Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on järkevintä sairastaa? Mitä itse teet sairaana?

Vierailija
28.07.2013 |

Ulkona mahtava ilma, lapset on mummolassa ja olen flunssassa. Voi hemmetti miten harmittaa. Hoitsut tai muut, onko typerää mennä rannalle jo on nenä tukossa ja jonkin verran kuumetta? Buranaa vaan nassuun? Syöttekö muut yleensä särkylääkettä sairaana? Itse en, jotenkin luterilainen moraali kieltää.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

rannalle vaan, kaipa se on sama missä sitä makaa..rannalla vai kotona. itse en ainakaan kotiin jäis

Vierailija
2/14 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkä perustuu käsityksesi, että Martti Luther on suhtautunut kielteisesti särkylääkkeisiin? Vähän väsyttää se, että tietämättömät vetoavat milloin missäkin asiassa Lutheriin. Tuskin minkään muun asian kuin uskonnon osalta ihmiset ovat niin ylpeitä tietämättömyydestään. 

Luther tykkäsi oluesta ja seksistä. Tuskin hänellä olisi ollut mitään Buranaakaan vastaan. Eri asia on sitten mitä hoitsut sanovat rantaelämästä ja Buranasta. 

Vaikka sairastuminen harmittaa, ajattele positiivisesti. Lasten kanssa sairaana oleminen ei ole herkkua, ainakin saat nyt levätä rauhassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kuumeen määrästä. Minä en menisi kuumeisena aurinkoon makaamaan. Kuumepotilaan kannattaa levätä viileässä paikassa. 

Vierailija
4/14 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aurinkoon kuumeessa. Ja lepoa niin paljon kuin mahdollista. Muuten voi tauti venähtää.

Vierailija
5/14 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä lääkkeitä kannattaa ottaa jos haluaa helpottaa oloansa ja nopeuttaa parantumista. Jos on kuumetta, niin aurinkoon ei kannata mennä. Tärkeää on saada viilennettyä oloa, voit vaikka lepäillä ulkona varjossa. 

Vierailija
6/14 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunsassa ei pidä käyttää särkylääkeitä, koska se vain pidentää tautia ja pahimmassa tapauksessa kehittää märkäpaiseen nieluun. Äidilleni kävi näin ja sitten olikin sairaalassa kun oli pari viikkoa särkylääkkeiden voimalla tehnyt töitä. Lääkärit pitivät melkoisen puhuttelun ja sen jälkeen meidän perheessä ei ole flunssaan popsittu särkylääkkeitä vaan on oikeasti levätty pari päivää ja yleensä tauti on mennyt ohi.

Kuumeisen paikka on viileässä ja levossa. Paahde on keholle rasitustila, joten se ei ole lepoa. Lisäksi tulisi aina ottaa huomioon myös muut ihmiset eli sairaana tulee pysyä pois ihmisten ilmoilta ihan senkin takia ettei levitä tautia! Tämä on seikka, mikä tuntuu unohtuvan järjestäin kun mietitään, voiko tehdä sitä tahi tätä.

Vierailija
7/14 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa tuosta, että särkylääkkeet pidentävät flunssaa, ei ole mitään selkeää tieteellistä näyttöä olemassa. Ei niitä tietenkään pidä käyttää sillä tavalla, että monta viikkoa napsii putkeen ja samalla tekee töitä, mutta jos lepää kotona, olo on kamala ja sattuu, niin juuri sitä vartenhan ne ovat olemassa!

Vierailija
8/14 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin järki sanos että jos kuume on elimistön puolustusreaktio, niin kuumeen laskeminen heikentää sitä puolustautumista? Kohtuullisissa lukemissa tietty.

Vierailija
9/14 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkylääkettä otetaan oman olon helpottamiseksi. Särkylääke ei pidennä tai lyhennä flunssan pituutta.

Jos jonkun äiti on joskus saanut kurkkupaiseen, ei se ole voinut johtua särkylääkkeestä, mutta kivun särkylääke on vienyt pois, eikä paisetta ole sen takia huomattu. Tarinan opetus pitäisikin kuulua niin, että särkylääkkeen annostusohjeita pitää noudattaa kirjaimellisesti. 

Tuskinpa kenenkään mieleen tulisi rannalle lähtö, jos olo olisi täysin sietämätön. Pikkuflunssassa voi mennä rannalle makaamaan, mutta kuten moni on sanonut täällä, kuumeisen potilaan pitää jäädä kotiin. Pitää siis käyttää järkeä ja harkintakykyä sen lisäksi, että kuuntelee itseään. 

Ap, jos siis arvelet olevasi rantakunnossa, muista ottaa iso vesipullo mukaan. Nesteytys on tärkeää flunssaisena sekä auringossa oleskeltaessa. 

Vierailija
10/14 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsi kärsi, niin kirkkaamman kruunun saat?

Vierailija
11/14 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen sairas. Kylläpä ottaa aivoon, kun en pysty nauttimaan kauniista säästä, mutta en saa mennä töihinkään.

Itse yritän välttää särkylääkkeitä lähinnä siksi, ettei tule valheellista parantumisen tunnetta. Silloin alan touhuta ja rasittaa itseäni ja tauti pitkittyy. Olen huomannut.

Vierailija
12/14 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole tapana sairastaa sanan varsinaisessa merkityksessä, jos olen sairas teen mitä huvittaa /on pakko, eli, jos kunto on huono niin eipä huvita tehdä mitään. En jätä mitään tekemättä sen takia, että olen sairas, jos joku tuntuu pahalta niin silloin jätän, jos on pakko tehdä jotain otan lääkettä, että pystyn suoriutumaan tehtävästä.

Ällöttää ihmiset, jotka heittäytyy sairauden valtaan ja sairastaa, eli rypee nuhassaan tms. ja ennakoi paniikissa jäkitauteja (joita ei meinaakkaan tulla) Voivottelevat, kun ovat aina sairaana jne. (miksiköhän?) Juoksevat lääkärissä, niin, kuin se lääkäri osais taikoa tavallisen flunssan tai muun ajankanssa ohi menevän vaivan pois.

Vierailija
13/14 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap välittää myös särkylääkkeitä osaksi tuon valheellisen parantumisen tunteen vuoksi. Kai jotain olen tehnyt oikein kun viimeisin antibioottikuuri on 2000-luvun alkupuolelta (sektio) ja sitä ennen oli joskus vuonna 1993 virtstietulehdukseen. Joskus kyllä nolottaa tai ketuttaa tämä sängyssä makaaminen, kuten nyt.

Vierailija
14/14 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkylääke ei ole antibiootti. Antibiootit tappavat hyviä suolistobakteereja, minkä takia niitä kannattaa välttää, mutta särkylääke parantaa oloa, ei tapa bakteereja. Särkylääkettä syödään siksi, että kipujen takia on muuten vaikea nukkua, ja nukkuminen on aivojen toimintakyvyn kannalta välttämätöntä.

Ap:n kysymykseen: kun olen sairas, lepään. Tavalliset flunssat ym. menevät minulla lähes poikkeuksetta ohi päivässä tai parissa, koska lepään enkä riehu ympäriinsä. Lepääminen tarkoittaa, että makaan sängyssä. Näin saan täyden työtehoni nopeasti takaisn enkä laahusta puoliteholla viikosta toiseen, kuten monet valitsevat toimintatavakeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan