Miksi naisille on niin älyttömän tärkeää millaiset astiastot ja pyyhkeet kotona on?
Astioita noin miljoona kertaa tärkeämpää on millaista ruokaa ja juomaa niistä nautitaan ja pyyhkeeseen kuivaan itseni p*rsettä myöten peseytymisen jälkeen.
Kommentit (192)
Nautin arjen estetiikasta.
Siksi.
En osta ainoatakaan astiaa tai pyyhettä ikeasta tai muista halpiskaupoista.
Vierailija kirjoitti:
Miehelle on tärkeää, koti on siisti ja toimiva. Lakanat, pyyhkeet ja astiastot ovat kaikki laadukkaita ja yhtenäisiä. Mies ei voi kuvitella asuvansa kodissa, jossa on eri paria olevat tavarat.
Meillä myös mies vastaa sisustuksesta ikkunaverhoja ja vakstuukia myöden. Esteetikko hänkin ja osaa tehdä kattauksiakin.
Minulle värien harmonia on tärkeää. Eriparikupit jostai ikeasta tai halpishallista 🤢.
Meillä siis molemmille on tärkeää, että astiat lakanat ja pyyhkeet ovat kauniita, laadukkaita (kalliita) ja oikean värisiä.
Yksi lapsi muutti jo pois omaan asuntoon. Aika harvalla kakskybäsellä pojalla on sellainen keittiövarustus ja liinavaatteet kuin hänellä 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään hyvälaatuisista, kestävistä ja hyvännäköisistä tuotteista. Halpa posliini menee helposti rikki enkä minä tykkää syödä tai juoda lohjenneista astioista. Astiat ja kodin tekstiilit ovat halpoja verrattuna elektroniikkaa, josta miehet tykkää. Niissä riittää sellainen, että näkee ja kuulee, mihinkään hifistelyyn on turha laittaa tuhansia euroja.
Meillä on ollut varmaan 15 vuotta käyttölaseina niitä McDonaldsilta saatuja/ostettuja cokis-laseja, jotka ovat vieläkin täysin priimakunnossa. Posliini on tietysti eri kuin lasi, mutta ei kaikki halpa aina ihan sutta ja sekundaa ole.
Tiesitkö jo ensimmäistä lasia ostaessasi, että kyseessä on hyvälaatuinen ja kestävä tuote? Jos ensimmäinen lasi olisi mennyt viikossa rikki, olisitko käynyt valittamassa laadusta? Minulla halkesi viikon sisään Aino Aalto -juomalasi. Tein reklamaation ja sain kaksi uutta lasia tilalle. En edes muista, milloin ne ostin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi.
En osta ainoatakaan astiaa tai pyyhettä ikeasta tai muista halpiskaupoista.Nyt kyllä puhut itsesi pussiin. Et hae estetiikkaa vaan hintaa ja statusta.
Estetiikka ei halpiskamoissa kuki.
Halvalla ei saa hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ap:llä taipumus samanlaisiin kottaraisiin (tyttöystävät), ja siksi yleistää asian koskemaan kaikkiin naisiin. Minkä tahansa asian yleistäminen sukupuoleen kertoo kaiken ko. ihmisestä.
Suurin osa naisista on kiinnostunut siitä miltä se koti näyttää. Mutta pääsitpä taas vänkäämän naisena miesoletetun kanssa. Kuten kaikki naiset. -ei ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pyyhkeiden on tärkeää olla pehmeitä ja miellyttäviä eikä mitään käytössä koppuraksi kuluneita ikäloppuja. Muuten ei mitään väliä.
Astioiden taas on tärkeää kestää käyttöä. Meillä oli joskus halpoja astioita, joista lähti lasitus halkeilemaan vuoden sisään ostosta. Mielelläni ostan astiat vain kerran elämässä, ja teen valinnan sen mukaan. Jopa Arabian nykylaatu on huononemaan päin.
Se pehmeä ja miellyttävä ei kuivaa kunnolla. Paras pyyhkeeni on n. 50 vuotta vanha froteepyyhe, joka on ihanan karhea vielä, kohta siitä kyllä näkyy läpi. Se kuivaa erinomaisesti ja kuivuu yhtä nopeasti, ja meillä on tunneside kaikkien näiden vuosien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:llä taipumus samanlaisiin kottaraisiin (tyttöystävät), ja siksi yleistää asian koskemaan kaikkiin naisiin. Minkä tahansa asian yleistäminen sukupuoleen kertoo kaiken ko. ihmisestä.
Suurin osa naisista on kiinnostunut siitä miltä se koti näyttää. Mutta pääsitpä taas vänkäämän naisena miesoletetun kanssa. Kuten kaikki naiset. -ei ap
Suurin osa ihmisistä on kiinnostunut, miltä koti näyttää. Harvalle koti on ihan yhdentekevä paikka.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehille on niin älyttömän tärkeää, millainen auto pihalla seisoo? Eihän sitä juuri edes itse katsella.
Miksi naiset puunaa ja pukee itseään? Ettehänte itseänne katsele. Auto on monelle ihan jo työväline tai millä sitä rahaa käydään tienaamassa kotiin kannettavaksi. Aja sinä vaikka fillarilla Älä kuitenkaan kalliilla, toimivalla tai hyvännäköisellä.
Olen mies, ja arvostan laadukkaita astioita ja tekstiilejä. Materiaalien on oltava hyviä ja sekä astioissa että tekstiileissä myös esteettisyys on todella tärkeää. Ja jos nyt tätäkin tietoa kaipaat niin olen 34-vuotias parisuhteessa elävä heteromies ja toimin vieläpä fyysisessä duunarityössä. Heihei stereotypiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi.
En osta ainoatakaan astiaa tai pyyhettä ikeasta tai muista halpiskaupoista.Nyt kyllä puhut itsesi pussiin. Et hae estetiikkaa vaan hintaa ja statusta.
Halvalla ei saa hyvää.
Minä taas veikkaan, että monellekin kelpaisi Ikean estetiikka, jos pohjassa olisi hienomman firman leima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelle on tärkeää, koti on siisti ja toimiva. Lakanat, pyyhkeet ja astiastot ovat kaikki laadukkaita ja yhtenäisiä. Mies ei voi kuvitella asuvansa kodissa, jossa on eri paria olevat tavarat.
Minä en oikein ymmärrä, miten eriparisuus tekee vaikkapa lakanoista vähemmän laadukkaita tai toimivia.
Minulle ei tule mieleenkään pedata itselle ja miehelle erilaisia petivaatteita sänkyyn. Minulla on eri vuodenaikaan sopivia pussilakanoita tyynyliinoineen. Keväällä ja kesällä käytän vaaleita, talvella tummia ja jouluksi on ihanat viininpunaiset. Olen ostanut vain Finlaysonin puuvillasatiinisia, koska ne eivät pölyä ja ovat silittämättä sileitä. Viimeisin ostos on 2000-luvun alussa.
Heh. Itselläni on jonkinasteinen värineuroosi. Yksin kotonakin jopa vaatteet ja villasukat ja kahvimuki huoneen sävyjen mukaan. Astiat ja pyyhkeet sovittava kodin väritykseen. Eli etettisitä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi.
Halvalla ei saa hyvää.Minä taas veikkaan, että monellekin kelpaisi Ikean estetiikka, jos pohjassa olisi hienomman firman leima.
Mulle kelpaisi kyllä monessa asiassa Ikean estetiikka, mutta ei laatu. Kyllä mulla jotain Ikeaa onkin, muttei huonekaluja. Niitä en oikein uskalla ostaa.
Näkisitpä mun huushollini. Kaikki on eri paria, ties mistä ilmaiseksi aikoinaan saatu ja kirpparilta edullisesti ostettu. Silloin kun olin parisuhteessa, mies halusi meille kunnon astiaston. Ja vei erossa sen myös mukanaan. Mä sain kaivaa vanhat monenkirjavat kirppisroinani takaisin. Kyllä olikin niitä ikävä.
Hankin KAIKKI vuodevaatteet ulkomailta, laadukasta egyptinpuuvillaa. Suomesta kun ei kerta kaikkiaan saa tarpeeksi hyviä, Stokkalla jotain mutta laadussa huomauttamista.
Mulle ei ole merkillä mitään väliä ja olen nainen. En omista ainuttakaan Muumi-mukia. Pääasia on, että asitoiden, pyyhkeiden ja petivaateiden värit miellyttävät silmää ja käyvät yhteen, sen verran vaadin.
Ei ole mitään väliä. Olen saanut lahjaksi melkein kaikki astiat ja pyyhkeet. Ne tietysti, mitä olen sen lisäksi joutunut ostamaan, olen ottanut joko samaa sarjaa saatujen kanssa tai sellaisissa väreissä, joista satun itse pitämään. Tuotteiden kestävyyteen kiinnitän myös paljon huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en oikein ymmärrä, miten eriparisuus tekee vaikkapa lakanoista vähemmän laadukkaita tai toimivia.
Minulle ei tule mieleenkään pedata itselle ja miehelle erilaisia petivaatteita sänkyyn. Minulla on eri vuodenaikaan sopivia pussilakanoita tyynyliinoineen. Keväällä ja kesällä käytän vaaleita, talvella tummia ja jouluksi on ihanat viininpunaiset. Olen ostanut vain Finlaysonin puuvillasatiinisia, koska ne eivät pölyä ja ovat silittämättä sileitä. Viimeisin ostos on 2000-luvun alussa.
Taitavasti väistit sen itse kysymyksen. Eli miten eriparisuus tekisi vaikkapa lakanoista vähemmän laadukkaita tai toimivia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi.
Halvalla ei saa hyvää.Minä taas veikkaan, että monellekin kelpaisi Ikean estetiikka, jos pohjassa olisi hienomman firman leima.
Mulle kelpaisi kyllä monessa asiassa Ikean estetiikka, mutta ei laatu. Kyllä mulla jotain Ikeaa onkin, muttei huonekaluja. Niitä en oikein uskalla ostaa.
Sama täällä. Mutta laatu onkin asia erikseen. Nyt kysymys oli estetiikasta.
Väitän, että monelle tämän palstan ”esteetikoille” monikin Ikean tuote kelpaisi, jos se esiteltäisiin jonkin monta kertaa kalliimman firman valmistamana.
Useinhan eroa on vaikea ulospäin edes erottaa. Omia BoConceptin huonekalujani usein veikataan Ikeasta ostetuiksi.
Mulle ne edustavat laatua, mutta en olekaan snobi (: