Saako keisarinleikkauksen jos pyytaa?
En tieda haluanko ikina lapsia, mutta en ainakaan halua synnyttaa alateitse. Ajatus hirvittaa niin paljon etten voi edes kuvailla sita. En tieda raskaudesta kovinkaan paljon, joten haluaisin tietaa saako keisarinleikkauksen jos sen vain pyytaa/esittaa perusteluiksi esim. kamalan pelon? Vai onko niin etta asia paatetaan vasta synnytyksen alettua? Esim. mulle luvattaisiin etta saan keisarinleikkauksen ja sit sanottaisiinkin etta pitaa synnyttaa alateitse? Haluaisin vaan tietaa jos asia joskus tulee ajankohtaiseksi.
Kommentit (46)
AP! Pelkopolille voi mennä, vaikka ei olisi raskaanakaan! Sieltä saat asiallista infoa japelkoadi täytyy käsitellä, synnytitpä miten tahansa. Ei tarvitse siis lykätä raskautumista pelon takia, vaan siitä pelosta, jos se on noin voimakasta, niin täytyy jutella jo etukäteen.Unohda av:t ja muut kauhutarinat ja käsittele tuntemuksia ammattilaisen kanssa. Tärkeintä on löytäö sinulke sopivin tapa synnyttää. Ja päätöksiä suuntaan tai toiseen ei voi tehdä ilman oikeaa tietoa.
Sektiosta toipuminen on tapauskohtaista, ja hätäsektio yleensä rankempi kokemus kuin suunniteltu sektio. Tuttavat jotka joutuivat sektioon ovat pääsääntöisesti toipuneet varsin hyvin muutamassa viikossa. Itse alatiesynnyttäneenä olen vielä kahden kuukauden jälkeen kipeähkö, ja ramppaan jälkitarkastuksissa. Synnytys oli muutenkin kivulias ja vaikea, ja päättyi operatiivisesti. Toisaalta, jotkut alatiesynnyttäjät ovat lähes tervehtyneitä parin päivän sisällä, ja synnytys vaikka kipeä, on siedettävä. Niin tuurista kiinni.
Ainoa on se että sektion jälkeen tulevat synnyykset voi olla vaikeita, ja raskaudet jonkunverran riskialttiimpia. Kun on taas kerran kokenut alatiesynnytyksen, vaikka se hirveää olisikin, seuraavat synnytykset mahdollisesti helpompia. Jos siis seuraavia uskaltaa vaikean kokemuksen jälkeen enää hankkia.
Mutta eipä sulle luvata sektiota, ehkä pelkopolin kautta, mutta siinäkin enpä tiedä kuinka helposti sen sitä kautta saa. Varmaan aika vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 19:21"]
Esikoisen synnytyksen jälkeen kysyin että voinko luottaa siihen että saan sektion toisen synnyttämiseksi ja lääkäri sanoi ettei voi luvata sellaista. Joten meillä jäi lapsiluku yhteen.
[/quote]
Kivut unohtuivat ainakin itsellä alatiesynnytyksessä samantien kun sai sen ihanan nyytin syliin joten kyllä ne kivut vielä toisen kerrankin kestäisi:)..muttta jokaisella omat kokemuksensa:)..
Tuli tätä lukiessa mieleen, että kuinka kapea lantion täytyy olla että saa sektion?
Tai siis kuulemmahan lantion tilavuus ei ulkoapäin näy, mutta olen itse melko pienikokoinen ja mun lantio on ihan olematon, näytän siitä kohdin ihan pojalta ja vanhemmalta väeltäkin on tullut kommenttia että tolla lantiolla ei kyllä yhtäkään muksua synnytetä.
Ja vielä kun lantiosta tuli puhetta, niin leveneekö se raskaana ollessa? Näin olen kuullut. Palautuuko se kuitenkin ennalleen raskauden loputtua?
(En viitsinyt uutta keskustelua tätä varten tehdä...)
Tuli tätä lukiessa mieleen, että kuinka kapea lantion täytyy olla että saa sektion?
Tai siis kuulemmahan lantion tilavuus ei ulkoapäin näy, mutta olen itse melko pienikokoinen ja mun lantio on ihan olematon, näytän siitä kohdin ihan pojalta ja vanhemmalta väeltäkin on tullut kommenttia että tolla lantiolla ei kyllä yhtäkään muksua synnytetä.
Ja vielä kun lantiosta tuli puhetta, niin leveneekö se raskaana ollessa? Näin olen kuullut. Palautuuko se kuitenkin ennalleen raskauden loputtua?
(En viitsinyt uutta keskustelua tätä varten tehdä...)
Minulla ei kumpikaan, varsinkaan toinen alatiesynnytys ollut kivulias. Kyllähän se nyt tuntuu, kun lihakset tekee töitä, mutta kipu on väärä sana. Paremmin kuvaa se tuntemus reisissä, kun polkee pyörällä ylämäkeä ja tuntuu ettei jaksa enää ja silti jatkaa. Ei se nyt varsinaisesti satu.
Ekassa synnytyksessä mulle piti laittaa tikki tai pari ja se kyllä kirveli. Jälkisupistuksiin sain särkylääkettä.
Ja kaikki tuolla alhaalla on ihan kunnossa, tulee pissat ja kakat omista aukoistaan ajallaan niin kuin ennenkin, ei tullut mieleenkään että voisi jäädä pysyvää vaivaa.
Kaikkihan eivät ole näin onnekkaita, mutta kyllä asennekin vaikuttaa. Eihän synnyttämisestä mitään tule, jos vaatii heti kaikki mömmöt ja pelkää ja hyperventiloi. Onneksi Suomessa saa apua synnytyspelkoon ihan ammattilaisilta, ei tarvitse luottaa kaiken maailman palstoihin. :D