Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetatko jo 9-10v lapsesi materialismiin ( merkkivaatteet ym)?

Vierailija
23.07.2013 |

DC:n vaatteet ym?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen, 9v poikani pyysi matalavartisia sukkia. Hänellä on matalat kengät ja normaalit nilkkasukat näyttävät kuulema tyhmiltä. Kysyin, kuka niin sanoi. Se oli kuitenkin hänen itsensä mielipide. Apua mihin joudun hänen kanssaan teini-iässä? Olen itse ihan homssu vaatteissani, eli kotoa ei ole oppinut. Mutta huomasin ensimmäiset vaateaatteet hänellä jo taaperoiässä, paljon ennen kouluikää. Merkit on jonkun verran mukana, mutta värit ja tilaisuudentyylin hän katsoo jo tarkkaan. Kevätjuhliin hän halusi puvun rusetilla. Ei kelvannut farkut ja puvuntakki vaan helahoito taskuliinoineen piti olla. Joten kyllä ne lapsetkin itse osaa. En ymmärrä miksi rajoittaisin valtavasti hänen pukeutumis halujaan. Hän ei kuitenkaan ole vielä tietyn merkkisiä vaatinut, mutta on kovin tyylitietoinen. Tämän piirteen hän on varmaan kummiltaan perinyt.

Vierailija
22/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 10:42"]

13 ostatko lapsillesi haluamansa? Oikeasti luokassa on ihan vain muutama joilla status-vaatteet vaikka väittäisivät kaikilla olevan. Onkohan niin, että nuoret äidit ostavat enemmän status-vaatetta?

[/quote]

No en todellakaan osta. Juurihan kirjoitin, että saa juuri sellaisen repun ja kengät (skeittarit) kuin itse haluaa, koska niillä on suurin ja pitkäikäisin käyttö. Muissa kamppeissa sitten mietitään vähän tarkemmin kelpaisiko anttilan mallisto.

Minä olen 41-vuotias, joten en laske itseäni enää nuoreksi äidiksi :)

nro 13

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ilmeisimmin en kun en edes tiedä mikä on DC.

Vierailija
24/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 10:34"]

Ööööö... opetan kyllä/annan omillahankinnoillani esimerkkiä, että kannattaa satsata ennemmin muutamiin laadukkaisiin ( eli käytännössä merkki-) tuotteisiin paljon ennemmin kuin haluta ja hankkia lukemattomia topinriekaileita Henkkamaukalta tms.Onko se sitten materialismia? Minusta nimenomaan tämä laadukkaisiin pitkäkestoisiin tuotteisiin vähempilukumääräisesti satsaaminen on kaukana materialismista.

[/quote] Hm. Jos ostaa lapselle ketjuliikkeen topin, joka mahtuu puoli vuotta ja maksaa 5 euroa, ei mielestäni ole mitään järkeä ostaa 30 euron toppia, joka mahtuu puoli vuotta. Ja meidän lapsella on kyllä esimerkiksi kalliita takkeja ja kenkiä.

Vierailija
25/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes tiedä, mikä joku DC on...? :-O Meillä ostetaan ihan marketista tai vaikka kirpparilta. Ulkonäkö, hinta, yhteensopivuus ja laatu ovat kriteereinä. Poika on kohta 11 v, eikä ole koskaan mistään merkeistä puhunut. Tykkää sinisestä, joten sinistä vaatetta ostetaan. 

Tytärtä kiinnostaa lähinnä se, onko vaate varmasti "tyttövärinen" ja että onko siinä joku karsea kimallushörhellys tai "ihana" rimpsu. Makunsa siis hänelläkin. :-)

Vierailija
26/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsätähän julkaistiin juuri kuluvana vuonna tutkimus, jonka mukaan kalliita merkkejä suosivat ne, jotka ovat epävarmoja yhteiskunnallisesta statuksestaan tai kokevat alemmuudentuntoa. Kaikkein vähiten merkkituotteita arvostivat korkeimmin koulutetut ja hyväpalkkaisimmat.

Esim. Yhdysvalloissa merkkituotteita arvostavat eniten köyhät afroamerikkalaiset.

Vierailija
27/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 10:48"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 10:41"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 10:33"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 10:27"]

Muutenkin komppi tälle:

"Jotenkin musta tuntuu, että ne vanhemmat, joilla ei ole varaa tai halua ostaa lapsilleen merkkivaatteita, tekevät tässä asiasta elämää suuremman ongelman!"

[/quote]

Voi ziisus mitä ylemmyydentunnetta. Ihan kuin valtaosalla ei olisi varaa ostaa jotain ns. merkkirytkyjä :DDD Kysymys onkin arvomaailmasta, siitä opettaako lapsensa juoksemaan merkkien perässä. Ja H&M:n vaatteet ovat päihittäneet kestävyydessä meillä ainakin muutamat ns. merkkivaatteet aivan kevyesti.

[/quote]

Opettelehan lukemaan, tuossahan OLI yhtenä vaihtoehtona "joilla ei ole varaa TAI HALUA"...

Joka tapauksessa sinä (ap?) olit tässä nyt se, joka oli ylemmyydentuntoinen ja haukkui muita. En minä. Minulle on herttaisen samantekevää, miten muut lapsensa vaatettavat, mutta sinulle se näkyy olevan aggressiivisen melttoamisen aihe ja sauma haukkua muita tyhjäpäisiksi materialisteiksi.

PS: minulla on täysin päinvastaiset kokemukset H&M:n vaatteista. Vauvojen bodyja olen sieltä ostanut hyvälaatuisia, mutta nyt (kun lapseni ovat varhaisteini- ja teini-iässä) isompien lasten vaatteet on todettu onnettoman laatuisiksi, järjestään.

[/quote]

Kyllä tuossa oli selkeä ylemmyydentunteen ilmaus. Ne MUUT, joilla ei varaa, pitävät tätä merkkivaate asiaa elämää suurempana asiana. Vastapainona sitten ME, joilla on varaa ja joille siitä syystä on aivan yhdentekevää vaikka vaate olisi kuinka kallis, ME ostamme vain laatua. Oksettavaa itsensä ylentämistä.

[/quote]

No höpölöpö. Edelleen et osannut lukea. Ne muut, jotka eivät HALUA ostaa merkkivaatteita kuului myös sitaattiin.

Ja kannattaa lukea oma aloituksesi kunnolla. Siinä sitä vasta omahyväistä ylemmyydentuntoa onkin! Oksettavaa itsensä ylentämistä.

Jos osaisit lukea - ja ymmärtää - olisit jo huomannut, että en minä eikä siteeraamani kolmonen elämöi merkeillä, millään tavalla. Pyrimme ostamaan kestäviä vaatteita, jotta ne kestävät kulutusta, kuivausta rummussa jne. Se on ekologista se.

Totta kai siinä auttaa se, että on hyvä palkka. Se ei ole minulle mikään leuhkimisen aihe, ja se, että sinä LUULET minun leuhkivan asialla, ilmaisee kyllä aika lailla...

Vierailija
28/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 11:16"]

Täsätähän julkaistiin juuri kuluvana vuonna tutkimus, jonka mukaan kalliita merkkejä suosivat ne, jotka ovat epävarmoja yhteiskunnallisesta statuksestaan tai kokevat alemmuudentuntoa. Kaikkein vähiten merkkituotteita arvostivat korkeimmin koulutetut ja hyväpalkkaisimmat.

Esim. Yhdysvalloissa merkkituotteita arvostavat eniten köyhät afroamerikkalaiset.

[/quote]

Mielenkiintoista, panehan lähde.

Joka tapauksessa ymmärtänet, että keskimääräisyydet (vaikka sellaisia oikeasti muka olisi jossain tutkimuksessa todettu, mitä suuresti epäilen, koska harvemmin psykologisia kartoituksia on pystytty tekemään ostomieltymyksiä kartotettaessa) kertovat vain keskimääräisyyksistä, ei yksilöistä.

terveisin merkkivaatteita välillä osteleva YTM, joka ihmettelee tätä ap:n kaunaista avausta

Vierailija
29/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 11:16"]

[/quote]

Tällaisen havainnon minäkin olen ollut tekevinäni ihan omassa ympäristössäni. Junnuilla tuollainen jossain määrin kuuluu asiaan, kun haetaan omaa paikkaa kaveripiirissä, mutta aikuisten ihmisten kohdalla merkkien korostaminen näyttäisi kielivän epävarmuudesta.

Vierailija
30/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 11:21"]

Muutenkin komppi tälle:

"Jotenkin musta tuntuu, että ne vanhemmat, joilla ei ole varaa tai halua ostaa lapsilleen merkkivaatteita, tekevät tässä asiasta elämää suuremman ongelman!"

[/quote]

Voi ziisus mitä ylemmyydentunnetta. Ihan kuin valtaosalla ei olisi varaa ostaa jotain ns. merkkirytkyjä :DDD Kysymys onkin arvomaailmasta, siitä opettaako lapsensa juoksemaan merkkien perässä. Ja H&M:n vaatteet ovat päihittäneet kestävyydessä meillä ainakin muutamat ns. merkkivaatteet aivan kevyesti.

[/quote]

Opettelehan lukemaan, tuossahan OLI yhtenä vaihtoehtona "joilla ei ole varaa TAI HALUA"...

Joka tapauksessa sinä (ap?) olit tässä nyt se, joka oli ylemmyydentuntoinen ja haukkui muita. En minä. Minulle on herttaisen samantekevää, miten muut lapsensa vaatettavat, mutta sinulle se näkyy olevan aggressiivisen melttoamisen aihe ja sauma haukkua muita tyhjäpäisiksi materialisteiksi.

PS: minulla on täysin päinvastaiset kokemukset H&M:n vaatteista. Vauvojen bodyja olen sieltä ostanut hyvälaatuisia, mutta nyt (kun lapseni ovat varhaisteini- ja teini-iässä) isompien lasten vaatteet on todettu onnettoman laatuisiksi, järjestään.

[/quote]

Kyllä tuossa oli selkeä ylemmyydentunteen ilmaus. Ne MUUT, joilla ei varaa, pitävät tätä merkkivaate asiaa elämää suurempana asiana. Vastapainona sitten ME, joilla on varaa ja joille siitä syystä on aivan yhdentekevää vaikka vaate olisi kuinka kallis, ME ostamme vain laatua. Oksettavaa itsensä ylentämistä.

[/quote]

No höpölöpö. Edelleen et osannut lukea. Ne muut, jotka eivät HALUA ostaa merkkivaatteita kuului myös sitaattiin.

Ja kannattaa lukea oma aloituksesi kunnolla. Siinä sitä vasta omahyväistä ylemmyydentuntoa onkin! Oksettavaa itsensä ylentämistä.

Jos osaisit lukea - ja ymmärtää - olisit jo huomannut, että en minä eikä siteeraamani kolmonen elämöi merkeillä, millään tavalla. Pyrimme ostamaan kestäviä vaatteita, jotta ne kestävät kulutusta, kuivausta rummussa jne. Se on ekologista se.

Totta kai siinä auttaa se, että on hyvä palkka. Se ei ole minulle mikään leuhkimisen aihe, ja se, että sinä LUULET minun leuhkivan asialla, ilmaisee kyllä aika lailla...

[/quote]

Hei haloo, en todellakaan ole ap. Joten syyllistyt taas ylemmyydentuntoisesti parjaamaan ap:ta, joka on täysin viaton näihin kirjoituksiini :) Ja toden totta, sitaattiin kuului myös tuo "eivät halua", mutta ei se sinun ylemmyydentuntoisuuttasi vähennä.

Sinä halusit korostaa tekstissäsi kuuluvasi niihin, joilla on varaa ostaa kalliita vaatteita ja kaiken lisäksi olet vastuuntuntoinen, koska valintasi ovat ekologisia. Ihan fine, ei siinä mitään. Olisit vaan jättänyt sen komppisi tekemättä, silloin et olisi jäänyt kiinni ylemmyydentunteestasi :D

Ja minulla ei ole nyt kateus tässä mitenkään kyseessä, oma talous on sen verran vakaa ettei merkkivaatteiden ostaminen ole mikään rahakysymys. En ole köyhä ja katkera lähiöäiti, jos sitä ajat takaa :)

Vierailija
31/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on merkkien korostaminen ja arvostaminen?

Mikä on palstamammojen mielestä liikaa?

Onko se liikaa, jos ostaa välillä merkkivaatteita, koska ne ovat sattuneet olemaan kivan näköisiä ja laadukkaita?

Eli olenko tyhjäpää materialisti, alemmuudentuntoinen ja huonosti koulutettu sen takia, mitä ostan?

;-DDD

Vierailija
32/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 11:30"]

Muutenkin komppi tälle:

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hei haloo, en todellakaan ole ap. Joten syyllistyt taas ylemmyydentuntoisesti parjaamaan ap:ta, joka on täysin viaton näihin kirjoituksiini :) Ja toden totta, sitaattiin kuului myös tuo "eivät halua", mutta ei se sinun ylemmyydentuntoisuuttasi vähennä.

Sinä halusit korostaa tekstissäsi kuuluvasi niihin, joilla on varaa ostaa kalliita vaatteita ja kaiken lisäksi olet vastuuntuntoinen, koska valintasi ovat ekologisia. Ihan fine, ei siinä mitään. Olisit vaan jättänyt sen komppisi tekemättä, silloin et olisi jäänyt kiinni ylemmyydentunteestasi :D

Ja minulla ei ole nyt kateus tässä mitenkään kyseessä, oma talous on sen verran vakaa ettei merkkivaatteiden ostaminen ole mikään rahakysymys. En ole köyhä ja katkera lähiöäiti, jos sitä ajat takaa :)

[/quote]

Juu, et ole ollenkaan kade, vaikka luet ihan omituisia tulkintoja muiden kirjoituksista. No ei siinä mitään, olet tuolla inttämiselläsi tullut todistaneeksi ihan presiis prikulleen todeksi kolmoselta siteeraamani arvion ;-D

Vierailija
33/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh joo. Ei tuo yksi kirjoittaja väitä ap:ta ja 31jne:tä kateelliseksi, vaan sanoo tosiasian eli sen, että heille asia näyttää olevan elämää suurempi ongelma, vaikka se ei muille olekaan.

Vierailija
34/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolestani jokainen saa tehdä omat valintansa myös tässä suhteessa. Yleisellä tasolla kuitenkin harmittaa tuollaisen materialismin ja tavaran perässä juoksemisen lisääntyminen, täysin turhan kuluttamisen kasvu. Sitäpaitsi elämä vain on oikeasti niin paljon parempaa, kun tuollaiset asiat ovat tärkeysjärjestyksessä vasta siellä loppupäässä.

Minusta alkaa olla ihan oksettavaa, että mitään ei voida enää tehdä ilman, että siellä joku mainostaa tai myy jotakin. Koko elämän pitäisi olla pelkkää ostamista ja kuluttamista.

Vierailija
35/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 11:32"]

Onko se liikaa, jos ostaa välillä merkkivaatteita, koska ne ovat sattuneet olemaan kivan näköisiä ja laadukkaita?

Eli olenko tyhjäpää materialisti, alemmuudentuntoinen ja huonosti koulutettu sen takia, mitä ostan?

;-DDD

[/quote]

Näinpä, näinpä.

Vierailija
36/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 11:46"]

;-DDD

[/quote]

Näinpä, näinpä.

[/quote]

Taas tehdään kärpäsestä härkänen. Jos ostaa välillä merkkivaatteita niin ei kukaan ole väittänyt sitä mitenkään huonoksi jutuksi tässä ketjussa. Kyse ole oli siitä, opettaako lapsensa juoksemaan merkkivaatteiden perässä, niin ettei enää muut merkittömät vaatteet kelpaa.

Vierailija
37/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 11:46"]

;-DDD

[/quote]

Näinpä, näinpä.

[/quote]

Taas tehdään kärpäsestä härkänen. Jos ostaa välillä merkkivaatteita niin ei kukaan ole väittänyt sitä mitenkään huonoksi jutuksi tässä ketjussa. Kyse ole oli siitä, opettaako lapsensa juoksemaan merkkivaatteiden perässä, niin ettei enää muut merkittömät vaatteet kelpaa.

[/quote]

Meinaat, että siihen oikein opettamalla opetetaan lapset? Eikä niin, että lapset tykkää tietynlaisista vaatteista, oman kokemuksen ja kaverien puheiden perusteella?

Aha.

PS: kyllä tuo yksi inttäjä nimenomaan otti asiakseen haukkua ainakin minut, vaikka kerroin vaan ostavani välillä merkkivaatteita niiden paremman laadun ja kestävyyden takia.

Vierailija
38/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ajattelen, että paljon merkkituotteita ostava on vähän tyhjäpää. Varsinkin sitten, kun hän rupeaa selittelemään ostoksiaan laadulla ja kestävyydellä, kun hän kuitenkaan ei käytä tuotetta pitkään, kun jo ostaa uuden.

Vierailija
39/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 11:33"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 11:30"]

Muutenkin komppi tälle:

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Juu, et ole ollenkaan kade, vaikka luet ihan omituisia tulkintoja muiden kirjoituksista. No ei siinä mitään, olet tuolla inttämiselläsi tullut todistaneeksi ihan presiis prikulleen todeksi kolmoselta siteeraamani arvion ;-D

[/quote]

Niinkö? Enpä allakirjoita tuota. Lapsellani on merkkivaatteita kaapissa, mutta en sen perusteella koe ylemmyyttä siitä, että kuulun niihin, joilla on varaa ostaa niitä. Tai halua olla ekologoinen ja vastuullinen, toisin kuin niillä joihin sitaatissasi viitataan.

Mutta nyt en jaksa enää itsekään tätä jankkausta. Näkemiin :)

Vierailija
40/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainakin todennut, että ne merkkivaatteet on enemmän ongelma juuri niille, jotka niitä eivät voi/halua ostaa.

Mun käly suuttui joskus ja muuttui puhumattomaksi (onneksi ;)), kun meidän kaikilla lapsilla oli heille mennessään ihan oikein Peakin hupparit päällään ;). Naikkosella on muutenkin ikävä tapa syynätä pienimmätkin merkit meidän kaikkien vaatteista. Tunnistaa juuri nuo halvimmat kuten Peak, Hilfiger, Gant yms. ja vetää niistä herneen nenäänsä. Kerran sitten pojalla oli Burberryn kauluspaita, missä oli vaan rinnassa pieni Burberryn "ritarilogo". Käly tarttui kiinni pojan paitaan ja katsoi, että: "Mitäs sulla on tossa rinnassa? Jaa, se on vaan joku tommonen ritari!". Eikä muuten mennyt herne nenään, koska rouva oli autuaan tietämätön, mikä merkki oli kyseessä ;D!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi