Onko täällä yhtään ADD diagnoosin saanutta aikuista?
Epäilen itselläni, kun tää on mennyt siihen etten selviä edes yksinkertaisimmista työtehtävistä. Kaikista työpaikoista olen tippunut pois tai lopettanut kun en vaan ole osannut, enkä ole oppinut pitkänkään ajan jälkeen. Olen tehnyt ihan kohtuuttomasti virheitä ja rikkonut esim tavaroita. Ei auta mikään että "skarppaa!" koska tietysti yritän aina skarpata, ja kun joku homma menee hyvin niin sit yhtäkkiä joku menee taas päin helvettiä. Unohtelen asioita, olen kömpelö, lyön pääni joka paikkaan, pudotan kaiken, törmään. Eli toisien sanoen ihan kaikki menee pieleen mikä vaan voi mennä. Sosiaalisissa tilanteissa olen ihan hukassa enkä keksi mitään järkevää sanottavaa. Joskus jopa koen olevani lievästi kehitysvammainen, mutta se tuskin on mahdollista kun olisi varmaan jo todettu lapsena. Paras selitys mitä itse keksin olisi ADD. Onko täällä kellään, suostuuko läälkärit ottamaan tosissaan jos oikeasti on melkein työkyvytön ja MIKÄÄN asia ei onnistu? Ja VOIKO tälle tehdä mitään oikeasti?
Kommentit (29)
Eikö add ole nykyään adhd ilman ylivilkkautta ?
eli diagnoosi on adhd
Ymmärtääkseni myös TE-toimiston kautta järjestyy neuropsykologin tutkimukset jos ei pärjää työelämässä ja on syytä epäillä oppimisvaikeuksia tai nepsy-pulmia.
Mulla vissiin on se. Diagnoosi F98.8 Muu tavallisesti lapsuudessa tai nuoruusiässä alkavat toiminto- ja tunnehäiriöt. Psykiatri ei avannut mulle diagnoosia lainkaan, hän oli vain että "sulla on tuollainen laaja-alainen määrittämätön häiriö". Kaikki tieto on pitänyt hakea itse. Joten Googletin tämän ja törmäsin ADD:hen.
Luulisi psykiatrin tietävän ADD:sta mutta miksei hän puhunut näistä? Tuollainen tunnehäiriön diagnoosi oli ihan järkyttävä ja leimaava.
Joo on. itse sain hyvän avun opiskeluterveydenhuollon kautta. Voisko ADHD-liitto auttaa sua?
terveyskeskukseen,sieltä eteenpäin jos tarvis.
Kyllä mulla on ollut tutkittavana ihmisiä, jotka ovat selvinneet ihan toisen asteen opintoihin saakka ennenkuin esim. vaikea kielellinen tai visuaalinen erityisvaikeus on selvinnyt. ÄO on saattanut jäädä siitä syystä ihan sinne kehitysvammaisen tasolle, vaikka henkilö ei ole kehitysvammainen ja muut päättelyn osa-alueet voivat olla keskitasoa. Oikea osoite olisi sulle neuropsykologi tai ihan peruspsykologi, joka voi myös tutkia hyvin pitkälle. Lähtisin julkisen puolen kautta selvittämään ja kertoisin ihan kaikki huomiot elämän varrelta. Ei ihan suoraan ADD:lta kuulosta, mutta erittäin useinkaan nämä erilaiset häiriöt ovat limittäin ja päällekkäin. Kannattaa selvittää, niin saat ymmärrystä itsellesi ja toivottavasti myös tarvittavan kuntoutuksen!
Pyydät lähetettä neuropsykologin testeihin. Se kai onnistuu ihan normilta terveyskeskuslekurilta, jonoja voi tietty olla joten aikaa voi vierähtää ennen kuin pääset. Onhan asia vakava jos nämä häiriöt haittaavat työllistymistä joten en näe syytä miksei näitä tutkittaisi.
Kannattaa hakea apua, vaikka sinänsä ei kyllä kuulosta add:lta. Julkisella tutkimukset kestää ja kestää, mutta yksityisellä pelkät tutkimukset yli tonnin, joten ei pysty.
Matematiikan kanssa ei ole ollut ongelmia ja kielissäkin olen pärjännyt. Lähinnä käytännön tehtävät missä ei ole selkeitä ohjeita vaan mennään maalaisjärjellä menee ihan aina pieleen. esim ruoka palaa uunissa, lautanen putoaa lattialle jne, sohaisen imurilla johonkin..