Kälyn häät ensi vkl, ei ole tullut kutsua
Eikä kuulemma ole tulossakaan, "he eivät lähetä kutsuja". Puskaradion kautta (=anopilta) on kuultu, että häät ylipäätään on ja myöhemmin käly kai ilmoitti miehelle tarkan ajankohdan ja paikan. Kellonaikaa ei ole tiedossa. Läsnäoloa toki odotetaan. Häät ovat pienet, ja ymmärrän ettei mitään ihmeellisiä järjestelyjä tehdä, mutta voisi sitä varmaan edes tekstarin laittaa. Tekisi mieli jättää menemättä, kun eivät viitsi kunnolla kutsua.
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 21:19"]
No aika kökköä. Mutta toisaalta kutsu on miehellesi toimitettu vaikkei kirjallisena, mutta kuitenkin.. Ootteko väleissä, vaikuttaa puolin ja toisin aika nihkeältä...?
[/quote]
Itse asiassa en tiedä onko käly itse kertonut miehelleni mitään, tällaisen käsityksen vain olen saanut. Alunperin asia siis kuultiin anopilta. Ihan väleissä ollaan kaikki, miehellä on hyvät välit sisaruksiinsa. Ihmeellistä toimintaa minustakin.
Miksi pitäisi erityisesti kutsua? Kivat rennot vapaamuotoiset häät ei edellytä mitään kutsua.
Eivät siis aio pitää hääjuhlia, varsinkaan lähettää kutsuja. Varsinkaan eivät tahdo sinua sinne. MIksi siis menisitkään kuokkimaan?
Meillä oli pienet häät ja ilmoitimme vain soittamalla ihan lähimmille. Kutsuttuja olivat sisarukset perheineen, vanhemmat, isovanhemmat ja kaikkien läheisimmät kaverit, vain pari. Mutta olipa mummo sanonut enolle ja eno oli kovasti odottanut, että kutsu tulee..mutta rajasimme enot ja tädit jo pois. Syy se, että puolison suku tosi iso ja jos olisimme kutsut ulottaneet täteihin, setiin ja enoihin, niin porukkaa olisi tullut niin paljon, että emme olisi voineet enää pitää pientä juhlaa kotona, kuten teimme. Eli niitä, joille ei ilmoitettu, ei ollut aikomuskaan kutsua. Emme halunneet "setä-eno-täti-osastoa" laittaa eriarvoiseen asemaan, vaikka minun ainoa enoni on minulle läheisempi kuin puolisolle hänen runsaat sedät ja tädit sekä enot. Kälyt ja vastaavat toki kutsuttiin.
Tuli kutsu sitten kortin muodossa postitse, tekstarilla tai soitolla, niin sen pitäisi tulla henkilökohtaisesti kutsujalta kutsutulle, eikä jonkun toisen ihmisen kautta suullisesti. Tässä se raja mun mielestäni menee, kun on sentään häistä kyse.
En menisi kenenkään häihin, jos en saisi henkilökohtaista kutsua, jos minulla ei olisi mitään millä juhlaan menoa perustelisin.
Jokin raja sillä epämuodollisuudellakin on.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 21:25"]
Miksi pitäisi erityisesti kutsua? Kivat rennot vapaamuotoiset häät ei edellytä mitään kutsua.
[/quote]
Vaikka siksi että ihmiset tietää mihin tulla ja milloin. Vai pitääkö vieraiden arvata paikka ja aika?
Ap täsmentää: Siis nimenomaan odotetaan, että sisarukset (=mieheni) perheineen tulevat. Kuulemma kälyn miehen puolelta on tulossa vähän enemmänkin sukua, eli ihan minimaaliset juhlat eivät ole kyseessä.
Olen samaa mieltä kuin 7 eli kutsun pitäisi tulla henkilökohtaisesti. Eipä tuonne kuitenkaan voi jättää menemättä, kun kuitenkin ne juhlat on meillä tiedossa. Tosin jos ei kellonaikaa kuulu niin paha mennä ainakaan vihkimiseen.
Ärsyttävää. Teidän pitäisi nyt kinuta miehen siskolta tietoa, että mihin aikaan hän armollisesti menee naimisiin ja miten te pääsisitte sinne todistamaan tuota upeaa tapausta.
