Saako keisarinleikkauksen jos pyytaa?
En tieda haluanko ikina lapsia, mutta en ainakaan halua synnyttaa alateitse. Ajatus hirvittaa niin paljon etten voi edes kuvailla sita. En tieda raskaudesta kovinkaan paljon, joten haluaisin tietaa saako keisarinleikkauksen jos sen vain pyytaa/esittaa perusteluiksi esim. kamalan pelon? Vai onko niin etta asia paatetaan vasta synnytyksen alettua? Esim. mulle luvattaisiin etta saan keisarinleikkauksen ja sit sanottaisiinkin etta pitaa synnyttaa alateitse? Haluaisin vaan tietaa jos asia joskus tulee ajankohtaiseksi.
Kommentit (46)
Toiset saa ja toiset ei, riippuu tapauksesta
Tietysti saa, kun perustelee asiansa pelolla. Kukaan ei voi pakottaa synnyttämään, ne kyllä tietävät sen terveydenhuollossakin. Pidät pääsi ja sektiotoiveesi!
Oma 1. synnytys oli traumaattinen, imukuppi ja repeämät. Toinen synnytys oli (pelko)sektio ja aivan mahtava kokemus. Vasta tuo sektio sai minut unohtamaan edellisen synnytyksen kauhut. Ja siis en revennyt niin pahasti, että olisin sen takia fyysisten syiden takia saanut sektion. Harmittaa, että en pyytänyt sektiota jo ekalla kerralla. Silloinkin mietin asiaa.
Hommaudut raskaaksi, menet neuvolan kautta pelkopolille ja sitä kautta hommaat sektion.
Mutta usko minua, ei se sektiokaan mikään niin ihana kokemus ole.
Sektion saa kovan synnytyspelon vuoksi. Pelon takia ei tarvistse jättää synnyttämättä ja se sektio ei ole mikään hirveä kokemus. Nm. kokemusta on.
Mä taasen en tahtoisi sektiota, mahdollisimman luomuna, jos vain mahdollista.
Mulle sektiot oli hirveitä kokemuksia.
Esikoisen synnytyksen jälkeen kysyin että voinko luottaa siihen että saan sektion toisen synnyttämiseksi ja lääkäri sanoi ettei voi luvata sellaista. Joten meillä jäi lapsiluku yhteen.
Mita kauheaa siina sektiossa sitten on? En viisastele vaan kun en oikeasti tieda MITAAN :D
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 19:13"]
Hommaudut raskaaksi, menet neuvolan kautta pelkopolille ja sitä kautta hommaat sektion.
[/quote]
Minun kolme sektiotani ovat olleet ihania kokemuksia. On kokemusta myös alatiestä ja SE ei ollut ihanaa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 19:22"]
Mita kauheaa siina sektiossa sitten on? En viisastele vaan kun en oikeasti tieda MITAAN :D
[/quote]
Ei mikään, kun asennoituu niin (niinhän käsketään asennoitumaan alatiehenkin!).
Kolme sektiota takana. En tarvinnut juurikaan särkylääkkeitä. Ensimmäinen nousu sängystä sattui aika paljon. Kolmen viikon kuluttua leikkauksesta olin toipunut ennalleni (joka kerralla).
Muistan ikuisesti, miten oma äiti oli kipeänä kuukausia sen jälkeen, kun pikkusisko oli syntynyt hätäsektiolla. Itse sain synnyttää alateitse ilman lääkäreitä ja lääkkeitä. Mikähän siinä toisia hirvittää?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 19:13"]
[/quote]
Minun kolme sektiotani ovat olleet ihania kokemuksia. On kokemusta myös alatiestä ja SE ei ollut ihanaa.
[/quote]
Kokemuksia on erilaisia.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 19:22"]
[/quote]
Ei siinä itse sektiossa ollut mitään kamalaa.
Mutta sen jälkeinen aika oli itselleni kamalaa.
Avatumisvaiheen ja 2,5 h ponnistuksen jälkeen sektio oli taivas ja itkin leikkauspöydällä ilosta. Toivuin nopeasti ja sektion jälkikivut vastasi mielessäni hyttysen ininää.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 19:27"]
Muistan ikuisesti, miten oma äiti oli kipeänä kuukausia sen jälkeen, kun pikkusisko oli syntynyt hätäsektiolla. Itse sain synnyttää alateitse ilman lääkäreitä ja lääkkeitä. Mikähän siinä toisia hirvittää?
[/quote]
Kipu. Ja se mita olen lukenut, esim. repeaminen ja se, etta jotkut menettavat virtsan- ja ulostuskykynsa kokonaan loppuelamakseen. Se on kai harvinaista mutta kipu..en halua edes kuvitella sita. Jos haluan tuntea kipua niin otan tatuointeja, synnytys on jotain sanoinkuvaamattoman kamalaa edes ajatella.
Mikä on keisarinleikkaus? Minkä keisarin haluisit leikkaamaan?
Olen synnyttänyt neljä kertaa alateitse. Ensimmäinen oli aika kova kokemus, mutta seuraavat siedettäviä. Ennen synnytystä alkoi aina alatiesynnytys pelottamaan ja ajattelin, että mitenkähän saisi keploteltua itselleen sektion. No viides syntyi sektiolla perätilan vuoksi ja leikkaus itsessään meni hyvin. MUTTA en ikinä olisi uskonut, että sen jälkeen minun mielipiteeni on, että alatiesynnytys on ihan pala kakkua sektioon verrattuna. Olin aivan järkyttävän kipeä aluksi. Sitten kun toipuminen lähti käyntiin niin toivuin kyllä nopeasti, mutta silti alatiesynnytyksestä olen toipunut huomattavasti nopeammin. Jos yritän summata kaikkea kipua niin loppupeleissä alatiesynnytys kaikkineen sattui vähemmän.
Tämä on niin tapauskohtaista. Moni uimarenkaan päällä istunut on sitä mieltä että sektiosta toipuu nopeammin. Mun mielestä sektiosta toipumisessa oli kaksi kohtaa jossa voi sanoa tunteneen kipua jolla on merkitystä, kun ekan kerran vääntäytyi ylös, ei tuntunut kivalta. Ja kotona oli vaikea liikkua sivusuunnassa sängyssä, se sattui jotenkin erityisellä tavalla jos teki varomattomasti. Mutta kuvaavaa on se, että vaikka vatsa aukaistiin noinkin radikaalisti, en tarvinnut kotona enää särkylääkettä lainkaan. Ei ollut siis minkäänlaista tarvetta. Olin laitoksessa 5 päivää ja silloin lääke otettiin automaattisesti, joten en tiedä edes missä vaiheessa se tarvitseminen lakkasi. Joka tapauksessa olin täysin ällistynyt siitä että noin isosta leikkauksesta edes voi toipua noin nopeasti ja olemattomilla kivuilla.
Ap ei kannata varmaan hankki lapsia lainkaan. Synnytys on koko hommassa se iisein juttu. Itkua, valvomista, vastuuta, aikatauluja, rahan menoa yms yms.