Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako keisarinleikkauksen jos pyytaa?

Vierailija
28.07.2013 |

En tieda haluanko ikina lapsia, mutta en ainakaan halua synnyttaa alateitse. Ajatus hirvittaa niin paljon etten voi edes kuvailla sita. En tieda raskaudesta kovinkaan paljon, joten haluaisin tietaa saako keisarinleikkauksen jos sen vain pyytaa/esittaa perusteluiksi esim. kamalan pelon? Vai onko niin etta asia paatetaan vasta synnytyksen alettua? Esim. mulle luvattaisiin etta saan keisarinleikkauksen ja sit sanottaisiinkin etta pitaa synnyttaa alateitse? Haluaisin vaan tietaa jos asia joskus tulee ajankohtaiseksi.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolelta pienikokoisuus ei kerro mitään ja lantio tosiaan löystyy/levenee synnytyksen myötä, jos on tarve. Lantio voidaan kuvata myös ennen synnytystä, jos epäillään todella ahdasta lantiota. Minulta magneettikuvattiin lantio, koska olen pienikokoinen ja äitini ei ole pystynyt alateitse synnyttämään. Synnytyksen jälkeen lantio jäi pysyvästi leveämmäksi. 

Vierailija
2/46 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on nykyään helppoa tämä elämä, kun ei tarvitse lapsiakaan enää edes synnyttä kun sekin hoidetaan jo sun puolesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ketään ei pakoteta synnyttämään. Sektion saa, mutta ihan pelkkä pyytäminen ei riitä. Neuvolasta saa lähetteen pelkopolille, jossa keskustellaan kätilön ja lääkärin kanssa. Synnytyksen kulku, kivunlievitykset yms. käydään läpi ja varmistutaan, ettei pelko johdu jostain väärinkäsityksestä. Tämän jälkeen käydään psykiatrin kanssa keskustelemassa pariin otteeseen ja synnärillä voi olla tarjolla jotain kätilöiden pitämiä pienryhmä-synnytysvalmennuksia. Jos näiden jälkeen olet vielä sitä mieltä, että ei alatiesynnytystä, niin sitten merkitään synnytyspelko-diagnoosi papereihin ja saat sektion. Tämä on aika pitkä prosessi ja vaikea (tai oli ainakin minulle). Keskustella pitää paljon ja synnytyspelkoon poraudutaan ihan ytimeen asti.

Vierailija
4/46 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverin alapää meni ihan "muusiksi" (tai jauhelihaksi jos lainataan kätilöä) jo ensimmäisen synnytyksen jälkeen. Sitä minä pelkään. Ei se kipu vaan se mikä siitä alapäästä saattaa tulla. Löysä ja ruma. Lisäksi juuri virtsanpidätyskyvyn menettäminen pelottaa.

Vierailija
5/46 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minä olen saanut. Olen synnyttänyt molemmat lapseni sektiolla. Syyksi riitti, etten halunnut. Sanoin, että syy pelko (siis valehtelin, hui), mutta todellisuudessa en vain halunnut synnyttää alateitse. Riippunee kuinka hyvin osaat perustella... Minä synnytin Naistenklinikalla ja alan huippulääkäri leikkasi. Vain hyviä kokemuksia sekä leikkauksesta että sen jälkeisestä ajasta.

Onneksi on nykyisin mahdollista!

Vierailija
6/46 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 12:26"]

Suomessa ketään ei pakoteta synnyttämään. Sektion saa, mutta ihan pelkkä pyytäminen ei riitä. Neuvolasta saa lähetteen pelkopolille, jossa keskustellaan kätilön ja lääkärin kanssa. Synnytyksen kulku, kivunlievitykset yms. käydään läpi ja varmistutaan, ettei pelko johdu jostain väärinkäsityksestä. Tämän jälkeen käydään psykiatrin kanssa keskustelemassa pariin otteeseen ja synnärillä voi olla tarjolla jotain kätilöiden pitämiä pienryhmä-synnytysvalmennuksia. Jos näiden jälkeen olet vielä sitä mieltä, että ei alatiesynnytystä, niin sitten merkitään synnytyspelko-diagnoosi papereihin ja saat sektion. Tämä on aika pitkä prosessi ja vaikea (tai oli ainakin minulle). Keskustella pitää paljon ja synnytyspelkoon poraudutaan ihan ytimeen asti.

[/quote]

Tuleeko tästä oikeasti enää säästöä jos ruvetaan vertaaman sektion ja tämän ruljanssin hintaa?

Vierailija
7/46 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee lapsia, jos et ole siihen valmis. Nämä "en uskalla synnyttää"-mammat on muutenkin huonoja äitejä, parempi jäädä lapsettomaksi.

Ja eri asia on sitten, jos uudelleensynnyttäjällä on edellinen synnytys ollut vaikea, se aiheuttaa synnytyspelkoa.

Vierailija
8/46 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan sitten muistat, ettet av:n mukaan ole Oikea Äiti, jos sektioon päädyt. Sektiohan ei näet ole synnytys. Äitiyden mitta on repeämä x piin likiarvo.

Vierailija
9/46 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 12:48"]

Älä tee lapsia, jos et ole siihen valmis. Nämä "en uskalla synnyttää"-mammat on muutenkin huonoja äitejä, parempi jäädä lapsettomaksi.

Ja eri asia on sitten, jos uudelleensynnyttäjällä on edellinen synnytys ollut vaikea, se aiheuttaa synnytyspelkoa.

[/quote]

Ja sädekehä loistaa... Plääh. T. 2 sektiota "valheella" saanut.

Älä sinä moralisoijamamma kuule minun äitiyttä arvostele. Taikka synnytysmetodia tahi imettämistä tai imettämättä jättämistä. Ei voisi vähemmän kiinnostaa. Onneksi voi valita:).  Minä en arvostele tahi moralisoi, jokainen synnyttäköön parhaaksi katsomallaan tavalla. Siksi vastaan sulle, kun ketuttaa tuo "minätiedänkaiken" ja "niinontomittavakunminustaonparas". Yäks. Näitä kyllä riittää tällä palstalla. 

Vierailija
10/46 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ikävä kyllä tämä oli jopa ammattilaisen näkemys. Pelkopolin kätiön mukaan "sinusta tulisi parempi äiti, jos nyt vaan suostuisit synnyttämään".

Vierailija
11/46 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 13:00"]

[/quote]

Ja sädekehä loistaa... Plääh. T. 2 sektiota "valheella" saanut.

Älä sinä moralisoijamamma kuule minun äitiyttä arvostele. Taikka synnytysmetodia tahi imettämistä tai imettämättä jättämistä. Ei voisi vähemmän kiinnostaa. Onneksi voi valita:).  Minä en arvostele tahi moralisoi, jokainen synnyttäköön parhaaksi katsomallaan tavalla. Siksi vastaan sulle, kun ketuttaa tuo "minätiedänkaiken" ja "niinontomittavakunminustaonparas". Yäks. Näitä kyllä riittää tällä palstalla. 

[/quote]

Ok, sovitaan sitten niin, että sinä saat tehdä mitä parhaaksi katsot. Ja eihän mulla ole mahdollisuutta sinun elämääsi elää. Eiköhän jokainen sanomattakin tiedä, millainen äiti on se, joka laittaa oman mukavuutensa lapsen hyvinvoinnin edelle. Onnea valitsemallasi tiellä.

Vierailija
12/46 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 13:10"]

Ok, sovitaan sitten niin, että sinä saat tehdä mitä parhaaksi katsot. Ja eihän mulla ole mahdollisuutta sinun elämääsi elää. Eiköhän jokainen sanomattakin tiedä, millainen äiti on se, joka laittaa oman mukavuutensa lapsen hyvinvoinnin edelle. Onnea valitsemallasi tiellä.

[/quote]

Millä tavalla sektio vähentää lapsen hyvinvointia? 

Vierailija
13/46 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 12:55"]

Kunhan sitten muistat, ettet av:n mukaan ole Oikea Äiti, jos sektioon päädyt. Sektiohan ei näet ole synnytys. Äitiyden mitta on repeämä x piin likiarvo.

[/quote]

Näin on:). Ja älä edes uskalla olla eri mieltä imettämisestä tai päivähoidosta tiettyjen mammojen kanssa. Sut kivitetään takuulla ja kovaa.

Vierailija
14/46 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 13:28"]

[/quote]

[/quote]

Tätä minäkin ihmettelen, hmmm. Millaisiahan äitejä nämä yhden totuuden mammat ovat lastensa kasvattijina...

Vierailija
15/46 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 13:09"]

[/quote]

Ikävä kyllä tämä oli jopa ammattilaisen näkemys. Pelkopolin kätiön mukaan "sinusta tulisi parempi äiti, jos nyt vaan suostuisit synnyttämään".

[/quote]

Karseeta, jos joku pelkopolin kätilö alkaa ihmisarvoa ja naisen oikeutta omaan kehoonsa määrittämään. Suorastaan sairasta, eikä ainakaan ammattitaitoista.

Vierailija
16/46 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 13:09"]

[/quote]

[/quote]

Naurettava väite. Mun synnytyspelon taustalla on lapsuuden sairastumisesta aiheutunut sairaalapelko, alapäätäni ja peräsuoltani ronkittiin jne. Se on sellaista kauhua mitä on vaikea ihmisille selittää, mutta sen vaikutus muuhun elämääni  on vähäinen (joitain seksielämän hankaluuksia lukuunottamatta, joista on päästy yli) . Minusta tuli ihan tavallinen, hyvä äiti ja haastan huomaamaan iloisesta ja tavallisesta lapsestani eron että millä tavalla se on maailmaan tullut.

Vierailija
17/46 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos rakentavista vastauksista. Tottakai pari "mina tiedan kaiken ja kaikkien pitaisi toimia samalla tavalla"-tyyppiakin mahtui mukaan, mutta onneksi sain lisaa tietoa. Jatkan viela asian miettimista jos joskus lapset tulevat ajankohtaiseksi asiaksi.

Ap

Vierailija
18/46 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 21:44"]

Kylläpä on nykyään helppoa tämä elämä, kun ei tarvitse lapsiakaan enää edes synnyttä kun sekin hoidetaan jo sun puolesta. 

[/quote] Oon ihan samaa mieltä! Sen sijaan että lukisi alatiesynnytyksen eduista tai yrittäisi edes ymmärtää että se on luonnollista ja naisen kroppa on tehty synnyttämään, itketään sektion perään ennen kun edes ollaan raskaana ja jo sairaalan ovilla vaaditaan selkäydinpuudutteita.

Melkein tekis mieli sanoa että tästä se menestyksekäs "äitiys" jatkuu yleensä niin että sektion jälkeen pyritään pystyyn jotta pääsis tupakalle, ei imetetä koska tissit kuuluu miehen leikkikaluiksi ja vauvaakin koitetaan tuputtaa hoitoon heti kun päästään synnäriltä. Helpoimman kautta nääs.

Vierailija
19/46 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 13:28"]

[/quote]

[/quote]

Tätä minäkin ihmettelen, hmmm. Millaisiahan äitejä nämä yhden totuuden mammat ovat lastensa kasvattijina...

[/quote]

Niin, olehan hyvä ja kerro, minuakin kiinnostaisi.

Vierailija
20/46 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:08"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 21:44"]

[/quote] Oon ihan samaa mieltä! Sen sijaan että lukisi alatiesynnytyksen eduista tai yrittäisi edes ymmärtää että se on luonnollista ja naisen kroppa on tehty synnyttämään, itketään sektion perään ennen kun edes ollaan raskaana ja jo sairaalan ovilla vaaditaan selkäydinpuudutteita.

Melkein tekis mieli sanoa että tästä se menestyksekäs "äitiys" jatkuu yleensä niin että sektion jälkeen pyritään pystyyn jotta pääsis tupakalle, ei imetetä koska tissit kuuluu miehen leikkikaluiksi ja vauvaakin koitetaan tuputtaa hoitoon heti kun päästään synnäriltä. Helpoimman kautta nääs.

[/quote]

Nykynaisen kroppa on jäänyt evoluutiossa jälkeen verrattuna lapsen koon kehitykseen.

Kohdun suu aukeaa 10 cm, mikä tarkoittaa, että ympyrän kehä on 31,4 cm eli sen suuruinen pää mahtuu tulemaan kunnialla. Vauvojen pään ympärys on kuitenkin 34-37cm ja enemmänkin. Miksi hieno luonto ei ole voinut järjestää, että kun vauvojen koot ovat vuosisatojen ja - tuhanten aikana kasvaneet, niin myös kohdun suu avautuisi 11-12cm tai enemmänkin? Miksi hieno luonto on tehnyt virheen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän