Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä? Esiteini ei halua tavata etäisää...

Vierailija
23.07.2013 |

Lapsella on "aina" ollut vaikeuksia lähteä isänsä luokse, eli ei ole näiden n. 6 vuoden aikana sopeutunut tapaamisrytmiin. Nyt esiteininä vastarinta on kovaa, mutta pelkää isäänsä eikä uskalla puhua asiasta isän kanssa vaan ilmaisee ajatuksensa tekstiviestein. Minulle  ja sukulaisilleni puhuu kyllä.

Isä hokee, että lapsen on vaan tavattava häntä. Hän ei juurikaan reagoi lapsen toiveisiin tai pyyntöihin, on aina ollut hyvin ankara ja jopa julma lasta kohtaan, nöyryyttänytkin eri tavoin. Mutta koska kuitenkin haluaa tavata lasta, eivät lastensuojeluviranomaiset puutu kaltoinkohteluihin, koska "lapsella on oikeus tavata isää, lapsi tarvitsee isää" ja niin edelleen. Isä ei myöskään ole ikinä pitänyt mitään yhteyttä lapseen tapaamisten ulkopuolella, mutta silti olettaa, että lapsi tulee hänen luokseen ilolla ja innolla. Esimerkiksi nyt kesällä on mennyt kuukausi, ettei lapsi kuullut isästään mitään - ei soittoja, ei viestejä, ei mitään. Ja nyt lapsen pitäisi olla valmis lähtemään hänen luokseen lopun kesän ajaksi!

Lapsi on hyvin herkkä ja oikeudentuntoinen, ja kokee saamansa kohtelun epäoikeudenmukaisena. Hän ei tunnu ikävöivän isäänsä enää, koska vuodet ja tapahtuneet asiat ovat tehneet tehtävänsä - näin minä näen tilanteen.

En jaksaisi enää vääntää asioista lapsen kanssa enkä haluaisi pakottaa häntä isänsä luokse. Arjessa on muutenkin riittävästi työtä ja haasteita, joten tämä ylimääräinen taakka tuntuu liialliselle. Koetan löytää kompromisseja, esim. lyhentää tapaamisia, mutta isä ei niihin suostu.

Eli mitä ihmettä tässä voisi tehdä? Pitääkö vaan pakottaa lapsi isänsä luokse (mikä saattaa vaatia jo fyysistä retuuttamista, sillä mikään puhe ei tehoa), jolloin kaikille osapuolille tulee paha mieli? Vai pitääkö hakea lastensuojelun kantaa tähän tilanteeseen?

Isä uhkailee minua jatkuvasti haastavansa minut oikeuteen sillä perusteella, että mukamas estän lasta lähtemästä. Mutta kun en estä, koetan kyllä suostutella ja maanitella; en vaan jaksa käskeä, uhkailla ja pakottaa - enää.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 11:36"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 11:10"]

[/quote]

Huoh, niinpä tietenkin. Etäisissähän EI VOI olla vikaa. Niin, samaan taisi lastensuojelukin päätyä vaikka lapsi kertoi virkailijoille itse, kuinka isä on lyönyt.

Kun siis lastensuojelun - jä näköjään myös osan mammoistakin - näkemys on mikä on, ei kai jää muuta vaihtoehtoa kun raahata lapsi väkisin isänsä autoon. Jälleen kerran.

-ap-

[/quote]

Todella ikävää, ap, ettei lastensuojelussa uskottu lastasi. Miten he perustelivat kantaansa? 

Sinun olisi kannattanut valittaa tästä. Lastensuojelussakin työntekijöillä on esimiehet ja esimiehen esimiehet, joiden puoleen voi kääntyä tällaisissa tapauksissa. 

On ikävää, että jotkut palstalaiset ovat päätyneet siihen tulokseen, että olet piittaamaton äiti ihan vain sen vuoksi, että et ole saanut oikeutta lapsellesi vaikka olet sitä hakenut. 

Tilanteesi tuntuu todella ikävältä, ja niin tuntuu olevan myös lapsesi tilanne. En osaa neuvoa sinua muuten kuin, että sinun pitäisi ottaa uudelleen yhteyttä lastensuojeluun. Tämän lisäksi sinun pitäisi tehdä tutkintopyyntö lapsen isästä. Silloin kun esittää epäilynkin lapseen kohdistuvasta väkivallasta, poliisin pitäisi toimia - tehdä ainakin se tutkimus. Jos poliisi löytää todisteita väkivallanteosta, miehesi pitää saada teostaan asianmukainen rangaistus. 

Tiedän nimittäin, että Suomessa vanhempia on saanut rangaistuksen tukistamisen tapaisista oman lapseen kohdistuvasta väkivallanteoista. 

Vierailija
2/24 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mitä kommentteja. Ymmärrän sinua ap meillä vähän vastaavaa mutta lievemmässä muodossa. Siirry eroperheen keskustelupalstalle jossa saat asiallisia vastauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä "oikeus tavata omia vanhempiaan"? Lapsilla taitaa tässä maassa olla lähinnä velvollisuus olla tekemisissä molempien vanhempien kanssa vaikka toinen olisi kuinka väkivaltainen. 

Lapsen täydellinen kieltäytyminen menemästä isän luokse vaikka kuinka raahattaisiin kuulostaa kyllä jo sen verran päättäväiseltä että voisin kyllä hyvinkin uskoa väkivallan mahdollisuuden. 

Vierailija
4/24 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin minun kynästäni tämä! Meilläkään etäisä ei pidä tapaamisten välissä mitään yhteyttä, edes syntymäpäivinä ei soita tai laita edes viestiä. Tapaa silloin kun hänelle sopii, oikeudessa vahvistettua sopimusta ei ole noudattanut  ikinä. Saattaa mennä parikin kk ettei näe lapsia.

Vaan annas olla jos meillä on joku matka lasten kanssa ja isäviikonloppu jää väliin. Silloin nousee meteli ja saan kuunnella useamman kuukauden uhkailua poliisilla ja oikeudella. Lapset eivät enää itsekään halua tavata isäänsä, mutta isä väittää lasten itkevän hänen peräänsä kun äiti ei anna tavata. Jos lapset soittavat hänelle ja kertovat, että eivät halua tulla, niin laitan kuulemma sanoja heidän suuhunsa. Ja meillä on kyseessä teini-ikäiset.

Huh, ehkä tämä joskus helpottaa :)

Vierailija
5/24 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 09:21"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 09:10"]

Minkä ikäinen esiteini? Meillä teinit 13- ja 15- vuotiaat päättävät tapaamisista ihan itse. Minä en puutu asiassa suuntaan tai toiseen. Yleensä eivät halua juurikaan tavata, korkeintaan kahvilla käydä joskus. Tämä on ihan isän itsensä aikaansaannosta. Häippäsi lasten elämässä ja piti harvakseltaan yhteyttä. olen katsonut asian niin, että hänen pitää ihan itse ansaita se lasten halu tavata. Olen lasten yksinhuoltaja, joten tilanteemme taitaa olla hieman erilainen, kuin teillä.

[/quote]

Näin itsekin näen tämän asian: että isän pitäisi edes yrittää olla sellainen, että lapsi haluaa häntä tavata. Yhteydenpito tapaamisten ulkopuolella ja sen osoittaminen, että on lapsesta / lapsen asioista oikeasti kiinnostunut auttaisi paljon asiaa, mutta isä on sitä mieltä, että hän saa toimia kuten on tähän mennessä toiminut ja lapsen pitää vaan tehdä kuten sanotaan. Että lapsi ei sa päättää nyt eikä tulevaisuudessa, kumman vanhemman luona on.

Lapsella on voimakkaasti murrosikään viittaavaa käytöstä, vaikka tokikaan ei ole vielä murkku vaan vasta menee 4. luokalle. Sehän tässä mutkistaakin asiaa, kun 12 ikävuoden raja häämöttää reilun vuoden päässä.

-ap-

[/quote]

"Reilu vuoden päästä 12v" eli LAPSI on vasta 10- vuotias.

Turhaan puhut esiteinistä. Sano suoraan et pieni lapsesi pelkää isäänsä eikä halua mennä tapaamisiin.!

Vierailija
6/24 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö ap, että jo 10-vuotiasta kuunnellaan näissä asioissa. Miksi olette olleet yhteydessä lastensuojeluun? Kuka on tehnyt ilmoituksen? Jos sieltä ei tule apua, kehottaisin ottamaan yhteyttä juristiin.

Ja 12-vuotias todellakin saa päättää. Meillä lapsi on ollut ikävuosien 12-14 välillä ehkä kymmenen kertaa isän luona yökylässä ja nyt ei kahteen vuoteen ollenkaan (meillä tai kaupungilla tapailevat), koska isä ja hänen uusi kumppaninsa ovat käyttäytyneet huonosti ja isän kanssa yhteydenpito on vaikeaa. Isä yritti tätä tapaamisasiaa saada lastensuojelun kautta, mutta siellä todettiin, että on isän tehtävä hoitaa asiat niin että ne sujuvat.

Vierailija
7/24 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvoja varmaan on tuossa kohtaa oikea osoite ottaa yhteyttä.

Vierailija
8/24 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen esiteini? Meillä teinit 13- ja 15- vuotiaat päättävät tapaamisista ihan itse. Minä en puutu asiassa suuntaan tai toiseen. Yleensä eivät halua juurikaan tavata, korkeintaan kahvilla käydä joskus. Tämä on ihan isän itsensä aikaansaannosta. Häippäsi lasten elämässä ja piti harvakseltaan yhteyttä. olen katsonut asian niin, että hänen pitää ihan itse ansaita se lasten halu tavata. Olen lasten yksinhuoltaja, joten tilanteemme taitaa olla hieman erilainen, kuin teillä.

Vierailija
9/24 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö 12 v ole se ikä, kun lapsen mielipide otetaan myös huomioon?

Vierailija
10/24 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsi on? En kyllä pakottaisi jos ei ole hyvää isäsuhdetta syntynyt.

Jääköön menemättä ja katso mitkä ovat seuraukset. Soita tänään lastenvalvojalle ja kerro tilanne.

Vierailija
11/24 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko niin, että ap ei tahdo lapsen tapaavan isäänsä?

Vierailija
12/24 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 09:10"]

[/quote]

Näin itsekin näen tämän asian: että isän pitäisi edes yrittää olla sellainen, että lapsi haluaa häntä tavata. Yhteydenpito tapaamisten ulkopuolella ja sen osoittaminen, että on lapsesta / lapsen asioista oikeasti kiinnostunut auttaisi paljon asiaa, mutta isä on sitä mieltä, että hän saa toimia kuten on tähän mennessä toiminut ja lapsen pitää vaan tehdä kuten sanotaan. Että lapsi ei sa päättää nyt eikä tulevaisuudessa, kumman vanhemman luona on.

Lapsella on voimakkaasti murrosikään viittaavaa käytöstä, vaikka tokikaan ei ole vielä murkku vaan vasta menee 4. luokalle. Sehän tässä mutkistaakin asiaa, kun 12 ikävuoden raja häämöttää reilun vuoden päässä.

-ap-

Vierailija
13/24 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä viestit lapselle koko ajan, että isä toimii väärin, lapsi vaistoaa sen.

Vierailija
14/24 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 09:17"]

Vai onko niin, että ap ei tahdo lapsen tapaavan isäänsä?

[/quote]

Luethan aloitukseni uudelleen. Olen kaikki nämä vuodet patistanut lasta tapaamisiin, jopa pakottanut ja väkisin raahannut. Mutta nyt alkaa mitta tulla täyteen ja fyysinen voima loppua. Minulla ei kerta kaikkiaan enää ole keinoja tai voimia pakottaa lasta.

-ap-

Vierailija
15/24 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 09:24"]

Jos sinä viestit lapselle koko ajan, että isä toimii väärin, lapsi vaistoaa sen.

[/quote]

Olisiko minun pitänyt koettaa maalata musta valkoiseksi? Kun isä on lyönyt lasta, olisiko minun pitänyt puolustaa isää? Kun isä nöyryytti lasta, olisiko pitänyt olla isän puolella? Epäkohdista olemme puhuneet niin asialliseen sävyyn kuin se on mahdollista. Mitä vanhemmaksi lapsi on tullut,sen selkeämmin hän on itse nähnyt saamassaan kohtelussa väärää, eikä ole oikein, jos koetan kääntää noissa asioissa lapsen mielen toiseen suuntaan.

-ap-

Vierailija
16/24 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 09:29"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 09:24"]

[/quote]

Olisiko minun pitänyt koettaa maalata musta valkoiseksi? Kun isä on lyönyt lasta, olisiko minun pitänyt puolustaa isää? Kun isä nöyryytti lasta, olisiko pitänyt olla isän puolella? Epäkohdista olemme puhuneet niin asialliseen sävyyn kuin se on mahdollista. Mitä vanhemmaksi lapsi on tullut,sen selkeämmin hän on itse nähnyt saamassaan kohtelussa väärää, eikä ole oikein, jos koetan kääntää noissa asioissa lapsen mielen toiseen suuntaan.

-ap-

[/quote]

Pitäisikö suojella lastasi paremmin. Ota vaikka yhteyttä sosiaalityöntekijöihin ja keroo tilanne. Siis eihän aikuienkaan mene tapaamaan häntä lyönyttä ihmistä. Miksi lapsen pitäisi. Millainen äiti edes laittaa lapsensa yksin vielä pahoinpitelijän luokse???

Vierailija
17/24 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä avaus voisi olla suoraan mieheni eksän tekstiä, juuri samat sanat ja selitykset. Mies antoi periksi eikä pakottanut tapaamisiin. Mutta eksä olikin valehdellut ja lapsen kaverit ottivat mieheeni yhteyttä kun lapsi kaipasi isää ja halusi tavata mutta äidin kuullen ei isää saanut edes mainita tai alkoi huuto.

Mieheni otti yhteyden perheneuvolaan ja niin tapaamiset alkoivat pyöriä ongelmitta. 

Vierailija
18/24 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tulee mieleen yksi tuttu... Ovelasti maalasi eksänsä juopuoksi yms. Tapaamiset oli vaikeita, kaikki oli hankalaa.

Nyt isä on luovuttanut, vaimolla uusi kumppani, jota lapsen nyt pitää nimittää isäksi.

Vierailija
19/24 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tulee mieleen yksi tuttu... Ovelasti maalasi eksänsä juopuoksi yms. Tapaamiset oli vaikeita, kaikki oli hankalaa.

Nyt isä on luovuttanut, vaimolla uusi kumppani, jota lapsen nyt pitää nimittää isäksi.

Vierailija
20/24 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 11:10"]

[/quote]

Huoh, niinpä tietenkin. Etäisissähän EI VOI olla vikaa. Niin, samaan taisi lastensuojelukin päätyä vaikka lapsi kertoi virkailijoille itse, kuinka isä on lyönyt.

Kun siis lastensuojelun - jä näköjään myös osan mammoistakin - näkemys on mikä on, ei kai jää muuta vaihtoehtoa kun raahata lapsi väkisin isänsä autoon. Jälleen kerran.

-ap-