Miksei sairaeläkkeellä oleva saisi poimia marjoja?
Esimerkiksi isäni jäi aikoinaan työkyvyttömyyseläkkeelle varastomiehen hommista. Hirveää, isä kävi meidän kanssamme poimimassa marjoja. Sitähän ei lasketa, ettei siellä oltu 8 h 5 päivänä viikossa ja tehty ylitöitä päälle. Sen lisäksi isä saattoi ihan siellä marjametsässäkin jäädä kiven päälle istumaan ja lepäämään aina kun alkoi väsyä. Ei työkyvyttömyys tarkoita sitä, että ollaan toimintakyvytön lopun ikäänsä No nykyään ehkä isän kaltainen koulutettaisiin uudelleen keveyempiin hommiin (isä oli eläkkeelle jäädessään 55) mutta samaa raskasta hommaa ei olisi voinut tehdä. Varastomiehen hommat sitten siihen aikaan ei olleet mitään tietokoneella naputtelua vaan raskasta fyysistä työtä.
Kommentit (5)
av-mammat, jotka ovat nähneet sairaseläkkeelle jääneen työkaverinsa marjassa. Mun yksi tuttu harrastaa tanssia, vaikka on sairaseläkkeellä, kamalaa! Tai nyt on jo oikealla eläkkeellä, mutta pari vuotta ehti olla sairaseläkeläinen.
Onneksi kaikki luulevat, että ole työtön.
Ai no määki kävin, mutten mä saanut kuin litran kahdessa päivässä. Ja mulla onkin päässä vikaa, mutta kaipa sen kaikki tietääkin, joten tuskin ne siitä puhuu.
Miksei saisi? Minun sairaseläkkeellä oleva ystäväni, matkustaa ulkomailla, käy marjassa, sienessä, jumpassa, joogassa, uimarannalla, festareilla jne. Entä sitten?
Kuka kieltää?