Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vituttaa jotkut potilaat.

Vierailija
29.07.2013 |

Tänään taas sai pelätä että käykö huutaja päälle vai soittaako vain suutaan. Vituttaa että jotkut (pieni vähemmistö) ei tajua, että vaikka paljon potilaita ei ole näkyvillä, huoneissa voi maata kymmeniä lääkäriä odottavia potilaita. Sitten vingutaan ja rähistään kun on tikku ollut sormessa jo viisi tuntia eikä sitä vieläkään ole kukaan ehtinyt nypätä pois. Eikä mene kaaliin, että KIIRETAPAUKSET HOIDETAAN ENSIN vaikka olisit odottanut jo puoli päivää tikkuinesi. 

Saattaisi olla aika paljon isommat verot Suomessa, jos kaikki potilaat hoidettaisiin vuorokauden aikaan katsomatta välittömästi julkisin varoin.

Kommentit (211)

Vierailija
101/211 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 23:18"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 00:18"]

Tänään taas sai pelätä että käykö huutaja päälle vai soittaako vain suutaan. Vituttaa että jotkut (pieni vähemmistö) ei tajua, että vaikka paljon potilaita ei ole näkyvillä, huoneissa voi maata kymmeniä lääkäriä odottavia potilaita. Sitten vingutaan ja rähistään kun on tikku ollut sormessa jo viisi tuntia eikä sitä vieläkään ole kukaan ehtinyt nypätä pois. Eikä mene kaaliin, että KIIRETAPAUKSET HOIDETAAN ENSIN vaikka olisit odottanut jo puoli päivää tikkuinesi. 

Saattaisi olla aika paljon isommat verot Suomessa, jos kaikki potilaat hoidettaisiin vuorokauden aikaan katsomatta välittömästi julkisin varoin.

[/quote]

Mutta kun sen murtuneen kädenkin kanssa on odotettu joskus tuntukausia ensin röngten kuvan ottoa ja sitten käden kipsaamista. Saati jonkun 10 cm tikun poistoakin on odotettu tunteja. Sairaalaan kuskattuja kroonikkoja varten pitäisi olla kokonaan oma lääkärinsä jotta tapaturmien uhrien odotus ei venyisi tuntukausiksi.

[/quote]

Meinaatko, että päivystyksellisesti apua tarvitsevat kroonikot ovat jotenkin alemmas priorisoitava kuin tapaturmapotilaat?

[/quote]

Niin tuo puupää ajattelee, valitettavasti.

Vierailija
102/211 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus.

Näin tämän aloituksen eilen, ja ajattelin, että kerrankin aloitus, josta tuskin kukaan voi olla toista mieltä. Toisin kävi, jälleen kerran av-mammerot käyttävät aikaansa solvatakseen aloituksen tekijää sen sijaan, että puhuisivat itse asiasta.

Totuus kumminkin on, että hoitohenkilökunta niin julkisella kuin MYÖS yksityisellä puolella törmää yhä useammin aggressiivisiin asiakkaisiin.

Miksi näin on?

Eikö olisi helpompi vaikka käydä kysymässä sitä lääkärillepääsyn viipymistä jo hiukan aiemmin kuin vasta viiden tunnin jälkeen kuin kerätä raivoa ja kihistä kiukusta?

Tai vaikkapa antaa sanallista palautetta ilman huutoa ja kiroilua - onko se mahdotonta suomalaisille nykyään? Sanoa vaikkapa, että "anteeksi nyt vaan, mutta olen odottanut jo viisi tuntia ja menettänyt pari sataa euroa tuloja tässä, olisiko paikallaan, että edes pyytäisit anteeksi virhettäsi?"

Tai tehdä sinne terveysaseman johtavalle sairaanhoitajalle kirjallinen valitus - se onnistuu kirjeellä tai sähköpostilla, ottavat sitten sen siellä keskenään esille ja toivon mukaan hoitajakin jotain siitä oppii.

Ok, ko. tapaus ihan ilman muuta oli virhe, mutta inhimillinen sellainen ja olisi vaatinut anteeksipyynnön. Onneksi ko. kirjoittaja ei kertomansa mukaan oikeasti IRL alkanut siellä ketään lättyyn vetää, vaikka varmasti mieli tekikin...

Moni kumminkin VETÄÄ, ja miettikää, mitä se tekee kenenkään työmotivaatiolle elää pelossa duunipaikallaan? Kun se kiire ja resurssien vähyys eivät ole sen sairaanhoitajan tai lääkärin vika.

Tuntuu siltä, että monen kärsivällisyys on nykyään kiehuvan maidon luokkaa. Empatiakyky ja muiden huomioonottaminen, no niistä nyt tuskin kannattaa tässä yhteydessä edes puhuakaan...

(en ole itse hoitoalalla, mutta sentään ymmärrän, kuka niistä resursseista päättää ja kuka ei)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/211 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 07:39"]

Meille opastettiin, että meidän postinumeroalueella (vauras okt-alue) asuvien pitäisi käyttää yksityistä neuvolaa. Ja meidän omalääkäri sössötti, ettei hoitaisi lainkaan lapsipotilaita...

[/quote]

Eli varakkaampien täytyy kustantaa sekä kunnallinen terveydenhuolto, että käyttää yksityistä. Sille toiselle osille sitten jää siivellä istuminen ja suun soittelu siitä, että hyvään se on rikkaiden, kun vain kävelee yksityiselle itseään hoidattamaan. 

Seuraavaksi voidaan kieltää tietyn tulotason ylittäviltä kirjastot, kunnalliset päiväkodit ja peruskoulut. Maksakoot toisten käyttämät palvelut veroissaan ja omansa suoraan. On niillä varaa!

Vierailija
104/211 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi kun ei siellä toimi yhtään mikään ja tasaisin väliajoin törmää näihin marttyyrihoitajiin.

Minä olen sairastanut viiden vuoden aikana paljon ja tämä on avannut kyllä silmät. Kaksi räikeää hoitovirhettä, täysin käsittämättömän välinpitämätön asenne oman työn laatuun, ylimieliset vinkuvat ja aivottomat hoitajat, besserwisser-nulikka-teinilääkärit. Kaikkinainen järjen puute, kuuntelukyvyttömyys ja tehottomuus. Ja kritiikkiä ei osata ottaa lainkaan vastaan - välittömästi käynnistyy tämä kitinä ja heitot, että mee yksityiselle.

Vierailija
105/211 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 08:50"]

No siksi kun ei siellä toimi yhtään mikään ja tasaisin väliajoin törmää näihin marttyyrihoitajiin.

Minä olen sairastanut viiden vuoden aikana paljon ja tämä on avannut kyllä silmät. Kaksi räikeää hoitovirhettä, täysin käsittämättömän välinpitämätön asenne oman työn laatuun, ylimieliset vinkuvat ja aivottomat hoitajat, besserwisser-nulikka-teinilääkärit. Kaikkinainen järjen puute, kuuntelukyvyttömyys ja tehottomuus. Ja kritiikkiä ei osata ottaa lainkaan vastaan - välittömästi käynnistyy tämä kitinä ja heitot, että mee yksityiselle.

[/quote]

Kumma, kun minulle ei ole koskaan tähän ikään mennessä tapahtunut tuollaista. Mutta ehkä - mieti tätä hetki, harkitse mahdollisuutta - kyse on potilaan taidoista kertoa selkeästi vaivansa ja tehdä kysymyksiä.

Jostain syystä hankalat ihmiset ja huono asiakaspalvelu tuntuvat kasaantuvan yksille ja samoille ihmisille, miksiköhän...

Toki voi olla huonosti toimivia lääkäriasemia ja yksiköitä. Huono omalääkäri.

Mutta siinä se potilaan aggressiivinen käytös - miten se tilannetta KOHENTAA? No ei millään tavalla.

Oikeasti, asiallinen palaute kannattaa, omalääkärin voi vaíhtaa.

119

Vierailija
106/211 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 08:45"]

Huokaus.

Näin tämän aloituksen eilen, ja ajattelin, että kerrankin aloitus, josta tuskin kukaan voi olla toista mieltä. Toisin kävi, jälleen kerran av-mammerot käyttävät aikaansa solvatakseen aloituksen tekijää sen sijaan, että puhuisivat itse asiasta.

[/quote]

Itse en yleistäisi näitä solvauksia  av-mammojen tekemäksi. Paikalla on selvästi yksi tai kaksi ihmistä, jotka ovat ottaneet elämäntehtäväkseen syyttää hoitohenkilökuntaa (ja varmaan muitakin ammattikuntia) kaikesta mahdollisesta. Näissä syytöksissähän ei juuri ole ollut järjellä selitettäviä argumentteja, vaan asenne, että hoitajat ovat vastuussa kaikesta mielipahasta ja kaikki läpensä ilkeitä ja ammattitaidottomia.

Eräs läheiseni oli kerran psykiatrisella osastolla ja yritin netistä lukea ihmisten kokemuksia k.o. osastosta. Lähestulkoon kaikki löytämäni kommentit olivat täysin vastaavaa hoitajien haukkumista ja salaliittoteorioita. Tällaisia ihmisiä on ja se on kurjaa, mutta uskoisin kuitenkin että tämänkin ketjun lukijoista ylivoimaisesti suurin osa on ap:n kanssa samaa mieltä.

Vierailija
107/211 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en ollut edes tajuissani kun eka hoitovirhe tapahtui ja tokassa labrakokeet kertoi selkeästi tähdellä maallikolle, että tähdillä merkityt arvot on epänormaalit. Venäläinen noin 12-vuotiaalta näyttänyt finninaama ei niitä hahmottanut.

Ennen kuin jankkaat tuota typerää mantraasi kannattaa miettiä, kumpi mahtoi ensin: hankala asiakas vai huono työnjälki ja virheet.

Ja enoni muuten kuoli hoitovirheen takia, lapseni adtmaa ei tunnistettu vuoteen ja toisen lapsen hampaat kasvoi suunnilleen suoraan eteenpäin, mutta kas kun kunnallinen hammaslääkäri ei nähnyt oikaisutarvetta. Vein yksityiselle, joka sanoi, että oikaisu olisi pitänyt aloittaa vuotta aikaisemmin. 

Tässä nyt ihan ekat mieleen tulleet mokat.

Vierailija
108/211 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 08:54"]

[/quote]

Kumma, kun minulle ei ole koskaan tähän ikään mennessä tapahtunut tuollaista. Mutta ehkä - mieti tätä hetki, harkitse mahdollisuutta - kyse on potilaan taidoista kertoa selkeästi vaivansa ja tehdä kysymyksiä.

Jostain syystä hankalat ihmiset ja huono asiakaspalvelu tuntuvat kasaantuvan yksille ja samoille ihmisille, miksiköhän...

Mutta siinä se potilaan aggressiivinen käytös - miten se tilannetta KOHENTAA? No ei millään tavalla.

119

[/quote]

Kumma kun minä taas olen aika monta hoitovirhettä kokenut omissani ja lapsieni sairauksissa. Omassa oli halvaantuminen lähellä. Veljelläni aivoinfarkti, mutta ensiavussa tuputettiin vain buranaa ja kotiin. Lapsi kaksi kertaa käännytetty päivystyksestä kotiin priorisoinnin takia ja muutaman tunnin päästä olemme tulleet ambulanssilla ensiapuun.-

Ja kyllä, syy on se, että olen kohtelias ja hiljainen, kuten veljen vaimokin, joka vei veljeäni ensiapuun.

Hoitoa saa se, joka uhkailee ja räyhää ja ottaa hoitajan nimen talteen, joka on kieltäynyt päästämästä lääkärille. Näin olen seurannut, että he saavat hoitoa.

Vierailija
109/211 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla terveysasemalla olen havainnut, että huutavat asiakkaat pääsevät heti hoitoon. Mm. mustalaiset ja somalit saapuvat suurella joukolla, asiat huudetaan ja henkilökunta hoitaa heidät ensimmäisenä. Eivät odottelee edes varttia, mutta tämäkin lienee yksi positiivisen syrjinnän esimerkki.

Ainakin heidän asiaansa näyttää aggressiivinen lähestyminen nopeuttavan. Otetaan kaikki samat käytännöt, kävellään sisään ja vaaditaan sitä hoitoa, ei odottelua tai hyssyttelyä...

Vierailija
110/211 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös jotkut hoitajat vituttaa. Tasapeli, paitsi toisille siitä vittuilusta maksetaan ja toiset maksavat.

Vierailija
111/211 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 09:04"]

No minä en ollut edes tajuissani kun eka hoitovirhe tapahtui ja tokassa labrakokeet kertoi selkeästi tähdellä maallikolle, että tähdillä merkityt arvot on epänormaalit. Venäläinen noin 12-vuotiaalta näyttänyt finninaama ei niitä hahmottanut.

Ennen kuin jankkaat tuota typerää mantraasi kannattaa miettiä, kumpi mahtoi ensin: hankala asiakas vai huono työnjälki ja virheet.

Ja enoni muuten kuoli hoitovirheen takia, lapseni adtmaa ei tunnistettu vuoteen ja toisen lapsen hampaat kasvoi suunnilleen suoraan eteenpäin, mutta kas kun kunnallinen hammaslääkäri ei nähnyt oikaisutarvetta. Vein yksityiselle, joka sanoi, että oikaisu olisi pitänyt aloittaa vuotta aikaisemmin. 

Tässä nyt ihan ekat mieleen tulleet mokat.

[/quote]

Kenelle sinä kommentoit?

Vierailija
112/211 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue ja keksi. Vai oletko aivoton hoitsu?

Vierailija
113/211 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 09:22"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 08:54"]

[/quote]

119

[/quote]

Kumma kun minä taas olen aika monta hoitovirhettä kokenut omissani ja lapsieni sairauksissa. Omassa oli halvaantuminen lähellä. Veljelläni aivoinfarkti, mutta ensiavussa tuputettiin vain buranaa ja kotiin. Lapsi kaksi kertaa käännytetty päivystyksestä kotiin priorisoinnin takia ja muutaman tunnin päästä olemme tulleet ambulanssilla ensiapuun.-

Ja kyllä, syy on se, että olen kohtelias ja hiljainen, kuten veljen vaimokin, joka vei veljeäni ensiapuun.

Hoitoa saa se, joka uhkailee ja räyhää ja ottaa hoitajan nimen talteen, joka on kieltäynyt päästämästä lääkärille. Näin olen seurannut, että he saavat hoitoa.

[/quote]

En minä väitä, ettei hoitovirheitä satu, mutta jos niitä alvariinsa sattuu yhdelle ja samalle ihmiselle JA saamansa palvelu on jatkuvasti huonoa ja ylimielistä, siinä kannattaa miettiä myös sitä, miten hyvin osaa asiansa esittää, osaako kysyä jatkokysymyksiä jne.

Plus että tosiaan millään melttoamisella ei ainakaan kohenneta järjestelmän toimintakykyä tai saada hyvää palvelua. Vaatia ja eri mieltä voi olla asiallisellakin tavalla!

119

Vierailija
114/211 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 10:32"]

Lue ja keksi. Vai oletko aivoton hoitsu?

[/quote]

Niin, et siis osaa sanoa. Ok.

Vierailija
115/211 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin käsittämättömän välinpitämätön asenne oman työn laatuun, ylimieliset vinkuvat ja aivottomat hoitajat, besserwisser-nulikka-teinilääkärit. Kaikkinainen järjen puute, kuuntelukyvyttömyys ja tehottomuus. Ja kritiikkiä ei osata ottaa lainkaan vastaan [/quote]

ehhehehehe, kenelläköhän se asennevamma olikaan?

Vierailija
116/211 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ihmiset katselleet liikaa lääkärisarjoja? Heillä tuntuu olevan ihan epärealistinen kuva siitä, miten paljon hoitajilla ja lääkäreillä on aikaa paneutua yhden potilaan tapaukseen.

Sarjoissa korjataan yhden lääkärikäynnin aikana potilaan koko elämä vaikeasta parisuhteesta hunningolle ajautuvaan teini-ikäiseen lapseen.

Todellisuudessa hoitohenkilöstö on ihmisiä, joilla on kiire, omia huolia, sairauksia, työyhteisökriisejä ja -valtakamppailuja, vaikeuksia ymmärtää potilaiden sekavia oirekuvauksia jnejne. Tietysti virheitäkin sattuu, mutta niitä ei joku ER-sukupolvi ymmärrä, koska eihän niitä telkussa satu tai jos sattuu, ne on elämää suurempia kriisejä ja johtaa miljoonakorvauksiin.

Vierailija
117/211 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan katsonut yhtäkään jaksoa yhtään lääkärisarjaa, mutta tiedätkös, että isossa osassa niistä käsikirjoittajat on just lääkäreitä? 

en odota kädestä pitelyä, mutta esimerkiksi olisi kiva, että lääkäri osaisi lukea labrakokeiden tulokset tai että hoitaja osaisi sanoa päivää ja kiitos.

Sellaista pientä,

Vierailija
118/211 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 10:46"]

En ole koskaan katsonut yhtäkään jaksoa yhtään lääkärisarjaa, mutta tiedätkös, että isossa osassa niistä käsikirjoittajat on just lääkäreitä? 

en odota kädestä pitelyä, mutta esimerkiksi olisi kiva, että lääkäri osaisi lukea labrakokeiden tulokset tai että hoitaja osaisi sanoa päivää ja kiitos.

Sellaista pientä,

[/quote]

Eikä niille voi siis ikinä tapahtua inhimillisiä virheitä? Sanoitko palautetta?

Vierailija
119/211 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitohenkilökunta on ihmisiä omine murheineen, ongelmineen ja valtataisteluineen, joten heille sattuu inhimillisiä virheitä. Kun asiakasta on palloitellut, pompotettu, tehty pari hoitovirhettä, niin hänen kuuluu hillitä inhimilliset tunteensa ja antaa pyytämättä anteeksi ja unohtaa tapahtunut. Muuten asiakas on vittumainen nilkki.

Vierailija
120/211 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kommentteja lukiessa ei voi kuin huokaista. Ymmärtäkää hyvät ihmiset, että kun kyseessä on julkisin varoin kustannettavaa toimintaa, niin rahan määrä on vakio ja tarpeen mukaan sitten ne rahat käytetään eri asioihin. Jos vallalla on ajatus "räyhäämällä palvelua", niin sitten yksinkertaisesti otetaan vahvuudesta yksi henkilö pois (eli hoitoa antavia on yksi vähemmän) ja palkataan vartija, joka sitten pitää jöötä. Niin yksinkertaista ja taas kaikki jonottavat kauemmin kuin ennen.

Ärsyynnytään kaikki tästä vielä enemmän, räyhätään lisää ja odotellaan kun tiloja pitää remontoida sellaiseksi, että hätäpoistumistiet löytyvät joka kopperosta ja haastattelut tapahtuvat luukun takaa eikä kasvotusten. Taas on rahaa vähemmän käytettäväksi itse hoitoon ja henkilökuntaa vähemmän. Odotellaan sitten taas lisää, kun resurssit ovat pienemmät.

Meitä on moneen junaan ja kaikkien henkilökemiat eivät kohtaa. Joku tykkää rauhallisesta ja hiljaisesta hoitajasta, joka jutustelee mukavia, toinen haluaa että homma hoidetaan nopeasti ja rempseästi, eikä höpötellä liikoja. Potilainakin olemme hyvin erilaisia, toinen kertoo taustat syntymästä asti, toinen toteaa vaivansa yhdellä lauseella. Ja hoitovirheet..... sama oire voi eri ihmisillä tarkoittaa ihan eri asiaa. On itsellänikin ollut sellaisia sairauksia, joita ei vain ole voinut oireista arvata, vaan on vaatinut useamman käynnin ja erilaisia tutkimuksia. Luojan kiitos julkisella puolella kiireellisyyttä ei määritellä sen mukaan kuinka monta veroeuroa kukin on maksanut tai kenen tuntipalkka on kovin ja kenellä on sen myötä eniten kiire töihin. Vituttaahan se potilaana istua ja odottaa, mutta vähän kohtuullisuutta ihmiset. Ei terveyskeskus/sairaala ole se ainoa paikka planeetalla jossa odotellaan.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä