Millainen ihminen antaa toiselle diagnoosin narsisti?
Tänä päivänä usein diagnosoidaan toisen ihmisen olevan narsisti. Yleensä diagnosoijana on vielä nainen. Millainen on sellainen ihminen joka diagnosoi toisia ihmisiä ja vielä luokittelee heidät narsistiksi?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin ei taida olla enää virallisena diagnoosina. Harmittaa kun en muista oliko se isäni lääkärin papereissa mainittu tekstissä vai ihan diagnoosina eli oliko ennen ns. virallinen.
Niin ja ei tietenkään enää antaisi näitä papereitaan lukea, suuttui nimittäin silloinkin kun luin ja etsin tietoa miten tämmöisistä kuin narsismi ja rajatilipersoonallisuus voisi parantua "viidentoista vuoden terapia". Tuosta on aikaa, silloin minulla ei ollut mitään tietoa mistään persoonallisuushäiriöistä. Sittemmin olen tutustunut. Asosiaalinen sitten mainittiin tuon seuraavissa tutkimuspapereissa. Kannattaa siis pysyä kaukana 😂
Joo ja sen verran tiiän että semmoset tosi kenkut voi olla ennemminkin psykopaatteja kuin narsisisteja.. toki molempaa voi olla, ainakin jostain luin että tuo antisos. on äärimuodossaan psykopaatti.
Nykyäänhän diagnoosi on Suomessa käytetyssä tautiluokituksessa kaatiskategoriassa muu persoonallisuushäiriö. Jenkkilässä käytettävässä tautiluokituksesta taas se on oma häiriönsä. Näin olen ymmärtänyt, korjatkaa jos olen väärässä. Tietääkö joku perustelut tuolle Suomen ratkaisulle? Onko tehty lääkäreiden työn helpottamiseksi? Narsisti raivostuu ja alkaa vainota/laittaa kapuloita rattaisiin jos hänet diagnosoidaan suoraan narsistiksi?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä itseen, jos ajattelee kenenkään muun kuin lääkärin (psykiatrin) diagnosoivan yhtään ketään miksikään. Sitä nykyajan narsistiksi kutsumista ei kannata niin tosissaan ottaa, nehän ne mokaa, jotka väärin perustein luokittelee. Narsistinen persoonallisuushäiriö on harvinaisempi kuin moni ees tajuaa. Sen sijaan narsistiset piirteet voi kyllä olla vahvat muillakin (egoistit heikkoine itsetuntoineen).
Itseasiassa se on yleisempi kuin luullaan ja nykyinen kulttuuri missä suositaan selkäänpuukotusta, kyynärpäätaktiikkaa ja muiden ihmisten hyväksikäyttöä omiin päämääriin vielä lisää ilmiön normalisointia niin, että käsitys narsismista on hämärtynyt. Kun ihminen itsekään ei enää tiedä mikä on normaalia käytöstä jää patologinen narsismikin huomaamatta.
SÄÄ WTF kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ihminen jonka narsisti täyttää nämä kriteerit.
DSM-IV:n kriteerit
DSM-IV:n mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute. Se on psykiatrinen diagnoosi, joka määritellään vähintään viidellä seuraavista oirekriteereistä:suuret käsitykset itsestään eli liioittelee saavutuksiaan;
keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta;
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot;
vaatii korostunutta ihailua;
mielestään oikeus erityiskohteluun;
muiden hyväksikäyttö;
empatian puute;
kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä); ja
ylimielisyys ja röyhkeys.Sitä kun olen vähän ihmetellyt, että hyvin moni ihminen tuntuu täyttävän nämä kriteerit. Esimerkiksi toi kohta kateus. Lähes 100% naisista on kateellisia toisille.
1) ei ole sukupuoleen sidottu ominaisuus
2) on olemassa tervettä ja sairasta kateutta
Minua narsistiksi haukkui exä. Sen jälkeen olen inhonnut lukea narsistijuttuja. Kukaan muu ei ole minua sellaiseksi sanonut, ja tiedän etten ole, koska olen halunnut vain hyvää exälleni niinkuin kaikille muillekin.
Exä vaan oli itse ikävä ihminen, näin jälkikäteen sen on vasta kunnolla tajunnut. Hän tykkäsi puhua kaikista tuntemistaan aina jossain vaiheessa jotain pahaa, oli aggressiivinen, mustasukkainen minusta, vainoharhainen... Haukkuminen alkoi, kun sain uusia ystäviä ja en viettänyt hänen kanssaan kaikkea aikaani. Mutta hän oli ollut passiivisaggressiivinen minua kohtaan jo pitempään, enkä ollut ymmärtänyt miksi ja yritin vain olla mukava.
Nykykielenkäytössä narsistilla tarkoitetaan itserakasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä itseen, jos ajattelee kenenkään muun kuin lääkärin (psykiatrin) diagnosoivan yhtään ketään miksikään. Sitä nykyajan narsistiksi kutsumista ei kannata niin tosissaan ottaa, nehän ne mokaa, jotka väärin perustein luokittelee. Narsistinen persoonallisuushäiriö on harvinaisempi kuin moni ees tajuaa. Sen sijaan narsistiset piirteet voi kyllä olla vahvat muillakin (egoistit heikkoine itsetuntoineen).
Itseasiassa se on yleisempi kuin luullaan ja nykyinen kulttuuri missä suositaan selkäänpuukotusta, kyynärpäätaktiikkaa ja muiden ihmisten hyväksikäyttöä omiin päämääriin vielä lisää ilmiön normalisointia niin, että käsitys narsismista on hämärtynyt. Kun ihminen itsekään ei enää tiedä mikä on normaalia käytöstä jää patologinen narsismikin huomaamatta.
Juuri tämä. Narsismi on esimerkiksi liike-elämän uusi normaali. Tällöin tarttuu kuvitelma, että siviilissäkin voi ihmisiä kohdella aivan miten sattuu, ja elää moraalittomasti.
Sairas kateus kilpailee kaikkien kanssa ja syrjäyttää kaiken tieltään. Tällä tavalla kateellinen ihminen myös kostaa kaiken mahdollisen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänhän diagnoosi on Suomessa käytetyssä tautiluokituksessa kaatiskategoriassa muu persoonallisuushäiriö. Jenkkilässä käytettävässä tautiluokituksesta taas se on oma häiriönsä. Näin olen ymmärtänyt, korjatkaa jos olen väärässä. Tietääkö joku perustelut tuolle Suomen ratkaisulle? Onko tehty lääkäreiden työn helpottamiseksi? Narsisti raivostuu ja alkaa vainota/laittaa kapuloita rattaisiin jos hänet diagnosoidaan suoraan narsistiksi?
Milloin tää muuttui? Muistelen että tosiaan luin narsistisen persoonallisuushäirön käypähoitosuosituksesta tuosta 15 v terapiasta.. aikaa koko episodista semmonen 15-20 v. Isäni ois jo ehtinyt parantua, jos ois ottanut puheistani vaarin 😉.
#19 ja joku muu
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin sitä nimittelypelkoa. Minulla on vanha dg muu persoonallisuushäiriö. Sain sen psykiatrilta jolla itsellään tuntui olevan narsistinen persoonallisuushäiriö. Sen jälkeen olen tehnyt viralliset testit ja tutkimusjaksot 2 yliopistollisessa sairaalassa enkä ole saanut ainuttakaan minkään persoonallisuushäiriön dg:n oikeuttavaa määritelmää täytettyä. Eli olisiko osa sitä, että psykiatrilla itsellään viiraa päästä?
Vierailija kirjoitti:
Ex - mieheni sanoi minua narsistiksi. Näin jälkeen ymmärsin, että hänhän oli itse. On melko introvertti tyyppi, joten ei sitä huomannu ennen kuin eli pitkään hänen kanssaan.
Minulla sama tarina. Ex-mies suhteen loppupuolella alkoi kaiken muun lisäksi syytellä vielä tästäkin. Pettäjä ja valehtelija olin myös ja ties mitä kaikkea. Olin niin naiivi, että en tajunnut kuinka hän manipuloi minua, ennen kuin vasta terapiassa.
Pääsin irti, lopetin suhteen ja haluan uskoa, että toista kertaa minulle ei voi käydä samoin.
Vierailija kirjoitti:
Minua narsistiksi haukkui exä. Sen jälkeen olen inhonnut lukea narsistijuttuja. Kukaan muu ei ole minua sellaiseksi sanonut, ja tiedän etten ole, koska olen halunnut vain hyvää exälleni niinkuin kaikille muillekin.
Exä vaan oli itse ikävä ihminen, näin jälkikäteen sen on vasta kunnolla tajunnut. Hän tykkäsi puhua kaikista tuntemistaan aina jossain vaiheessa jotain pahaa, oli aggressiivinen, mustasukkainen minusta, vainoharhainen... Haukkuminen alkoi, kun sain uusia ystäviä ja en viettänyt hänen kanssaan kaikkea aikaani. Mutta hän oli ollut passiivisaggressiivinen minua kohtaan jo pitempään, enkä ollut ymmärtänyt miksi ja yritin vain olla mukava.
Otan osaan, tiedän miltä tuo tuntuu. Itse menin tämän kohtelun seurauksena työkyvyttömäksi usean kuukauden ajaksi, niin suurta vahinkoa se teki mieleeni. Yritin viimeiseen asti parantaa käytöstäni, jotta ongelmamme poistuisivat, mutta jälkikäteen olen ymmärtänyt että en olisi voinut mitenkään omaa käytöstä muuttamalla ratkaista tilannetta, koska ongelmat aiheutuivat kumppanin käytöksestä. Hän vain syytti kaikesta minua ja minä luulin, että vikaa on aina molempien käytöksessä (kuten tavallisissa ihmissuhteissa yleensä onkin, mutta narsistin kanssa mikään tavallinen ei päde).
Onneksi sinunkin exäsi on ex, eikä nykyinen!
t. 32
Sellainen ihminen joka on kokenut narsistin omassa elämässään. Se ei ole kiva kokemus se.
Kokemuksen syvällä rintaäänellä voi sanoa paljonkin, se ei tarkoita että olisi diagnosoimassa ketään.
Mutta jos on kerran joutunut kunnolla vastatusten narsistin kanssa, sitä kokemusta ei unohda koskaan.
Tällaiset lässytykset ja mustamaalaukset, että "millainen ihminen sitä ja tätä" ei merkkaa siinä vaiheessa mitään, kun olet joutunut narsistin uhriksi. Siitä on nauru kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja itse asiassa nykyään ihaillaan usein narsistia. Esim somessa narsistilla on usein paljon seuraajia, koska ihmiset ihailevat sitä aikaansaavuutta, kyynärpäätekniikkaa ja häikäilemättömyyttä joka narsistilla on.
Jos ihmisen jalka on poikki, se on poiki ilman lääkärin diagnoosiakin. Sama koskee myös syöpää. Se että et ole mennyt keuhkosyöpäkokeisiin ei tarkoita ettei sinulla voi sitten olla syöpää.
Sama pätee narsismiin. Ei ihmisestä tule narsistia sillä että lääkäri sanoo niin, vaan kyllä se on narsisti jo ennen sitä.
Hyvä puoli narskussa on se, että kun on nähnyt yhden, on nähnyt kaikki. Olit sitten tj tai pitkäaikaustyötön, niin vaikka jutut olisivat ihan erilaisia, on yhditävissä piirteissä aina sama pelailun maku ja epäaitous. Puuttuu se ihmisyys, ja kaikki on näyteltyä. Narsku pyrii esittämään. Hän ei koskaan katsoisi nukkuvaa sinua lämmöllä, että miten onkaan saanut sinua rakastaa, mutta hän kertoo mielellään tällaista tarinaa, koska tietää kyllä että ei-narsistit tuntee ja kokee tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin sitä nimittelypelkoa. Minulla on vanha dg muu persoonallisuushäiriö. Sain sen psykiatrilta jolla itsellään tuntui olevan narsistinen persoonallisuushäiriö. Sen jälkeen olen tehnyt viralliset testit ja tutkimusjaksot 2 yliopistollisessa sairaalassa enkä ole saanut ainuttakaan minkään persoonallisuushäiriön dg:n oikeuttavaa määritelmää täytettyä. Eli olisiko osa sitä, että psykiatrilla itsellään viiraa päästä?
Narsisti yleensä tietää lääkäreitä paremmin mitä hänellä on tai ei ole.
Minä olen "diagnosoinut" oman isäni narsistiksi. Kai se on sitten vain ihan normaalia käytöstä, että uhkaillaan muita väkivallalla, käytetään muita ihmisiä oman edun tavoittelemisessa, käytetään väkivaltaa, ja jos joku "astuu varpaille", hän ei edes tajua mikä häneen iski. Ja tämä kaikki tapahtuu siellä kulisseissa, muutoin ollaan niin hurmaavaa seuramiestä. Mitäs minä mistään tietäisin, ei ole muunlaisista isistä kokemuksia, ja ne seuramiehen roolin nähneet uskovat vakaasti että kyseessä on välittävä ja rakastava mies.
Nuo kaikki viisi kriteeriä pitää täyttyä. Mikään yksittäinen piirre ei viittaa mihinkään tai korkeintaan narsistisuuteen. Ja todellakin suurin osa ihmisistä on narsistisia kusipäitä. Se on uusi normaali.