Vituttaa jotkut potilaat.
Tänään taas sai pelätä että käykö huutaja päälle vai soittaako vain suutaan. Vituttaa että jotkut (pieni vähemmistö) ei tajua, että vaikka paljon potilaita ei ole näkyvillä, huoneissa voi maata kymmeniä lääkäriä odottavia potilaita. Sitten vingutaan ja rähistään kun on tikku ollut sormessa jo viisi tuntia eikä sitä vieläkään ole kukaan ehtinyt nypätä pois. Eikä mene kaaliin, että KIIRETAPAUKSET HOIDETAAN ENSIN vaikka olisit odottanut jo puoli päivää tikkuinesi.
Saattaisi olla aika paljon isommat verot Suomessa, jos kaikki potilaat hoidettaisiin vuorokauden aikaan katsomatta välittömästi julkisin varoin.
Kommentit (211)
Kannattaa hakea opiskelemaan lääkäriksi ja suorittaa vaativat opinnot, jos lääkärinä olemisen helppous niin harmittaa. Kuinkahan monesta on tähän sekä sen lisäksi kantamaan työhön liittyvä vastuu? Eiminusta ainakaan ja todella kunnioitan näitä ammattilaisia.
Mulla on muutama koulukaveri Facebook-frendeinä ja molemmat ehtivät valittaa työn tylsyyttä, saikuttaa ja facebookata enemmän kuin tarpeeksi työpäivien aikana. Mulle on syntynyt kiva, että työpäivässä on löysäää ja työmoraali vähän niin ja näin.
Vertaan vain omaan yksityisen sektorin työhöni. Koskaan ei ole yöimääräistä aikaa tai nettiminuutteeja työpäivän aikan. Monesti myös lounas jää syömättä. Saikulla olin viimeksi 8 vuotta sitten.
Hei, työelämä on rankkaa ja töissä on usein stressaavaa. Sellaista töissä nyt vaan on!
Em. koulukaverit siis hoitsuja.
Miksi lääkärit sitten saavat tehdä järjettömän pitkiä vuoroja?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 14:42"]
Miksi lääkärit sitten saavat tehdä järjettömän pitkiä vuoroja?
[/quote]
virkaehtosopimuksen jäänne ajoilt, jolloin päivystyksessä kävi vain muutamia potilaita vuoron aikana. nyt päivystyspisteet on isompia, ja vuoron aikana ei ehdi useinkaan taukoja pitää. vuoroja onkin onneksi alettu pilkkoa.
No eikö olisi hiton paljon nopeampaa nypätä se tikku sormesta,aikaa menee 2min,tulee tilaa odotushuoneeseen ja valittaja pääsee kotiinsa?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 00:53"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 00:43"]
Hoitoalalle on psykologiset testit. Ihmisiä ne hoitoalan ihmisetkin on ja saa niitäkin joskus vituttaa.
[/quote]
Lääkäreille ei ole. Sais olla.
[/quote]
Joo, lääkäriksi soveltumisessa keskeisintä on fysiikan laskujen osaaminen. Varmaan siitä on kovasti hyötyä. Lääkärihän voi näillä taidoilla kätevästi vaikka laskea minkä massan potilaita terveyskeskuksen lattia kantaa sortumatta.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 00:53"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 00:43"]
Hoitoalalle on psykologiset testit. Ihmisiä ne hoitoalan ihmisetkin on ja saa niitäkin joskus vituttaa.
[/quote]
Lääkäreille ei ole. Sais olla.
[/quote]
Joo, lääkäriksi soveltumisessa keskeisintä on fysiikan laskujen osaaminen. Varmaan siitä on kovasti hyötyä. Lääkärihän voi näillä taidoilla kätevästi vaikka laskea minkä massan potilaita terveyskeskuksen lattia kantaa sortumatta.
[/quote]
Ja riittävän paksu lompakko valmennuskurssien maksamiseksi. Ilman noita kursseja lääkikseen sisään pääsevien osuus on nykyään todella pieni.
Joo, mä oikein nautin siitä että saan potilaat hermostumaan ja agressiivisiksi! Kunnon matsi piristää tylsää ja pitkäveteistä työpäivää. Vapaapäivätkin käytän vittumaisten temppujen suunnitteluun, on se niin hauskaa rääkätä just noita nelivuotiaita sairaita lapsia, mitä kipeempi lapsi, sen pidempi odotusaika. Jos en muuta keksi niin viilaan kynsiäni - tahallaan tietenkin potilaitten nähden.
Nää hommathan opetetaan jo hoitsukoulussa! Tärkeimpiä oppiaineita siellä on mm. kauniilta näyttäminen ja lääkärien kanssa flirttaaminen. Yksi hyvä juttu minkä siellä opin, on et miten saan sienet pysymään poissa rakennekynsistä.
Joo, tosiaan on kiva ärsyttää potilaita, että saa si soittaa silmänruokaa paikalle (poliisi) kun tilanne oikein kärjistyy. Tavoitehan on, että mahdollisimman moni potilas saadaan esim. putkaan. On myös kiva kun ihmisten sairauden odotuksesta pahenee, että jatkossakin riittää potilaita joita saa rääkätä. Musta on niin ihanan rentouttavaa kuunnella vihaisia potilaita, oikein nautin kun saan nauraa partaani ja valehdella niille päin naamaa että ovien takana on kamalasti potilaita - oikeestihan me käydään lääkäreitten kanssa pitämässä kivaa siellä, siksihän meillä aina töissä posket punottaa - se mitään kiireestä johtuvaa ole, niin kuin joku hyväuskoinen saattaa kuvitella. Ap
Meillä yhtä lääkäriä kohden voi lauantaipäivän (klo 8-22) aikana käydä 60 potilasta. Ymmärtänette että siinä voi jonoa syntyä, ja että kaikki potilaat, joiden oireet ovat sellaisia, että he todennäköisesti pärjäävät terveyden vaarantumatta maanantaihin, myös ohjataan kotiin. Jos tilanne akutisoituu, heidän tietenkin toivotaan tulevan takaisin. Tällaisia vaivoja ovat esim viikkoja jatkunut selkäkipu (ei sietämätön), pitkäaikainen nuha, ihottuma jne. Toki myös hoitajan vastaanotolle ohjaamme potilaita, esim. liimattavat haavat jne.
Monella ihmisellä on poikkeavia veriarvoja, ja he ovat silti terveitä. Minulla on aina ollut alhainen hemoglobiini (ja sitä myötä moni muu arvo " tähdellä". Lääkäri arvioi, mitä poikkeava arvo merkitsee, ei kaikki vaadi hoitoa, ainakaan päivystyksessä. Ymmärrätte varmaan, että päivystys yllä mainityilla resursseilla ei oikein toimisi, jos minäkin alkaisin vaatia siellä itselleni punasolutiputusta matalan hb:n vuoksi.
Meillä ei ole kristallipalloa, emmekä voi tietää kenen tilanne akutisoituu kotiin ohjaamisen jälkeen. Näin käy pienelle osalle, ja tietenkin saavat hoitoa tullessaan uudellen. Emme kuitenkaan voi hoitaa kaikkia alueen hyväkuntoisia yskä-potilaita lääkärin vastaanotolla, vaikka pieni osa sitten palaakin hengenahdistuksen kanssa. Ap
Niin, minä vein ne labratulokset yksityislääkärille. Kuukauden sairausloma, kova lääkitys ja lähete Hyksiin. Ymmärtänet varmaan, että hoitovirhehän se oli siltä venäläisteiniltä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 13:57"]
Niin, ammattitaidoton ja epäpätevä siinä seliselittää. Ihan niinkuin sanoin. Suomessa on valtavasti henkisesti sairaita, tyhmiä, itsekkäitä lääkäreitä, joilla ei ole ihmissuhdetaitojen alkeitakaan. On ihan tutkittu juttu, että juuri esimerkiksi narsisteja on lääkäreissä suurempi edustus kuin muissa ammateissa. Hankala asiakas on huonon työn tulos.
Ja voin muuten kertoa, että lääkärit jos ketkä on öykkäreitä. Asun arvoalueella Helsingissä ja täällä kirotaan taloyhtiötkin, joihin lääkäreitä rantautuu. Ovat täydellisen sietämättömiä pomottajia täysin yhteistyökyvyttömiä. Se jumaluus kun nousee pissana päähän.
[/quote]
Kuka? Minä, 119 vai? Johan sanoin, etten ole alan ihmisiä.
Vai tuo 143, mikä hänen kertomuksessaan sinusta ilmensi sietämätöntä öykkäröintiä, asenneongelmaa ja mitä muuta vielä...?
Oikeasti, ota nyt siitä lääkepurkistasi tiukempi ote ja kokeile, josko sittenkin saisit korkin auki... ;-DD
119
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 15:43"]
Niin, minä vein ne labratulokset yksityislääkärille. Kuukauden sairausloma, kova lääkitys ja lähete Hyksiin. Ymmärtänet varmaan, että hoitovirhehän se oli siltä venäläisteiniltä.
[/quote]
Anteeksi nyt, mutta miten sinä ja sinun hoitovirheesi millään tavalla liitytte asiaan?
Nyt en ymmärrä. Olet kovasti asiaa tuonut esille ja ymmärrän, että olet järkyttynyt asiasta, mutta oikeasti...
Kun tässä oli kyse siitä, millainen rasite ja uhka aggressiiviset potilaat ovat lääkäreille ja hoitajille, niin miten se, että hoitovirheitä tapahtuu joskus - miten se asiaan liittyy?
Oleellista - koska se huono hoitohan juuri saa ne asiakkaat suuttumaan. Moneen kertaan on jo ap:llekin kerrottu, että ammattitaidolla sen välttäisi.oletko lukutaidoton?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 16:03"]
Ap:lle täydet sympatiat. Paljonkohan meillä olisi sairaanhoitajia, jos kaikki joita potilaat joskus vituttavat, vaihtaisivat alaa?
[/quote]
Vastaus on nolla kpl. Saman verran olisi mm. myyjiä, bussikuskeja, taksikuskeja, poliiseja ja kaikkia muitakin asiakaspalveluammatissa olevia. Ammatin tai työpaikan vaihto ei siis ole ratkaisu ongelmaan. Ja niinkuin täälläkin on moneen kertaan toistettu, vitutus ja vittuilu on kaksi täysin eri asiaa.
Ammattitaidottomat kokevat eniten stressiä. Tutkittu juttu.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 13:18"]
Ammattitaitoiselle ja pätevälle, oikalla asenteella palvelevalle ei huudeta. Ap katsokoon peiliin.
[/quote]
Juuri näin. On hassua, että aina samoille hoitajille sattuu vittumaiset potilaat.
Itse asiassa minuakin on jopa hoitaja neuvonut, että kun menet lapsen kanssa päivystykseen, älä ole nöyrä, vaan liioittele oireita, ole vihainen ja hyökkäävä, niin pääset paremmin jonosta läpi.
Sillä ihmisiä hoitajatkin ovat. Jos potilas huomaa kysyä hoitajan nimen ja sanoo, että jos jotain tapahtuu, niin tietää, kenelle syyte napsahtaa, alkaa hoitaja kummasti miettiä, jättäisikö sen hiljaisen ja nöyrän äidin jonottamaan tai käännyttäisi pois ja tämän hyökkäävän ja itsevarman päästäisi sisään.
Meillä muutama vuosi sitten kuoli vanhempi nainen siksi, ettei otettu päivystykseen. Ei täyttänyt niitä pisteitä hoitajan mielestä. Taksi vei kotiin ja aamulla nainen löytyi kuolleena. Tästä käytiin aikamoista keskustelua, että millainen valta jollakin sairaanhoitajalla on tehdä diagnooseja.
Mutta kaipa se hoitaja ajatteli, että vittumainen potilas kun meni kuolemaan.
Eikös sama tapahtunut sikainfluenssan aikanakin. Hoitaja ei päästänyt lasta lääkärille ja lapsi kuoli. On varmaan tyytyväinen, kun sai kunnan rahoja säästettyä
Totuushan on, että vaikka hoitaja seisoisi päällään, se ei riitä. Sairaalassa hoidetaan ihmisiä, varsinaista asiakaspalvelua sieltä ei saa. Ei ole potilaan tehtävä luetella haluamiaan tutkimuksia ja hoitoja, vaan lääkäri keskustelee niistä potilaan kanssa ja päättää niistä. Jos potilas haluaa kaikki verikokeet ja tutkimukset a:sta ö:hän niin silloin on mentävä yksityiselle.
Itse sain vähän aikaa sitten kuulla olevani huono hoitaja, koska menin syömään "kesken hoidon". Olin ollut kuusi tuntia töissä ja painanut töitä tauotta. Olen lisäksi raskaana ja olo alkoi olla jo todella huono. Ehdin juuri istumaan alas, kun kuulin potilaan huutavan toiselle hoitajalle kuolevansa, jos ei nyt heti pääse kotiin. Potilas alkoi räyhäämään siitä huolimatta, vaikka olin kertonut papereiden laittoon menevän aikaa. Menee oma aikansa, kun lääkäri saa reseptit ja muut paperit valmiiksi. Joillain potilailla tietyn labra-arvon puuttuminen voi viivästyttää kotiutumista. Joskus lääkärille tulee kesken kotiuttamisen hätätilanne toisella osastolla ja taas hommat pysähtyvät.
Oikeasti olen hyvä ja pätevä hoitaja (sekä potilaiden että työkavereiden mielestä), joka hoitaa työnsä hyvin. En silti usko jatkavani tällä alalla enää montaa vuotta. Hoitajia vähennetään, vaikka potilaat ovat entistä raskashoitoisempia. Näin ollen potilaiden tyytymättömyys hoitoonsa lisääntyy. En aio tällä palkalla ottaa yhtään enempää paskaa niskaani.