Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6-luokalle menevällä pojalla hieman tylsää koska..

Vierailija
18.07.2013 |

..kaikki kaverit tuntuvat olevan mökeillä ja ties missä. Poika ei ole montaakaan kertaa kesälomansa aikana ketään kavereista tavannut, elämää rytmittää peliratkutus ja miten haluaisi pelata mineä. Huokaus:/ Veljensä kanssa ulkoilukin tuntuu olevan enimmäkseen tervanjuontia, ensikesäksi lykkään varmasti parillekin leirille kummankin kakaran!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsyys on jees, mutta liika on liikaa sitäkin lajia. Kyllä kesään pitää mahtua tylsyyden lisäksi muutakin puuhaa. Onko perheen aikusilla jo ollut lomaa vai onko vasta edessä?

Vierailija
2/15 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja ei eli on ollut ja on parhaillaan kunnes toinen puoli palaa töihin pariksi viikoksi ja sitten yhteinen parin viikon matka.

ap

[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 10:54"]

Tylsyys on jees, mutta liika on liikaa sitäkin lajia. Kyllä kesään pitää mahtua tylsyyden lisäksi muutakin puuhaa. Onko perheen aikusilla jo ollut lomaa vai onko vasta edessä?

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat on töissä ja kaverit mökeillä niin paskaahan se on, ei siitä pääse yli eikä ympäri, näin oli minullakin kun vanhemmat oli töissä niin minä pelasin päivät pitkät, ja tein kotihommia, aivan kuolettavan tylsää. Onneksi nyt kun on emäntä niin ei ole tylsää enää.

Vierailija
4/15 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile saada poika innostumaan jostain yksin tehtävästä. Vaikka kalastus!

Vierailija
5/15 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 11:05"]

Jos vanhemmat on töissä ja kaverit mökeillä niin paskaahan se on, ei siitä pääse yli eikä ympäri, näin oli minullakin kun vanhemmat oli töissä niin minä pelasin päivät pitkät, ja tein kotihommia, aivan kuolettavan tylsää. Onneksi nyt kun on emäntä niin ei ole tylsää enää.

[/quote]

Mä oon aina tykännyt tästä. Oli ihanaa, kun sai olla itsekseen ja rauhassa, tehdä mitä huvitti, eikä kukaan ollut kälättämässä korvaan:) varmaan osittain tästä syystä, olen valinnut yksilapsisuuden.

Samoin lapsi nauttii itsekseen olostakin, vaikka joukkuelajeja harrastaakin.

Vierailija
6/15 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon ikäisen pitäisi tekemistä itsekseen ja itselleen keksiä...

Anteeksi, mulla on vain aina tökkinyt se, että lapsi sanoo vanhemmilleen, että on tylsää. Ei ole vanhempien tehtävä keksiä mielekästä tekemistä. Mä opetin omani siihen, että jos vanhemmille valitetaan tylsyyttä, tulee ehdotuksia kotitöistä. Eivätpä valita enää, vaan keksivät itse viihdykkeensä. On niin PALJON kaikkea monipuolista mukavaa, mitä voi tehdä yksin. Ja mun mielestä yksinolo on tärkeää oppia. Tämä johtuu siitä, että seurustelin nuorena aikuisena erään miehen kanssa, joka ei kestänyt hiljaisuutta tai rauhallisuutta. Aina piti tehdä jotakin, ja jos tekeminen loppui, alkoi minulta kärttäminen: "no, mitä nyt tehtäis?" "mitä haluaisit tehdä nyt?" "keksi meille jotain kivaa tekemistä"... Ei sitä vain kestänyt. Ja saan näppylöitä siitä, että lapset käyttäyvät samalla tavalla.

Vierailija
7/15 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsi harrasta mitään? Mitä tekee iltaisin ja viikonloppuisin lukukausien aikana?

Vierailija
8/15 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 11:37"]

Kyllä tuon ikäisen pitäisi tekemistä itsekseen ja itselleen keksiä...

Anteeksi, mulla on vain aina tökkinyt se, että lapsi sanoo vanhemmilleen, että on tylsää. Ei ole vanhempien tehtävä keksiä mielekästä tekemistä. Mä opetin omani siihen, että jos vanhemmille valitetaan tylsyyttä, tulee ehdotuksia kotitöistä. Eivätpä valita enää, vaan keksivät itse viihdykkeensä. On niin PALJON kaikkea monipuolista mukavaa, mitä voi tehdä yksin. Ja mun mielestä yksinolo on tärkeää oppia. Tämä johtuu siitä, että seurustelin nuorena aikuisena erään miehen kanssa, joka ei kestänyt hiljaisuutta tai rauhallisuutta. Aina piti tehdä jotakin, ja jos tekeminen loppui, alkoi minulta kärttäminen: "no, mitä nyt tehtäis?" "mitä haluaisit tehdä nyt?" "keksi meille jotain kivaa tekemistä"... Ei sitä vain kestänyt. Ja saan näppylöitä siitä, että lapset käyttäyvät samalla tavalla.

[/quote]No sitähän ne on asiantuntijatkin toitottaneet, että lapsella täytyy olla myös tylsää, oppii sietämään sitäkin, ja luovuus kasvaa kun kehittää itse tekemistä.

Nykyään vanhemmat ostavat lapsille viihdykkeitä paikatakseen sitä etteivät itse ole läsnä tms.

Vierailija
9/15 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastaa judoa 2x/vkossa, mutta kys harrastuksessa on kesätauko. Sen lisäksi lukee paljon, sekin jo "ongelma" kun kaikki lukeminen on luettu kutakuinkin seur päivänä eikä noita lehtiäkään alvariinsa postiluukusta tipahda, hän siis ahmii mm Tiede ja Tieteen Kuvalehdet samantien, Akkarit ja Geot myös jne.

ap

[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 11:54"]

Eikö lapsi harrasta mitään? Mitä tekee iltaisin ja viikonloppuisin lukukausien aikana?

[/quote]

Vierailija
10/15 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei lue kirjoja?

Vierailija
11/15 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein löydä mieleisiä, Potterit, Riordanit yms luettu aikaa sitten. Ja muutenkin kaikki mitä hyllyistä löytyy, noita "aikuisten" hyllyn kirjoja ei vielä saa lukea.

ap

[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 12:04"]

Miksei lue kirjoja?

[/quote]

Vierailija
12/15 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 10:51"]

..kaikki kaverit tuntuvat olevan mökeillä ja ties missä. Poika ei ole montaakaan kertaa kesälomansa aikana ketään kavereista tavannut, elämää rytmittää peliratkutus ja miten haluaisi pelata mineä. Huokaus:/ Veljensä kanssa ulkoilukin tuntuu olevan enimmäkseen tervanjuontia, ensikesäksi lykkään varmasti parillekin leirille kummankin kakaran!

[/quote]

Meilla on ollut sama ongelma joinakin kesina. Onneksi tana kesana on kokoajan joku kaveri paikalla. Niin se on, etta jo 11/vuotiaalle tarkeinta on kaverit. Kun olimme perheen kanssa yli kaksi viikkoa reisussa, niin loppulomasta jo kerjasit kotiin kavereiden luo. 

Vierailija
13/15 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei saa lukea? Miten olis askartelu, esim. pienoismallit?

Vierailija
14/15 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuistenhylly?

Vierailija
15/15 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4.luokalle menevä poika ja aina toivoo että saisi olla yksin kotona. Nyt siis me molemmat vanhemmat töissä ja ehdotin että menisi vaikka mummolaan edes pariksi tunniksi. Vaan ei, hän kuulemma haluaa olla yksin niin saa tehdä rauhassa sitä mitä haluaa (kun pikkuveli ei ole häiritsemässä ym.).

Lukee kirjoja, pelaa välillä (tietokoneella, pleikalla), käy ulkona pomputtelemassa palloa, touhuilee metsässä, käy joskus lähikaupassa ostamassa jäätelöä, tekemistä tuntuu riittävän.

Onko poikanne joutunut paljon olemaan yksin? Meillä ei ainakaan liikoja, eli ehkä siksi osaa nauttia siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä