Tolkun ihmisten koronaketju
Täällä otetaan lunkisti, ei lietsota hysteriaa eikä viritellä salaliittoteorioita. Ehkä vähän naureskellaan koronamaailmanlopusta vauhkoajille.
En pidä koronaa mitenkään poikkeuksellisena juttuna, maailmassa on kiertänyt aasialaisia tappiflunssia ennenkin, viimeksi 70-luvulla. Pysähtyikö maailma? No ei.
Kommentit (133)
Paniikin lietsonta yliampuvine otsikkoineen iltapäivälehdissä, eniten ihmettelen ketä se hyödyttää? Niinkuin Suomessa ei vielä olisi tarpeeksi mielenterveysongelmia. Voin sieluni silmin nähdä, kuinka toimittajat odottavat sormet syyhyten että pääsevät seuraavaksi julistamaan norsun kokoisilla kirjaimilla kuinka "TOINEN AALTO ON TÄÄLLÄ!!!!", ja lukijana se oikeasti tuntuu että siinä voisi yhtä hyvin lukea maailmanlopusta. Onhan se selvä, että ilman kaikkea tuollaista mitään vessapaperi yms. raivohamstraamista ei olisi nähty. Pelottavaa (onko väärin sanoa että hieman myös koomista) nähdä miten ihmiset menevät sekaisin.
Ostin varulta kolme pestävää kangasmaskia kun vielä niitä sai. Alan käyttämään niitä sitten kun suurin osa muistakin ihmisistä alkaa. Maksoi yli kolmekymppiä, mutta sen on pieni hinta siitä etten tartuta mahdollisesti muita ihmisiä. Itse en kuulu riskiryhmiin. Mietin vaan että ohjeen mukaan pitää pestä miltei sadassa asteessa, joten täytyy varmaan levyllä kiehuttaa, kun ei mun pesukoneesta niin paljoa irtoa? Eikä viitsi paria maskia pelkästään pestä koneella ja tuhlata kymmeniä litroja vettä. Ostin myös pari pestävää maskia jääräpäiselle isälleni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on aikamoista vouhottamista osalla vieläkin tämän koronan kanssa, toivon kuitenkin, ettei enää pistettäisi ravintoloita kiinni ja tuhottaisi ihmisten taloutta täysin, johonkin täytyy sekin raja pistää ja se hinta olisi vain liian kallis.
Joten mieluummin vaikka näitä näennäisiä maskisuosituksia hysteeristen rauhoittamiseksi, kuin jotain sellaista että yksittäisten ihmisten elämä menee päin p*rsettä. Ja ei, en ole itse mikään ravintolayrittäjä, vaan olen hoitoalalla töissä.
Ravintoloissa pystytään pitämään etäisyydet jotenkuten kunnossa, mutta baarit voisi sulkea kun siellä se olisi kuin komentaisi esikoululaisia. Eikä siinä kenenkään elämä mene persiilleen, jos ei juottolaan pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on Putin-trolli, joka yrittää levittää koronasta propagandaa palstalla aamusta iltaan.
Jos joku kaipaa tietoa, niin tässä:
Puolet nuorista, jotka saavat koronan, saavat siitä pitkittyviä jälkiseurauksia kuten sydänvammoja yms. Tästä on juuri saatu ensimmäisiä tutkimustietoja ja määrä on suurempi kuin on luultukaan. Tänään oli suomalaisessakin lehdessä uutinen.
Se on vakavampaa minusta kuin se, että joku 90 v vanhus kuolee vuotta aiemmin kuin olisi kuollut ilman kotonaa. Nuorilla pitäisi olla tervettä elämää edessä, mutta nyt on syntymässä kroonisesti sairastuvien nuorten sukupolvi. Se on koronan todellinen tragedia, jota moni nuori ei vielä oikein näytä tiedostavan.
Höpöhöpö nyt, laitatko lähdetiedot tälle väitteellesi? Valtaosa ihmisistä sairasta koronan oireettomana tai hyvin lievin oirein, tuollaista mainitsemaasi tilastoa on hyvin vaikea tehdä, ku kaikkia tautitapauksia ei edes kirjata ylös, koska harvassa maassa testataan luotettavilla testeillä koko kansa, oli sitten oireita tai ei.
