Olen päättänyt hakeutua psykoterapiakoulutukseen!
Onko joku muu lähtenyt samalle tielle? Millaisia kokemuksia koulutuksesta? Itse aion hakeutua joko kognit.integratiiviselle tai KAT-puolelle, minne on kai hankalampi päästä kuin ratkaisukeskeiseen, mutta itseäni kiinnostaa enemmän pidemmät asiakassuhteet ja "perusteellisempi" kognitiivinen kuntoutus.
Kommentit (26)
Mietin myös koulutukseen lähtemistä. Askarruttaa myös tuo "pitää pystyä tekemään asiakastyötä". Voisiko joku psykoterapeutiksi opiskeleva kertoa lisää? Myös kokemukset opiskelusta ovat tervetulleita. :)
Asiakastyötä pitää tehdä n. 300 h eli ihan muutama asiakas ei riitä :)
Nyt mulla onkin hyvä sauma kysyä neuvoa. Olen traumatisoitunut lapsuudessa ja terapeuttini haluaa käyttää Interpersoonallista psykoterapiaa hoitomuotona.(IPT).
Kärsin masennuksesta, sosiaalisesta jännityksestä, häpeästä yms. Kaikki ihmissuhteeni ovat vaikeita kun haen "hyväksyntää" ja kumminkin koen aina, että minut "hylätään". Pienikin negatiivinen juttu romahduttaa.
Taustalla lapsena koettu väkivalta (henkinen ja fyysinen).
Olen tullut siihen tulokseen, että vaihdan terapeuttia. Mutta mikä suuntaus?
Interpersoonallinen terapia eli IPT on Käypä hoito -suosituksen mukainen lyhyt terapia masennuksen hoitoon ja uusiutumisen estämiseen. Muuhunkin kuin masennukseen se kyllä soveltuu. Nimenomaan lyhyestä terapiasta kuitenkin on kyse, noin 10 tapaamisen setistä. Plussana on tehokkuus ja se, että voit hyvällä onnella saada IPT-jakson julkisen puolen palveluma ilmaiseksi, jos kunnassasi on siihen koulutettu psykologi tai psykiatrinen sairaanhoitaja.
Jos tarvitset psykoterapiaa, et saa sitä julkisen sektorin palveluista ilmaiseksi, tarvitset psykoterapeutin. Kela maksaa osan, jos saat lääkärin lähetteen, omavastuun osuuteen jää n. +/- 100 euroa kuukaudessa. Plussana on, että ongelmat voidaan 3 vuoden aikana käsitellä perusteellisesti. Jos sinulla on jo psykoterapeutti ja Kelan tukipäätös, niin miksi ihmeessä maksaisit IPT:stä kun sitä voi saada ilmaiseksi?
Mäkin olen kiinnostunut ja mietin tuota "pitää pystyä tehdä asiakastyötä" opiskeluaikana. Tarkoittaako se sitä, että oma työpaikka pitää olla sellainen, että voi siellä sitä tehdä vai että löytääkö itselleen ns. asiakkaan, jota vaikka kotonaan terapoi opiskelun aikana? Kun ei ne tuntimäärät vissiin kauheen suuria kuitenkaan ollut, että muutama tällainen oma asiakas varmaan täyttäisi ne? Osaako kukaan sanoa?