Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

EI ei ei!!! Lukioissa uusi oppisuunnitelma!!!

Vierailija
07.08.2020 |

Ja uudet kirjatko taas!!!
Just ostin parivuottasitten kahdelle lukiolaiselleni kirjat.
Nyt saa olla kuopus lukioon menemättä.
Ei ole varaa kertakaikkiaan.

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sitä siirrytään pikkuhiljaa taas siihen, että vain rikkaiden lapsilla on varaa kouluttautua.

Vierailija
22/112 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v on aika pitkä aika, kun miettii miten uutta tietoa tulee jatkuvasti ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät on sitä varten, ne ei ole tarkoitettu säästettäväksi lapsen luksuselämän rahoittamiseksi kuten monet tekee.

Lapsilisä loppuu kun se lukiolainen täyttää 17 eikä muuten riitä noihin kirjoihin.

Vierailija
24/112 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä puhetta se sitten oli, että tulisi ilmaiset kirjat. Olisi kaikilla mahdollista opiskella varallisuuteen katsomatta.

Vierailija
25/112 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se tarkoittaa, että kurssimuotoinen lukio loppuu (nyt aloittavilla viimeisen kerran)? Mainittiin, että se on lähinnä pänttäämistä. Mitä tilalle?

Vierailija
26/112 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja paskan vale.

Meillä noita kirjoja osteltu monelle lukiolaiselle eri opseina ja ihan samat asiat löytyvät. Sivut vain vaihtelevat.

Kuudes lapsi meni vanhoilla opseilla ja ei kovin paljon haitannut. Kirjoitti viisi laudaturia ja kaksi eximiaa.

Älkää menkö halpaan. Ei ole lukiolaisen pakko uusia kirjoja ja tukea valtion kukkaroa.

Tehköön sitä rikkaammat.

Vierailija
27/112 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko siis taktikoida ja aloittaa lukio vasta ensi syksynä? Jos siellä on silloin enemmän korkeakoulujen opintoja ja niitä yhdistelmä-aineita?

Vierailija
28/112 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon opetetaan ihan perusteoriaa ja kieliä. Nykyiset oppikirjatirjat ovat todella sekavia ja kuvia täynnä.

Vierailija
29/112 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virossa oli näin, että kirjat sai koulusta panttirahaa vastaan ja kun palautit kirjat, sait rahat takaisin. Tämä kirjojen ostaminen on aika järjetöntä. Meillä on mennyt nyt 380 eur kirjoihin.

Vierailija
30/112 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa kirjastokortti, skanneri ja tulostin..

Vierailija
31/112 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten saadaan muutos aikaan?

Vierailija
32/112 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että "uutta" tietoa opetetaan lukiossa? Kyllä siellä kuule hinkataan niitä iänikuisia vanhoja novellityyppejä mitä silloinkin kun minä olin 80-luvulla lukiossa. Olen nähnyt tyttären kirjasta, että näin on.

Varmaan jos ihmiskunta joutuu joskus jättämään maan ja perustamaan siirtokunnan avaruuteen ja siirtokunnassa on lukio, sielläkin opiskellaan vielä eri novellityyppejä. Juoninovelli eli boccacciolainen novelli, tilannenovelli eli tsehovilainen novelli, absurdi novelli eli kafkalainen novelli, nykyaikainen proosapalanen...

Vierailija
33/112 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun lapsi syntyy kannattaa alkaa säästämään se 20e rahaa joka kuukausi tai vaikka joka toinen kuukausi lapsen koulutusta varten. Niinhän ne tekee USAssa jne.

Vierailija
34/112 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se tarkoittaa, että kurssimuotoinen lukio loppuu (nyt aloittavilla viimeisen kerran)? Mainittiin, että se on lähinnä pänttäämistä. Mitä tilalle?

Tilalle tulee esim. MODUULIT. Ihanaa, taas uusi kiva sana!

Vierailija
35/112 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saa tietoa, miten lukio muuttuu? Muuttuvatko kirjoituksetkin? Entä jos teini käyttää neljä vuotta lukioon, silloin kirjoitukset erilaiset?

Vierailija
36/112 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että "uutta" tietoa opetetaan lukiossa? Kyllä siellä kuule hinkataan niitä iänikuisia vanhoja novellityyppejä mitä silloinkin kun minä olin 80-luvulla lukiossa. Olen nähnyt tyttären kirjasta, että näin on.

Varmaan jos ihmiskunta joutuu joskus jättämään maan ja perustamaan siirtokunnan avaruuteen ja siirtokunnassa on lukio, sielläkin opiskellaan vielä eri novellityyppejä. Juoninovelli eli boccacciolainen novelli, tilannenovelli eli tsehovilainen novelli, absurdi novelli eli kafkalainen novelli, nykyaikainen proosapalanen...

Onko äidinkieli ainoa asia, mitä opiskellaan lukiossa?

Kyllä ainakin, kun itse kävin oli siellä lisätty paljonkin nykyjuttuja myös äidinkieleen.

Vierailija
37/112 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilalle tulee esim. MODUULIT. Ihanaa, taas uusi kiva sana!

Niinpä. Ennen oli opintoviikkoja ja ne piti väkisin vääntää opintopisteiksi. Kai tämä tarkoittaa taas jotain samanlaista kikkailua, että kyse on ihan samasta asiasta, mutta eivät vain ole suoraan vertailukelpoisia. 

Vierailija
38/112 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin, kun itse kävin oli siellä lisätty paljonkin nykyjuttuja myös äidinkieleen.

Mun abi lukee parhaillaan hissaa kirjoituksiin.

Tarkisteli juttuja tietokirjasta vuodelta 1906...

Vierailija
39/112 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidinkieli nyt oli yksi esimerkki. Mitä nykyjuttuja mielestäsi äidinkieleen on lisätty ja milloin? Sotkettu vain asioita entisestään, koska "teksti" tarkoittaa nykyään laajassa tekstikäsityksessä myös kuvaa, tai keskustelua kaupan kassalla, tai liikennemerkkiä. Sitä on lähinnä tehty: sotkettu käsitteitä ja keksitty uusia, kuten multimodaalisuus.

Vierailija
40/112 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi lähteä oikeasti selvittämään tätä järjetöntä kirjakusetusta.