Millainen ihminen antaa toiselle diagnoosin narsisti?
Tänä päivänä usein diagnosoidaan toisen ihmisen olevan narsisti. Yleensä diagnosoijana on vielä nainen. Millainen on sellainen ihminen joka diagnosoi toisia ihmisiä ja vielä luokittelee heidät narsistiksi?
Kommentit (61)
Se on vain läheisriippuvaisten naisten puolustusreaktio kun hyvä mies ei jaksa katella kaulassa roikkujaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä itseen, jos ajattelee kenenkään muun kuin lääkärin (psykiatrin) diagnosoivan yhtään ketään miksikään.
Kannattaa muistaa, että monikaan lääkäri tai psykiatri ei ole koskaan nähnyt kun narsisti saa perheensä keskuudessa väkivaltaisen ja jopa psykoottistasoisen raivokohtauksen. Muillehan narsisti näyttää vain kiiltokuvamaista kuortaan.
Narsismi on yhtä yleinen mielisairaus kuin skitsofrenia, mutta narsisteita on enemmän haittaa koko yhteiskunnalle ja muille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänhän diagnoosi on Suomessa käytetyssä tautiluokituksessa kaatiskategoriassa muu persoonallisuushäiriö. Jenkkilässä käytettävässä tautiluokituksesta taas se on oma häiriönsä. Näin olen ymmärtänyt, korjatkaa jos olen väärässä. Tietääkö joku perustelut tuolle Suomen ratkaisulle? Onko tehty lääkäreiden työn helpottamiseksi? Narsisti raivostuu ja alkaa vainota/laittaa kapuloita rattaisiin jos hänet diagnosoidaan suoraan narsistiksi?
Varmaankin sitä nimittelypelkoa. Minulla on vanha dg muu persoonallisuushäiriö. Sain sen psykiatrilta jolla itsellään tuntui olevan narsistinen persoonallisuushäiriö. Sen jälkeen olen tehnyt viralliset testit ja tutkimusjaksot 2 yliopistollisessa sairaalassa enkä ole saanut ainuttakaan minkään persoonallisuushäiriön dg:n oikeuttavaa määritelmää täytettyä. Eli olisiko osa sitä, että psykiatrilla itsellään viiraa päästä?
Narsisti yleensä tietää lääkäreitä paremmin mitä hänellä on tai ei ole.
Mitähän tuokin kommentti oli tarkoittavinaan? Voitko selventää?
Vierailija kirjoitti:
Narsismi on yhtä yleinen mielisairaus kuin skitsofrenia, mutta narsisteita on enemmän haittaa koko yhteiskunnalle ja muille ihmisille.
Narsismi ei ole mielisairaus mutta loppuosa pitää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänhän diagnoosi on Suomessa käytetyssä tautiluokituksessa kaatiskategoriassa muu persoonallisuushäiriö. Jenkkilässä käytettävässä tautiluokituksesta taas se on oma häiriönsä. Näin olen ymmärtänyt, korjatkaa jos olen väärässä. Tietääkö joku perustelut tuolle Suomen ratkaisulle? Onko tehty lääkäreiden työn helpottamiseksi? Narsisti raivostuu ja alkaa vainota/laittaa kapuloita rattaisiin jos hänet diagnosoidaan suoraan narsistiksi?
Varmaankin sitä nimittelypelkoa. Minulla on vanha dg muu persoonallisuushäiriö. Sain sen psykiatrilta jolla itsellään tuntui olevan narsistinen persoonallisuushäiriö. Sen jälkeen olen tehnyt viralliset testit ja tutkimusjaksot 2 yliopistollisessa sairaalassa enkä ole saanut ainuttakaan minkään persoonallisuushäiriön dg:n oikeuttavaa määritelmää täytettyä. Eli olisiko osa sitä, että psykiatrilla itsellään viiraa päästä?
Voin sivusta selventää. Palstan äitihullu on käynyt 10 vuotta terapiassa ja on edelleen sitä mieltä että kaikki hänen terapeuttinsa ovat olleet ammattitaidottomia ja hän itse tietää parhaiten.
