Kälyn häät ensi vkl, ei ole tullut kutsua
Eikä kuulemma ole tulossakaan, "he eivät lähetä kutsuja". Puskaradion kautta (=anopilta) on kuultu, että häät ylipäätään on ja myöhemmin käly kai ilmoitti miehelle tarkan ajankohdan ja paikan. Kellonaikaa ei ole tiedossa. Läsnäoloa toki odotetaan. Häät ovat pienet, ja ymmärrän ettei mitään ihmeellisiä järjestelyjä tehdä, mutta voisi sitä varmaan edes tekstarin laittaa. Tekisi mieli jättää menemättä, kun eivät viitsi kunnolla kutsua.
Kommentit (68)
Ap jatkaa: Minusta olisi siis kiva tietää, milloin ja missä pitää olla ihan kellonaikaa myöten. Meillä on pieni lapsi ja ihan senkin takia haluaisin vähän tietää, missä mennään. Juhlavaatteitakin tarvitaan ym, joku häälahjakin varmaan pitäisi hommata mutta taidan jättää ostamatta ellei mies osta.
Ts. jos odotetaan vieraiden tulevan (kuten miehen sisko ja miehensä odottavat) niin olisi aika hienoa ilmoittaa näille vieraille häiden ajankohta ja paikka. Eikös?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sukulainen
Kyllä se on ihan vaan käly.
Näin vain näille, jotka alkoi viisastella tosta nato-nimityksestä, jota ei kukaan edes oikeassa elämässä käytä.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 07:38"]
Ok, nato sitten, meni termit sekaisin mutta väliäkö sillä. MIehen sisko siis kyseessä. joku vikisi että onhan paikka ja ajankohta ilmoitettu, niin eihän ole. Päivämäärä on mutta ei kellonaikaa, ja sekin tosiaan kuultiin anopilta. Huom. en ole mitenkään varma, että tämä sisko olisi itse ilmoittanut miehelleni mitään, oletan vain niin kun he näkivät toisiaan tuossa jokin aika sitten. Tosin voihan olla ettei ole ollut häistä mitään puhetta.
Onko monista tosiaan ihan normaalia, että häihin kutsutaan anopin kautta ja oletetaan, että ihmiset ottavat kellonajat sun muut itse selvää?
[/quote]
Minkä takia ap ei nyt suoraan kysy siltä mieheltään, onko heidät kutsunut niihin häihin hääpari itse vai miehen äiti?! Sillä on nimittäin aika iso merkitys. Jos kutsu on tullut vain äidiltä, niin sitten puhelin käteen ja kysymään hääparilta, onko teidänkin tarkoitus tulla paikalle vai onko miehen äiti ruvennut kutsumaan toisten naimisiin menoon omin nokkinensa ihmisiä. Jos tämä koko homma on mennyt näin epämääräisesti, niin tiedä vaikka sillä miehen siskolla olisi tarkoitus mennä kahden todistajan läsnä ollessa naimisiin ja suuresti hämmästyvät, kun ap ja miehensä pelmahtavat paikalle.
[/quote]
Kysyin. Sisko ei ole itse sanonut mitään vaan edelleen on voimassa vain se anopin kutsu, jonka hän kertoi meille kasvotusten joskus kuukausi sitten. Mies on keskustellut näistä häistä äitinsä kanssa ja tarkoituksena nimenomaan on, että kaikki vieraat menevät ensin vihkitilaisuuteen kirkkoon ja sitten hääjuhlaan. Että ei tässä ole selvästikään kyse mistään salahäistä tms.
Ap
[/quote]
No nythän on sitten niin, että sua ja miestäsi ei ole kutsuttu niihin häihin ollenkaan. Niille harvoille, jotka ne oikeasti ovat itse kutsuneet, on varmasti ilmoitettu kellonajat ja kaikki. Sun miehes äiti on nyt vaan alkanut sotkea asiaa omin nokkinensa.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 11:09"]
Ok, nato sitten, meni termit sekaisin mutta väliäkö sillä. MIehen sisko siis kyseessä. joku vikisi että onhan paikka ja ajankohta ilmoitettu, niin eihän ole. Päivämäärä on mutta ei kellonaikaa, ja sekin tosiaan kuultiin anopilta. Huom. en ole mitenkään varma, että tämä sisko olisi itse ilmoittanut miehelleni mitään, oletan vain niin kun he näkivät toisiaan tuossa jokin aika sitten. Tosin voihan olla ettei ole ollut häistä mitään puhetta.
Onko monista tosiaan ihan normaalia, että häihin kutsutaan anopin kautta ja oletetaan, että ihmiset ottavat kellonajat sun muut itse selvää?
[/quote]
Minkä takia ap ei nyt suoraan kysy siltä mieheltään, onko heidät kutsunut niihin häihin hääpari itse vai miehen äiti?! Sillä on nimittäin aika iso merkitys. Jos kutsu on tullut vain äidiltä, niin sitten puhelin käteen ja kysymään hääparilta, onko teidänkin tarkoitus tulla paikalle vai onko miehen äiti ruvennut kutsumaan toisten naimisiin menoon omin nokkinensa ihmisiä. Jos tämä koko homma on mennyt näin epämääräisesti, niin tiedä vaikka sillä miehen siskolla olisi tarkoitus mennä kahden todistajan läsnä ollessa naimisiin ja suuresti hämmästyvät, kun ap ja miehensä pelmahtavat paikalle.
[/quote]
Kysyin. Sisko ei ole itse sanonut mitään vaan edelleen on voimassa vain se anopin kutsu, jonka hän kertoi meille kasvotusten joskus kuukausi sitten. Mies on keskustellut näistä häistä äitinsä kanssa ja tarkoituksena nimenomaan on, että kaikki vieraat menevät ensin vihkitilaisuuteen kirkkoon ja sitten hääjuhlaan. Että ei tässä ole selvästikään kyse mistään salahäistä tms.
Ap
[/quote]
No nythän on sitten niin, että sua ja miestäsi ei ole kutsuttu niihin häihin ollenkaan. Niille harvoille, jotka ne oikeasti ovat itse kutsuneet, on varmasti ilmoitettu kellonajat ja kaikki. Sun miehes äiti on nyt vaan alkanut sotkea asiaa omin nokkinensa.
[/quote]
Paljon mahdollista, mutta siihenhän hääparilla on oikeus. Siis valita, keiden kanssa jakaa tärkeän päivänsä. Ehkä ap. on niin tyly aina, että haluavat välttää oman mielipahansa jättämällä kutsumatta. Tai sitten apn mies voi olla huonokäytöksinen.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 11:24"]
Näin vain näille, jotka alkoi viisastella tosta nato-nimityksestä, jota ei kukaan edes oikeassa elämässä käytä.
[/quote] Jos ihan tarkkoja ollaan niin ei ole natokaan ennen kaikista. T: nato
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 11:24"]
[/quote] Jos ihan tarkkoja ollaan niin ei ole natokaan ennen kaikista. T: nato
[/quote] kaikista = naimista
voi herrajumala taas... jos halutaan pitaa salahaat niin sitten ei kutsuta porukkaa, jos halutaan porukkaa paikalle ne pitaa sinne kutsua, kertoa aika ja paikka. ei voi olla niin vaikeeta.
Mutta miksi mies ei soita siskolleen, että mutsi puhui jotain häistä, onko meidän perhe kutsuttu ja jos on, niin minne ja milloin. Kiitti moiii.
(Nato on puolison sisko, käly veljen vaimo, ainakin meidän murrealueella, mutta nykykielessä käly on oikein hyvä sana lähisuvun naiselle, jolle ei ole verisukua.)
No, jos kerran olette väleissä, etkö sinä tai miehesi voi miehen siskolta kysyä, että mihinkäs teidän pitäisi tulla ja milloin, vai tuletteko ollenkaan. Sillä vaivalla, mikä tänne valittamisessa on, olisi moneen kertaan voitu koko asia selvittää viksusti. Jos olisi haluttu...
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 11:11"]
Ap jatkaa: Minusta olisi siis kiva tietää, milloin ja missä pitää olla ihan kellonaikaa myöten. Meillä on pieni lapsi ja ihan senkin takia haluaisin vähän tietää, missä mennään. Juhlavaatteitakin tarvitaan ym, joku häälahjakin varmaan pitäisi hommata mutta taidan jättää ostamatta ellei mies osta.
Ts. jos odotetaan vieraiden tulevan (kuten miehen sisko ja miehensä odottavat) niin olisi aika hienoa ilmoittaa näille vieraille häiden ajankohta ja paikka. Eikös?
[/quote]
meille on kyllä vieraat osanneet aina tulla, kun on kutsuttu, että sunnuntaina on kahvipannu kuumana jonkun juhlan takia.
Miten sinä saat tästä asiasta niin vaikean :)
Itse asiassa onko se sinun huoli ollenkaan. Eihän kyse ole sinun siskostasi lainkaan, vaan miehesi siskosta. Älä tunge nokkaasi sisarusten asioihin.
Vain naiset saa oikeasti asiat näin vaikeaksi. Miehet vain hyppäävät autoon ja menevät kylään. Naiset odottaa kutsua ja murjottaa ja puhuu paskaa selän takana ja kaahottavat ja heittävät löylyä kiukaalle, niin että pikku juttu on jo kohta kolmas maailmansota.
Samaan aikaan mies astu autoon ja ajaa kylään ja juo kupin kahvia ja kaikki ovat tyytyväisiä
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 13:31"]
Mutta miksi mies ei soita siskolleen, että mutsi puhui jotain häistä, onko meidän perhe kutsuttu ja jos on, niin minne ja milloin. Kiitti moiii.
(Nato on puolison sisko, käly veljen vaimo, ainakin meidän murrealueella, mutta nykykielessä käly on oikein hyvä sana lähisuvun naiselle, jolle ei ole verisukua.)
[/quote]
naimisiin mentiin 2006 kutsuttiin mun veli,mieheni serkku vaimoineen,miehen paras kaveri vaimoineen ja yksi muu kaveri joista vaan vaimo pääsi.Muita ei kutsuttu ei haluttu eri sukulaisten pilaavan juhlaamme.Kirkossa vihittiin,hienosti syötiin ja hotellin sviitissä juhlittiin.Kaikki tykkäsivät ja juuri ne kaksi idioottia suuttuivat joita ei tahdottu höihin.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 10:48"]
Kyllä jo jännittää omakin naimisiinmeno, kun ilmeisesti teki niin tai näin, niin se on jonkun herkkäperseen mielestä väärin :D
Mekin menemme naimisiin vain maistraatissa ja jotkut ihan perheenjäsenet tai lähimmät kaverit voidaan kahville kutsua, muttei todellakaan aleta mitään helvetin kutsukortteja lähettelemään. Jos sellaisia ap. ehdottomasti tarvitsee, jotta tuntee olevansa tarpeeksi tervetullut paikalle, niin ehkä sitten ei vaan kannata mennä.
Pilaat vaan morsiusparin päivän, mikäli menet sinne nenääsi nyrpistelemään ja kiukuttelemaan.
Koittapaaka nyt kaikki käsittää, että häät eivät ole tarkoitettu siksi, että pitäisi kutsua paljon porukkaa bileisiin, vaan silloin pariskunta menee naimisiin ja kenelläkään ei ole mitään oikeutta alkaa valittamisella ja känisemisellä alkaa pilaamaan heidän elämänsä tärkeintä päivää. Itse ainakin näyttäisin heti ovea, jos mitään ruikutusta tulisi.
[/quote]
Kai sä nyt sitten kuitenkin ilmoitat niille vieraille päivän ja ajan. Vai pitääkö teidänkin vieraiden arvailla että milloin teidät siellä maistraatissa vihitään? Eihän ap tässä mitään kutsukortteja pyydellyt, vain sen että hääpari vois ihan itse ilmoittaa päivän ja ajan. Ei tuo nyt liikaa ole pyydetty, että tekstarin pistää tai soittaa ja kertoo milloin ja missä. Aika vitun noloa se on ettei sen vertaa saada aikaiseksi että vieraille ilmoittaa milloin juhlat on.
Ja mikäli sun tekstistäs mitään voi päätellä niin sinä se juhlissa taidat olla se joka kiukuttelee ja äkäilee. Kun tuntuu tuo pipo kiristävän aika pahasti.
En menisi ikinä kenenkään häihin jos joku "3 osapuoli" esittäisi kutsun!
Ihan sama olisiko sukua tai ei ja olisiko rennot häät vai ei...jos hääpari ei lähetä kutsua, laita tekstaria, ei soita tai puhu mitään niin kyllä jää väliin!
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 00:35"]
En menisi ikinä kenenkään häihin jos joku "3 osapuoli" esittäisi kutsun!
Ihan sama olisiko sukua tai ei ja olisiko rennot häät vai ei...jos hääpari ei lähetä kutsua, laita tekstaria, ei soita tai puhu mitään niin kyllä jää väliin!
[/quote]
Samoin, tulkitsisin asian niin ettei meitä ole kutsuttu eikä haluta paikalle. En mä alkais kysella ja tivata yhtään mitään, jättäisin vaan menemättä.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 11:11"]
[/quote]
meille on kyllä vieraat osanneet aina tulla, kun on kutsuttu, että sunnuntaina on kahvipannu kuumana jonkun juhlan takia.
Miten sinä saat tästä asiasta niin vaikean :)
Itse asiassa onko se sinun huoli ollenkaan. Eihän kyse ole sinun siskostasi lainkaan, vaan miehesi siskosta. Älä tunge nokkaasi sisarusten asioihin.
Vain naiset saa oikeasti asiat näin vaikeaksi. Miehet vain hyppäävät autoon ja menevät kylään. Naiset odottaa kutsua ja murjottaa ja puhuu paskaa selän takana ja kaahottavat ja heittävät löylyä kiukaalle, niin että pikku juttu on jo kohta kolmas maailmansota.
Samaan aikaan mies astu autoon ja ajaa kylään ja juo kupin kahvia ja kaikki ovat tyytyväisiä
[/quote]
Jep, mies ajaa kylään ja juo kupin kahvia. Mutta mitäs jos ne juhlat eivät olekaan sen siskon ja miehensä kotona? Mihis se mies sitten ajaa. Päivystääkö se maistraatin/kirkon portailla heti aamusta jotta on paikalla kun vihkiminen alkaa? Ajaleeko se erinäisten juhlapaikkojen väliä ja kyselee paikanpäällä, että onko täällä sen ja sen hääjuhlat? Katsos kun ne juhlat ei aina ole kotona ja niissä voi jopa olla ihan aikoja joiden mukaan juhlat etenee. (esim. se vihkiminen).
Sen takia on tapana, että vieraille ilmoitetaan aika ja paikka, tai sitten se että voi vaan tulla kahville vaikka iltapäivällä. Miesten logiikka on joskus ihan toimiva, mutta ihan joka paikkaan se ei sovi.
Ihmettelen kovasti näitä ap:tä haukkuvia. On mielestäni täysin asiallista odottaa, että kerrottaisiin aika ja paikka ja edelleen on asiallista odottaa, että saataisiin jonkinlainen viesti/soitto/kutsukortti/tekstari itse juhlakaluilta eikä epämääräistä kutsua joltakin sukuun kuuluvalta.
Nyt kun moni täällä haukkuu ap:tä vaikeaksi, niin voisiko joku tällainen henkilö, jonka mielestä on täysin ok olla itse henkilökohtaisesti kutsumatta joitakin vaan puskaradion kautta antaa tulla tieota, kertoa, miksi pitää tällaista tapaa kätevänä, normaalina ja hyväksikoettuna.
Nimittäin jos olisimme olleet hankalia, emme olisi menneet miehen siskon häihin (ne pääsiäishäät, joista jossain välissä kerroin). Minulle oli häihin annettu tehtävä, minun kanssani oli pohdittu ruokalistaa, kaiken aikaa oli kerrottu, keitä kutsutaan mutta ajankohtaa ei vain oltu lyöty lukkoon. Miksi ihmeessä on ok, että soitetaan muut vieraat läpi mutta meitä, morsiamen lähisukua, ei kutsuta vaan vain oletetaan, että jostain ongimme tietoomme juhlien ajankohdan ja osaamme olla piakalla? Mies ja siskonsa ovat läheisiä, minäkin tulen hyvin juttuun siskon kanssa, joten kyse ei ole siitä, ettemme ole toivottuja vieraita. Emme vain ilmeisesti ole sen soiton arvoisia ja meidän pitäisi aika monen täälläkin palstailevan mukaan, itse soitella ja ottaa selvää, milloin juhlat ovat (niin kuin sitten teimmekin).
Mielestäni näin toimiva henkilö on röyhkeä, välinpitämätön ja moukkamainen. En käsitä, miksi, kun muuten on herttainen ja mukava ja osaa huomioida kaikki muut paitsi meidät. Tietysti ehkä asenteena on vähän sellainen "kuulutte perheeseen, joten ette ansaitse mitään erityiskohtelua", mutta luulisi silti tajuavan, että elämä on aika hemmetin vaikeaa, kun joka juhlaan pitää itse soitella ja varmistaa, että mihin aikaan ja missä ja pysyykö päivä sovittuna. Miksi ei sillä samalla vaivalla, että soittelee loppusuvun läpi, ei voisi soitella meitäkin? TAi laittaa tekstari? Sähköposti? Mainita ohimennen kun kummiskin soittelen/hän soittelee meille vähintään kerran viikossa?
Ymmärrän ap:tä siis oikein hyvin. Missä on juhlien järjestäjän vastuu saada paikalle haluamansa henkilöt? Miehen kanssa ollaan pohdittu, ettei oikeasti kannata tehdä tästä mitään kynnyskysymystä ja vaikeuttaa muuten hyviä välejämme, mutta kyllä, olemme loukkaantuneita ja pettyneitä, kun ei edes häihin saada minkäänlaista kutsun tapaistakaan, vaikka kyllä kelvataan vastuutehtäviin.
Miksi siis et voi kutsua porukkaa itse vaan annat ihmisten ottaa selville asiat puskaradion kautta tai soitella nöyrästi perääsi, että milloin oikein saamme sinne häihisi tulla tekemään niitä annettuja tehtäviä ja paikkakin olisi kiva tietää? Pidätkö itseäsi niin tärkeänä, että muiden on syytä selvittää asiat ja sinä voit keskittyä vain olennaisiin? Vai mikä hemmetti on syynä siihen, ettei sitä paikkaa ja aikaa saada asiallisesti sanottua niille, jotka häihin tahdotaan?
No sitä varten ap:tä haukutaan, kun tekee yksinkertaisesta asiasta itse näin vaikeaa. Laittaisi nyt miehensä soittamaan miehen siskolle ja kysymään, että äiti hössää häittesi kanssa: oletko kutsunut meidät vai et? Jos, niin mihin aikaan ja minne tullaan?
Vaikuttaa siltä, että ap:n mies itse asiassa epäilee, ettei heitä olekaan kutsuttu, eikä siksi uskalla soittaa. On niin kova halu häihin, että mieluummin mennään summamutikalla johonkin aikaan äidiltä kuultujen huhujen perusteella.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 14:23"]
No sitä varten ap:tä haukutaan, kun tekee yksinkertaisesta asiasta itse näin vaikeaa. Laittaisi nyt miehensä soittamaan miehen siskolle ja kysymään, että äiti hössää häittesi kanssa: oletko kutsunut meidät vai et? Jos, niin mihin aikaan ja minne tullaan?
Vaikuttaa siltä, että ap:n mies itse asiassa epäilee, ettei heitä olekaan kutsuttu, eikä siksi uskalla soittaa. On niin kova halu häihin, että mieluummin mennään summamutikalla johonkin aikaan äidiltä kuultujen huhujen perusteella.
[/quote]
Tämä varmaan tehdäänkin, mutta onhan ap:llä ja miehellään syytä olla loukkaantuneita. Vai tuntuisiko itsestäsi mukavalta soitella tietoja häistä, joihin arvelet saaneesi kutsun mutta et ole varma? Eikö oikeasti homma kuuluisi niille, jotka ne häät järjestävät?
[/quote]
[/quote]
Ap