Opetatko jo 9-10v lapsesi materialismiin ( merkkivaatteet ym)?
Kommentit (48)
Miksihän merkkituotteita käyttävät eivät voi suoraan myöntää, että haluavat antaa itsestään sellaisen kuvan ulospäin, millaiseksi kyseinen merkki on brändätty. Siitähän merkkien käyttämisessä on kyse, miksi tarvitsee selitellä, että kun oli niin kivannäköinen/laadukas/kestävä?
Kyllä minä olen nähnyt tuttavapiirissäni, kuinka lapset opetetaan merkkivaatteille. Ei joku 7-vuotias poika tietäisi ilman aikuisen opastusta, että "Mulla on tämmönen Gant-merkki tässä paidassa, tää on merkkipaita". Koko perhe muutenkin juoksee merkkien perässä, mm. tämän Gantin paidat yms. "tavallisen kansan merkkirytkyt" ovat kovaa huutoa. Ja nimenomaan niin, että sen merkin pitää mielellään lukea isolla, eihän siitä muuten ole hyötyä :). Kaikkien vaatteiden täytyy kuulemma heidän lapsillaan olla tällä hetkellä urheilumerkkejä, mitkään merkittömät hupparit tai verkkarit eivät käy.
Olen muuten ihmetellyt tuota, kun monissa, etenkin urheilumerkeissä, se merkki pitää kirjoittaa isolla vaatteen rinnukseen tms. En minä ainakaan halua olla minkään merkin mainospelle ja vielä maksaa siitä. En ikinä osta edes lapsille paitaa, jossa lukee isolla joku GANT tai ADIDAS.
Itselläni on neljä lasta ja ainakin toistaiseksi ollaan vältetty merkkivaatehysteria. Vanhin poikani haluaa vain mukavia vaatteita, verkkareita ja huppareita merkistä välittämättä. Saa nähdä mitä tapahtuu, kun tyttöni kasvavat murrosikään... Toivottavasti saan heidät ymmärtämään, että merkki on vain ihmisten luoma imago, illuusio jostain, jota vaate muka edustaa.
Itse ostan vaatteet ulkonäön, käyttömukavuuden ja hinnan mukaan. Lapsille haluan kivan väristä eivätkä heidän haluamansa kuvat haittaa. (Tässä ihmettelen vanhempia, jotka eivät voi ostaa lapsilleen kuvallisia vaatteita, sellaisiakin olen tavannut.) Kengät ja ulkovaatteet ostan vedenkestävinä sen kummemmin merkkiä katsomatta, ostan sen mikä tuntuu parhaalta saatavilla olevasta valikoimasta.
Mielenkiintoinen vastakkainasettelu. Merkkivaate on siis synonyymi materialismille?
Itse ostan pojalle merkkivaatteita ja ei-merkkivaatteita (tai kai se H&M:kin on oikeasti merkkivaate!), Mielestäni tällä asialla ei ole kuitenkaan mitään tekemistä materialismin kanssa. Meille ostetaan sellaisia vaatteita, mistä tykätään, merkkiin katsomatta. Joskus tietty jotkut merkit ovat osoittautuneet joko hyväksi kestävyydeltään, hinta-laatusuhteeltaan tai vaikka poikani vartalon malliin sopivaksi ja niitä sitten suositaan toistekin.
Sitä minä en ymmärrä, että miten merkkivaatteen käyttäminen vaan automaattisesti olisi synonyymi matrialismille. Esim. poikani merkkitakki on tehty kierrätysmateriaaleista, myymme kaikki käyttämämme vaatteet eteenpäin, ostamme tuotteita myös kirpputorilta ja siten elämme myös hyvin ekologisesti.
Onko ap:n mielestä siis esimerkiksi materialisti, jos kuvitellaan vaikka keskivertoteinipoikaa, jolla on vaikka 4 merkkihupparia ja niiden kanssa 4 erilaiset housut? Vai onko se tyttö materialisti, jolla on 20 H&M:n collegea ja 20 erilaiset housut?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 12:16"]
Miksihän merkkituotteita käyttävät eivät voi suoraan myöntää, että haluavat antaa itsestään sellaisen kuvan ulospäin, millaiseksi kyseinen merkki on brändätty. Siitähän merkkien käyttämisessä on kyse, miksi tarvitsee selitellä, että kun oli niin kivannäköinen/laadukas/kestävä?
[/quote]
Kuule, ihan jokainen miettii vaatteita ostaessaan sitä, millaisen kuvan antaa valinnoillaan ulospäin. Sinäkin.
Joten mikset voi myöntää, että haluat antaa itsestäsi kuvan Hyvänä, Älykkäänä ja ympäristötietoisena ihmisenä, kun korostat ostavasi vain kirpparilta tms.?
Oikeasti. Minun ystäväni ja naapurini ovat about samasta sosiaalisesta kerrostumasta kuin minä itsekin. Mitä ihmeen imagoa minä siten rakennan kun ostan enimmäkseen merkkikuteita? Semmoisia näkyy olevan muillakin, joten siinä ei erotu mitenkään sakista edukseen. Ei minulla ole muuten merkittömiäkään vastaan mitään, ostan niitäkin, jos osuu kohdalle laadukas ja hyvännäköinen vaate. Käytännössä laadukkaita ja hyvännäköisiä kuitenkin erittäin harvoin saa halvalla, kohtuuhinnalla kyllä v'älillä.
46 asuu siis WT-alueella. Kertoo sinusta sen. Tiedän aikuisia, jotka ostavat lapsilleen merkkivaatteita ( tarkoitan nyt näitä pintaliito- ja statuksen pönkitysvaatteita), vaikka lapset eivät edes niitä pyydä saati ymmärrä niiden päälle mitään.
47, ja millä logiikalla? Et selvästi edes tiedä, mitä white trash tarkoittaa...
Minä ostan lapsilleni merkkivaatteita, vaikka lapset eivät niitä kinua tai eivät ymmärrä niiden päälle muuta kuin että ne ovat kivan näköisiä ja mukavia. Ja niin on hyvä, miksi ihmeessä heidän pitäisi jotenkin ymmärtää merkkijuttuja - kun merkki ei minulle ole mikään itseisarvo tai statusjuttu.
Sulle se näyttää sen sijaan olevan, kun jaksat asiasta noin kiihtyä.
; D
48, sinä siis juuri olet vanhempi, joka opettaa lapsensa merkkivaate materialistiksi. Itse he eivät halua/tajua/välitä, mutta noin toimimalla he oppivat kyllä. Juuri tästä aloituksessa oltiin kiinnostuneita. En vaan ymmärrä miten et itse nyt huomaa käyttäytyväsi niin.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 11:59"]
Itse olen ainakin todennut, että ne merkkivaatteet on enemmän ongelma juuri niille, jotka niitä eivät voi/halua ostaa.
Mun käly suuttui joskus ja muuttui puhumattomaksi (onneksi ;)), kun meidän kaikilla lapsilla oli heille mennessään ihan oikein Peakin hupparit päällään ;). Naikkosella on muutenkin ikävä tapa syynätä pienimmätkin merkit meidän kaikkien vaatteista. Tunnistaa juuri nuo halvimmat kuten Peak, Hilfiger, Gant yms. ja vetää niistä herneen nenäänsä. Kerran sitten pojalla oli Burberryn kauluspaita, missä oli vaan rinnassa pieni Burberryn "ritarilogo". Käly tarttui kiinni pojan paitaan ja katsoi, että: "Mitäs sulla on tossa rinnassa? Jaa, se on vaan joku tommonen ritari!". Eikä muuten mennyt herne nenään, koska rouva oli autuaan tietämätön, mikä merkki oli kyseessä ;D!
[/quote]
Vitsi, mikä juntti se sun käly onkaan. Ei tunnista edes Burberryä. Ja tunnistaa vaan tollaset halpismerkit kuten Gant. Mitenhän senkin lapset tulee pärjäämään elämässään kun on tuollainen äiti. Sääli lapsia.