Kyllä tämä on ihan totista totta. Työskentelen nuorten parissa. En tähän mennessä ole törmännyt siihen, että perusterve nuori sairastuisi vakavasti influenssan seurauksena. Enkä nyt puhu mistään, mitä voidaan lääkkeillä parantaa vaan elinvaurioista on kyse.
Minä tiedän yhden pikkulapsen, joka kuoli influenssan seurauksena ja sen vuoksi myös tiedän, ettei näistä uutisoida, joten nyt kun koronasta uutisoidaan jokainen risaus, ei ihmiset osaa suhteuttaa niitä uutisia siihen, mikä on normaalia.
Hyvä pointti. Jos koronauutisia ja rajoituksia ei tuutattaisi jatkuvasti ja siitä tiedettäisiin vain, että keskimääräistä pahempi hengitystieinfektiotauti kiertää väestöä, niin tuskin siitä kukaan mitään pultteja vetäisi. Se olisi vain kahvipöytäpuheenaihe muiden joukkoon. "Veikkaan että mulla oli se korona, pari viikkoa yskitti vietävästi ja oli vetämätön olo". "Joo sama, kuumeessa olin ja vieläkään ei hajuaisti pelaa". Ja elämä jatkuisi.
Ihmisten aivot ovat virittyneet tavalla, jota koronauutisointi täsmästimuloi. Itse ihmiset eivät tätä tietenkään tiedosta.
No voisiko siihen olla jokin syy, että sitä ”tuutataan”? Onko se mielestäsi silti edelleen vaaraton?
Otsikossa on virhe, nimenomaan me tolkun ihmiset osaamme elää mahdollisimman paljon poissa julkisilta paikoilta, yleisötilaisuuksista ja -tapahtumista, ettemme koronaa saisi ja tartuttaisi eteenpäin.
Tolkun ihmiset ovat vastuullisia, eivät hoiltittomia ja välinpitämättömiä öykkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on aikamoista vouhottamista osalla vieläkin tämän koronan kanssa, toivon kuitenkin, ettei enää pistettäisi ravintoloita kiinni ja tuhottaisi ihmisten taloutta täysin, johonkin täytyy sekin raja pistää ja se hinta olisi vain liian kallis.
Joten mieluummin vaikka näitä näennäisiä maskisuosituksia hysteeristen rauhoittamiseksi, kuin jotain sellaista että yksittäisten ihmisten elämä menee päin p*rsettä. Ja ei, en ole itse mikään ravintolayrittäjä, vaan olen hoitoalalla töissä.
Ravintoloissa pystytään pitämään etäisyydet jotenkuten kunnossa, mutta baarit voisi sulkea kun siellä se olisi kuin komentaisi esikoululaisia. Eikä siinä kenenkään elämä mene persiilleen, jos ei juottolaan pääse.
Menee aika monen. Juottolat työllistävät aika paljon ihmisiä. Varsinkin nuoria.
Monet varmaan menee nurin, mutta kun/jos tilanne rauhoittuu niin niitä syntyy uusia kuin sieniä sateessa.
Koronatartunnat nousevat HUSin alueella 50 prosentin viikkotahtia - mutta tässä ketjussa sitä vaan vähätellään ja otetaan rennosti!
Perusteelkaahan nyt kunnolla, miksi WHO olisi turhaan tehnyt tästä näin ison metelin. Miksi se on mielestänne turhaa, ja miksi WHO ei näe asiaa niin kuin te?
Ihana ketju, kiitos!! Tätä tulen lukemaan ja tähän kommentoimaan.
Olen huomannut työ- ja ystävä/tuttavapiirissäni, että ne jotka ovat niitä hysteerikkoja, heillä on taipumusta muihinkin henkisiin "ongelmiin". He eivät ole henkisesti niitä vahvimpia.
Itse olen maalaisjärjellä varustettu tervejärkinen nainen.
Ei mulla muuta kuin vaan sitä että inhoan sanaa "tolkun ihminen".
Sitä käytti työpaikalla ne jotka äänestivät Sipilää jotta nyt saadaan Suomeen "tolkun ihminen".
Aika hiljaa ovat olleet.
Ei tää nyt kovin tolkun ketjulta vaikuta. Enemmänkin juurikin samanlainen kuin toinen. Vähätellään ja syytellään.
