Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä logiikka on, että anoppilassa lapset eivät saa edes vilkaista pöydässä puhelintaan, mutta sarjakuvia saavat lukea mielin määrin?

Vierailija
07.08.2020 |

Aamupalalla, välipalalla ja iltapalalla saavat sydämensä kyllyydestä plärätä Aku Ankkoja, mutta jos joku ottaa puhelimen esiin, appiukko on heti komentamassa että nuo tuollaiset värkit heti pois ruokapöydässä.

Mitä jos ne lapset katsovatkin sieltä puhelimesta sarjakuvia, niin miten tuo eroaa paperilehdestä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni lapsi lukee puhelimella sarjakuvia? Tuskin kovin moni. Ja kun se lehti on fyysisesti edessä niin sitä on helpompi "vahtia", puhelimella se helposti menee kaiken muun tekemiseksi.

Vierailija
2/29 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on anoppilan logiikka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimen plärääminen on appivanhemmille vieras asia, jota pidetään automaattisesti pahana ja karsastetaan.

Niinhän tämä on aina mennyt. Juuri ystäväni 80-vuotias äiti kertoi, kuinka on ollut aina kova lukemaan. Hänen lapsuudessaan ja nuoruudessaan asiaa paheksuttiin, ja hän joutui lukemaan salaa, kävi kirjastossakin salaa.

60-luvulla lasten television katsomista katsottiin karsaasti, ei nuorena, ei liian paljoa jne...

Nyt sitten paheksutaan puhelimia. 

Vierailija
4/29 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimen plärääminen on appivanhemmille vieras asia, jota pidetään automaattisesti pahana ja karsastetaan.

Niinhän tämä on aina mennyt. Juuri ystäväni 80-vuotias äiti kertoi, kuinka on ollut aina kova lukemaan. Hänen lapsuudessaan ja nuoruudessaan asiaa paheksuttiin, ja hän joutui lukemaan salaa, kävi kirjastossakin salaa.

60-luvulla lasten television katsomista katsottiin karsaasti, ei nuorena, ei liian paljoa jne...

En nyt lähtisi vertaamaan. Se kirja luetaan ja jätetään paikoilleen, televisiosta katsotaan ohjelma ja sitten se suljetaan. Puhelin ja some roikkuu kaikkialla mukana ja siihen luuriin jumiudutaan sitten joka paikassa ja koko ajan.

Vierailija
5/29 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat, varsinkin isä, on just tollasia. Isä tollottaa telkkaria tuntikausia päivässä, mutta kännykästä aina tuhahtelee, että pitääkö sitä taas selata. Olin vanhemmillani samaan aikaan kuin 12-vuotias veljenpoikani. Aina kun tämä lapsi istui alas kännykän kanssa, niin isä tuli hätistelemään ulos "puuhaamaan". Ei varmaan kannata kamalasti ihmetellä, jos ensi kesänä mummolaviikko ei enää kiinnosta...

Vierailija
6/29 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarjakuvat olivat saatanasta, etenkin jos niitä luki pöydässä.

Niihin uskottiin koukuttuvan, niin että addikti vietti yönsäkin taskulamppu kädessä peiton alla salaa lukien. Kunnon lapsihan nukahti kun valo sammui.

Olisiko ollut niin, että kun päivisin ei saanut lukea ja univaikeuksista ei puhuttu, sarjakuvat saivat syyt päälleen.

Vierailija
7/29 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat, varsinkin isä, on just tollasia. Isä tollottaa telkkaria tuntikausia päivässä, mutta kännykästä aina tuhahtelee, että pitääkö sitä taas selata. Olin vanhemmillani samaan aikaan kuin 12-vuotias veljenpoikani. Aina kun tämä lapsi istui alas kännykän kanssa, niin isä tuli hätistelemään ulos "puuhaamaan". Ei varmaan kannata kamalasti ihmetellä, jos ensi kesänä mummolaviikko ei enää kiinnosta...

Mutta kun sitäpuhelinta voi kotonakin selata. On töykeää mennä vieraisille ja siellä vain tuijotella puhelinta. Tuskin sinäkään menisit viikon kreikanlomalle vain tuijottaaksesi puhelinta hotellihuoneessa?

Vierailija
8/29 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt lähtisi vertaamaan. Se kirja luetaan ja jätetään paikoilleen, televisiosta katsotaan ohjelma ja sitten se suljetaan. Puhelin ja some roikkuu kaikkialla mukana ja siihen luuriin jumiudutaan sitten joka paikassa ja koko ajan.

Et nyt käsittänyt tuota ydinajatusta joka oli, että eri sukupolvet käsittelee itselleen vieraita asioita eri tavoin. Kun joskus lukeminen oli ajanhaaskausta, niin sen ajatusmaailman oppineet pitivät sitä ajanhaaskauksena. Lukeminen on ollut oman aikansa kännykkä.

Vierailija
9/29 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida muistaa, miten tv:tä moitittiin samasta?

Vierailija
10/29 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun sitäpuhelinta voi kotonakin selata. On töykeää mennä vieraisille ja siellä vain tuijotella puhelinta. Tuskin sinäkään menisit viikon kreikanlomalle vain tuijottaaksesi puhelinta hotellihuoneessa?

Ihan kohtuullista, että viikon vierailulla voi välillä kännykkää käyttää. Ja kyllä, olen viime vuosina jokaisella lomallani selannut kännykkää. Mutta toki sinä tulkitsit asian niin, että tuijotetaan kännykkää koko ajan mummolassa tai hotellihuoneessa.

Vierailija
11/29 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se oikein hyvä että lapsesi tekevät välillä muuta kuin tuijottavat kännykkää. Onko asiassa joku logiikka on ihan sivuseikka.

Vierailija
12/29 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ap koskaan kuullut: Oma tupa, oma lupa?

Vierailija
13/29 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, seurustelin ihmisen kanssa joka oli ihan 4-kymppinen ja hänen mielestä myöskään pöydässä ei voinut käyttää kännykkää, ei lapsi eikä aikuinen. Esim. uutisia sai lukea lehdestä ja tv sai pauhata päällä, mutta uutisia tms. ei saanut lukea kännykästä jos istui ruokapöydässä vaikka kahvilla tai aamupalalla tms. 

Tosin sitten itse kuitenkin käytti välillä, näpytteli jotain viestejä tms., ilmeisimmin silloin kun oli jostain syystä minulle suuttunut  ja halusi jotenkin loukata ja näpäyttää, ja siis tilanteissa missä nimenomaan oltiin illallisella ravintolassa tms. mihin taas kännykkä tosiaan ei kuulu.

Eron jälkeen tapailtiin vielä jossain kohtaa  ja näpytteli myös kännyä välilllä kesken ravintolaillallisen tms., hyvinkin myöhään illalla, hyvin varmastikin jollekin toiselle naiselle...

Vierailija
14/29 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi puhelimen tuijottaminen siis on töykeää, mutta sarjakuvien ei? Kyllä minä ainakin Kroatian lomalla tuijottelin paljonkin puhelinta hotellihuoneessa, kun olimme tulleet päiväretkiltä tai uimasta. Sama kai se on selaanko minä siinä huoneen parvekkeella puhelinta vai luenko kirjaa. 

Vierailija
15/29 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ruokapöydässä pitäisi keskittyä ruokailuun ja keskustella muiden kanssa. Yksin syödessä voi sitten tehdä mitä tahtoo.

Vierailija
16/29 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

VHS-kasetti ja videovuokraamo on paha ja turmelee nuoret!

Vierailija
17/29 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä on myös tuollainen, joka tuijottaa telkkaria päivät läpeensä, vaikka sieltä ei tulisi mitään muuta kuin jotain aivotonta roskaa. Internet, älypuhelimet, pelit yms. ovat kuitenkin hänestä kaikki kamalaa humpuukia, eikä niitä pitäisi käyttää. Itse ei ole ikinä edes käynyt internetissä kun ei osaa, eikä halua opetella.

Vierailija
18/29 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ruokapöydässä pitäisi keskittyä ruokailuun ja keskustella muiden kanssa. Yksin syödessä voi sitten tehdä mitä tahtoo.

Nimenomaan, niin minunkin mielestäni. Miksi siis sarjakuvat sallitaan, mutta ei puhelinta?

Vierailija
19/29 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan, niin minunkin mielestäni. Miksi siis sarjakuvat sallitaan, mutta ei puhelinta?

Sarjakuvassa ei ole yhtä paljon ärsykkeitä kuin puhelimessa

Vierailija
20/29 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimet+kärsivällisyys , lukekaa tuosta yhdistelmästä, erityisesti lasten kohdalla.

Ehkä tajuatte sitte jotain, ehkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi