Paljonko te syötte makeaa ja muita herkkuja? Mikä on normaali määrä?
Monenako päivänä teidän perheessä aikuiset ja lapset syövät herkkuja. Tarkoitan tällä nyt esim. karkkia, suklaata, pullaa, keksejä, leivoksia, jäätelöä ja sipsejä.
Kertokaa konkreettisia esimerkkejä esim. kuluneen viikon ajalta.
Olen havahtunut siihen, että meillä syödään ihan liikaa, siis päivittäin, ja haluaisin vähän suhteuttaa ja ymmärtää, mikä on ns. normaali määrä? Totaalikieltoa en halua, vaan kohtuuden. Mutta mikä se kohtuus viikossa on?
Kommentit (40)
Saan päänsäryn jossen syö joka päivä herkkuja.
Joka päivä jotain. Tänään pari jätskiä ja eilen suklaalevy. Ja sitte pullaa kahvin kanssa. Ja lakupötkö meni myös.
Viikolla meillä kahden aikuisen taloudessa iltakahvilla keksi tai kaksi. Viikonloppuna suklaalevy/karkkipussi ja ehkä joku isompi herkku kahvin kanssa. Tietysti joskus tekee mieli ottaa joku isompi herkku viikollakin eikä se satunnaisesti ole minusta paha juttu. Lomilla sitten vähän herkemmin tulee herkuteltua enemmän.
En syö sokeria oikeastaan ollenkaan. Sama koskee valkoista jauhoa. Kun koukusta on kerran päässyt irti ei kirpaise ollenkaan. Helpoin keino pitää paino kurissa
Mulla on raja, että saan syödä kahtena päivänä viikossa herkkuja. Tämä tarkoittaa yleensä lauantaina vanhaa kunnon karkkipäivää, jolloin ostan irtokarkkeja parilla, kolmella eurolla. Yhtenä päivänä viikon aikana saatan syödä esimerkiksi pullan kahvilassa tai ottaa jonkun hyvän jälkkärin lounaalla.
Illalla herkkuni on mustikat ja mansikat, ja päälle vähän vaniljakastiketta.
Mieli on niin apeana joten vaikka liikun niin haen herkuista korviketta tai parannusta apealle mielelle. Niitä menee joka päivä. Ruokaa syön vähän mutta karkkia puputan. Samaa mielihyvää en saa porkkanan puputuksesta koska se ei ole sama asia kuin karkit jne. Tiedän että tyhmää mutta kun on oikeastaan ainoa ilo elämässä mistä saada mielihyvää.
1/2 suklaalevyä menee helposti, sen lisäksi ehkä pieni jäde, siis päivässä. Kerran viikossa irtareita, mutta ei isoa pussia.
Normipainoinen
Vaihtelee, mutta viimeaikoina herkkuja on tullut syötyä paljon. Ei osteta kotiin sipsiä tai irtokarkkeja, jäätelöä tai juoda limuja mutta usein pöydällä on keksejä tai nyt ollut suklaalla kuorrutettuja pähkinöitä ja niitä olen napsinut joka päivä useamman kymmentä grammaa. Tai sitten omia leipomuksia. Kesällä myös jäätelöä mennyt kodin ulkopuolella aika paljon.
Ehkä kerran kuukaudessa syön jotain karkkia.
Ennen söin päivittäin joka happohyökkäyksellä (eli noin 4 x päivässä). Tosin tuolla menolla lihoin yli 30 kg. Nyt sallin itselleni 1-2 palaa tummaa 85 % suklaata päivässä ja sen on riitettävä. Karkkia, jätskiä, leivoksia tms en edes enää osta, äkkiä herkkuosastojen ohi ruokakaupassa ettei ala tehdä mieli ja sorrun ostamaan. Itsekuria mulla ei nimittäin ole ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
En syö sokeria oikeastaan ollenkaan. Sama koskee valkoista jauhoa. Kun koukusta on kerran päässyt irti ei kirpaise ollenkaan. Helpoin keino pitää paino kurissa
Mulla sama. Sokeriaddiktiosta irti pääseminen oli kyllä vaikeaa eikä tee nykyään mieli oikeastaan koskaan mitään herkkuja.
Syön joka ikinen päivä karkkia. Usein esim normikokoisen karkkipussin tms.
Olen normaalipainoinen urheilullinen mies.
On teillä _kääpiöillä_vaikeaa kun mitään ei voi syödä, heti lihoaa 😂🤣😂🤣
Mites olisi jos joskus vaikka kävelisitte portaita hissin sijaan????
Pitää oikein miettiä. Meitä on kaksi aikuista.
Perjantaina tehtiin kattilapoppareita ja syötiin sisupastillirasiallinen karkkia. Lounaaksi söin puolikkaan pakastepitsan. Sunnuntaina leivottiin kauralastuja ja juotiin yhdet oluet. Maanantaina mies teki kattilapopcorneja itselleen, kun katsoi leffan. Lisäksi syötiin loput kauralastut. Eilen syötiin jäätelöt.
Nyt tekisi mieli leipoa omenapiirakka tai tehdä omenahyvettä.
Meillä on ollut haasteena se, että leffoja katsellessa tekee mieli napostella. Päätettiin sitten vaihtaa sipsit itse tehtyihin poppareihin, koska ne ovat rutkasti terveellisempiä ja halvempiakin.
Joka päivä. Esim eilen jälkkäriksi jogurttia isolla kasalla hilloa (lasken tuon herkuksi siinä missä karkit). Tai suklaapatukka. Tai lettuja. Tai sokerimuroja. Tai mehujää. Vkloppuna saatetaan ostaa iso karkkipussi joka syödään leffaa katsellessa. Ollaan koko perhe silti hoikkia ja liikunnallisia niin en ole nähnyt tarpeelliseksi rajoittaa.
Noin 2 kertaa viikossa, annosmäärät tyyliin puolikas suklaalevy ja 2 pullaa
Mutta nyt olen syönyt enemmän kun stressaannut muutto, mennyt yksi suklaalevy, sipsiä, pullapussi, irtokarkkeja jne.. viikon aikana..
Vierailija kirjoitti:
On teillä _kääpiöillä_vaikeaa kun mitään ei voi syödä, heti lihoaa 😂🤣😂🤣
Mites olisi jos joskus vaikka kävelisitte portaita hissin sijaan????
No mulla ei ainakaan ole lihomisesta kiinni. Olin sokerikoukussa ollessani hoikka, koska korvasin herkuilla ruuan ja olin aina väsynyt ja ärtyisä. Vieläkin olen hoikka ja syön oikeaa ruokaa ja jaksan harrastaa liikuntaa. Ottaako noin kamalasti päähän toisten ruokailutottumukset? Sori, en voi auttaa.
Pulla kerran viikossa, karkkia kerran 2 viikossa, suklaata kerran 3 kuukaudessa, sipsejä 2 kertaa vuodessa, leivos kerran vuodessa. Hoikka normipaino, tahdon asia.
Ehkä muutamia kertoja vuodessa? En arkena syö mitään ns. herkkuja, syön niitä esim. kyläillessä kun en kehtaa kieltäytyä. En pidä makeasta, en ole koskaan pitänyt.
Herkkuja en osta kotiin ollenkaan. Se on niin nähty että silloin lihominen alkaa. Erityistilaisuuksissa, kun joku tarjoaa, syön hyvillä mielin. Karkit ja suklaa on liian makeita, mutta kahvileivät maistuu kyllä.