Yritetään todistella jotain.
Tolkun ihmiset ei nyt oikein kuulu kumpaankaan näihin ketjuihin.
Vierailija kirjoitti:
Joko ihmiset ovat unohtaneet, että kautta aikojen on ollut muitakin kuolinsyitä kuin vain luonnollinen vanhuuteen kuoleminen? Tämä on yksi sellainen syy, ei sen pahempaa.
Korona on aiheuttanut työkykyisille terveille ihmisille astman puhkeamista, kroonista väsymysoireyhtymää ja neurologisia oireita.
No mitä mieltä te tolkun ihmiset olette koronan aiheuttamista vakavista terveysvaikutuksista?
Ei ole ihan pikku flunssa kaikille edes muuten aina terveille.
Vierailija kirjoitti:
Perusteelkaahan nyt kunnolla, miksi WHO olisi turhaan tehnyt tästä näin ison metelin. Miksi se on mielestänne turhaa, ja miksi WHO ei näe asiaa niin kuin te?
Huhuuu?
Vierailija kirjoitti:
No mitä mieltä te tolkun ihmiset olette koronan aiheuttamista vakavista terveysvaikutuksista?
Ei ole ihan pikku flunssa kaikille edes muuten aina terveille.
Ehkä ongelma on sama kuin hysteerikoilla? Korvien väli.
Vierailija kirjoitti:
WHO:n tarkoitus ja duuni on pitää meteliä kaikesta millä on minkäänlaisia terveysvaikutuksia. Poliitikkojen duuni taas on päättää, millaisia toimenpiteitä niiden vaikutusten pohjalta tehdään, vai tehdäänkö mitään.
Vertaa vaikkapa Setaan (vaikka toki WHO on huomattavasti tärkeämpi ja kunnianarvoisampi järjestö). Setan duuni on pitää meteliä seksuaalivähemmistöjen oikeuksista, mutta se ei silti tarkoita, että jonkin kirjainyhdistelmätermin mahdollisimman laaja-alainen käyttö olisi maailman tärkein asia ja politiikan ykkösprioriteetti vaikka se Seta sitä ahkerasti lobbaakin. (eikä nyt ole tarkoitus vähätellä Setaa tai eturyhmiään, älkää huoliko)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WHO:n tarkoitus ja duuni on pitää meteliä kaikesta millä on minkäänlaisia terveysvaikutuksia. Poliitikkojen duuni taas on päättää, millaisia toimenpiteitä niiden vaikutusten pohjalta tehdään, vai tehdäänkö mitään.
Vertaa vaikkapa Setaan (vaikka toki WHO on huomattavasti tärkeämpi ja kunnianarvoisampi järjestö). Setan duuni on pitää meteliä seksuaalivähemmistöjen oikeuksista, mutta se ei silti tarkoita, että jonkin kirjainyhdistelmätermin mahdollisimman laaja-alainen käyttö olisi maailman tärkein asia ja politiikan ykkösprioriteetti vaikka se Seta sitä ahkerasti lobbaakin. (eikä nyt ole tarkoitus vähätellä Setaa tai eturyhmiään, älkää huoliko)
Mutta eihän WHO ole nostanut tällaiseksi ilmiöksi muita tauteja, joiden tasoinen sanotte covidin olevan. Miksi juuri Covidille tehdään näin, ja miksi se silti teidän mielestä on turhaa?
Vierailija kirjoitti:
Ihana ketju, kiitos!! Tätä tulen lukemaan ja tähän kommentoimaan.
Olen huomannut työ- ja ystävä/tuttavapiirissäni, että ne jotka ovat niitä hysteerikkoja, heillä on taipumusta muihinkin henkisiin "ongelmiin". He eivät ole henkisesti niitä vahvimpia.
Itse olen maalaisjärjellä varustettu tervejärkinen nainen.
Saahan sitä sanoa vaikka mitä, mutta totuus ei aina kohtaa.
Minä olen jo "virallisesti" av:lla ilmoittanut, etten aio maskia käyttää, mutta ei minulla ole mitään vaikeuksia ymmärtää sitä pointtia, mikä maskisuositusta toivovilla on. Sinulla ilmeisesti on. On kuitenkin aika paljon ihmisiä, jotka toimivat vain suositusten/pakkojen turvin.