Mitä tekisit jos lapsesi olisi kehitysvammainen?
Mitä tekisit jos lapsesi olisi kehitysvammainen? Jos tutkimuksissa ei olisi huomattu mitään ja syntyessään lapsi olisikin vammainen. Voiko lapsen silloin antaa pois? Mitä jos ei halua vammaista lasta, mitä sille pitää tehdä?
Kommentit (85)
Kovin paha mielenterveyshäiriö näyttää olevan kehitysvammaa pahempi.
Hylkäisin elämästäni ehdottomasti kehitysvammaa kammoksuvan hullun.
Katsokaapa ruutu.fi Liv D - Katie Price toisenlainen äiti. Kertoo kuinka kehitysvammaisen äiti taistelee poikansa puolesta. (Katsottavissa 30 päivää)
En syrji lasta vammaisuuden perusteella. Terve, sairas, vammainen, vammaton... en halua minkäänlaista lasta.
Kuskaan terapioissa ja hoidan niin kuin muitakin lapsiani. Kaikkeen tottuu.
Tunneside lapseen syntyy jo raskausaikana, kyllä se vauva synnyttyään on yhtä rakas, olipa terve tai vammainen.
omalla kohdalla rakenneultra osoitti poikkeavuuksia, joista ei voitu tulkita lapsen olevan normaalisti kehittynyt. Päätimme ottaa lapsen vastaan sellaisena kuin hän tulee, juuri häntä ja juuri silloin olimmehan toivoneetkin. Vauva syntyi täysin terveenä, mutta kuten sanoin, yhtä toivottu hän olisi ollut vammaisenakin.
voiko lapsia eriarvoistaa esim sukupuolenkaan vuoksi, miksi siis pitäisi vammaisuudenkaan takia?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 19:43"]
Mä olen itse kysynyt sossusta, voisinko saada lapsen sijoitettua pääosin laitokseen, niin että hän kävisi kotona "lomailemassa" (lapseni on tosi vaikea/isohoitoinen/sairas), mutta minulle sanottiin, että sellaista vaihtoehtoa ei ole.
[/quote]
Tuo ei ole totta, harmi että tällaisia kirjoitetaan.
Abortoidaanhan terveitäkin lapsia niin mikäs ettei vammaisiakin. Av-mammoille abortti ei ole hampaanpoistoa kummempi juttu ja naisellahan on oikeus päättää kehostaan. Eli abortti.
Minua aina ihmetyttää "terve vauva tuli" päivitykset fb:ssa vauvan synnyttyä... Eihän sitä voi vielä silloin varmaksi tietää.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 20:47"]
Kovin paha mielenterveyshäiriö näyttää olevan kehitysvammaa pahempi. Hylkäisin elämästäni ehdottomasti kehitysvammaa kammoksuvan hullun.
[/quote]
Miksi kehitysvamman kammoaja on mielestäsi automaattisesti hullu? En halua kehitysvammaisia elämääni - miksi minun pitäisi haluta?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 19:43"]
Mä olen itse kysynyt sossusta, voisinko saada lapsen sijoitettua pääosin laitokseen, niin että hän kävisi kotona "lomailemassa" (lapseni on tosi vaikea/isohoitoinen/sairas), mutta minulle sanottiin, että sellaista vaihtoehtoa ei ole.
[/quote]
Tuo ei ole totta, harmi että tällaisia kirjoitetaan.
[/quote]
Aivan niin, ei ole totta. Oma lapseni syntyi täysin terveenä, näin luulimme, kunnes 4 kk iässä todettiin pahasti vammaiseksi, kehitys pysähtyi siihen. Ulkonäöltään aivan normaali, ironisesti ehkä kaunein kaikista lapsistamme. Jaksoimme hoitaa häntä kotona 5 vuotta, jonka jälkeen voimat loppuivat ja jän muutti pysyvästi laitokseen. Laitospaikka löytyi heti, kun olimme asiaan valmiit. Ei mene päivääkään, etten häntä miettisi ja ikävöisi, mutta en jaksaisi olla äiti muille lapsillemme muuten, arki oli liian raskasta. Jotkut joutuvat ihan oikeassa elämässä tekemään tällaisia päätöksiä, joissa tuntuu, että sydän revitään elävältä irti.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 20:59"]Minua aina ihmetyttää "terve vauva tuli" päivitykset fb:ssa vauvan synnyttyä... Eihän sitä voi vielä silloin varmaksi tietää.
[/quote]
No sepä! Meidän lapsen kehitysvamma huomattiin vasta 3v ja diagnoosi tuli 5v.
Riippuu vammasta mutta luultavasti antaisin lapsen pois. En halua olla kiinni lapsessa 24/7 lopun elämääni.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 16:17"]
minulla on autisminen sisko:( en koskaan hylkää lastani oli sitten down,autisiminen,adhd,vammanen ei koskaan pidä hylätä lasta kaikki on erillaisia ei sitä tarvi hävetä :(
[/quote]
Taidat huijata. Jos sinulla olisi autistinen sisko, niin osaisit kirjoittaa tuon sanan oikein. :)
Kokemukseni mukaan vammaisesta lapsesta tulee rakkaampi jollain tavalla kuin terveistä sisaruksistaan.
Kun lapselleni alettiin etsiä diagnoosia, oli lapsi itsekin hätääntynyt ja itkuinen tutkimuksista. Se oli näky, joka vahvisti asian: teen tuon lapsen turvallisuuden tunteen hyväksi ihan mitä vain.
Jos lapsen päätyy hankkimaan tulee siitä myös itse pitää huolta vaikka olisikin kehitysvammainen eikä sysätä laitoshoitoon yhteiskunnan maksettavaksi.
Mikä kehitysvammajankkaaja palstalle on pesiytynyt?
olen itse lievästi kehitys vammainen ja lisäksi minulla on hahmotus häiriö
Jos selviäisi sikiöseulonnaissa, niin ehdottomasti abortti. Miehille pitäisi antaa tästä päätösvalta, koska naiset haluaa hoivavietin takia pitää jopa sen vaikeasti vammaiseksi todetun lapsen. Mies vaikka heittäisi roskiin sen, mikä perustuu järkeen.
Vierailija kirjoitti:
Itse en halua olla missään tekemisissä kehitysvammaisten kanssa. Olen tavannut monia häiritsevästi käyttäytyviä kehitysvammaisia, joten ei kiitos.
Mielestäni on kammottavaa, miten jotkut vanhemmat sanovat vammaisen lapsen olevan muita lapsiaan rakkaampi. Noinko te sanotte terveille lapsillenne? Että sori vain, olet ihan kiva, mutta kehitysvammainen siskosi/veljesi on meille tärkeämpi kuin sinä.
Ihmettelen tätä samaa, että kuinka siitä kehitysvammaisesta tulee timantti ja kaikilla pitäisi olla oma auringonpaiste. Totta kai lapsi tulee olemaan rakas, mutta että joku perheen timantti.
Itse en halua olla missään tekemisissä kehitysvammaisten kanssa. Olen tavannut monia häiritsevästi käyttäytyviä kehitysvammaisia, joten ei kiitos.
Mielestäni on kammottavaa, miten jotkut vanhemmat sanovat vammaisen lapsen olevan muita lapsiaan rakkaampi. Noinko te sanotte terveille lapsillenne? Että sori vain, olet ihan kiva, mutta kehitysvammainen siskosi/veljesi on meille tärkeämpi kuin sinä.