No, älä sinä siitä ressaa. Siskon pitäisi nyt vähintään veljelleen kertoa vähän lisätietoja.
Mun miehen veli meni salaa naimisiin. Ei tiedetty tästä, kun nähtiin. Ihan muina miehinä kyseltiin kuulumiset, että mitäs kuuluu jne. Eivät siinä vaiheessa kertoneet mitään, että ovat jo naimisissa. Lähtivät sitten pian pois, miehen veli ja tuore vaimonsa. Kun olivat menneet, anoppi kävi esittelmään toisen poikansa hääkuvia. Oltiin ihan mieheni kanssa, että what, ai minkä häiden??? Siis joo, tuli vähän tyhmä olo kyllä. Ei me odotettu kutsua häihin, mutta olisi edes odotettu että miehen veli olisi sentään kertonut menneensä naimisiin. Eipä kertonut.
Mies laittoi tekstarina onnittelut (naamatusten ei siis voitu onnitella, koska meille ei kerrottu että ovat menneet naimisiin). Mietittiin ensin että laitetaanko kortti ja ostetaanko lahja, mutta kerran eivät edes itse vaivautuneet kertomaan, että ovat menneet naimisiin, niin jätettiin kortit ja lahjat ostamatta. Tekstari saa riittää. Eikös ihmiset sen takia yleensä mene parin todistajan läsnäollessa naimisiin, että välttyvät juhla- ja lahjaruljanssilta?
Mitä tulee ap:n tilanteeseen niin joo, ymmärrän täysin. Minusta kanssa on uusavuttomuuden huippu jos morsiuspari ei saa itse kerrottua, että on menossa tai mennyt naimisiin, vaan laittaa anopin/äidin kertomaan.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 21:15"]
Eikä kuulemma ole tulossakaan, "he eivät lähetä kutsuja". Puskaradion kautta (=anopilta) on kuultu, että häät ylipäätään on ja myöhemmin käly kai ilmoitti miehelle tarkan ajankohdan ja paikan. Kellonaikaa ei ole tiedossa. Läsnäoloa toki odotetaan. Häät ovat pienet, ja ymmärrän ettei mitään ihmeellisiä järjestelyjä tehdä, mutta voisi sitä varmaan edes tekstarin laittaa. Tekisi mieli jättää menemättä, kun eivät viitsi kunnolla kutsua.
[/quote]
Älä mene sitten :)
Mekin menimme miehen kanssa naimisiin niin, että sanoin äidilleni ja mies äidilleen, että kahville saa tulla illalla jos haluaa ja kuka haluaa.
Illalla kävi kahvilla (maanantai-ilta) yllättävän moni sukulainen. Kivaa oli porista sukulaisten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 22:14"]
Mun miehen veli meni salaa naimisiin. Ei tiedetty tästä, kun nähtiin. Ihan muina miehinä kyseltiin kuulumiset, että mitäs kuuluu jne. Eivät siinä vaiheessa kertoneet mitään, että ovat jo naimisissa. Lähtivät sitten pian pois, miehen veli ja tuore vaimonsa. Kun olivat menneet, anoppi kävi esittelmään toisen poikansa hääkuvia. Oltiin ihan mieheni kanssa, että what, ai minkä häiden??? Siis joo, tuli vähän tyhmä olo kyllä. Ei me odotettu kutsua häihin, mutta olisi edes odotettu että miehen veli olisi sentään kertonut menneensä naimisiin. Eipä kertonut.
Mies laittoi tekstarina onnittelut (naamatusten ei siis voitu onnitella, koska meille ei kerrottu että ovat menneet naimisiin). Mietittiin ensin että laitetaanko kortti ja ostetaanko lahja, mutta kerran eivät edes itse vaivautuneet kertomaan, että ovat menneet naimisiin, niin jätettiin kortit ja lahjat ostamatta. Tekstari saa riittää. Eikös ihmiset sen takia yleensä mene parin todistajan läsnäollessa naimisiin, että välttyvät juhla- ja lahjaruljanssilta?
Mitä tulee ap:n tilanteeseen niin joo, ymmärrän täysin. Minusta kanssa on uusavuttomuuden huippu jos morsiuspari ei saa itse kerrottua, että on menossa tai mennyt naimisiin, vaan laittaa anopin/äidin kertomaan.
[/quote]
Miksi asia on sinulle ongelma?
Emme mekään mitään lahjoja ja kortteja kaivanneet, kun emme kutsuneet ihmisiä häihin.
Emme edes kertoneet kenellekään sen kummemmin, että olemme meneet naimisiin. Moni ei varmaan edes tiedä tänä päivänä, koska pidin oman sukunimen. Toki hääkuva on annettu vanhemmille.
Jos joku siitä loukkaantuu, että näkee hääkuvan, niin sitten loukkaantuu.
On se kyllä kamalaa, kuinka ihmiset mielensä pahoittavat joka asiasta :)
Ehditteköhän te iloita koskaan elämästä
Kyllähän se jonkinlainen kutsu pitäisi tulla, joko kortilla, tekstarilla tai jotenkin,,,. En osallistuisi häihin jollei tulisi, eikä näin ollen olisi velvollisuutta ostaa lahjaa.
Ihan toisenlainen tilanne täällä.
Minulle ilmoitettiin, kummityttö (olen sylikummi), menee naimisiin 1,5 vuoden päästä kesällä. Vieraaksi EI mahdu kaikki kummit, eikä välttämättä kaikki mummitkaan.
No, puoli vuotta ennen h-hetkeä, häät peruttiin ja se siitä!
[/quote]
Öh, miten tulla juhliin jos ei kutsua tule?
Minä en ainakaan uskaltaisi edes lähteä mennä jos en ole varma että meidät olisi kutsuttu, meitä on muutenkin 6 perheessä niin en tajua miten joku edes tekee ruokaa ison määrän ja vaan olettaa että niihin vaan sopii mennä..
Minusta se ei ole rentojen juhlien osoitus ettei edes kutsu vieraita. Nimenomaan sillä kutsulla saadaan juhlista rennot kun ihmisillä on aikaa ostaa sukkahousunsa ajoissa ja miettiä viekö mitä lahjaa yms.
Minusta tuollainen on vaan huolimatonta ja oletetaan ettei ihmiset lähde kesällä vaikka risteilylle tai Puuhamaahan.
Jos stressi tulee vieraalle yhtään siitä että olisi muutakin tekemistä tai pitäisi etsiä sopivan kokoinen mekko niin jättäisin väliin jos on niin rentoa ettei voi vaan kutsua. :(
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 21:30"]Emme halunneet "setä-eno-täti-osastoa" laittaa eriarvoiseen asemaan, vaikka minun ainoa enoni on minulle läheisempi kuin puolisolle hänen runsaat sedät ja tädit sekä enot. Kälyt ja vastaavat toki kutsuttiin.
[/quote]
Ymmärrän kyllä ajatuksen tuon takana, mutta taidan itse ajatella niin, että ne kutsutaan, jotka läheisiksi mielletään, vaikka eivät kuulu johonkin "osastoon". Jos esim. naisella on yksi sisarus ja miehellä viisi, niin silloin luulisi naisen puolelta mukaan mahtuvan yhden tai kaksi läheistä tätiä tai setää, vaikka niitä ei miehen puolelta kutsuta yhtään.
En tosin tarkoita, että teit tyhmästi tai että vieraita pitäisi olla molemmilta puolilta just tasan eikä melkein. Minulla itselläni on niin pieni suku ja ystäväpiiri, etten ikinä voisi päästä tasoihin vieraiden määrässä, ellei menisi naimisiin jonkun orvon kanssa.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 22:39"]
[/quote]
Öh, miten tulla juhliin jos ei kutsua tule?
Minä en ainakaan uskaltaisi edes lähteä mennä jos en ole varma että meidät olisi kutsuttu, meitä on muutenkin 6 perheessä niin en tajua miten joku edes tekee ruokaa ison määrän ja vaan olettaa että niihin vaan sopii mennä..
Minusta se ei ole rentojen juhlien osoitus ettei edes kutsu vieraita. Nimenomaan sillä kutsulla saadaan juhlista rennot kun ihmisillä on aikaa ostaa sukkahousunsa ajoissa ja miettiä viekö mitä lahjaa yms.
Minusta tuollainen on vaan huolimatonta ja oletetaan ettei ihmiset lähde kesällä vaikka risteilylle tai Puuhamaahan.
Jos stressi tulee vieraalle yhtään siitä että olisi muutakin tekemistä tai pitäisi etsiä sopivan kokoinen mekko niin jättäisin väliin jos on niin rentoa ettei voi vaan kutsua. :(
[/quote]
AP:n miehelle on ilmoitettu paikka ja ajankohta, ei sen ihmeempiä kutsuja tarvita. Vai ettekö te osaa mennä kavereille tupareihin, jos ei tule painettua kutsukorttia? Ei ne häät sen ihmeellisempi asia ole.
Ap ja mies tietävät, että ensi viikonloppuna miehen sisko menee naimisiin. Paikka on tiedossa. Pitääkö se ap vielä erikseen kutsua vai eikö hän kuulu miehen perheeseen? Jos joku menee Puuhamaahan, niin kiva hänelle.
Minulla oli keväällä samanlainen ongelma. Meillä myös miehen sisko meni naimisiin, ihan vain perheen kesken ja häistä puhuttiin kyllä, esim. että tarjolla on salaattipöytä ja voileipäpöytä eikä kunnon ruokaa ja keitä kaikkia on kutsuttu (noin 20 henkilöä). Sisko kertoi myös minulle puhelimessa, että ne eivät ainakaan ole pääsiäisenä, kun ihmiset ovat silloin sukuloimassa ja mökeilläkin, mutta varmaan sitä seuraavana viikonloppuna, jos papille vain käy.
Meille tuli sitten kovasti menoa pääsiäisen jälkeen, ja kun sattumoisin puhuin anopin kanssa pääsiäisen jälkeisistä kiireistä, tajusin, että mihin väliin ne häät mahtuisivat. Sanoinkin sitten anopille, että kun on pari viikkoa aikaa, niin olisi ihan hyvä tietää, milloin ne häätkin on, että ei mene ohjelmaa päällekkäin. Anoppi sitten ihan hämmästyneenä totesi, että nehän ovat todellakin pääsiäislauantaina (meillä oli jo ohjelmaa tuolloin) ja että sisko oli soitellut kaikki vieraat läpi jo viikkoja sitten. Ei meitä. Anoppi sitten äkkiä, että varmaan olisi juuri soittanut meille, mutta oli ehtinyt jo kertoa, että muu suku oli soiteltu viikkoja sitten.
Miehelle sitten totesin, että odotetaankohan meitä edes paikalle, mutta sisko oli varannut minulle yhden tehtävänkin, niin pakko oli uskoa, että meidätkin on tarkoitettu sinne. Mies sitten kolme päivää ennen häitä soitti, että mihinkös aikaan ollaan paikalla. Sanoin kyllä miehelleni, että todella ihmettelen hänen kärsivällisyyttään, minä olisin saattanut sanoa siskolleni vähän pahasti, mutta mies ihan asiallisesti kysyi.
Ei ole edes tuolta perheeltä ensimmäinen kerta, kun näin käy, vaikka ei ihan näin pahasti. Kutsutaan hienosti koko muu suku mutta meille sitten viime tipassa hämmästellään, että ollaanhan me kerrottu. Silti aina on jotain erikoishommaa, jonka takia meidät todellakin halutaan paikalle. Miksi on joillekin ihmisille niin vaikeaa olla kohteliaita ja huomioonottavia myös niille lähisukulaisille? Meilläkin kun saattaa olla jotain ohjelmaa ja omaa elämää eikä ole aina kiva siirtää niitä menoja miehen siskon juhlien takia.
Nato ilmeisesti siis tässä tapauksessa, ei käly?
No aika kökköä. Mutta toisaalta kutsu on miehellesi toimitettu vaikkei kirjallisena, mutta kuitenkin.. Ootteko väleissä, vaikuttaa puolin ja toisin aika nihkeältä...?