Miksi Catherinen maha on noin pömpöllään vieäläkin?
Anteeksi, olen lapseton, enkä tiedä näistä asioista, ystävällisesti siis kyselen. Jääkö se noin pömpölleen, kuin raskaana olisi, vielä vuorokausi synnytyksen jälkeen? Milloin se tasoittuu?
Tuossa videota:
http://www.iltasanomat.fi/kuninkaalliset/art-1288584486171.html
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 02:54"]
Anteeksi, olen lapseton, enkä tiedä näistä asioista, ystävällisesti siis kyselen. Jääkö se noin pömpölleen, kuin raskaana olisi, vielä vuorokausi synnytyksen jälkeen? Milloin se tasoittuu?
Tuossa videota:
http://www.iltasanomat.fi/kuninkaalliset/art-1288584486171.html
[/quote]
Se tasoittuu, kunhan Catherine ehtii yhden juoksulenkin tehdä.
Ihan normaalia. Kyllä se siitä tasoittuu.
Mitä siellä mahassa oikein on? Vettä? Ei kai istukkaa enää, koska se tulee pois?
-ap
Turvotusta se vaan on, kudosnestettä ym.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 03:20"]
Mitä siellä mahassa oikein on? Vettä? Ei kai istukkaa enää, koska se tulee pois?
-ap
[/quote]
mm. laajentunut kohtu, joka ei ole vielä supistunut. (Onneksi supistuu vähitellen, muuten olisi toiset "synnytyskivut" heti synnytyksen jälkeen. eipä olisi silloin kykeneväinen huomaamaan vauvelia.) jossain määrin lörpsähtäneet vatsalihakset, niihinhän tulee iso "aukko" keskelle, venynyttä ihoa, turvotusta
Mulla meni se 5 vrk kaikki jäi sairaalaan.
No minulla palautui vatsa oikeasti takaisin puolen vuoden sisällä. Ensiviikkojen (laajentunut kohtu, sehän on n. kilon painoinenkin kun normaalisti on nyrkin kokoinen) jälkeen suurin syy on ne vatsalihakset, ne on niin venyneet että kestää jonkin aikaa ennenkuin syvemmät vatsalihakset alkaa pitämään pakettia kunnolla kasassa. Aika hurjaa jos joku luulee vatsanseutunsa palautuneen 5 vuorokaudessa normaaliksi...
Katen synnytyksestä on vajaa 2 vuorokautta. Muistelen itse synnörillä suihkussa, että etenkin hoikat naiset saattoivat näyttää suihkussa useammankin päivän siltä, että onkohan ne jo synnyttäneet... Pullukoilla se katosi sinne fylleihin. Ihan normaalia.
Kuukaudessa se ahkerimmilla palautuu. Mutta kyse ei ole lihavuudesta, vaan se on normaalia että se on tuollainen muutaman päivän synnytyksen jälkeen ja alkaa sitten palautua.
Hyvin Kate muuten pääsi kävelemään, eli pahasti ei ole päässyt repeämään. Itsellä ekan jälkeen, kun eka oli samankokoinen, kesti muutaman viikon ennen kuin pystyin kunnolla kävelemään ja istumaan.
Itse katsoin samaa, että hyvin pääsi liikkumaan, ei mitään jäykkää töpöttelyä kuten minulla oli molemmilla kerroilla muutaman päivän synnytyksen jälkeen. Eikä olisi tullut mieleenkään laittaa hienoa mekkoa, korkkareita, meikkiä jne. Olisi varmaan kannattanut! Se kulahtanut verkka-asu, sen muistan vielä... ;D
Kyllä tuo mainittu kuukausikin kuulostaa todella lyhyeltä! Varmaan se jollain onkin niin ja riippuu ehkä mihin vertaa. Mulla oli kilpaurheilijan kroppa raskaaksi tullessa, rasvaa ei ollut juuri lainkaan ja vatsa todella tiukassa kunnossa. Tuossa kuukauden kuluttua synnytyksen jälkeen mä vasta taisin alkaa tuntea että syvemmät vatsalihakset ylipäätään toimii ja on olemassa! Puhumattakaan että olisin niitä voinut treenata, tosin repesinkin alapäästä jonkin verran mikä vähän esti jumppailua. Pahin pömpöttely katosi parissa kuukaudessa niin, ettei sitä vähän löysempien paitojen alta nähnyt ulospäin, mutta tiukkaan toppiin en kyllä pukeutunut.
Samaa ovat sanoneet runsaasti liikkuvat ystäväni, että vatsanseutu ei tosiaankaan ole kuosissa ennenkuin puoli vuotta on kulunut. Vatsalihakset kärsivät ja venyvät niin paljon loppuraskaudessa.
8
Mä pääsin synnäriltä kotiin kaksi vrk synnytyksestä ja mies otti valokuvan sairaalan pihalla. Katsoin juuri sitä kuvaa ja mulla pömpöttää samalla tavalla kuin Katella. Kun imettää niin jälkisupistukset supistavat kohtua nopeasti ja mulla on nyt lähes litteä vatsa kaksi vko synnytyksen jälkeen. Kohtu palautuu nopeasti mutta ei kahdessa päivässä!
[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 06:54"]
Katen synnytyksestä on vajaa 2 vuorokautta. Muistelen itse synnörillä suihkussa, että etenkin hoikat naiset saattoivat näyttää suihkussa useammankin päivän siltä, että onkohan ne jo synnyttäneet... Pullukoilla se katosi sinne fylleihin. Ihan normaalia.
[/quote]
peesi tälle. Hoikat näyttää aluksi suteessa pulskemmilta kuin lihavat. Mutta Kate on varmaan sitä tyyppiä, että noin 3 viikon päästä alkaa näyttää hyvin normaalilta. Mulla meni palautumiseen ekassa raskaudessa 3 kk ja toisessa 5 kk.
Aika pullealta tosiaan näyttää. Jäi mullekin siihen sellainen pieni pussi ja oli vähän pömppö mutta yllättävän nopeasti sekin katosi.
Muistui mieleen, kun luin jostain gynekologien juhlia varten laaditun uudelleen sanoituksen Ultra Bran kappaleeseen Sinä lähdit pois. Siinä oli kertosäkeessä värssy "taustalla kohtu, joka ei laskeudu". :D
10 Minulla repesi todella pahasti ja ei ollut mitään ongelmia kävelemisen ja istumisen kanssa. Se on niin yksilöllistä miten kipeä on jne.
Mitä te puhutte kahdesta päivästä? Katen synnytyksestä oli vain vuorokausi kuvien ottohetkellä.
Itselläni vatsa jäi joka lapsesta sairalaan. Olen hoikka ja treenannut koko elämäni. Vatsani ei kasvanut edes kovin suureksi raskausaikana, kun vatsalihakset estivät sen. Vauvaa ei pystytty tutkimaan vatsan päältä, kun lihakset olivat niin tiukat. Terveydenhoitaja ja lääkäri ovat olleet ihmeissään kanssani. Olen käynyt ylimääräisissä ultrissa, kun vauvan asentoa ei olla pystytty päättelemään vatsan päältä tehtävistä tutkimuksista. Synnytykset ovat olleet nopeita. Koko homma kolmessa tunnissa ohi, ja ponnistusvaihe vajaa 2min. Joten oikein hyvistä vatsalihaksista on hyötyä siinäkin, ja tosiaan vatsa palautuu todella nopeasti. Itse olen lähtenyt synnytyssairaalasta aina vaatteilla, jotka minulla oli käytössä enne raskautta. Kaikki tuttavani ovat ihmetelleet, ettei minusta uskoisi, että olen edellisenä päivänä synnyttänyt, koska raskausajasta ei näkynyt enään merkkiäkään.
Just luin iltasanomista niistä synnytyksen jälkeisistä korjausleikkauksista ja siinä joku asiantuntija sanoi, että vatsalihakset voi "siirtyä" paikoiltaan raskausaikana, eikä niitä saa ikinä pelkällä treenillä palautumaan. Mä en tiiä, kuin pian mun maha olis oikeasti palautunu ekan jälkeen, ku aloin odottaa toista 3kk synnytyksestä.. ja sit näitä on tullu vuoden välein 6... Nyt edellisestä synnytyksestä alkaa olla 6kk, en odota uutta ja näyttäis vähän, että hiivin kohti ennen ensimmäistä raskautta olleita mittoja. :) Tosin mulla on kyllä menny ihan muutamia vaatteita lukuunottamatta kaikki samat vaatteet, joita oon käyttäny ennen ensimmäistäkin... Hääpuku ei mee rintojen kohdalta kiinni :)
Synnytin pari päivää ennen Katea ja ihanaa oli huomata, että hänelläkin pömpöttää. Hormonihuuruissani olen tuntenut suurta yhteenkuuluvuutta hänen kanssaan ;)