Oletteko aamulla ihan jäykkiä kun heräätte?
Aamulla kun herään on niin jäykkä olo ja käveleminen vaikeaa. Jos rappusia pitäisi kulkea en tiedä miten onnistuisi. Vessanpöntöllä vaikeaa kun ei taivu pyyhkimään. Pikku hiljaa olo vetristyy mutta päivälläkin jos istuu pitkään kävelemään lähtö kankeaa ja jalkoihin sattuu. Ei tämä aina ole tämmöistä ollut. Ikää 36v. Onko tämä normaalia? Onko muilla samanlaista?
Kommentit (48)
Sama täällä, olen itse vasta 30 mutta näitä "oireita" on ollu mulla jo lapsesta asti. Aamyjäykkyys. Ennenkuin aloitat reuman, aivoverenvuodon, parkinsonin ja ebolan diagnosoinnin netin keskustelupalstan perusteella aloitapa syömään iltaisin magnesiumia(sitraatti) ohjeen mukaan. Mulla lähti jäykkyys, uniongelmat, lihaskivut ja rytmihäiriöt heti... lääkärit harvoin vitamiineista puhu. Heti ollaan määräämässä jotain muuta.
Kannattee otattaa kilpirauhskokeet.
Mulla on nivelrikko jo vähän siellä ja täällä, enkä uskalla nukkua kovin pitkään, koska sitä jäykempi on kroppa herättyä. Olen kyllä jo kohta 60, eli en usko tästä hyvään suuntaan lähtevän. Kuuma on pahasta ja saunakrapula on tuttu, eli pitäisi uida kylmässä vedessä. Olen jättänytkin saunomisen sikseen. Hellettä on vaikeampi paeta, mutta eihän tuo nyt ole tänä kesänä paljon haitannut.
Olen 50v ja minulla on kyllä ollut tuollaista jonkin aikaa, mutta lienee normaalia tässä iässä. D-vitamiinitaso minulla oli tosi matala ja aloitin vit.pillerit, varmaan tässä pitäis alkaa syömään ties mitä tohtoritolosen nappuloita, mutta en nyt erityisen huolissani ole..
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samaa ongelmaa ollut nyt kolmisen vuotta ja yhdistin sen myöhemmin huomattuun kilpirauhasen vajaatoimintaan, lääkityksen oikea annostus on vielä kesken, joten toivon että sillä tosiaan saadaan nämä reumaoireet kuriin. Suvussa on kyllä reumaakin...
Tämä on varmaan minun.
Lääkitys on jotakuinkin kohdillaan, jonkin verran jäykkyyttä vieläkin, kulkee vähän aaltoina. Parempia päiviä ja huonompia... Mutta ei mitään alkuaikoihin verrattuna, jolloin puhkesi se kilpirauhasen tulehdus ja vajaatoiminta.
Minulla myös aamuisin jalat ja selkä niin jäykät että sukat saa jalkaan toisella kädellä pujottaen, toisella nojattava pöytään tms. Myös pitkään istumisen jälkeen paikat jumissa. Myöskin pitkä seisominen paikallaan aiheuttaa jäykkyyttä. Selkää ei koskaan ole kuvattu kuin röntgenillä niskasta:(
Teen istumatyötä, ja istumista tulee n 5-6 tuntia työpäivän aikana satulatuolissa. Sekään ei ole hyväksi jos liian pitkään istuu, tuntuu että paikat leviää mahdottomaksi.
Toinen jalka todettu 1-1,5 cm lyhyemmäksi kuin toinen. Kipu ja jäykkyys onkin suuremmaksi osin juuri lyhyemmän jalan puolella selkää. Nykyään on jo samaisen puolen lonkassa ruvennut tuntumaan kipua määrätyssä asennossa...
Magnesiumit kokeiltu, ei mitään vaikutusta mihinkäään. Ja tätä on kestänyt jo useamman vuoden. että sillä tavalla...
Mulla on ollut selkä jäykkä aamuisin niin kauan kuin muistan, eli jo parikymppisenä. Vaan mulla on kyllä skolioosi että johtuisiko siitä.