Mindfulness harjoitukset, onko kukaan oikeasti hyötynyt
Osaatteko kuvailla millä tavalle olette noista hyötyneet? Kovasti hyötyjä hehkutetaan.
Kommentit (67)
Tein joskus ryhmäharjoituksena, seurauksena oli vitutus. Hyötynä oli se, että enää ei tarvitse kokeilla.
Tee mindfulnesia aamusta iltaan. Koko ajan. Jos teet vain puolen tunnin erillisen harjoitukse ja koko muun ajan olet koko ajan stressaantunut ja kiihdyt pienestäkin asiasta, niin ei ole apua.
Mindfulnesin voi ottaa osaksi päivittäistä tekemistä, itse asiassa kaikki eivät edes tee lainkaan mitään erillisiä harjoituksia.
Joo. Stressitaso on huomattavasti aiempaa pienempi.
Pään sisällä vellominen loppuu ja ahdistavat ajatusketjut katkeavat kun muistaa havainnoida mitä tapahtuu nyt.
Yksi helppo tapa aloittaa on "kävelymeditaatio". Kävelet rauhalliseen tahtiin ja keskität huomion vain aisteihisi eli mitä näet ympärillä ja mitä kuulet. Jos tämän tekee vielä metsässä, niin aina parempi.
En ole hyötynyt mistään tuollaisesta hölyn pölystä ja kaikkea mahdollista olen kokeillut. Kai ne joillekin toimii?
Joo. Mindfulness pelasti elämäni. Siis se osa siitä jossa opetellaan hyväksymään omat tunteet ehdoitta ja tarkkailemaan niitä yrittämättä muuttaa mitään. Se ajatus oli todellinen game changer sen jälkeen kun olin vuosikymmeniä soimannut itseäni vääränlaisista ajatuksista ja tunteista ja yrittänyt hampaat irvessä muuttaa itseäni. Kun asetuin vain hyväksymään, se muutti minut ilman mitään yrittämistä. Toki se ei mitään helppoa ollut. Aluksi hyväksyntä onnistui ehkä kaksi sekuntia kerallaan. Ja se mitä hyväksyntä paljasti sattui välillä ihan järkyttävän paljon.
Onko tuo samaa tekopirteää henkistymista kuin meditaatio?
Vierailija kirjoitti:
Pään sisällä vellominen loppuu ja ahdistavat ajatusketjut katkeavat kun muistaa havainnoida mitä tapahtuu nyt.
Nimenomaan. Ihminen ei edes pysty kunnolla ahdistumaan jos osaa keskittää kaiken huomion aisteihin eikä ajattele mitään varsinaisesti. Tämä johtuu ihan aivojen rakenteesta. Toki voi vaatia vähän opettelua vain, että pystyy tähän.
Jos on ahdistunut niin yleensä ajatukset pyörii tulevassa: mitä kamalaa voisi esimerkiksi tapahtua, vaikka ei vielä ole tapahtunut. Mindfulness auttaa keskittymään hetkeen eikä ajatukset sinkoile minne sattuu. Mutta joo, jos asenteesi on että "teenpä tämän yhden hölynpölyharjoituksen ja jatkan sitten vanhaan malliin asioiden märehtimistä ja stressaamista" niin joo, ei toimi. Ajatuksia pitää aktiivisesti ohjata pois ahdistavista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo samaa tekopirteää henkistymista kuin meditaatio?
No joillekin voi toimia kalliokiipeily mutta pohjimmiltaan kyse aika samanlaisesta asiasta.
Ihmetyttää muutenkin miksi tämmöisiä asioita kuin meditaatio tai mindfullness pitää ennakkoluuloisesti kritisoida ennen kuin on edes kunnolla kokeillut. Ne ovat ILMAISIA. Et häviä yhtään mitään jos kokeilet :D silti pakko jurnuttaa ja hakea kokemuksia että toimiiko nyt varmasti etten vahingossa tekisi jotain mistä ei olekaan apua.
Jos tulee mieleen joku ahdistava ajatus, niin hyväksy se ajatus se HETI ja SELLAISENAAN. Älä analysoi. Tämän jälkeen keskity taas aisteihin. Tätä kun tekee pitkään, niin tulokset näkyy kyllä ihan magneettikuvissakin.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mindfulness pelasti elämäni. Siis se osa siitä jossa opetellaan hyväksymään omat tunteet ehdoitta ja tarkkailemaan niitä yrittämättä muuttaa mitään. Se ajatus oli todellinen game changer sen jälkeen kun olin vuosikymmeniä soimannut itseäni vääränlaisista ajatuksista ja tunteista ja yrittänyt hampaat irvessä muuttaa itseäni. Kun asetuin vain hyväksymään, se muutti minut ilman mitään yrittämistä. Toki se ei mitään helppoa ollut. Aluksi hyväksyntä onnistui ehkä kaksi sekuntia kerallaan. Ja se mitä hyväksyntä paljasti sattui välillä ihan järkyttävän paljon.
Entä kun niitä vääränlaisia ajatuksia voi olla, niin miten ne sitten muuttuu?
Esimerkkejä omista ajatusharhoista; olen erikoinen ihminen eikä kukaan mies voi olla pidemmän päälle parisuhteessa kanssani. Olen huono ihminen.
ap
#9, teitkö siis itse vai terapeutin neuvoista ja olisiko antaa harjoitusvinkkejä. Muuten ehkä ok juttu, mutta alitajuntaani on syötetty ajatusvääristymiä eli minulla on siis vääränlaisia uskomuksia itsestä.
ap
Mä teen nykyään usein. Melkein päivittäin, olen kokenut hyötyä. Pystyn rentoutumaan todella hyvin ja jos illalla on ongelmia nukahtaa niin mindfulnessin avulla uni tulee nopeasti useimmiten.
Meditaatio- / mindfullness harjoittelusta on tieteellisiä todisteita, että vähentävät stressiä ja parantavat aivojen toimintaa ja elämänlaatua. Eikä tosiaan maksa mitään. Suosittelen kaikkia kokeilemaan.
Minulla selkeästi vaikutti stressitasoihin, älykellostakin näki. Itse olen skeptinen näissä asioissa, pidän esimerkiksi joogasta, mutta en näe sen olevan muuta kuin venyttelyä. Ja muukin huuhaa (vaihtoehtohoidot, kristallit, horoskoopit jne) lähinnä naurattaa ja ärsyttää ihmisten huijaaminen.
Youtubestakin ja netistä löytyy helppoja ohjeita, joilla pääsee hyvin alkuun mindfullnesin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä kun niitä vääränlaisia ajatuksia voi olla, niin miten ne sitten muuttuu?
Esimerkkejä omista ajatusharhoista; olen erikoinen ihminen eikä kukaan mies voi olla pidemmän päälle parisuhteessa kanssani. Olen huono ihminen.
ap
Itse olen saanut apua affirmaatioista. Eli kuuntelet heti herättyäsi ja nukkumaan mennessä positiivisia affirmaatioita. On tärkeää tehdä ne just tuohon aikaan, koska tuolloin alitajuntasi on herkimmillään vastaanottamaan viestejä ja muokkaamaan käsitystäsi oikeanlaiseksi. Youtubesta löytyy paljon ainakin englanniksi näitä.
https://www.youtube.com/results?search_query=positive+affirmations+for+…
Tekeekö kukaan näitä?
ap