Uskovaisten lapsilla ei toteudu uskonnonvapaus
Vanhemmat "aivopesevät" lapset omaan uskontoonsa kirkkokäyntien, iltarukouksien, hartauksien, ym. ym. kautta. Pieni lapsi ei osaa kyseenalaistaan vielä uskonasioita vaan ilman muuta uskovat mitä vanhemmat heille kertovat.
Kommentit (139)
Me olemme kertoneet lapsillemme Jeesuksesta mm niin, että Jeesukseen voi turvata jos vaikka yöllä pelottaa, Jeesus on hyvä lapsille ja hän ei koskaan huuda lapsille. Kun uskoo Jeesukseen, ei tarvitse pelätä kuolemaa. Minusta tämä ei ole uskontoa ja en halua omaan elämääni uskontoa. Olemme kuitenkin puhuneet lasten kanssa eri uskonnoista ja maailmankatsomuksista. Mutta Jeesus on se, joka antaa rauhan sydämeen kun oikein pelottaa ja kuulee kaikki toiveet ja huolet ja joka oikeasti rakastaa lasta.
Olen vieraillut vanhainkodissa, jossa on ollut hyvin vanhoja ja dementoituneita ihmisiä. Joskus on ollut tilanteita, että tällainen muistisairas ihminen on saanut jonkinlaisen pelkokohtauksen ja alkanut hokea jotakin ilmeisesti vanhaan kokemaansa asiaan liittyvää. Olen mennyt ihmisen lähelle ja sanonut, että turvaa nyt Jeesukseen ja hän pelastaa kuolemasta jne. On ihana nähdä miten ihminen rauhottuu siinä tilanteessa. Tuossa tilanteessa mitkään uskonnot ja oppirakennelmat eivät auta ihmistä millään tavalla, kosketa hänen sydäntään. Muistisairas vanhus voi olla myös hvyin yksinäinen, mutta Jeesus on aina hänen kanssaan eikä koskaan hylkää.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 23:35"]
Olen vieraillut vanhainkodissa, jossa on ollut hyvin vanhoja ja dementoituneita ihmisiä. Joskus on ollut tilanteita, että tällainen muistisairas ihminen on saanut jonkinlaisen pelkokohtauksen ja alkanut hokea jotakin ilmeisesti vanhaan kokemaansa asiaan liittyvää. Olen mennyt ihmisen lähelle ja sanonut, että turvaa nyt Jeesukseen ja hän pelastaa kuolemasta jne. On ihana nähdä miten ihminen rauhottuu siinä tilanteessa. Tuossa tilanteessa mitkään uskonnot ja oppirakennelmat eivät auta ihmistä millään tavalla, kosketa hänen sydäntään. Muistisairas vanhus voi olla myös hvyin yksinäinen, mutta Jeesus on aina hänen kanssaan eikä koskaan hylkää.
[/quote]
Kiitos sinulle, että olet noin toiminut.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 17:33"]
Minulla ei ole mitään todisteita että tonttuja ei olisi olemassa.
[/quote]
Maailma ilman Jeesusta ja tonttuja olisi kylmä ja ikävä.
[/quote]
Koska mitään jeesusta ei ole niin maailma sitten vissiin on kylmä ja ikävä.
Jeesus haluaa muuttaa ihmisen kovan, kyynisen, pilkkaavan, anteeksiantamattoman sydämen rakastavaksi sydämeksi. Ja hän maksoi tästä kalliin hinnan, hinnan, jota kukaan muu ei ole maksanut. Hän on myös noussut kuolleista Jumalan luokse, mitä kukaan muu ei ole tehnyt. Jeesus on enemmän kuin mitkään uskonnot.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 17:26"]
Päivi Räsänen Kansanlähetyksestä ei ole mielestäni varsinaisesti liberaali.
[/quote]
Riippuu siitä, mihin vertaa. Kyllä Suomessa jossakin herätysliikkeessä on vielä fundamentalistisempiakin raamatuntulkintoja.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 23:48"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minusta olisi ihan kohtuullista, että jos haluat arvostaa keskustelukumppaniasi ihmisenä, kirjoittaisit hänen pyhänä pitämänsä henkilön nimen isolla alkukirjaimella. Suomen kielessä nimet kirjoitetaan isolla alkukirjaimella ja se, että kirjoitat jonkun nimen pienellä, saatetaan tulkita tarkoitukselliseksi loukkaukseksi. Tämä ketju on suurimmaksi osaksi rakentava ja asiallinen. Pidetään se sellaisena.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 23:56"]
Jeesus haluaa muuttaa ihmisen kovan, kyynisen, pilkkaavan, anteeksiantamattoman sydämen rakastavaksi sydämeksi. Ja hän maksoi tästä kalliin hinnan, hinnan, jota kukaan muu ei ole maksanut. Hän on myös noussut kuolleista Jumalan luokse, mitä kukaan muu ei ole tehnyt. Jeesus on enemmän kuin mitkään uskonnot.
[/quote]
Totisesti näin on.
[/quote]
Roomalaisia vastaan nousseet ristiinnaulittiin lähes poikkeuksetta 2000v sitten joten ei nyt ihan noinkaan.
Ja siinäkö kaikki? Ihmissuhteet eivät kariudu ja eroaja ei jää yksin, niinkö?
Vai olisiko totuus jotain muuta? Jotain Nraadollisempaa, oi jumalan rakkaudesta saarnaavat hihhulit...
[/quote]
Olen itse uskovainen ja niin on perheenikin ja tunnen ihan aktiivi-luterilaisia ison määrän - eikä siinä porukassa ole ketään, joka olisi lapsensa heittänyt perheestä pois, vaikka ei enää uskoisi aikuisena.
Vai olisiko totuus jotain muuta? Jotain Nraadollisempaa, oi jumalan rakkaudesta saarnaavat hihhulit...
[/quote]
Olen itse uskovainen ja niin on perheenikin ja tunnen ihan aktiivi-luterilaisia ison määrän - eikä siinä porukassa ole ketään, joka olisi lapsensa heittänyt perheestä pois, vaikka ei enää uskoisi aikuisena.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 00:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minusta olisi ihan kohtuullista, että jos haluat arvostaa keskustelukumppaniasi ihmisenä, kirjoittaisit hänen pyhänä pitämänsä henkilön nimen isolla alkukirjaimella. Suomen kielessä nimet kirjoitetaan isolla alkukirjaimella ja se, että kirjoitat jonkun nimen pienellä, saatetaan tulkita tarkoitukselliseksi loukkaukseksi. Tämä ketju on suurimmaksi osaksi rakentava ja asiallinen. Pidetään se sellaisena.
[/quote]
Jos se kovasti fanittamanne satuolento kovasti tykkää kyttyrää niin uskon vilpittömästi että hän taivaallisella CapsLockillaa korjaa jumalan alkukirjaimen pienestä isoksi ihan itse.
Rukoilkaa kovaasti arvon hihhulit niin ihme tapahtuu, eiks niin?
Jeesus on kyllä ihan historiallinen henkilö, joka todistettavasti on ollut olemassa. Siksi erisnimi isolla alkukirjaimella.
[/quote]
[/quote]
Jeesus kantoi ihmisten kaikki synnit ja sairaudet ja astui alas Tuonelaan. Siellä hän Raamatun mukaan saarnasi vankeudessa oleville hengille. Hän voitti kuoleman ja nousi kuolleista Jumalan luokse taivaaseen. Usko Jeesukseen kulminoituu ja pysyy tämän ylösnousemuksen varassa, jolla on silminnäkijätodistukset. Myös Jeesuksen opetuslapset olivat silminnäkijöitä ja heillä ei ole ollut mitään syytä valhdella.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 00:20"]
[/quote]
Roomalaisia vastaan nousseet ristiinnaulittiin lähes poikkeuksetta 2000v sitten joten ei nyt ihan noinkaan.
[/quote]
Minua kiinnostaisi tietää miten ateisti lohduttaisi näitä: vanhainkodissa paniikkikohtauksen saanutta muistisairasta vanhusta, kuolemaa tekevää ateistia, joka kokee kauhua lähestyvän kuoleman edessä tai lasta, joka saa paniikkikohtauksen hautajaisissa.
Itse haluan lohduttaa ihmistä jollakin mikä on oikeasti totta. En haluaisi hyssytellä ja uskotella pelkoa ja kauhua kokevalle ihmiselle jotakin ympäripyöreää. Haluaisin puhua hänelle totta siinä tialnteessa. Totuus tekee ihmisen vapaaksi. Kertoisin hänelle Jeesuksesta.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 00:59"]
[/quote]
[/quote]
Tällaisia kokemuksia minullakin (olen myös uskovainen). Omilla lapsillani esim on ystäviä, joilla on eri uskonto ja minua se ei haittaa yhtään. Uskon moni on törmännyt erilaisten lahkojen ääri-ilmiöihin ja sitten yleistää ne kaikkia uskovia koskeviksi.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 00:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos se kovasti fanittamanne satuolento kovasti tykkää kyttyrää niin uskon vilpittömästi että hän taivaallisella CapsLockillaa korjaa jumalan alkukirjaimen pienestä isoksi ihan itse.
Rukoilkaa kovaasti arvon hihhulit niin ihme tapahtuu, eiks niin?
[/quote]
Pyydän vielä kerran, että pidetään tämä ketju asiallisena. Asioista voimme olla fiksusti eri mieltä ja silti arvostaa toista ihmisenä.
t. uskova
[/quote]
Mitä jos itse kukin otamme itse vastuun omasta käytöksestämme, siitä se muutos lähtee. Jeesus kai on jo parituhatta vuotta yrittänyt, mutta ei ole onnistunut.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 17:41"]
Minua kiinnostaisi tietää miten ateisti lohduttaisi näitä: vanhainkodissa paniikkikohtauksen saanutta muistisairasta vanhusta, kuolemaa tekevää ateistia, joka kokee kauhua lähestyvän kuoleman edessä tai lasta, joka saa paniikkikohtauksen hautajaisissa.
Itse haluan lohduttaa ihmistä jollakin mikä on oikeasti totta. En haluaisi hyssytellä ja uskotella pelkoa ja kauhua kokevalle ihmiselle jotakin ympäripyöreää. Haluaisin puhua hänelle totta siinä tialnteessa. Totuus tekee ihmisen vapaaksi. Kertoisin hänelle Jeesuksesta.
[/quote]
Ateistikin voi lohduttaa pelkäävää olemalla läsnä ja pitämällä vaikka kädestä kiinni. Se on tärkeää ja se on paljon. Ateisti ei kuitenkaan voi tuoda toivoa tilanteeseen, jossa kuoleva ihminen on ahdistunut siitä, onko hän saanut syntinsä anteeksi, pääseekö hän taivaaseen. Kuolevaa ei lohduta se, että hänelle sanotaan, että mitään taivasta ei ole, jos hän on vakuuttunut siitä, että on Jumala ja on taivas.
t. uskova
[/quote]