Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reissuun, mpr-rokote 9 kk vauvalle?

Vierailija
25.08.2013 |

Noniin, nyt sitten saa pohtia taas mitä tekisi. Varasimme lokakuulle reissun Kreetalle ja poikamme täyttää juuri lähtiessä 10 kk. MPR-rokotusta siis suositellaan ennen reissua, mutta ottaisitko? Toisaalta en voi ottaa tunnolleni riskiä, että sairastuukin, tai saa esim. sikotaudin myötä lapsettomuus-tuomion. Mutta miten suuri rasite tuo on noin pienen elimistölle? Olisi siis 9kk ottaessa, varmaan pari viikkoa ennen reissua olisi hyvä ottaa jotta ehtisi sivuvaikutukset ja kuumeet tulla reilusti etukäteen.

Pelkään siis seurauksina henkistä jälkeenjääneisyyttä, kehitysvammaisuutta, autismiakin (vaikka onkin kai huuhaata), ja vakavia esim. halvaus-oireita. 3kk rokotteiden jälkeen vauvamme sai säpsyjä yön aikana, ei tiedetä johtuiko rokotteista vai niiden nostamasta kuumeesta (annoin tosin lääkettä).

Mitä teen? Miten itse toimisit? Turistikohde jossa jos jonkinlaista tallaajaa ja lapsia varmasti paljon eri maista. Ja kohteessa itsessäänkin näitä tauteja on.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tosiaankaan mielipiteitä/kokemuksia asiasta tämän enempää?

ap

Vierailija
2/13 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle lapselleni otin 6kk ikäisenä, matkustimme myös kreikkaan. Kyllä suosittelen, tosin olen itse infektiolääkäri joten näkökantani toki hieman eri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti tarkkaan, mpr on voimakas rokote. Meilläkin se on annettu vasta reilusti vanhempana kuin normaalisti. Silti on matkustettu. Eikö sikotauti aiheuta lapsettomuutta vain murrosiässä tai aikuisena sairastettaessa?

Vierailija
4/13 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein eniten rokottamatta jättämisessä pelottaa mahdolliset tuhkarokon komplikaatiot eli aivokuume jne.

ap

Vierailija
5/13 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

me otettiin 10kk ikäiselle ennen Ranskan matkaa. Sielläkin tota tuhkarokkoa kun on.

Vierailija
6/13 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin toki, niinkuin suositus on. Mpr:stä sivuvaikutukset(yleensä kuume parikai päiväksi) tulee 7-10vrk viiveellä eli rokote kannattaa ottaa ihan reilusti etukäteen(tietysti etukäteen myöskin sen takia että vasta-aineita ehtii muodostua, ei rokote ehdi suojata jos ottaa juuri wnnen lähtöä)

Vierailija
7/13 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö sai mpr-rokotteen 8kk-neuvolassa, koska ollaan lähdössä lähiaikoina Kroatiaan. Olin etukäteen ajatellut että ei annettaisi vielä ko.rokotetta kun kuitenkin vain viikon matka kyseessä ja Kroatia kohteena. Neuvolatäti ja lääkäri kuitenkin sitä vahvasti suositteli, ja niin se sitten tytölle annettiin.

Ei tullut mitään oireita, rokotteen antamisesta on nyt n.3 viikkoa. Suhtaudun itse rokotteisiin vähän epäluuloisesti, hirvittää aina kun pienelle niitä annetaan (varsinkin mpr hirvitti). Kauheaa kuitenkin olisi jos lapselle tulisi joku vakava sairaus siksi että on itse päättänyt olla antamatta rokotetta.

Jossain taisi lukea, että "vain" n.1/5 lapsista saa mpr-rokotteen jälkeen oireita. Mutta jos päätätte olla ottamatta rokotetta, ja lapselle tuleekin esim. korkeaa kuumetta tai muuta oiretta, niin osaattehan te kertoa lääkärissä että lapsella ei ole mpr-rokotetta, osaavat sitten huomioida nekin taudit. Kaikki menee varmasti hyvin mihin päädyttekään, muistan hyvin miten hankalalta tuo päätös tuntui minustakin :)

Vierailija
8/13 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin mpr-rokote annettiin vauvalle 8 kk neuvolassa, kun oltiin lähdössä kuukautta myöhemmin Thaimaahan. Vaikka matkakohde olisi ollut Euroopassakin, en olisi lähtenyt matkalle ilman rokotteita. Olisin ennemmin jättänyt matkan tekemättä kokonaan. 

Minä luotan annettuhin rokotussuosituksiin ja toimin niiden mukaan. 

Vierailija
9/13 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille, lisää kokemuksia seurailen vielä jos tulee :)

Vierailija
10/13 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin matkustatte ja kauan olette reissussa? Lapsihan saa tällöin tehosteet 1,5v iässä sekä 6v ikäisenä. THL suosittaa rokotteen ottamista tiettyihin maihin mentäessä.

Vierailija
11/13 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kreetalle matkustetaan ja viikko ollaan. On suositus mpr-rokotteesta mutta arveluttaa silti näin pienelle pistää.

ap

Vierailija
12/13 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/13 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se annettiin vasta 5v vanhana kuopukselle ennen ensimmäistä kaukomatkaa. 7kk ikäisestä reissattu Euroopassa ja Turkissa ennen sitä. Ei tullut minkäänlaisia sivuvaikutuksia enää tuon ikäisenä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän