Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riehuva koiranpentu!

Vierailija
28.07.2013 |

Koira nyt 10vk ja ollut meillä 2 vkoa. ekan vkon oli oikea enkeli mutta nyt on välillä ihan mahdoton. Juoksee seinille tuhatta ja sataa, repii verhoja, sohvaa, jaloissa olevia sukkia, housun puntteja jne..kaikista pahinta varmaan on se kun saa karmean hepulin niin hyppii lasten päälle ja yrittää näykkä ja jopa purra. Rangaistuksena meillä on ollut joka kerta tiukka EI-komento jota uskoo todella harvoin (ymmärtää jo sen merkityksen kyllä), monet ns asiantuntijat sanovat että tällainen käytös pitää vaan jättää huomiotta mutta mielestäni sekään ei ole paras vaihtoehto silloin kun pentu on lasten kimpussa tai verhoja repii. Muutaman kerran pentu on rahoittunut vasta kun olen selättänyt sen tai vienyt arestiin.

Tiedän että tämä on tyypillistä käytöstä pennulle mutta pelkään että koira alkaa kukkoilla liikaa etenkin lapsille. Sanokaa että tällainen villikko voi vielä kasvaa normaaliksi rauhalliseksi koiraksi? Korostan siis vielä että ei ole koko ajan tällainen, lähinnä vaan pitkien unien jälkeen ulkoa tullessaan kun ei osaa rauhoitua.

Neuvoja?

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 23:17"]

Hyvä tapa rauhoittaa on myös laittaa pentu etsimään nappuloita tai muita pikkuherkkuja, meillä ainakin väsähti sillä tosi nopeasti

79

[/quote]

Tänään yritettiin tuotakin mutta mielenkiinto lopahti tuohon leikkiin puolessa minuutissa ja taas mentiin.

ap

Vierailija
82/99 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa sata kouluttajaa ja sata erilaista mielipidettä joten liiaksi en luottaisi toisten sanomisiin, edes muka ammattilaisen vaan luottaisin ihan itseeni. Jos jäähy saa koiran lopettamaan pentuhepuloinnin ja sitä kautta älyttömän tuhoamisvimman ja puremisen niin ilman muuta on toimiva ja hyvä keino. Koira ei mene siitä pilalle kuten ei ihmislapsikaan :)

Itse olen paljon koirista lukenut ja todellakin kouluttajia on moneen lähtöön ja jokainen on omasta mielestään oikeassa vaikka mielipiteitä on satá erilaista.

Ja niin se vaan on että koiraa ei voi laittaa kaikkea aikaa eikä koiraa kannata siihen opettaa että saisi aina kaiken huomion ja joku leikkisi sen kanssa piilotusleikkiä vielä ulkoilunkin jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole pureskelleet lapsia. Mun lapset osaa olla koirien kanssa. Näistä kolmesta kaksi on ladten ja he kouluttavat täyttä päätä näitä omiaan.

Vierailija
84/99 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiralle pitää heti opettaa mikä on sallittua ja sitä ei ole ihmisen näykkiminen eikä päälle hyppiminen. Toisiin koiriin tehoa pelkkä kielto mutta luupäihin tehoaa tiukempi kuri kuten esim se jäähy tai niskasta kiinni ottaminen. pääasiua että tekee joitan mikä tehoaa...naurettavaa edes väittää että kaikkiin pentuihin tepsii kivat piiloleikit. PISTE!

Vierailija
85/99 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 23:27"]

Eivät ole pureskelleet lapsia. Mun lapset osaa olla koirien kanssa. Näistä kolmesta kaksi on ladten ja he kouluttavat täyttä päätä näitä omiaan.

[/quote]

Ja sä väität oikeesti että vika mun lapsissa kun istuvat rauhassa telkkaria katsomassa kun koira hyökkää päälle? Mitäs jos oikeasti lopetat typeryyksien suoltamisen kiitos.

ap

Vierailija
86/99 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onko sun 4v niin edistynyt että osaa kouluttaa koiraa oikealla tavalla kun se hyökkää päälle äkkiarvaamatta? Hmm todella edistyksellinen lapsi ihan kuten äitinäskin selvästi REEEPPSSS!

Vierailija
87/99 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

87 no kyllä vika on teissä, eikä 10-viikkoisessa pennussa. Päivää. Se on 10 viikkoa vanha. Mitä itse osasit siinä iässä?

Vierailija
88/99 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ai että sulla on ollu helpot koirat, kunpa kaikille suotais sellaset!!!! Oikeastyi en voi muuta kuin onnistella hyvästä mäihästä :D

Vierailija
89/99 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 23:31"]

87 no kyllä vika on teissä, eikä 10-viikkoisessa pennussa. Päivää. Se on 10 viikkoa vanha. Mitä itse osasit siinä iässä?

[/quote]

Takuulla ei vika ole minussa, miehessäni tai lapsissani jos 10vk koira puree ja hyppii päälle :D vika ei ole kenessäkään mutta koiran tiukka koulutus jatkuu kyllä.

ap

Vierailija
90/99 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitä kakkaa täällä suolletaan? Jos pentu tekee tuollaista kun ihminen istuu omassa rauhassaan niin ei se nyt ainakaan ihmisen vika ole! Pentua pitää kouluttaa....olette te aikamoisia idareita jotkut täällä :D

Vierailija
91/99 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ongelmia luetun ymmärtämisessä? Ap ei sanonut koiran olevan viallinen mutta takuulla sitä ei ole ap lapsineenkaan jos pentu hepuloi ja käy päälle. Tuon ikäistä PITÄÄ jo kouluttaa tiukasti.

Vierailija
92/99 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-viikkoiselle pennulle pitää jo opettaa mikä on sallittua ja mikä ei. Ei se vielä osaa mutta tiukalla kurilla oppii kyllä ja mikäli hellä kuri ei tehoa niin sitten vähemmän hellä (ei väkivaltaa). Mä väitän että mulla on kymmenien vuosien kokemus koirista joten tiedän että kaikkiin ei tehoa samat opit eli pelkkä kieltäminen ja kivat leikit. Niin se vaan on.

Vierailija
93/99 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun pentu oli ihan kamala noin 8-9kk -ikäiseksi saakka. Siinä ei auttanut kuin toistaa, toistaa ja toistaa ja olla johdonmukainen. Olin jo ihan varma, että olen maailman paskin koirankasvattaja, vaikka käytiin kaikilla kursseillakin. Sitten se vaan yhtäkkiä rauhottui. Jälkeenpäin oon ajatellut, että vaikka se tiesti että tekee väärin, sen aivot vaan ei vielä olleet niin valmiit että olisi pystynyt toimimaan kuten piti. Nyt se on ollut tosi ihana koira aina tähän kahden vuoden ikään, jolloin ilmeisesti joku "teini-ikä" iski, ja väännetään taas samoista asioista. Suosittelen kyllä jotain pentukurssia ihan siinä mielessä, että saa itselleen rauhan siitä että tekee oikein. Ja aina auttaa opettaa jotain temppuja, joita se osaa tehdä oikein, niin voi kiinnittää sen huomion sitten niihin riehumisen sijaan. Kehuminen on kivempaa kuin kieltäminen.

Vierailija
94/99 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan miten siskoni yritti kasvattaa koiraansa vaan kieltämällä ja huomiotta jättämisellä. Tuloksena oli että koira oli ihan hullu siihen asti kun puri sukulaislasta niin että lähti piikille...todella arvaamaton ja villi koira. Oliosi tarvinnut tiukempaa kuria se koira.

Vierailija
95/99 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 23:41"]

Mä muistan miten siskoni yritti kasvattaa koiraansa vaan kieltämällä ja huomiotta jättämisellä. Tuloksena oli että koira oli ihan hullu siihen asti kun puri sukulaislasta niin että lähti piikille...todella arvaamaton ja villi koira. Oliosi tarvinnut tiukempaa kuria se koira.

[/quote]

Järkyttävää. Jos koira käyttäytyy huonosti, pitää mennä todella vakavasti itseensä. 10-viikkoiset pennut nyt käyttäytyy aina huonosti. Jos on epävarma olo, hakekaa apua. Koiria ei saa tappaa, koska omistajat eivät osaa kasvattaa niitä!

Vierailija
96/99 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan mietitte mitkä teidän kasvatuslinjat ja -keinot on ja mitä haluatte saavuttaa ja pidätte niistä sitkeästi kiinni. Ei ole yhtään epänormaalia että noin pikkuinen pentu käyttäytyy tuolla tavalla. Ärsyttävää kylläkin. Kannattaa muistaa, että tarpeeksi arvovaltaisen laumanjohtajan ei tarvitse koskaan turvautua väkivaltaan.

Vierailija
97/99 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 23:02"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 22:55"]

Meidän koira oli samanlainen pentuna. Vilkas se on vieläkin, mutta ihan kelpo koira. Minusta tilanne kuulostaa hieman siltä, että koira ei osaa rauhoittua yliväsyneenä. Meillä auttoi seuraavat kikat 1. Sisälle tultaessa koira saa jotain rauhallista tekemistä esim täytetyn jäädytetyn kongin 2. Koira saa rauhoittua ennen sisälle tuloa ( hengaillaan pihalla tekemättä mitään) 3. Rauhallisempia leikkejä/ aktivointia ja lyhyempiä leikkituokioita 4. Opeta koiralle ns. Oma paikka ( tätä voi tehdä leikin varjolla ja koira oppii rauhoittumaan. 

Me jäähytettiin omas koiraa, mutta silloin me oltiin mokattu ja pentu oli yksinkertaisesti liian väsynyt vastaanottamaan mitään

[/quote]

Kiitos vinkeistä mutta nämä kaikki kikat kokeiltu eikä auta. Ei auta rauhallinen aktivointi eikä oma paikka valitettavasti. Jäähy auttaa koska siellä osaa rauhoittua parissa minuutissa.

ap

[/quote]

Miten ap on ehtinyt testata nämä kaikki 10 viikkoisen pennun kanssa? Oman paikan oppimiseen kunnolla menee kuitenkin jonkun aikaa ja rutiineja ei luoda tyhjästä kerran kokeilemalla. Pennulta menee kuitenkin tovi tottua uuteen ja yrittää palata siihen vanhaan.  There's no quick fixes

- 57

Vierailija
98/99 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko minkärotuinen koira kyseessä?

Vierailija
99/99 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko se saa liikuntaa? Tuonikäistä ei tod selätetä tai panna arestiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi