Mitä tehdä? Esiteini ei halua tavata etäisää...
Lapsella on "aina" ollut vaikeuksia lähteä isänsä luokse, eli ei ole näiden n. 6 vuoden aikana sopeutunut tapaamisrytmiin. Nyt esiteininä vastarinta on kovaa, mutta pelkää isäänsä eikä uskalla puhua asiasta isän kanssa vaan ilmaisee ajatuksensa tekstiviestein. Minulle ja sukulaisilleni puhuu kyllä.
Isä hokee, että lapsen on vaan tavattava häntä. Hän ei juurikaan reagoi lapsen toiveisiin tai pyyntöihin, on aina ollut hyvin ankara ja jopa julma lasta kohtaan, nöyryyttänytkin eri tavoin. Mutta koska kuitenkin haluaa tavata lasta, eivät lastensuojeluviranomaiset puutu kaltoinkohteluihin, koska "lapsella on oikeus tavata isää, lapsi tarvitsee isää" ja niin edelleen. Isä ei myöskään ole ikinä pitänyt mitään yhteyttä lapseen tapaamisten ulkopuolella, mutta silti olettaa, että lapsi tulee hänen luokseen ilolla ja innolla. Esimerkiksi nyt kesällä on mennyt kuukausi, ettei lapsi kuullut isästään mitään - ei soittoja, ei viestejä, ei mitään. Ja nyt lapsen pitäisi olla valmis lähtemään hänen luokseen lopun kesän ajaksi!
Lapsi on hyvin herkkä ja oikeudentuntoinen, ja kokee saamansa kohtelun epäoikeudenmukaisena. Hän ei tunnu ikävöivän isäänsä enää, koska vuodet ja tapahtuneet asiat ovat tehneet tehtävänsä - näin minä näen tilanteen.
En jaksaisi enää vääntää asioista lapsen kanssa enkä haluaisi pakottaa häntä isänsä luokse. Arjessa on muutenkin riittävästi työtä ja haasteita, joten tämä ylimääräinen taakka tuntuu liialliselle. Koetan löytää kompromisseja, esim. lyhentää tapaamisia, mutta isä ei niihin suostu.
Eli mitä ihmettä tässä voisi tehdä? Pitääkö vaan pakottaa lapsi isänsä luokse (mikä saattaa vaatia jo fyysistä retuuttamista, sillä mikään puhe ei tehoa), jolloin kaikille osapuolille tulee paha mieli? Vai pitääkö hakea lastensuojelun kantaa tähän tilanteeseen?
Isä uhkailee minua jatkuvasti haastavansa minut oikeuteen sillä perusteella, että mukamas estän lasta lähtemästä. Mutta kun en estä, koetan kyllä suostutella ja maanitella; en vaan jaksa käskeä, uhkailla ja pakottaa - enää.
Kommentit (24)
Jos isä on lyönyt lasta niin eihän se auta pelkästään sossussa tai lastenvalvojalla valittaa vaan heti olisi pitänyt tehdä rikosilmoitus poliisille.
Silloin olisi ehkä otettu todesta.
Nykyään sentään on edes toivoa! Minua on isä lyönyt kun olin pieni vauva kun en lopettanut itkemistä ja kun äitini meni tekemään rikosilmoitusta sitä ei otettu vastaan vaan käskettiin pikkurouvan mennä takaisin kotiin kun rouva on nyt vähän hysteerinen...kultainen 70-luku.
Hei, sinä ap, viestiketjun alkuperäinen kirjoittaja.
Miten on tilanne nyt, 23.7.2013. kirjoituksesi jälkeen?
Olisi hyvää tietää kun niin 1000:lla on ihan samaa tilannetta tapaamisissa.
Yt. Lähivanhempi.
Ei tapaamisoikeudessa ole kysymys lapsen oikeuksista, vaan sen isän/äidin oikeuksista...
Mitä ovelaa ap muka on tehnyt? Hän on yrittänyt täyttää sopimuksen kirjainta ja pakottanut lapsensa tapaamaan julmaa ja piittaamatonta isää. Lapsen mitta on kuitenkin tullut täyteen ja nyt hän kieltäytyy tapaamisista. Isää on syytäkin pelätä, koska hän käyttää henkistä ja fyysistä väkivaltaa lastaan kohtaan.
Onhan näitä isiä, monenlaisia, mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Oma täysi-ikäinen lapseni ei halua olla isänsä kanssa missään tekemisissä, koska isä huutaa ja haukkuu häntä. Isä keksii kaikesta lapsen tekemisistä arvostelemisen aihetta. Eipä ole isäkään soitellut lapselleen eikä yrittänyt saada lapsemme mieltä muuttumaan. Minä olen pessyt käteni asiasta kauan sitten. Jos isä ei osaa kohdella lastaan asiallisesti, se on hänen ongelmansa.
Mielestäni ap:n kannattaa ottaa sossuun yhteyttä ja kertoa, miten isä kohtelee lastaan. Tutkintapyyntö poliisille olisi myös paikallaan isän lapseen kohdistamasta väkivallasta.