Eihän se mikään virallinen diagnoosi ole, mutta kyllähän niitä piirteitä saa kuka tahansa havainnoidan ja arvuutella. Itse olen vakuuttunut, että ole elämässäni kohdannut ainakin yhden narsistin. Ja ei, hän ei ollut kukaan hankalista existäni eikä anoppi vaan esimies, joka kohteli alaisiaan epäinhimillisesti ja raivostui, kun joku pisti hänelle vastaan ja vieläpä latoi faktoja tiskiin. Häneen sopivat täysin kaikki narsistiin tyypilliset piirteet, esim ottaa silmätikuksi henkilön, joka ei juokse hänen pillinsä mukaan ja kerää ympärilleen hovin, joihin sitten turvautuu. Ottaen huomioon, että narsistit eivät ole mitään satuolentoja, en pidä kovin epätodennäköisenä, että jokaisen elämässä sellainen on tullut vastaan. Mikä siinä on niin kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismi on luonnehäiriönäkin paljon pahempi mielisairaus kuin mielisairaudet. Monesta mielisairaudesta voi jopa parantuakin, mutta narsismista ei. Narsisti tuhoaa elämänsä aikana useita ihmisiä, eli ainakin omat lapsensa ja puolisonsa. Muillehan narsisti ei yleensä uskalla riehua. Jos narsisti ei riehu läheisilleen, narsistilla ei ole enää läheisiä joille riehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismi on luonnehäiriönäkin paljon pahempi mielisairaus kuin mielisairaudet. Monesta mielisairaudesta voi jopa parantuakin, mutta narsismista ei. Narsisti tuhoaa elämänsä aikana useita ihmisiä, eli ainakin omat lapsensa ja puolisonsa. Muillehan narsisti ei yleensä uskalla riehua. Jos narsisti ei riehu läheisilleen, narsistilla ei ole enää läheisiä joille riehua.
Totta, mutta mielisairauksien pointtihan on että ne ei parane mutta pysyy hallinnassa lääkityksellä ja hyvillä elämäntavoilla. Narsismista taas voi teoriassa parantua mutta käytännössä varmaankin äärimmäisen harvoin. Ja siksi narsismi on tosiaan käytännössä pahempi kuin monet mielisairaudet ympäristölleen. Nyt sitten kun kuitenkin yrität teknisesti väärin yhdistää narsismia ja mielisairautta, niin sehän kertoo juurikin siitä että ihmiset pitää mielisairauksia pahempina ja sinä komppaat sitä rinnastamalla narsismin ja mielisairaudet. Kirjoita mieluimmin että narsismi on pahempi kun mielisairaudet. Sillon narsismi menee sinne minne se kuuluu, termistöltään ja vaikutuksiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin sivusta selventää. Palstan äitihullu on käynyt 10 vuotta terapiassa ja on edelleen sitä mieltä että kaikki hänen terapeuttinsa ovat olleet ammattitaidottomia ja hän itse tietää parhaiten.
No ei kaikki ole, mutta tämä oma mille epäilykseni laitoin käytti istuntoni sellaisiin toimintoihin ja käytökseen mikä antoi viitteitä. Hän myös katosi työstään yhtäkkiä ja jätti tekemättä kaiken mitä oli luvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta mielisairauksien pointtihan on että ne ei parane mutta pysyy hallinnassa lääkityksellä ja hyvillä elämäntavoilla. Narsismista taas voi teoriassa parantua mutta käytännössä varmaankin äärimmäisen harvoin.
Narsismista ei voi parantua, skitsofreniasta voi. Narsismi on hyvin vakavaan mielisairauteen rinnastettava asia, ja jokainen narsisti on aina väkivaltainen, ja tuhoaa elämänsä aikana lukuisia ihmisiä.
137% suomalaisnaisten existä on narsisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta mielisairauksien pointtihan on että ne ei parane mutta pysyy hallinnassa lääkityksellä ja hyvillä elämäntavoilla. Narsismista taas voi teoriassa parantua mutta käytännössä varmaankin äärimmäisen harvoin. Ja siksi narsismi on tosiaan käytännössä pahempi kuin monet mielisairaudet ympäristölleen. Nyt sitten kun kuitenkin yrität teknisesti väärin yhdistää narsismia ja mielisairautta, niin sehän kertoo juurikin siitä että ihmiset pitää mielisairauksia pahempina ja sinä komppaat sitä rinnastamalla narsismin ja mielisairaudet. Kirjoita mieluimmin että narsismi on pahempi kun mielisairaudet. Sillon narsismi menee sinne minne se kuuluu, termistöltään ja vaikutuksiltaan.
Narsismi on paljon pahempi kuin mielisairaudet.
Psykoottisesti riehuva narsisti pitäisi voida toimittaa pakkohoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Psykoottisesti riehuva narsisti pitäisi voida toimittaa pakkohoitoon.
Totta. Narsisti voi raivokohtauksen saadessaan olla jopa harhainen.
Mä olen ainakin narsisti koska olen 20 vuotta ollut erakkona ja yrittäytynyt selviytyä mielenterveyys ongelmista.
Narsismiin kuuluu yleensä että narsisti projektoi omia nagatiivisia ominaisuuksiaan muihin, eli toisinsanoen näkee niitä muissa.
Eli vaikka kokee muut ihmiset narsisteiksi.
Sellainen jolla on kokemusta narsistista.
T. Narsistin tytär