Lyöttekö luurin korvaan puhelinmyyjille?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Et ole epäkohtelias. Itse lyön punaista luuria nykyään samantien kun soittaja kertoo häiriköintinsä syyn ja jos oikein ärsyttää niin saatan antaa myös kirosanoilla höystetyn palautteen tuosta turhasta rimputtelusta ennen luurin lyömistä moisen idi¤¤tin korvaan.
Minä ainakin osaa tilata haluamani lehdet, kilpailuttaa sähkösopimukset ja vakuutukset sun muut ihan omatoimisesti ja tuo ahdistelu aiheuttaa vain sen, että kyseisen yrityksen palvelujen käyttäminen muuttuu tulevaisuudessakin hyvin epätodennäköiseksi. Tuo ei siis tuo asiakkaita vaan ainoastaan vie niitä.
Miksi sinulla ei siis ole puhelinmarkkinointikieltoa?
Tavallaan, sanon että "ei nyt kiinnosta heippa" ja laitan puhelimen kiinni. Mulla tosin on puhelinmyyntikielto, eli eivät paljoa soittele.
Huomasin, ettei ollut kauhean fiksua laittaa puhelimesta asetusta päälle, että virtanapista katkaisee puhelun. Löin sitten vahingossa vakuutuskauppiaalle luurin korvaan siinä luuria hypistellessäni ja se jäi harmittamaan vähän, koska normaalisti en ole niin töykeä edes puhelinkaupustelijoille.
Jos vahingossa vastaan puhelinmyyjälle joko heti alussa kieltäydyn kohteliaasti tai sitten kuuntelen asian ennen kieltäytymistä. En ole koskaan töykeä. Olen itse ollut puhelinmyyjänä, joten tiedän mitä se on. Sain joka päivä kuulla semmoista settiä, että huh huh.
Kukaan myyjä ei ole ikinä alkanut jankuttamaan mulle kun olen vain ystävällisesti todennut, että kiitos, mutta ei kiitos ja toivottanut hyvät päivänjatkot. Aina ovat toivottaneet takaisin ja puhelu loppunut siihen.
PS. kerran pälätin aikalailla niitä näitä noin puoli tuntia erään myyjän kanssa vain koska hänellä oli aivan huippuhauska murre.
PPS. tiedän, että jotkut myyjät kyllä koittavat jankuttaa ja pyörtää pään vaikka minulle sitä ei olekaan tapahtunut. Nämä myyjät ovat usein provikkapalkalla, kuten minäkin olin (ei pohjapalkkaa, pelkkä provikka). Joissain firmoissa myös seurataan minuutteja kauanko on puhunut päivän aikana ja jos on alle tavoitteen, joka on asetettu liian korkealle joudut pomon puhutteluun.
En, silloin harvoin kun erehdyn puhelinmyyjälle vastaamaan, olen päässyt niistä ihan helposti eroon sanomalla etten tilaa mitään. Yleensä en vastaa ja googletan numeron.
Nykyään teen aina niin, että kun puhelinmyyjä kysyy "Onko sinulla hetki aikaa" tms, niin vastaan "Kyllä" ja laitan puhelimen pöydälle ja menen tekemään jotain muuta. Ei siellä luurin toisessa päässä enää ketään tunnin päästä ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään teen aina niin, että kun puhelinmyyjä kysyy "Onko sinulla hetki aikaa" tms, niin vastaan "Kyllä" ja laitan puhelimen pöydälle ja menen tekemään jotain muuta. Ei siellä luurin toisessa päässä enää ketään tunnin päästä ole ollut.
Miksi? Tuo hankaloittaa omaa elämääsi enkä ymmärrä mikä hyöty siitä on.
Minulle soitti tänään mukavankuuloinen puhelinmyyjä. Joku nuori poika. Harmi että sopimukseni on määräaikainen niin en voinut tältä sähkösopimusta ottaa. Olisin muuten kyllä tilannut.
Jos myyjä on ärsyttävä, niin saatan lyödä luuria. Yleensä kyllä sanon ensin että ei kiitos. Jos ei usko niin silloin lopetan puhelun.
En suoraan, sanon kyllä ensin etten ole kiinnostunut tarjouksesta, hei ja sitten suljen puhelimen. Tosin aikoinaan, kun oli näitä taktiikoita, että kysyttiin miten maksat, yhdessä vai kahdessa erässä, silloin paiskasin suoraan kiinni.
Jos kolmas "ei" ei mene jakeluun, niin lyön. Mutta sanon "kiitos kuulemiin".
Yleensä sanon, että en ole kiinnostunut, kiitos hei! ja katkaisen puhelun. Mutta ei ole minusta epäkohteliasta lyödä luuria korvaan. Ei ole kenenkään velvollisuus puhua myyjille. Voi mielestäni rinnastaa kaduilla liikkuviin feissareihin ja kauppiaisiin, en halua puida heidän kanssaan mitään niin en reagoi kyselyihin.
En ikinä vastaa tuntemattomiin numeroihin, jos soittavat jostain virastosta niin laittavat yleensä tekstiviestin perään niin soitan sitten takaisin. Jos ei tuu mitään viestiä niin tietää että siellä on jotain kaupustelijoita.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä vastaa tuntemattomiin numeroihin, jos soittavat jostain virastosta niin laittavat yleensä tekstiviestin perään niin soitan sitten takaisin. Jos ei tuu mitään viestiä niin tietää että siellä on jotain kaupustelijoita.
Mahtoi elämäsi olla vaikeaa lankapuhelinaikoina.
Mitäs itselle on soitettu tuntemattomista vuoden sisään... Hakemastani työpaikasta pyydettiin haastatteluun. Sairaalasta, että äidilläni on syöpä. Ystävä soitti ahdingossa ohikulkijan puhelimesta, että puhelin varastettiin.
En enää nykyään vastaa outoihin numeroihin. Mulle tulee soittoja joka ikinen päivä!
Jos jollain on oikeasti asiaa, jättää viestin. Muuten ei ole sellainen asia joka kiinnostaisi minua.
Eläkeläisenä minulla on aikaa rupatella heidän kanssaan ja laskuunsa kaiken maailman asioista, paitsi tilauksesta. Sitten kun minua alkaa kyllästyttää, päätän puhelun kertoen että minun täytyy nyt palata takaisin mielisairaalaan, loma päättyy.
Vierailija kirjoitti:
En koe tarvetta toimia näin. Työtänsä he vain tekevät. Sanon, että en ole kiinnostunut ostamaan mitään ja toivotan hyvää päivänjatkoa.
Miten sinä sanot sen kun ei saa puheenvuoroa? Puhutko vain töykeästi päälle vai voiko tuosta selvitä hyviä käytöstapoja noudattaen?
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla kyllä mitään viestejä ole tullut vaikka esim. pankista soitettu.
En, koska minun päiväni ei siitä pilalle mene, jos ystävällisyyttäni helpotan puhelinmyyjän päivää, joka tekee vain työtään (ja oletan, että hän tekee kyseistä työtä vain, koska muita vaihtoehtoja ei ole ollut tarjolla mutta ei halua myöskään olla työtön, eli arvostan) ja on varmasti saanut pitkin päivää ihan aiheetta kuraa niskaan.
Huomauttaisin myös, että jos minä tulen sinulle myymään markkinointikiellon ja lupaan, ettei sinulle jatkossa yksikään puhelinmyyjä koskaan soita, mutta sitten huomenna kuitenkin soittaa, onko se vika puhelinmyyjän, vai kenties sitten kuitenkin minun, joka myi sinulle sen tyhjänpäiväisen "markkinointikiellon", mitä kenenkään ei oikeasti tarvitse noudattaa?
Viimeisin löi mulle luurin korvaan kun aloin kertoa etten tilaa.