Aikuisooiskelijan/alanvaihtajan toimeentulo
Osaisiko täällä kukaan auttaa, nyt on todella kiperä tilanne!
Olen vaihtamassa alaa ja opinnot pitäisi aloittaa nyt syksyllä. Tarkoitus oli, että rahoittaisin opintoja tekemällä osa-aikatyötä, mutta työnantaja menikin konkurssiin. Vimmaisesta työnhausta huolimatta uutta työtä ei ole löytynyt. Aikuiskoulutustuen ehdot ei täyty. Onko mulla muita vaihtoehtoja kuin menettää työllä ja hiellä ansaittu opiskelupaikka? :( Kohteeseeni on vaikea päästä, joten en millään haluaisi nyt ollakaan ottamatta sitä paikkaa...
Kommentit (42)
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista! Alan selvittää asiaa työkkärin ja Kelankin kanssa. Aika käy vähiin, mutta jospa tää tästä... Ja samalla toki etsin töitä. Säästöjä, joo, no niitä on jonkin verran mutta valitettavasti esim. vanhempainvapaalla ollessa yms. ei ole ihan älyttömästi ehtinyt kerätä. Ja enpä osannut aavistaa, että työpaikka menisi alta. Vaan on se jälkiviisaus hienoa ja se, että aina löytyy joku joka on itse osannut toimia hienommin ja paremmin..! :P
TT-tuesta: puolisoni tulot erittäin todennäköisesti estäisivät sen saamisen. Mutta sekään ei ole vaihtoehto, että elettäisiin vain hänen tuloillaan, koska sitten ollaan kyllä taloudellisesti kusessa eikä selvitä kuin ehkä juuri ja juuri lainanlyhennyksistä, mutta ruokaa ei kyllä pöytään saada.
41: ensimmäistä lukuvuotta ei voi olla poissaolevana kuin lakisääteisistä syistä, tai menettää opiskelupaikan. Sehän tässä nyt onkin, eihän mulla olisi hätiä mitiä jos voisin olla olematta opiskelija menettämättä tuota paikkaani.
Kyse on kandi+maisteriopinnoista, ala kai ihan hyvin työllistävä (miten hitossa se määritellään?) ei nyt mikään lääkis tms. mutta kuitenkin parantaa mahdollisuutta työllistyä selvästi. Nytkään en ole tehnyt ns. oman alan töitä, kun olen generalisti jonka tutkinnosta ei yksikään työnantaja ymmärrä mitään. Ja siis pohjalla kans yliopisto.
- ap
Jos kokoaikaista työtä on helpompi löytää kuin osa-aikaista, yksi vaihtoehto on ilmoittautua oppilaitokseen poissaolevaksi lukuvuoden ajaksi. Kerää säästöjä ja opiskelee seuraavan vuoden kokoaikaisesti. Jos mitään työtä ei ole, sitten se on varmaan tuo tt-tuki vaikka niukaksi menee.