Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko enää edes laillista tällainen työvuorolistojen muuttuminen?

Vierailija
07.08.2020 |

Mieheni on töissä hotellissa, jossa työntekijät saavat itse tehdä työvuorolistat ja listojen tekijät sitten yrittävät ottaa huomioon kaikkien vapaatoiveet ja lomatoiveet, vuorotoiveet jne. Se on sujunut pitkään ihan hyvin, mutta nyt koronan jälkeen ollut aivan karmeaa.

Mieheni palasi töihin viime kuussa lomautuksen jälkeen, joka alkoi keväällä. Meillä on muutamia menoja, jotka on pakko hoitaa ja mies on kyllä saanut ne päivät vapaaksi, joille nuo menot osuvat. Mutta se jatkuva vaihtuminen on rasittavaa!

Tällä viikolla listat ovat muuttuneet jo muistaakseni 8 kertaa, tänään tuli TAAS viesti, että tekevät uudet listat ensi viikoksi, jo 9.kertaa tällä viikolla! Miehellä piti myös olla loma parin viikon päästä, johon tietysti olin suunnitellut erilaisia juttua, joita voisimme tehdä, mutta hän ei saakaan pitää sitä. Myös ensi viikoksi olin suunnitellut miehen vapaapäiville asioita, jotka pitää hoitaa, mutta nyt ne siirtyvät taas eteenpäin, kun ei mies voikaan pitää niitä vapaana.

On aivan mahdotonta suunnitella yhtään mitään, kun listat muuttuvat jatkuvasti, välillä jopa päivän varoitusajalla. Onko tämä enää edes laillista? Millainen varoitusaika näissä oikein pitäisi olla? Tai vaikuttaako se asiaan, kun esimies ei velvoita tulemaan noina päivinä, vaan työntekijät itse muokkaavat "tarpeen mukaan" listoja? Onko työnantaja näin pessyt kätensä jostain lakipykälästä tmv?

Jos sitten edes jäisi tähän jatkuvaan listojen muuttumiseen, mutta ei. Kun mies sitten on sairaslomalla, myöhemmässä vuorossa tai vapaalla, niin puhelin soi ja piippaa aivan koko ajan, kun hänen työkaverinsa eivät pärjää töissä. Soittelevat aivan koko ajan milloin mistäkin asiasta. Ja jos ei vastaa, niin sitten ei löydy ollenkaan joustoa työkavereiden suunnalta, kun tarvitsisi saada jokin päivä vapaaksi. Erillistä työpuhelinta ei ole, vaan kaikki käyttävät työasioiden hoitamiseen omia puhelimiaan.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteys liittoon, niin alkaa mutkat oikenemaan.

Pam vaan sanoo, että vaikea tilanne koita kestää. Elämä on. 

Menkööt kaupan kassaan töihin sieltä se pampomo ja kassojen oloja onkin parannettu. Oli aikoinaan samat liksat ku baareissa ja vastaavissa mutta se on nykyään muuttunu. Nykyään kassalla tienaa jo paljon enemmän.

Vierailija
42/47 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nyt varma että tapahtuu mitään laitonta? Itselläni työkaveri joka usein suostuu muuttamaan vuoroja kysyttäessä. Usein sanoo ettei tiedä miten selittää kotona, että on taas pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai hotellin respassa voi olla niin vaikeaa duunia että kotiin soitellaan koko ajan? Vai onko se joku siivouksen vastaava ja ulkomaalaiset työntekijät ei vaan osaa? Vaihtaisi työpaikkaa jos noin vaikeeta.

Vierailija
44/47 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit että sinä olit suunnitellut lomalle/vapaapäiville juttuja. Kerroitko miehellesi suunnitelmista?

Vierailija
45/47 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, olen itekin hotellissa töissä, tosin suuremmassa...

Ensinnäkin alaan kuuluu että jonkun on oltava saavutettavissa koko ajan, koska hotelli on auki 24/7.

Kaiken kaikkiaan, heillä on iso ongelma johtamisessa. Työlistoja EI muutella, vastuuta tulee jakaa, työntekijöiden vapaa-ajalle pitää antaa arvonsa. Kuulostaa siltä kuin työyhteisöstä puuttuu johtaja.

Millä nimikkeellä miehesi on töissä?

Vierailija
46/47 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama työntekijä tekee listat, muistaakseni heitä on kaksi. Kyllä mies muistaa mihin liittoon kuuluu, mutta minä en nyt tältä istumalta sitä muista. Esimies ei ole paikalla kuin kerran parin viikon aikana, eikä halua puuttua mihinkään "työntekijöiden keskinäisiin asioihin".

Koronan jälkeen ei ole muuttunut mikään henkilöstössä, ainoastaan se, että kaikki jäävät herkemmin pois töistä ja joutuvat odottamaan koronatestien tuloksia useamman päivän. Ja sitten koko talo on vain mullinmallin, kun oli niin pitkään kiinni ja kaikkea pitäisi ehtiä tekemään, mutta tunteja ei saisi ottaa lisää, eikä tehdä ylitöitä, mutta hommia ei silti saisi jättää tekemättä.

