryhmästä vain 1 auki. Eli kaikki ennen kasia tuotavat lapset tuodaan samaan tilaan koska paikalla tosiaan vain pari lasta. Kahdeksalta aukeaa sitten kaksi muuta ryhmää. En tiedä miten valta osa vanhemmista kykenee järjestämään lapselleen hoitopäivän 8 tai 9 - 16 välille, mutta niin se vain on.

Vierailija
30/38 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä monet tekee vuorotyötä tai on osittaisella hoitovapaalla tai tekee juuri noin, että toinen menee aamulla aikaisin ja toinen myöhemmin, jolloin lapsen päivää saadaan lyhennettyä.

Itse tein pitkään 6 tunnin päivää ja jos menin ennen kahdeksaa töihin, olin jo kahden jälkeen hakemassa lasta. Tosi moni äiti meillä päin tekee lyhennettyä työaikaa. Sitten on niitä lapsia, jotka viedään päiväkotiin jo kuuden, puoli seitsemän aikaan, heidät usein haetaan myös aikaisin pois. Meillä vuorotyötä tekevän miehen työpäivä voi päättyä niin, että hän on jo lounaalta hakemassa lasta. Monilla myös lähellä asuvat isovanhemmat hakee lapset päiväunien jälkeen.

Se, että haetaan aikaisin pois, ei tarkoita sitä, että olisi kotiäiti hakemassa.

Vierailija
31/38 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sopia päiväkodin kanssa. Olisi tietenkin parempi, että etukäteen olisi tiedossa, milloin tulee aamupalalle ja milloin ei, ja kun tulee niin sitten ennen jotain leikkituokiota tai muuta vastaavaa, jotta ehtii mukaan.

Oman kokemuksen mukaan päiväkodissa (kuten missä tahansa muuallakin) on hyvä tietää, ettei turhaan odoteta jotakuta sellaista, joka ei sitten tulekaan. Pahinta on se, että hoitaja tulee töihin sopimuksen mukaan klo 7 ja se lapsi vasta paljon muiden jälkeen.

Sekä tuonti- että hakuajat kannattaa sopia tarkoituksenmukaisesti siten, että on vähän vaihtoehtoja, eli esim. joko klo 7.30 tai 9.30, ja 14.30 tai 17.30 ja niin henkilökunta kuin lapsi tietävät, minkä mittainen päivä tänään tulee olemaan. Päivähoitopäivän yhteiset jutut vaikuttavat siten, että niin vienti kuin haku kannattaa ajoittaa joko ennen tai jälkeen jonkun säännöllisesti toistuvan yhteisen jutun ajankohdan.

Vierailija
32/38 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 10:55"]

Sekä tuonti- että hakuajat kannattaa sopia tarkoituksenmukaisesti siten, että on vähän vaihtoehtoja, eli esim. joko klo 7.30 tai 9.30, ja 14.30 tai 17.30 ja niin henkilökunta kuin lapsi tietävät, minkä mittainen päivä tänään tulee olemaan. Päivähoitopäivän yhteiset jutut vaikuttavat siten, että niin vienti kuin haku kannattaa ajoittaa joko ennen tai jälkeen jonkun säännöllisesti toistuvan yhteisen jutun ajankohdan.

[/quote]

Täh?!??!!?!? Provo!?!?!

Ei kukaan toimi noin. Iltapäivällä on päiväkodissa harvoin mitään ohjelmaa muuta kuin ulkoilua. On ihan sama, tuleeko lapsen hakemaan puoli neljä vai neljältä. Ei sitä tarvitse etukäteen sopia. Yrittääkö joku tässä nyt vedättää uutta päiväkotivanhempaa?

Vierailija
33/38 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 10:31"]

Meille on haettu vuoropäiväkotipaikka. Minä teen kolmivuorotyötä ja mies on yrittäjä (käytännössä aina töissä). Mietin samaa mitenköhän tämä tulee toimimaan. Lapset ovat hoidossa puolet kuusta kun itse teen puolikasta työaikaa. Eli käytännössä n. 10 päivää/kk mutta kokoaikaisia päiviä. 

Kuinkakohan tarkkaan miehen tarvisi tietää omat työvuoronsa? Kun ei hän niitä mitenkään voi tietää :D aina on jotain. Käytännössä lapset siis varmaan ovat hoidossa silloin kun minä olen töissä. Mutta elän haaveissa, että voisin joskus saada salaisen vapaapäivän edes kerran kahdessa kuussa, jolloin pääsisin kampaajalle ym.

[/quote]

Montako vapaata/kk lapsellasi pitää olla? Jos on säännölisesti esim. aina perjantai, se ilmoitetaan niin, mutta jos epäsäännölliset vapaat, niin ne pitää ilmoittaa aina vko etukäteen, mutta olen joskus ilmoittanut pari päivää aikaisemminkin. Meillä lapsella oli 8vapaata/ kk.

Vierailija
34/38 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 11:00"]

[/quote]

Montako vapaata/kk lapsellasi pitää olla? Jos on säännölisesti esim. aina perjantai, se ilmoitetaan niin, mutta jos epäsäännölliset vapaat, niin ne pitää ilmoittaa aina vko etukäteen, mutta olen joskus ilmoittanut pari päivää aikaisemminkin. Meillä lapsella oli 8vapaata/ kk.

[/quote]

En vielä tiedä. Mulla on puolikas työaika kolmivuorotyössä. Eli lapsille tulee keskimäärin n. 10 päivää/kk päiväkotipäiviä. Voivat vaihdella, samoin kuin vapaapäivieni määrä. Mutta jos maksan ne 10 päivää, niin enkö ole silloin myös oikeutettu ne käyttämään? Vaikka tulisikin vain esim. 8 työpäivää/kk kun lapsi oikeasti hoitoa tarvitsisi? En minä tiedä.. Kertokaa nyt mulle.

Vierailija
35/38 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 10:59"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 10:55"]

[/quote]

Täh?!??!!?!? Provo!?!?!

Ei kukaan toimi noin. Iltapäivällä on päiväkodissa harvoin mitään ohjelmaa muuta kuin ulkoilua. On ihan sama, tuleeko lapsen hakemaan puoli neljä vai neljältä. Ei sitä tarvitse etukäteen sopia. Yrittääkö joku tässä nyt vedättää uutta päiväkotivanhempaa?

[/quote] Mun nelivuotias otti todella käämit kun hänen hoitoaikansa oli aluksi 9-15.30. Juuri kun olisi päässyt ulos leikkimään kavereiden kanssa, iskä tuli hakemaan pois. Pidennettiin sitä sitten puolella tunnilla :)

Vierailija
36/38 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 11:08"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 11:00"]

[/quote]

[/quote]

En vielä tiedä. Mulla on puolikas työaika kolmivuorotyössä. Eli lapsille tulee keskimäärin n. 10 päivää/kk päiväkotipäiviä. Voivat vaihdella, samoin kuin vapaapäivieni määrä. Mutta jos maksan ne 10 päivää, niin enkö ole silloin myös oikeutettu ne käyttämään? Vaikka tulisikin vain esim. 8 työpäivää/kk kun lapsi oikeasti hoitoa tarvitsisi? En minä tiedä.. Kertokaa nyt mulle.

[/quote]

Tässä voi olla kuntakohtaisia eroja, mutta meillä meni niin, että jos hoitosopimus tehtiin 10 pvä/kk, niin päiväkodissa seurattiin kolmen kuukauden sykleissä sitä, että tuo maksimissaan toteutui. Pystyimme siis yhtenä kuukautena viemään tarvittaessa 12 päivänä lapsen hoitoon, jos seuraavassa kuussa tuli sitten hoitopäiviä vain 8.

Kukaan ei seuraa, milloin vanhemmat oikeasti on töissä, joten voit kyllä viedä lapsen sopimuksen puitteissa myös ollessasi vapaapäivällä.

Meillä myös hoitopäivät ja vapaapäivät vaihteli miten sattui. Ei siis ollut niin, että olisi aina vaikkapa to ja pe kotona. Työvuorot ilmoitettiin heti kun tiedettiin ja viime tipan muutoksiin suhtauduttiin päiväkodissa tosi joustavasti, aina pystyttiin viemään hoitoon vaikka päivän varoitusajalla, jos siihen oli tarve.

Vierailija
37/38 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat päiväkodille hoitoajaksi sen minkä lapsi maksimissaan saattaa olla päiväkodissa. Eli jos joskus joudut viemään 6.30 ja toisinaan haet vasta klo 17, niin ilmoitat hoitoajaksi 6.30-17.00. Kun hoito alkaa, niin ilmoitat ryhmään, että yleensä lapsi tulee 7.30, tai mikä nyt onkaan teidän rytmi, ja haetaan 15.30.

Päiväkodissa kerrotaan kyllä mikä on päivärytmi. Yleensä on suotavaa, että lasta ei viedä eikä haeta kesken ruokailun tai päiväunien. Muuten mennään perheen ja lapsen aikataulujen mukaan.

Meidän lapset tykkäävät olla paikalla viimeistään yhdeksän aikaan, silloin aloitellaan niissä päiväkodeissa joissa ovat olleet päivän "ohjelmaa" tai leikitään ja lapset haluavat päästä mukaan kivaan osuuteen. Toisinaan on Mukavaa, että vanhempi hakee heti päiväunien tai välipalan jälkeen, mutta useimmiten on hauska jäädä ulos leikkimään kavereiden kanssa. Kivempaa kuin ruokakaupassa tai kotona. =)

Vierailija
38/38 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nyt en oikein ymmärtänyt kysymystäsi. Miten jotkut voi luulla että päiväkotiin on pakko viedä lapsi joka päivä samaan aikaan? Hoitoaika kannattaa kuitenkin varata sen mukaan mitä luulette tarvitsevanne maksimissaan eli säännöllisen työajan mukaan. Jos tiedät että satavarmasti kukaan ei pääse hakemaan ennen neljää niin älä laita hakuajaksi neljä. Aamun vientiajaksi kannattaa laittaa se jolloin aikaisintaan joudutte joskus viemään koska jos ilmoitat vaikka klo 8 ja joskus tarvitsisit klo 7 niin tästä voi tulla ongelmia.

Sehän on periaatteessa ihan sama koska viet lapsesi kunhan viet sen mukaan mitä olet ilmoittanut!

Yleensä päiväkodeissa halutaan että lapsi viedään klo 9 mennessä aamulla koska tällöin alkaa ja tapahtuu kaikki toiminta josta lapsi voi jäädä paitsi ja hankala tulla keskenkaiken. Hakea voi koska lystää.  (toki kannattaa muistaa että kesken ruoka tai päiväunien aikaan ei ehkä kannata)

Sehän on vain positiivista jos lapsen vanhemmilla on eri työajat joten se joka menee myöhempään vie ja se joka pääsee aikaisempaan hakee ja vaikka näin ei tapahtuisi joka päivä niin hyvä jos edes joskus. 

Monilla perheillä on niin että vanhemmilla on kutakuinkin samat työajat joten ei ole muuta vaihtoehtoa kun viedä lapsi klo 7 ja hakea siinä viiden maissa joka päivä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi