Onko täällä yhtään ADD diagnoosin saanutta aikuista?
Epäilen itselläni, kun tää on mennyt siihen etten selviä edes yksinkertaisimmista työtehtävistä. Kaikista työpaikoista olen tippunut pois tai lopettanut kun en vaan ole osannut, enkä ole oppinut pitkänkään ajan jälkeen. Olen tehnyt ihan kohtuuttomasti virheitä ja rikkonut esim tavaroita. Ei auta mikään että "skarppaa!" koska tietysti yritän aina skarpata, ja kun joku homma menee hyvin niin sit yhtäkkiä joku menee taas päin helvettiä. Unohtelen asioita, olen kömpelö, lyön pääni joka paikkaan, pudotan kaiken, törmään. Eli toisien sanoen ihan kaikki menee pieleen mikä vaan voi mennä. Sosiaalisissa tilanteissa olen ihan hukassa enkä keksi mitään järkevää sanottavaa. Joskus jopa koen olevani lievästi kehitysvammainen, mutta se tuskin on mahdollista kun olisi varmaan jo todettu lapsena. Paras selitys mitä itse keksin olisi ADD. Onko täällä kellään, suostuuko läälkärit ottamaan tosissaan jos oikeasti on melkein työkyvytön ja MIKÄÄN asia ei onnistu? Ja VOIKO tälle tehdä mitään oikeasti?
Kommentit (29)
Ja jos varaan ajan yksityiselle lääkärille, kummalta saa paremman avun neurologilta vai psykiatrilta? Julkisen kanssa en aio ruveta tappelemaan.
Ei minusta kuulosta ADD:lta, mutta parasta on vaan mennä lääkäriin. Yksityisellä pääset nopeammin testeihin.
Mulla ADD-diagnoosin saaminen kesti julkiselta pari vuotta.
Voisitko diagnoosin saanut kertoa miten se sinulla ilmeni?
Vierailija kirjoitti:
En, koska vähän aikaa sitten sain tietää, että ihmiset jotakin diagnoosia halutessaan lukevat muiden kokemuksia ja sitten kertovat niistä ominaan lääkärille, jotta varmasti saavat diagnoosin, vaikka heillä ei välttämättä kyseistä häiriötä olisi.
Parasta on vain mennä lääkärille ja kertoa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, koska vähän aikaa sitten sain tietää, että ihmiset jotakin diagnoosia halutessaan lukevat muiden kokemuksia ja sitten kertovat niistä ominaan lääkärille, jotta varmasti saavat diagnoosin, vaikka heillä ei välttämättä kyseistä häiriötä olisi.
No se on niiden ihmisten omaa tyhmyyttä :D Miksi ihmeessä tekisin noin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on niiden ihmisten omaa tyhmyyttä :D Miksi ihmeessä tekisin noin!
Jep, mutta kuten sanoin parempi on, että menet lääkäriin, kerro heille ihan avoimesti kaikista ongelmistasi ja he kyllä osaavat sitten auttaa sinua oikean diagnoosin kanssa. Ja jos pääset ADD-testeihin, niin siellä tehdään myös älykkyystesti, eli jos tuota kehitysvammaisuutta mietit.
Ei kuulosta ADD:ltä nuo oireet, mutta kannattaa varmaan tutkituttaa tilanne, koska haittaa merkittävästi elämää. Varmaan jotain hahmottamisen vaikeutta on kyllä - onko lukihäiriötä tutkittu tai luetun, kuullun tai visuaalisen hahmottamista. Ahdistuneisuushäiriö. Neuropsykologi ja psykologi varmaan lääkäreistä ne, jotka voivat tutkia, jos vain lähetteen saisit.
Olin tulossa sanomaan samaa kuin edellinen. Kuulostaa äkkiseltään että voisi olla esim hahmotushäiriö + ahdistuneisuushäiriö. Voi olla muutakin. Olennaista on, mitä muuta on tuon lisäksi. Ja onko oireet jatkuneet lapsuudesta vai ilmaantuneet jossain vaiheessa.
Alkaa kuullostamaan sen verran laajoilta noi testit että tulis varmaan yksityisellä helkkarin kalliiks..
Vierailija kirjoitti:
Olin tulossa sanomaan samaa kuin edellinen. Kuulostaa äkkiseltään että voisi olla esim hahmotushäiriö + ahdistuneisuushäiriö. Voi olla muutakin. Olennaista on, mitä muuta on tuon lisäksi. Ja onko oireet jatkuneet lapsuudesta vai ilmaantuneet jossain vaiheessa.
Lapsena olin normaali, teininä aloin muuttumaan jotenkin sellaiseksi hitaalla käyväksi mutta kuitenkin ihan toimintakykyinen. Tuntuu, että iän myötä pahenee vaan ja toimintakyky huononee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsena olin normaali, teininä aloin muuttumaan jotenkin sellaiseksi hitaalla käyväksi mutta kuitenkin ihan toimintakykyinen. Tuntuu, että iän myötä pahenee vaan ja toimintakyky huononee.
Tästä ainakin selviää se, ettei ole ADD! Mikä on ihan hyvä, koska ei ole kivaa tuo ADD.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ainakin selviää se, ettei ole ADD! Mikä on ihan hyvä, koska ei ole kivaa tuo ADD.
-eri
No ei ole kivaa tämäkään, mitä ikinä onkaan :D
Mene lääkäriin. Ei minustakaan kuulosta ADD:ltä sinänsä.
Eikö kehitysvammassa ole kyse siitä, että vauvan/lapsen/sikiön kehityksessä on ollut jotain häiriötä mistä seuraa ongelma x ja y. Eli jos aikuisena tulee jotain, ei se kai voi olla kehitysvamma ainakaan, koska eihän aikuinen enää kehity?
Mun miehellä kesti nelisen kuukautta saada julkisella puolella add diagnoosi. Että ei se julkisen kautta niin kovin hidas ole. Siinä nyt kuitenkin oli useita tapaamisia, haastatteluja ja perheen haastatteluja.
Jospa olet vain motorisesti kehittymätön? Minulla on akateemisesti koulutettu tuttava, joka on ihan legendaarisen kömpelö.
Dyspraksia, johon liittyy heposti oppimisvaikeuksia?
Kehityksen häiriö on voinut jäädä diagnosoimatta? Tai dyspraksiat, dyskalkuliat, hahmotuksen häiriöt. Koulussa ei ole joka vuosikaan tarkastuksia ja ne on ihan liukuhihnaa. Kaikki lapseni ongelmat jäi neuvolassa ja koulussa huomaamatta, ja yksityisten kautta piti käydä joka ikinen. Omani samoin, aikuisena löytyi.
up