Mies ei itse suostukaan oikein yhtään joustamaan, jos vain pystyy tekemään sen ilman, että itselleen tulee "seuraamuksia". Yleensä siis vastaa aivan vasta viimetingassa, ettei huomannut aiemmin kun joku pyysi vaihtamaan vuoroa tmv. Näistä yleensä ei ole tullut mitään "kiukuttelua" jälkikäteen.

Kaikki saivat saman perehdytyksen, mutta jostain ihmeen syystä toiset eivät silti pärjää. Mies on itsekin näyttänyt kädestä pitäen heille uudestaan ja uudestaan samoja asioita, mutta silti soittavat hänelle niistä, kun eivät vain kuulemma osaa. Ja sitten miehellä on se joku yksi osa-alue, joka vain hänelle opetettiin, kun on hänen vastuualueensa tmv.

Muut eivät soita esimiehelle, koska tämä ei pidä siitä. Alkuun soittelivat esimiehelle, mutta siitä tuli todella nopeasti sanomista, kun hänellä on muutakin tekemistä. Ja jos mies ei korjaa, se vaikuttaa kaikkiin vuoroihin ja asioihin talossa, sekä hankaloittaa miehen omia töitä ja poikii huonoja asiakaspalautteita.

Esimies käy tosiaan pyörähtämässä tuolla paikalla kerran parissa viikossa, jolloin pitäisi keskustella ongelmista hänen kanssaan, kertoa ideoista jne. Mutta joka kerta kun on käynyt, on juossut kieli vyön alla ympäri taloa, kuunnellut puolella korvalla, kun työntekijät juoksevat perässä ja yrittävät kertoa, sanonut että katsotaan ja lähtenyt muualle, eikä mikään muutu. Ilmeisesti pyörittelee pitkälti papereita jossain toimistolla. On joku puljun omistajan juuri valmistunut sukulaispoika, jolla ei ole mitään kokemusta mistään töistä ennen tätä. Omistajaa ei kiinnosta mikään, kunhan rahaa tulee ja hänkin valittaa, kun työntekijät tekevät liikaa tunteja, mutta valittaa samaan aikaan, kun kaikkia töitä ei vain ehdi tekemään (suurin osa lähtee sillä kellonlyömällä kotiin, kun vuoro loppuu ja jättää vaaditut työt tekemättä ja mieheni taas tekee ja korjaa tunnollisena, että hotelli pyörisi) ja asiakkailta tulee huonoa palautetta nettiin ja suoraan firmalle. 

Ap

Vierailija
47/47 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä, että mies ei suostu useinkaan noihin vuoron vaihtoihin, kun olen itse vieressä kuulemassa, kun puhuu puhelimessa. Ja meillä on kyllä sellainen suhde, että voi ihan suoraan kertoa mitä vain, puolin ja toisin. Ettei nyt kyllä ole mistään salailusta kyse.

Työhön kuuluu paljon muutakin, kuin respan hoito. Työntekijät hoitavat siellä kaiken, yleensä myös siivouksen, vaikka on siivousfirma, mutta siellä on ulk oma alaisia, jotka eivät aina tee sitä, mistä on maksettu. Siivousfirmaa ei pomo suostu vaihtamaan, kun on kaikista halvin. Ei auta, vaikka kertovat, etteivät siivoojat tee sovittua ja rahaa menee hukkaan. Työkaverit soittavat myös, jos jokin varaussysteemi tmv. menee jumiin, jotakin puuttuu, kassa ei täsmää, mitenkäs tämä ja tuo tehtiinkään (on opetettu kaikille ja mieheni vielä useasti töiden alun jälkeen on opettanut muita, mutta hän on ainoa, jolle se on painunut kalloon, miten se tehdään.) jne. 

Tottakai kerroin miehelleni mitä olin suunnitellut, suunnittelemme yhdessä koko perheen tekemiset. Itsekseni vain olin miettinyt, mitä kaikkea voisi tehdä ja sitten kerroin niistä suunnitelmista miehelle, hän oli samaa mieltä ja sovittiin että hänen lomallaan sitten mennään ja sitten loma peruuntuikin. Kuten käy usein myös vapaapäivien kanssa. Tottakai "tarkistutan" tällaiset suunnitelmat jo hyvissä ajoin ennen vapaita miehellä.

En tiedä kuka heiltä pitäisi olla 24/7 tavoitettavissa, mutta ilmeisesti jokin huoltoyhtiö, jolle siitä maksetaan. Yöllä ei voi kirjautua sisään tai ulos, sen tiedän. Mieheni on töissä samalla nimikkeellä kuin kaikki muutkin, *hotellin nimi* crew tai jotain sinne päin.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi