Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kadun vauvani nimeä :(

Vierailija
25.07.2013 |

päädyttiin antamaan nimi, jota ristiäisten jäleen kaduin heti. en järin pidä tuosta nimestä.. meneekö tunne ohi ja nimestä tulee neutraali vai ärsyttääkö tämä vielä vuoden parin päästä.. en koskaan ennen ollut ajatelutkaan tuota nimeä, mutta jotenkin siihen sitten viime tingassa päädyttiin :( ennen ristiäisiä tapahtui kaikenlaista, ja olin myös sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennuksseen enkä keskittynyt nimenvalintaan niin kuin olisi pitänyt. ei kyllä olisi pitänyt jättää päätöksentekoa siihen kun vauva syntyi ja olisi myös auttanut tietää lapsen sukupuoli. toiselle oli montakin selvää vaihtoehtoa, toiselle meillä oli aivan erilaiset suosikit miehen kanssa. eihän tässä kai mikään auta kuin yrittää unohtaa koko asia ja keksiä vaikka mieluisa lempinimi. kun vauvan nimeä kysytään, tekisi mieli sanoa joku muu :(

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nykyään mene nimilautakunnassa läpi nimi Ritva? Selvä provo tämä aloitus.

Vierailija
22/42 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raimo on kiva nimi! Särmää ja arvokkuutta, kuulostaa miehen nimeltä. Ihan eri meininki kun näissä nykyajan lässyttelynimissä, jotka voivat sopia alle 2-vuotiaalle tai lemmikille, mutta vanhemmalla pojalla/miehellä kuulostavat tuhnuilta, munattomilta ja nössöiltä (Just nämä Eemut, Eelit, Veetit, Nemot, Elia, Lenni, Lennu jne.)

Sitä paitsi varmasti tulee Raimon kaltaiset nimet taas suosioon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riitu

Vierailija
24/42 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ritva ja Raimo on molemmat oikeestaan siistejä, kohta tulevat taas tällaiset ronskimmat nimet aivan varmasti muotiin. 

Vierailija
25/42 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni nimeä ei aikanaan vaihdettu vaikka kävi niin kuin ap:n tapauksessa. Häntä vain kutsuttiin koko ikänsä (no, elää yhä, 40+ ikäinen) sillä nimellä mikä alunperin piti antaa mutta jota ei jostain syystä sitten annetukaan.

Nimi oli tyyliin Riina, kastettiin Minna Katariinaksi, joten sisältyyhän tuohon se Riinakin...

Vierailija
26/42 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä menee ohi. Olen ollut jotenkin epävarma esikoisen nimen suhteen alkuaikoina. Pidän nimistä, mutta olen miettinyt onko niiden järjestys jotenkin väärä. Nyt nuoremman lapsen kohdalla mietityttää, että oliko toinen nimi oikea. Syy sen antamiseen oli ehkä vähän hassu. Mutta epävarmuus esikoisen nimestä on hellittänyt parissa vuodessa ja uskon että kuopuksen nimikin tulee hänelle juuri siksi oikeaksi nimeksi, kun en vaan märehdi asiaa enempää ja annan ajan kulua.

Itsetuntoni on jotenkin heikko. Minun on yleensäkkin vaikea luottaa valintoihini ja tuntuu että niitä pitäisi pystyä perustelemaan jotenkin aukottomasti, eikähän nimi ole varsinaisesti mitenkään perusteltavissa, sehän on ihan makuasia.

Vierailija
27/42 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 13:58"]

Minun mielestä menee ohi. Olen ollut jotenkin epävarma esikoisen nimen suhteen alkuaikoina. Pidän nimistä, mutta olen miettinyt onko niiden järjestys jotenkin väärä. Nyt nuoremman lapsen kohdalla mietityttää, että oliko toinen nimi oikea. Syy sen antamiseen oli ehkä vähän hassu. Mutta epävarmuus esikoisen nimestä on hellittänyt parissa vuodessa ja uskon että kuopuksen nimikin tulee hänelle juuri siksi oikeaksi nimeksi, kun en vaan märehdi asiaa enempää ja annan ajan kulua.

Itsetuntoni on jotenkin heikko. Minun on yleensäkkin vaikea luottaa valintoihini ja tuntuu että niitä pitäisi pystyä perustelemaan jotenkin aukottomasti, eikähän nimi ole varsinaisesti mitenkään perusteltavissa, sehän on ihan makuasia.

[/quote]

Kyllä minäkin myönnän kärsiväni heikosta itsetunnosta ja synnytyksen jälkeiset ensimmäiset kuukaudet sitä ei muutenkaan ollut vahvimmillaan. Tämä johti siihen, etten kuunnellut itseäni valintaa tehdessämme. 

Vierailija
28/42 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kans annettiin vahingossa ja kiireessä vähän tyhmä nimiyhdistelmä. Harva sitä tietää ja tajuaa mutta silti vähän noloa. Olkoon..

Vierailija
29/42 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin esikoiselle annettiin kolmanneksi etunimeksi hätäratkaisu. Kahden ensimmäisen nen kanssa sopii vain kolmitavuinen nimi, eikä kivaa, molempien mielestä sopivaa meinannut löytyä. Sitten päädyttiin nimeen, jonka puolituttu oli laittanut pojalleen. Ajattelin, että jos Se kelpaa heillekin, niin miksei meillekin, etenkin kun tutut kilvan kehuivat nimeä. Se oli selkeä viime hetken hätäratkaisu. Lisäksi pojan nimeä ei oltu etukäteen edes mietitty ollenkaan, koska olin varma, että lapsi on tyttö. Poika on jo aikuinen, mutta minua nimivalinta harmittaa. Siis tuo kolmas nimi. Poika pitää siitä, mutta luki vauvakirjastaan muut miettimämme vaihtoehdot ensimmäiseksi nimeksi, ja olisi halunnut erään niistä.

Vierailija
30/42 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 13:55"]

Ritva ja Raimo on molemmat oikeestaan siistejä, kohta tulevat taas tällaiset ronskimmat nimet aivan varmasti muotiin. 

[/quote]

Ja nyrkkiraudat ja kommunismi.

Vierailija
31/42 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö te edes mitä Ritva tarkoittaa? Ote wikipediasta teille tiedoksi:

Sana ritva tarkoittaa lehtipuiden hentoja, eritoten riippuvia, oksia. Yhdyssana ritvakoivu merkitsee riippakoivua.[2]Kustaa Vilkunan mukaan Ritva on nimenä on saanut innoituksensa Ilmari Kiannon runosta ”Rantakoivu” (kokoelmassa Hiljaisina hetkinä, 1898), jossa mainitaan koivun ritva sekä symbolisesti ”riemun ritva, kaihon katve”. Erkki Melartin teki runosta varsinkin kansanopistolaisten ja nuorisoseuralaisten keskuudessa suosiota keränneen laulusävellyksen vuonna 1911. Nimipäiväkalenterissa Ritva on ollut vuodesta 1929 alkaen.[3]

Vierailija
32/42 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raimo on hieno nimi. Mutta jos kummastakin vanhemmasta tuntuu, että nimi on väärä niin vaihtakaa ihmeessä. Itse varmaan lapsenne tunnette. 

Vierailija
33/42 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta Ritvahan on käärmeen nimi :(

Vierailija
34/42 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutustele asiaa esim parisen kuukautta, jos nimi sitten vielä vaivaa niin ehkä kannattaisi vaihtaa nimi siinä vaiheessa...

Vierailija
35/42 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos rupeaisi käyttämään 2. tai 3. nimeä kutsumanimenä ilman sen kummempia nimenmuutoksia?

Vierailija
36/42 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsemme kastettiin viime tammikuussa ja helmikuusta saakka olen katunut toisia nimiä. Harmitti niin paljon, annoimme/päätimme ne univelkaisina, emme päässeet yhteisymmärrykseen jne. Viikko sitten vaihdoimme nimet netissä ja jo näkyi kelan sivulla uudet toiset nimet. Etunimi pysyi samana ja nuo toiset nimetkin vaihdoimme vain paljon kivempaan muotoon. Mutta kyllä helpotti minua, yksi toisista nimistä on nyt edesmenneen mummini nimi :)

Vierailija
37/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimi ei ole täällä mainituista kumpikaan, en kertoisi täällä lapsemme nimeä. T.ap

Vierailija
38/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Ritva mun mielest mikää ruma nimi oo, päinvastoin... Ollu muotinimi 60 luvulla ja luultavasti on joskus sitä taas :)

Vierailija
39/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana pieni vauva jonka nimi onkin RITVA. Ihana :) <3

Vierailija
40/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen siitä saa kun ei käy täällä av:lla ensin hyväksyttämässä lapsensa nimeä...

*huokaus* anna mun kaikki kestää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi