Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Catherinen maha on noin pömpöllään vieäläkin?

Vierailija
24.07.2013 |

Anteeksi, olen lapseton, enkä tiedä näistä asioista, ystävällisesti siis kyselen. Jääkö se noin pömpölleen, kuin raskaana olisi, vielä vuorokausi synnytyksen jälkeen? Milloin se tasoittuu? 

Tuossa videota:

http://www.iltasanomat.fi/kuninkaalliset/art-1288584486171.html

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tuli pikaisesti kirjoitettuani virhe. Kohtulihas on olemassa ja se auttaa supistusten alettua pienentämään kohdunkaulaa, ja avaamaan kohdun suun. Ja saamaan vauvan pään alemmas ja supistumaan jotta vauva pääsisi syntymään. Tarkoitukseni oli sanoa, että vatsalihaksista on hyötyä nimenomaan ponnistettaessa, koska niitä voi käyttää kohtulihaksen apuna, ja ovat tehokkaammat, mikäli ovat hyvässä kunnossa. Näin saadaan pari minuutin ponnistusvaiheita. 

-kätilö

Vierailija
42/65 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 11:45"]

Jokainen huolella treenaava tietää, että ääriasentoon venytetyn lihaksen voima on muuten huomattavasti heikompi kuin lihaksen suorittaman liikeradan keskivaiheilla. Samaten nyt unohdatte, että kohtu on SILEÄÄ lihaskudosta! Sileää lihaskudosta ei treenata, eikä sitä saa vahvemmaksi, se vain on mitä se on. Aerobinen liikunta auttaa hapensaantiin ja sitä myötä voi hieman helpottaa, vahvemmaksi supistajaksi se ei kohtua tee, etenkään kun loppuraskaudesta ei voi enää spurttailla niin, että siitä käytännössä paljon hyötyä normaalikuntoiselle olisi.

Yksikään ihminen ei takuulla pysty ponnistamaan vauvaa ulos vatsalihaksillaan. Ne voivat olla apulihaksina, mutta kohtulihas tekee työn. Ja kohdun supistuskyky ja -voima ovat henkilökohtaisia, eikä niitä voi treenata.

Minä uskon että hyväkuntoinen äiti voi hyvässä lykyssä näyttää parin päivän kuluttua, sopivissa vaatteissa ja äkkiseltään siltä, kuin ei olisi synnyttänyt. Mutta palautunut tuskin on. Samat vaatteet minullakin oli sairaalasta lähtiessä, kuin ennen raskautta, mutta en todellakaan ollut palautunut - ja se säkkimaha oli myös.

12

[/quote]

Tätä en nyt kätilönä allekirjoita. Kyllä hyvistä vatsalihaksista on hyötyä synnytyksen ponnistusvaiheessa, se on selvä.Itse kohdussa ei lihaksia ole, mutta vatsalihaksia käyttäen saa työnnettyä lapsen kohdusta. Tuntuu uskomattomalta, että joku jo synnyttäneenä voi väittää, etteikö vatsalihaksia tarvita synnytyksessä. Mitäs sitä ponnistellaan?? Muutenhan lapsi vain valuisi kohdusta pois. Sellaiseen tapaukseen en vielä ole työurallani törmännyt. Mutta monella huippu-urheilijalla on äärimmilleen treenatut lihakset, ja niistä on monesti enemmän haittaa, kuin hyötyä. Ja olen 30-vuoden aikana työssäni törmännyt muutamaan äitiin, jotka todella ovat toipuneet pika vauhtia synnytyksestä. Nuo hyvät vatsalihakset pitävät suurentuneen kohdun "piilossa" ja vatsa näyttää ulospäin siltä, ettei nainen ole koskaan raskaana ollutkaan.

