Anna Tapion koulu? Mielipiteitä, kokemuksia, ajatuksia, mitä tahansa
Henkilökohtaiseti en ymmärrä, että 14-vuotias lapsi lähetetään ilman erityisen painavaa sisäoppilaitokseen.
Ei tämä ole mikään Harry Potter - maailma.
Ei Anna Tapion koulu varmastikaan mikään kauhujen paikka ole, mutta jos teiini-ikäinen sinne lähetetään, miten pärjännee?
Luin kyllä sivustonsa kaikista sydämen sivistyksistä ym., mutta kyse onkin siitä, MIKSI joku lähettää lapsensa 14-vuotiaana pois kotoa.
Kommentit (56)
Itse olin työasioissa tekemisissä tytön kanssa, joka oli päässyt vuotta aikaisemmin Anna Tapion koulusta. Tämä tyttö oli 17-vuotias lähihoitajaopiskelija, poltti tupakkaa ja oli raskaana. Vauvan isä oli myös ollut oppilaana samassa koulussa. Ruokaa ko. tyttö osasi kyllä laittaa hyvin.
Ainakaan minulle ei tullut tämän perusteella kovin positiivisia fiiliksiä ko. koulusta. Toki tämä oli yksittäistapaus ja aikaa tästä on selvästi yli 10 vuotta.
En osaa sanoa, millainen koulu on nykyään, mutta oma yläkouluaikani siellä parikymmentä vuotta sitten oli ihanaa. Tuolloin oppilaat valittiin keskiarvon ja käytösnumeron perusteella, ja vaikka totta kai tyhmyyksiäkin tehtiin, oli paikka kuitenkin melkoinen lintukoto verrattuna normaaliin yläkouluun. Ystävyyssuhteista muodostui todella syviä, ja koin, että tunneilla edettiin nopeasti, kun kaikki oppilaat olivat suunnilleen samalla tasolla. Koulusta saamani käytännön opit ovat olleet todella hyödyllisiä elämässäni. Osasin laittaa ruokaa ja hoitaa kotia jo nuorena.
Ainoa, mitä pidin miinuksena, oli tyttöjen ja poikien lukumäärän suhde. Tyttöjä oli siis merkittävästi enemmän, mikä vaikeutti seurusteluun liittyvien taitojen opettelua. Kun poikia oli niin vähän, ei suurella osalla tytöistä ollut mitään mahdollisuutta löytää poikaystävää, mikä vaikutti heikentävästi itsetuntoon. Suosion vuoksi osa pojista taas muuttui käytökseltään ylimielisiksi. Kun nuori ottaa ensiaskeleitaan parisuhdeasioissa, olisi tärkeää saada myönteisiä kokemuksia.
Ei ne sinne lähtevät lapset muuta pois vaan ovat koulussa ma-pe ja tulrvat viikonlopuiksi kotiin, sitä paitsi siellä on aikuisia js asuntolaohjaajat jotka valvovat oppilaita ja auttavat tarvittaessa. Ja halpahan tuo on. Voihan siinä ikävä tulla mutta viikonloppuna näkee taas. Ja yhteyttä saa pitää vapaa ajalla niin paljon kun vaan haluaa. Opettajat on mukavia ja tukevat tarvittaessa. Ja ruoka on parempaa kuin normi koulussa. Ja kiusaamiseen on nolla toleranssi, oikeasti kiusaajat lomautetaan muutamaksi viikoksi ja pahimmassa tapauksessa erotetaan. Itse olen anna tapion käynyt.
Minun lapseni kävi kolme vuotta Anna Tapion koulua. Koko ala-aste oli yhtä kiusaamista. Anna Tapiossa häntä ei kiusattu ja sai hyviä ystäviä. Itse asumme 30 kilsan päässä koulusta joten matkat olivat helppoja ja kotiin pääsi tarvittaessa nopeasti. Nyt tyttö on kotipaikkakunnan lukiossa, valmistuu keväällä lukiosta hyvin arvosanoin. Koulumenestys lähti Anniksessa kovaan nousukiitoon juurikin kiusaamattomuuden vuoksi.
Minä olisin halunnut sinne aikoinaan. Suurin syy oli se, että olin kotoisin ihan maalta ja kärsin yksinäisyydestä kun ei ollut kavereita lähellä. Unelmoin siitä, että olisi saanut olla muiden samanikäisten ympäröimänä. Mutta vanhempani eivät päästäneet.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa, millainen koulu on nykyään, mutta oma yläkouluaikani siellä parikymmentä vuotta sitten oli ihanaa. Tuolloin oppilaat valittiin keskiarvon ja käytösnumeron perusteella, ja vaikka totta kai tyhmyyksiäkin tehtiin, oli paikka kuitenkin melkoinen lintukoto verrattuna normaaliin yläkouluun. Ystävyyssuhteista muodostui todella syviä, ja koin, että tunneilla edettiin nopeasti, kun kaikki oppilaat olivat suunnilleen samalla tasolla. Koulusta saamani käytännön opit ovat olleet todella hyödyllisiä elämässäni. Osasin laittaa ruokaa ja hoitaa kotia jo nuorena.
Ainoa, mitä pidin miinuksena, oli tyttöjen ja poikien lukumäärän suhde. Tyttöjä oli siis merkittävästi enemmän, mikä vaikeutti seurusteluun liittyvien taitojen opettelua. Kun poikia oli niin vähän, ei suurella osalla tytöistä ollut mitään mahdollisuutta löytää poikaystävää, mikä vaikutti heikentävästi itsetuntoon. Suosion vuoksi osa pojista taas muuttui käytökseltään ylimielisiksi. Kun nuori ottaa ensiaskeleitaan parisuhdeasioissa, olisi tärkeää saada myönteisiä kokemuksia.
Aamen! Täällä toinen ATK:lainen parinkymmenen vuoden takaa. Kirjoituksesi vastaa myös minun kokemuksiani.
Valtaosa nuorista oli todella kunnollisia. Hyvää koulumenestystä ei katsottu kieroon, toisin kuin usein peruskoulussa. Peruskoulun raadollisuuteen verrattuna se oli muutenkin turvallinen paikka mm. harjoitella sosiaalisia suhteita. ATK:ssa onnistuin ujoudestani ja sosiaalisten taitojen heikkoudesta huolimatta luomaan ystävyyssuhteita ja löytämään itsestäni vahvuuksia tavalla, joka tuskin olisi peruskoulussa onnistunut.
Peruskoulussa oli paljon enemmän paineita seksin, ryyppäämisen, tupakoinnin, meikkaamisen yms. suhteen. Mielestäni ATK:ssa sai paremmin kasvaa rauhassa, omassa tahdissaan. Välillä poikien vähäisyys harmitti, mutta muuten tyttöluokalla opiskelu oli mukavaa kun esim. tunneilla häiriköintiä ei esiintynyt. Kiltteys oli ok. "Koviksia" oli vähän eikä niillä ollut dominoivaa asemaa ryhmän sosiaalisessa hierarkiassa.
Joskus tuli toki hölmöiltyä. Ensimmäiset alkoholi- ja tupakkakokeilut tuli tehtyä, mutta tuossa iässä ne yleensä tehdään joka tapauksessa, paikkakunnasta ja koulusta riippumatta. Säännöt olivat tiukkoja, niiden noudattamista valvottiin ja rikkomukset puitiin läpi. Jokainen tiesi että hölmöilystä seuraa pahimmillaan erottaminen ja sitä haluttiin viimeiseen asti välttää. Ei ainakaan tuolloin ketään ollut pakotettu sisäoppilaitokseen.
Tuttavan tytär halusi tuonni itse. Tykkäsi ja on nyt päiväkodin johtaja. Ei siis mikään ongelmatapaus vaan erittäin fiksu ja empaattinen.
Lisää kokemuksia? Onko jonkun lapsi ollut tuolla ihan lähiaikoina? Ja onko tuolla koululla jonkinlaista uskonnollista taustaa?
Katselin Instagramista ko. mestan kuvia ja lähes kaikki näyttää todella aneemisilta. Jäi jotenkin sellainen kuva että toi ois joidenkin himouskovaisten lastenkoti. En kyllä itse ois kouluikäisenä tollasesta paikasta tykännyt vaan ahdistunut jos tonne oisin joutunut. Ei vaan voi käsittää miten joku tonne lapsensa nakkaa…
Ex annatapiolainen täällä moi! 1. Sinne lähtevät on max 13 vuotiaita, koska sinne mennään seiskalle. Itse loppuvuodesta syntyneenä olin vasta 12 kun sinne lähdin.
2. Lähtökohtaisesti siellä olevat oppilaat ovat sinne itse halunneet ja hakeneet, en ymmärrä mistä tulee käsitys että meidät olisi vanhemmat jotenkin erikseen sinne lähettäneet. Sinne haetaan ja päästään tai ei päästä ja jos se ei olekaan oma juttu niin sen koulun voi myös lopettaa.
3. Kyseinen koulu opettaa nopeasti itsenäiseksi. Lukiossa moni ikätoveri tuntui henkisesti paljon keskenkasvuisemmalta kuin itse olin, enkä ole ainoa tällaisilla fiiliksillä ollut. Kiitos kuuluu Anna Tapiolle.
Kannattaa vähän ottaa selvää asioista eikä uskoa kaikkia huhuja.
Ei siinä kotoa pois muuteta. Asuntoloissa on assut varmistamassa ettei mitään käy. Kotiin mennäön viikonloppuisin ja lomilla. Jos on tarve kotiin, voi lähteä kesken viikon kun vaan vanhempi laittaa viestiä. Vanhemmat ovat puhelinsoiton päässä.
Olen itse ysiluokkalainen Anna Tapion koulussa. Tulin tänne silkasta mielenkiinnosta. Vanhemmat eivät aluksi halunneet, mutta kävimme täällä tutustumassa ja päätimme kokeilla. Yläasteikäinen on jo teini. Mitä jos hän lähtee lukiossa sitten yksin? Anna tapio on tuonut hyvän pohjan poissa kotoa olemiselle. Olette luultavasti suurin osa vanhempia ettekä ole itse edes käyneet Anna Tapion koululla. Mutta oma äitini sanoi, että sen arjen ikävän korjaa se hymy mikä mulla on naamalla kotiin tullessani. Hän tietää, että olen oikeassa paikassa, koska olen niin onnellinen. Olen onnellinen myös kotona. Minulla ei ole ongelmia perheeni kanssa eikä he halua minusta eroon, kurjaa jos ihmiset tänne sen takia tulevat. Minä tänne halusin ja vanhemmalta oli mielestäni oikein antaa minun mennä. Täällä olen pärjänny tha tykännyt.
-Anniksen ysi<3
Anna Tapion koulu kasvattaa nuoresta itsenäisemmän. Meidän lapsi kasvoi ihmisenä 10 vuotta kun hän oli ekan vuoden Anna Tapion koulussa. Hän sai paljon uusia kavereita joiden perheissä elämänarvot ovat kohdallaan.
Onneksi sinne kouluun ei pääse kaikki elämän_koulu perheen lapset, ja opetuksen taso on parempaan kun yhtenäiskoulun sekoilu.
Vierailija kirjoitti:
Anna Tapion koulu kasvattaa nuoresta itsenäisemmän. Meidän lapsi kasvoi ihmisenä 10 vuotta kun hän oli ekan vuoden Anna Tapion koulussa. Hän sai paljon uusia kavereita joiden perheissä elämänarvot ovat kohdallaan.
Onneksi sinne kouluun ei pääse kaikki elämän_koulu perheen lapset, ja opetuksen taso on parempaan kun yhtenäiskoulun sekoilu.
Näin on ehkä joskus ollut, että kys. kouluun ei kuka tahansa pääse, mutta eipä ennää. Annis on ainoa yläaste lähialueilla (eli naapurikylissä) asuville, joten nämä nuoret saavat ilmeisesti saapua oppilaaksi nunerosta riippumatta. Ja nimenomaan näihin nuoriin kuuluu niitä käytöshäiriöisiä, jotka pilaavat sitten kaikkien maineen. Kirsikan kakun päälle tuo se että nämä nuoret eivät asu Anniksella vaan menevät kotiin koulupäivän jälkeen, (elleivät jää sitten perseilemään Aitoon keskustaan) eli he eivät ole ns. koulun käskytyksen alaisina, mikä tarkoittaa sitä, että koulu pesee kätensä silloin asiasta. (:
Koululla on vissiin joskus ollut hyvä maine ja oman käsityksen mukaan ne jotka sinne haluaa ja hakee on hyväkäytöksistä porukkaa, mutta valitettavasti joukossa on mätiä omenia kuten varmaan kaikissa kouluissa.
Tästähän on nyt lehtijuttua, ei taida olla kovin ihana paikka.
Mäpä meenki Anna Tapion kouluun ja oon varma et pääsen luihuiseen kun oon pahis!
Ada13