Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko aamulla ihan jäykkiä kun heräätte?

Vierailija
28.07.2013 |

Aamulla kun herään on niin jäykkä olo ja käveleminen vaikeaa. Jos rappusia pitäisi kulkea en tiedä miten onnistuisi. Vessanpöntöllä vaikeaa kun ei taivu pyyhkimään. Pikku hiljaa olo vetristyy mutta päivälläkin jos istuu pitkään kävelemään lähtö kankeaa ja jalkoihin sattuu. Ei tämä aina ole tämmöistä ollut. Ikää 36v. Onko tämä normaalia? Onko muilla samanlaista? 

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös aamujäykkyyttä ja tosi vaikea lähteä liikkeelle aamulla tai jos istun pidempään. Selkää, polvia, nilkkoja ja jopa kyynärpäitä särkee. Nivelrikko todettiin, näitä oireita nyt 4 vuotta ollut, ei kivaa. Sää kun muuttuu heti reagoin voimakkaammin. Käy lääkärissä ihmeessä

Vierailija
22/48 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on samanlainen tilanne kuin ap:llä ja ikää 46v. Reuma tutkittu ja sitä ei ole. Sen sijaan useammissa selän magneettikuvauksissa on todettu kulumaa tuolla alaselässä. Onneksi tuo jäykkyys sentään katoaa kohtalaisen nopeasti ja loppu päivä sujuu ilman ongelmia. Uusi patja on harkinnassa, josko se auttaisi tilanteeseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 44-vuotias nainen ja ei ole minkäänlaisia jäykkyyksiä aamulla. Mieheni kyllä on kärsinyt aamujäykkyydestä jo 20 vuotta. Ja hänellä onkin selkävaivoja.

Vierailija
24/48 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patjalla on varmasti merkitystä paljonkin, itsellä myös olisi edessä uuden patjan hommaaminen. Nivelrikko mullakin koko selässä, alkoi ensin juuri alaselästä. Ja nyt siis nilkoissa, polvissa jne..minultakin reuma suljettiin pois kun kivut alkoi.

15

Vierailija
25/48 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 20:21"]

No, laitanpa verrokkina viestin mäkin. Musta tuo ei kuulosta nimittäin ihan tyypilliseltä vielä tuossa iässä. Itse 40+ eikä vastaavasta jäykkyydestä tietoakaan. Välillä harrastan liikuntaa, välillä en. Jos istun kauan samassa asennossa töissä, saattaa esim. jalka puutua tai muuten olo tuntua seisomaan noustessa hetken kankealta, mutta se menee muutamassa sekunnissa ohitse. Aamulla sängystä nousua ei hidasta mikään muu kuin laiskuus... :)

[/quote]

Ai niin ja voisin varmaan lisätä, että teen töitä istumatyön ohella myös liikunnanohjaajana ja tanssijana, puuskittaisesti siis kovassa fyysisessä rääkissä. Rankan työrupeaman jälkeisenä päivänä olo voi herätessä olla kuin junan alle jääneellä: joka paikkaan koskee. Mutta ei sekään jäykkyyttä ole, vaan lihaskipuja ja rasituksen jälkikaikuja, ns. normaalilta maistuvaa kipua. Kuvaamasi kaltainen jäykkyys tuntuu mun korviin oudolta: kannattaa varmasti tsekata, jottei tilanne pahene vaan paranee. T. sama

Vierailija
26/48 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen ollut tuollainen jaloistani teinistä asti. Meinaan öisellä vessareissulla aina kaatua kun jalat niin tönköt. Muuten pystyn kyllä liikkumaan.

Vierailija
27/48 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hommata hyvä sänky. Mä oon aina jumissa, jos oon jossain kylässä nukkumassa, mutta kotona on niin hyvä patja, että nukkuminen ja herääminen on aivan mahtavaa. Meillä on pari vuotta ollut Ikean sellainen kallein joustinpatja, on aivan loistava, ja testeissäkin pärjännyt. Ja koska on Ikeasta, niin ei ole niin kallis kuin muut "laatupatjat".

Vierailija
28/48 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on monesti peniksessä jäykkyyttä aamuisin, on hankala käydä kusella.

Vierailija
29/48 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 21:03"]

Kannattaa hommata hyvä sänky. Mä oon aina jumissa, jos oon jossain kylässä nukkumassa, mutta kotona on niin hyvä patja, että nukkuminen ja herääminen on aivan mahtavaa. Meillä on pari vuotta ollut Ikean sellainen kallein joustinpatja, on aivan loistava, ja testeissäkin pärjännyt. Ja koska on Ikeasta,

niin ei ole niin kallis kuin muut "laatupatjat".

[/quote]

Muistatko yhtään paljon maksoit, kun kamalan kalliita patjat.

Vierailija
30/48 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 21:08"]

Kannattaa hommata hyvä sänky. Mä oon aina jumissa, jos oon jossain kylässä nukkumassa, mutta kotona on niin hyvä patja, että nukkuminen ja herääminen on aivan mahtavaa. Meillä on pari vuotta ollut Ikean sellainen kallein joustinpatja, on aivan loistava, ja testeissäkin pärjännyt. Ja koska on Ikeasta,

[/quote]

[/quote]

Taisi olla jotain 550 e tjsp. 160x200cm. Kapeammat ovat halvempia-

Vierailija
31/48 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 21:09"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 21:08"]

[/quote]

[/quote]

Taisi olla jotain 550 e tjsp. 160x200cm. Kapeammat ovat halvempia-

[/quote]

Kiitos tiedosta, pitänee ikeassa käydä katselemassa. Saisi juuri tuon 160 leveä olla että ukkelin saa viekkuun :)

Vierailija
32/48 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans pidemmän aikaa jalat kankaat ja sattuu kovasti aamuisin. Just todettiin nivelreuma.

Vierailija
33/48 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yks paikka jäykkänä joka aamuna, terveen miehen merkki. Toisaalta onhan se niinkin että terve on vain sellainen mitä ei ole kunnolla tutkittu. Tuota ns. aamukankeutta taitaa olla kaikilla joskus? Muutenkin iän myötä tuppaa tulemaan kaikenlaisia vaivoja. Niiden kanssa pitää vain oppia elämään.

Oishan se cool olla fysikaaltaan 16 vuotias yli nelikymppisenä. Vaimoke tuskin kestäsi sitä intoa? :D Tai mistä sitä tietää? Kumpikaan ei olla mitään pihtareita.

Vierailija
34/48 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paska selkä, aamut aina tuskaa ennen kuin vertyy ja pitäisi ostaa uusi parempi sänky, mutta ovat sika kalliita.

Vierailija
35/48 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen istumatyötä, ja olen huomannut että varsinkin helteellä jos olen tehnyt pitkän päivän koneella (siis yrittäjän standardilla pitkän, ei peruspalkansaajan) enkä ole päässyt liikkumaan, aamulla on kipuja ja jäykkyyttä. Niinä päivinä on myös alaselän kipuja. Sitten taas jos olen ehtinyt liikkuakin, ongelmaa joko ei ole tai se on vähäisempää. Olen kolmikymppinen.

Vierailija
36/48 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tyypillinen oire siitä että immuunipuolustuksen antimikrobiaaliset peptidit ovat laskostuneet ja istuvat kuin täi tervassa kudoksissa. Niitä kertyy iän mukana kudoksiin, eikä ne sieltä helposti mihinkään lähde. Ne ovat neurotoksisia, eli laittavat myös stoppia neuronien toimintaan, ja parestesiat ovat tyypillinen oire. Sanotaan että B-vitamiinit ovat hyväksi hermostolle, ne liuottavat näitä proteiiniketjuja, että niistä voi päästä eroon. Mutta määrät ovat erittäin suuria mitä tarvitaan, eli esim. 10-1000 krt RDA, ja kuukausien kuurit. Tilanne voi myös helposti mennä hulluksi, jos noita myrkkyjä liuottaa verenkiertoon liikaa kerralla, eli pitää myös olla varovainen; lopulta ne päätyvät maksan detoksifioitavaksi, ja maksa-arvot voivat kohota jos sen läpi shuttlaa liikaa tavaraa kerralla. Tämä on taitolaji; mutta B-vitamiineissa se salaisuus piilee. B12/B5 ovat varmaan eniten tunnettuja näissä, mutta myös biotiini on yli 1000 - kertaisella RDA-annoksella osoittautunut MS-taudissa hyödylliseksi uusissa clinical trialseissa.

Vierailija
37/48 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen olin, sitten aloin käydä salilla. Todettiin fibromyalgia ja siihen auttaa lihasten vahvistaminen. Googlaa fibromyalgia.

Vierailija
38/48 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:26"]Ennen olin, sitten aloin käydä salilla. Todettiin fibromyalgia ja siihen auttaa lihasten vahvistaminen. Googlaa fibromyalgia.
[/quote]
Ja magnesiumia suosittelen minäkin. MagnesiumSITRAATTIA! Onko sulla väsymystä lihaksissa? Sekin kuuluu fibromyalgiaan.

Vierailija
39/48 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
40/48 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Minulla todettiin noin kolme vuotta sitten polymyalkia. Hirvittävän lääkäri rumpanjälkeen alettiin tutkia. Sain lääkityksen , aloutettiin 40 mg prednisolon . Kivut katosi alle viikossa. Tämän vuoden alulla lääkitys lopetettiin. Vernsokeri arvot.nyt aloitettiin prednisolon uudelleen. Kesäk alussa reumtologian vastaanotto.