[/quote]

Kohtu on yksi suuri, sileistä lihassoluista rakentunut lihasontelo, mitä ihmettä oikein meinaat! Oletko trolli? Kyllä kai jokaikinen kätilö tämän tietää, kun se on ihan perustietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pystyin istumaan ja kävelemään ihan normaalisti heti synnytyksen jälkeen. Kätilökin kysyi: "Pystytkö istumaan noin helposti? Et näytä synnyttäneeltä." Vatsa jäi sairaalaan. Meitä on niin erilaisia. :) 

Vierailija
44/65 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 11:16"]

No just, et todella taida tietää mitään. Kohtu supistuu pikkuhiljaa. Uskomatonta, että on pystyssä ja laitettuna ja kävelikin suht normaalisti. Yleensä ensisynnyttäjä taapertaa sen reikätyynynsä kanssa, kun on vuorokausi kulunut synnytyksestä. Maitokin on vasta nousussa ja jälkivuotoa ym.

[/quote]

Miten niin uskomatonta? Ei kaikki ensisynnyttäjät ole vaivaisia synnytyksen jälkeen. Minä istuin ja kävelin ihan normaalisti synnytyksen jälkeen. Ei repeämiä, ei erityisiä kipuja, ei mitään reikätyynyjä jne. Maito nousi vasta viikon jälkeen synnytyksestä eikä sekään tuottanut mitään erityisiä kipuja. 
Hyvin pystyin meikkailemaan ja pukeutumaan nätisti vaikka olinkin laitoksella. Vauva oli tyytyväinen ja mulla oli tylsää. Ei ne kätilötkään ihmetelleet, kehuivat kovasti sitä että rupesin toimimaan normaalisti heti kuin mahdollista.

Vierailija
45/65 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä pystyin istumaan ja kävelemään ihan normaalisti heti synnytyksen jälkeen. Kätilökin kysyi: "Pystytkö istumaan noin helposti? Et näytä synnyttäneeltä." Vatsa jäi sairaalaan. Meitä on niin erilaisia. :) "

Löäksit siis vuorokauden päästä sairaalasta?

Vierailija
46/65 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun ketjussa on pari kätilöäkin vastaillut, niin tiedättekö, johtuuko vatsan nopea vetäytyminen ensisijaisesti kohtu- vai vatsalihaksesta? Olen nimittäin mallia hoikka sohvaperuna, ja vatsani oli litteä muutama päivä synnytyksestä. En ainakaan tiedä, että vatsalihakseni olisivat erityisen hyvässä kunnossa. Sen sijaan kohtulihas tuntuu toimivan tehokkaasti, ainakin mitä voi päätellä kovista jälkisupistuksista.

Voisinkin kuvitella, että kohtulihas ratkaisee siinä, kuinka nopeasti vatsa vetäytyy, ei niinkään vatsalihakset. Mitä sanoo asiantuntijat?

Vierailija
47/65 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämäkin.... kun yksi ihmettelee miksi maha ei ole vieläkään (24h synnytyksestä) kadonnut kokonaan, ilmestyy samaan ketjuun kehumaan itseään yli-ihmisiä, jotka eivät ole näyttäneet edes synnytyksen jälkeen synnyttäneeltä... :-D 

Miksi pitäisi ketään verrata keskenänsä? Eiväthän ihmiset ole toistensa kopioita, eikä edes kahta samanlaista kohtua ole olemassa. Tämä on ihan yhtä järjetön vertailu kuin lasten kuivaksioppiminen - mitä väliä sillä on 10 vuoden päästä? Ei mitään. 

Vierailija
48/65 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tosi kovat jälkisupistuskivut, mutta kohtu supistuikin tosi nopeasti. Lääkärit hämmästelivät tahtia ja käyttivät opiskelijoita painelemassa (jee...) ja tunnustelemassa miltä supistunut kohtu tuntuu. 4 pivää synnytyksestä ja omat (tosin löysimmät omistamani) farkut meni päälle, muutenkin toivuin nopeasti ja olin esim. tosi energinen jo sairaalassa. Ei maha silti timmi pyykkilauta ollut kotiin lähtiessä, mutta sellainen "normaali pömppö".

Mulla oli helppo raskaus, pitkä synnytys (melkein 2 vrk ja vasta 2 h ennen loppua sain toimivan kipulääkityksen) ja nopea toipuminen synnytyksen jälkeen. Mulla oli tuuria, eli pidän itseäni vaan onnekkaana enkä muita parempana ja ymmärrän myös ettei kaikilla mene toipuminen yhtä helposti ja nopeasti kuin itsellä.

Vierailija
49/65 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 12:18"]

Nyt kun ketjussa on pari kätilöäkin vastaillut, niin tiedättekö, johtuuko vatsan nopea vetäytyminen ensisijaisesti kohtu- vai vatsalihaksesta? Olen nimittäin mallia hoikka sohvaperuna, ja vatsani oli litteä muutama päivä synnytyksestä. En ainakaan tiedä, että vatsalihakseni olisivat erityisen hyvässä kunnossa. Sen sijaan kohtulihas tuntuu toimivan tehokkaasti, ainakin mitä voi päätellä kovista jälkisupistuksista.

Voisinkin kuvitella, että kohtulihas ratkaisee siinä, kuinka nopeasti vatsa vetäytyy, ei niinkään vatsalihakset. Mitä sanoo asiantuntijat?

[/quote] Sekä että. Jos kohtulihas supistelee hyvin, se myös palautuu nopeasti, mutta mikäli omaa hyvät vatsalihakset, niin se pitää kohdun napakasti piilossa, ja vatsa on tasaisen sileä. Ja ensimmäisen raskauden jälkeen kohtu supistuu nopeammin, kuin useamman lapsen synnyttäneillä.

Vierailija
50/65 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tosiaan täällä vastaa kätilö, joka ei tiedä, että kohtu oli lihas ja väittää, että vauva syntyy vatsalihaksilla... Varsin mielenkiintoista.

Vierailija
51/65 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä yksi kysymys: MIKSI äidin pitäisi näyttää vuorokauden kuluttua, tai vaikka muutaman kuukauden kuuttuakaan synnytyksestä ihan samalta kuin ennen raskautta? Nyt vähän arkijärkeä ja armollisuuttakin peliin. Onko lastensaaminenkin joku timmiyskilpailu jossa pädetään sillä että lapsen saamisesta ei jää minnekään mitään pienintäkään merkkiä? Ja oletetaanko minut nyt tämän kommentin perusteella "kateelliseksi, läskiksi ämmäksi"? Ja voihan niitä timmiytymisvinkkejä antaa, JOS joku niitä pyytää. Muussa tapauksessa ei tarvitse, kiitos. 

Vierailija
52/65 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turhaa vänkäilyä täällä. Kaikilla on erilaiset kokemukset. Kaikki olemme erilaisia. Toiset pääsevät helpommalla, kuin toiset. Toiset toipuvat nopeammin, kuin toiset. Ei se tee ihmisestä parempaa. Mutta totta on, että jokainen voi yrittää pitää vatsalihaksensa kunnossa läpi elämänsä ja luulen, että niistä on vain hyötyä joka asiassa. Synnytyksessä, siitä toipumisessa, selkävaivoissa, ikääntyessä. Se vain ei ole niin helppoa, vaan vaatii vuosien työn, eikä se lopu milloinkaan. Helppo vaan on täällä kritisoida muita, kun itse ei ole jaksanut pitää itsestään huolta. Ja myönnän olevani itsekin yksi niistä, joka ei ole huolehtinut vatsalihaksistaan.

Vierailija
53/65 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 12:28"]

Vielä yksi kysymys: MIKSI äidin pitäisi näyttää vuorokauden kuluttua, tai vaikka muutaman kuukauden kuuttuakaan synnytyksestä ihan samalta kuin ennen raskautta? Nyt vähän arkijärkeä ja armollisuuttakin peliin. Onko lastensaaminenkin joku timmiyskilpailu jossa pädetään sillä että lapsen saamisesta ei jää minnekään mitään pienintäkään merkkiä? Ja oletetaanko minut nyt tämän kommentin perusteella "kateelliseksi, läskiksi ämmäksi"? Ja voihan niitä timmiytymisvinkkejä antaa, JOS joku niitä pyytää. Muussa tapauksessa ei tarvitse, kiitos. 

[/quote] Eihän kyse ollut siitä, että äidin pitäisi näyttää siltä, ettei lasta olisi saanutkaan. Kyse on siitä, että ne ihmiset, jotka eivät ole päässeet heti raskausmahastaan, niin eivät usko, että se on mahdollista, tai kyseenalaistavat sen. Eihän se ole mikään pääasia kenellekään, miltä näyttää synnytyksen jälkeen. Kyse oli siitä kauanko toipuminen kaikilta vie. Ja lopputulos on, että se on yksilöllistä ja vie aikaa vuorokaudesta muutamaan kuukauteen.Eikä kumpikaan ole toistaan parempi. Ja etä, hyvillä vatsalihaksilla voi edesauttaa toipumista.

Vierailija
54/65 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on pakko synnyttää, hyi hitto ja jopa revetä? En ymmärrä, että lapsen hankkiminen on niin muka pakko, että ihan itsensä päästää lurpahtamaan ja ne kauheet kivut mitä olen kuullut.

Vierailija
55/65 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 11:45"]

Jokainen huolella treenaava tietää, että ääriasentoon venytetyn lihaksen voima on muuten huomattavasti heikompi kuin lihaksen suorittaman liikeradan keskivaiheilla. Samaten nyt unohdatte, että kohtu on SILEÄÄ lihaskudosta! Sileää lihaskudosta ei treenata, eikä sitä saa vahvemmaksi, se vain on mitä se on. Aerobinen liikunta auttaa hapensaantiin ja sitä myötä voi hieman helpottaa, vahvemmaksi supistajaksi se ei kohtua tee, etenkään kun loppuraskaudesta ei voi enää spurttailla niin, että siitä käytännössä paljon hyötyä normaalikuntoiselle olisi.

Yksikään ihminen ei takuulla pysty ponnistamaan vauvaa ulos vatsalihaksillaan. Ne voivat olla apulihaksina, mutta kohtulihas tekee työn. Ja kohdun supistuskyky ja -voima ovat henkilökohtaisia, eikä niitä voi treenata.

Minä uskon että hyväkuntoinen äiti voi hyvässä lykyssä näyttää parin päivän kuluttua, sopivissa vaatteissa ja äkkiseltään siltä, kuin ei olisi synnyttänyt. Mutta palautunut tuskin on. Samat vaatteet minullakin oli sairaalasta lähtiessä, kuin ennen raskautta, mutta en todellakaan ollut palautunut - ja se säkkimaha oli myös.

12

[/quote]

Tätä en nyt kätilönä allekirjoita. Kyllä hyvistä vatsalihaksista on hyötyä synnytyksen ponnistusvaiheessa, se on selvä.Itse kohdussa ei lihaksia ole, mutta vatsalihaksia käyttäen saa työnnettyä lapsen kohdusta. Tuntuu uskomattomalta, että joku jo synnyttäneenä voi väittää, etteikö vatsalihaksia tarvita synnytyksessä. Mitäs sitä ponnistellaan?? Muutenhan lapsi vain valuisi kohdusta pois. Sellaiseen tapaukseen en vielä ole työurallani törmännyt. Mutta monella huippu-urheilijalla on äärimmilleen treenatut lihakset, ja niistä on monesti enemmän haittaa, kuin hyötyä. Ja olen 30-vuoden aikana työssäni törmännyt muutamaan äitiin, jotka todella ovat toipuneet pika vauhtia synnytyksestä. Nuo hyvät vatsalihakset pitävät suurentuneen kohdun "piilossa" ja vatsa näyttää ulospäin siltä, ettei nainen ole koskaan raskaana ollutkaan.

[/quote]

Ai jaha. Jos olet kätilö niin sulla on vaikeuksia siirtää tietoasi kirjaimiksi. Suunnilleen jokaiselle synnyttäjällekin kerrotaan, että kohtu on suuri lihas, joka puristaa synnyttäessä lapsen supistumalla ulos, ja vatsa/selkälihakset toimivat apulihaksina.

Kuinka luulet, että yksikään surkeakuntoinen synnyttäjä saa lasta ulos edes kahdessa tunnissa? Tavalliselle synnyttäjälle/pulliaiselle tuottaa suuria vaikeuksia saada että viittä istumaannousua tehtyä. Eivätkä ne vatsalihakset vahvistu raskaanaollessa, niitähän ei edes saa treenata.

Miksi supistusheikkoudessa voimistetaan kohtulihasta? Voiko vauvan synnyttää vain jännittämällä vatsalihakset jos vaan on vatsat kunnossa? Ja siitä huolimatta huippuunsa treenatut lihakset voivta vaikeuttaa synnyttämistä? Olisko siinä synnytyksen nopeudessa siis jotakin muita tekijöitä, ehkä?

Ensin vastaat tuolla tavalla, hetken päästä korjaatkin kaiken. Mistä me oltiinkaan eri mieltä? Vai oletko kätilö vai luetko kenties asiasta juuri wikipediasta.

12

Vierailija
56/65 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 12:16"]

"Minä pystyin istumaan ja kävelemään ihan normaalisti heti synnytyksen jälkeen. Kätilökin kysyi: "Pystytkö istumaan noin helposti? Et näytä synnyttäneeltä." Vatsa jäi sairaalaan. Meitä on niin erilaisia. :) "

Löäksit siis vuorokauden päästä sairaalasta?[/quote]

Kyllä.

Vierailija
57/65 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs täällä on kateellisia mammoja hyökkäämässä joidenkin kimppuun. :D Miten se on teiltä pois jos joku on kuosissa lähes välittömästi? Olemme kaikki eri puusta veistettyjä. :)

Täytyisikö ihmisten valehdella, että ei pystynyt kävelemään kunnolla, istumisesta puhumattakaan ja maha pömpötti synnytyksen jälkeen? Miksei saisi sanoa, että kaikki meni loistavasti? Olkaa onnellisia toisten puolesta, kateus ja katkeruus rumentaa!

Vierailija
58/65 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana Kate <3 nyt pidän siitä vielä enemmän, kun hänkin on vain ihminen! ;) Just ihana roolimalli, ja ihana kun ei peitetellyt mahaa. Ja siksi sen piti olla meikattuna ja hiukset laitettuna, kun on kumminkin herttuatar, niin ei sovi minkä näköisenä vaan edustaa :D

Vierailija
59/65 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaiheessa (1 vrk synnytyksen jälkeen) se on enimmäkseen turvotusta ja kohtu ei ole vielä supistunut entiselleen. Parissa viikossa turvotus laskee ja jäljelle jää raskauskilot, joita tosin Katella ei taida olla. Ja sitten tietysti ne venyneet vatsalihakset, joilla kestänee noin puolivuotta, kunnes ovat entisellään.

kun olin raskaana, kuulin sanottavan, että synnytyksen jälkeen vatsa näyttää siltä kuin olisi 6 kuulla raskaana. Pitää aikahyvin paikkansa. Kyllä minä poistuin synnäriltä äitiyshousut jalassa, ei olisi omat farkut mahtuneet parin ekan viikon aikana.

imetys muuten kuluttaa todella paljon ja minä laihduin imetysaikana valtavasti.

Vierailija
60/65 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se ainakin on ehkä viikon verran, jopa pari viikkoa sen näköinen kuin olisi vieläkin raskaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi